بازی رومیزی رایگان دانلود کنید و لذت ببرید (کلیک کنید)

اتاق فرار، فریب یا واقعیت؟

سناریوی فریب!

احتمالا اولین مفاهیمی که بعد از شنیدن کلمه فریب به ذهن ما خطور می کند، مفهومی مرتب با دستگاه های امنیتی، ساواک، سیستم امنیت خارجی انگلیس، سازمان سیا و یا سازمان اطلاعات خودمان باشد. گویی کلمه فریب به مانند پلاکی پشت مفهوم اخبار، اطلاعات و جاسوسی قرار دارد. سوی دیگر قضیه فریب مفهومی به نام “رسانه” و یا “سوشیال مدیا” را به خاطر می آورد. 

داستان امروز ما بر سر هیچکدام از تعاریف بالا از فریب سوار نشده است، بلکه مفهومی متفاوت و البته نه بسیار ناآشنا از فریب را تداعی می کند: خیال.

دنیای خیالات یا وهمیات ما، دنیایی است که از ابتدای تولد آن را تجربه می کنیم. زمانی که مشغول رویاپردازی هستیم و یا در خواب خوش به سر می بریم، در واقع وارد دنیایی چند بعدی از آنچه هستیم، آنچه باید باشیم، آنچه می توانیم باشیم، آنچه دوست داریم باشیم، آنچه خواهیم بود و گاها آنچه بودیم می شویم.

تاسالیان متمادی، تنها محیط تجربه این فضا برای بشر تنها در خواب،خلسه و گاها با تجربه مواد مخدر میسر بود، تا اینکه دانش قرن ۲۱ میلادی، فضای جدیدی را معرفی کرد:  بازی های ویدئویی.

محیطی بسیار جذاب تر و نوآورانه تر از خواب و رویا که در آن شما می توانید هرکسی باشید، هر کاری انجام دهید و حتی هر طور که می خواهید زندگی کنید. و البته مزیت مهم آن بر خواب، رفتار و کنش های آگاهانه شما در آن است.

نهایت آنچه این محیط تا به امروز به ما هدیه می دهد در اثر Ready Player One استیون اسپیلبرگ به تصویر کشیده شده است.

 

این فضای جدید ، برای ما انسان ها ۲۴ ساعت روزانه را به مقداری بسیار کمتر تبدیل کرده است، چراکه مجبوریم مدت بسیار طولانی را در آن زندگی کنیم.

البته جذابیت ها و مزیت های این دنیا بسیار بیشمار است که بررسی آنها در این مقال نمی گنجد. در آینده قطعا به بررسی فنی و تخصصی این دنیای جدید، یعنی بازی های ویدئویی خواهیم پرداخت. فعلا به ادامه مبحث حول موضوع اصلی می پردازیم.

دنیای بازی های ویدئویی خود الگو می باشد!

داستان اینگونه پیش رفت که ما انسان ها محیطی برای تجربه همیشگی دنیای خیالی خواب و رویای خودمان خلق کردیم، نام آن را دنیای ویدئو گیم یا دنیای مجازی گذاشتیم. 

البته فلسفه خلقت این دنیا این نیست که ما قصد داریم دنیا خواب و خیال را تجربه کنیم، بلکه پس از خلق آن این برهمنهی واضح  آشکار می شود. و گرنه جنبه سرگرمی و entertainment در خلق این فضا بسیار پرواضح است.

اما داستان از آنجا جالب شد که دنیای بازی های ویدئویی، که البته خود دنیایی خیالی و فریب انگیز بود، به حدی گسترش یافته و واقعی به نظر آمد که ما به فکر طراحی دنیای دیگری برای تجربه دنیای بازی های ویدئویی شدیم.

این دنیا دنیای بازی های واقعیت متناوب یا Alternative Reality Game با سرواژه ARG بود. دنیایی که تقریبا می توانیم به آنها “بازی های محیطی” یا “بازی های محیط محور” بگوییم. 

شاید خلق تک تک این دنیا ها را مدیون تصویر بالا باشیم. هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence با سرواژه AI. دنیاهایی که معیار مشترک همه آنها، نزدیکی به واقعیت ها می باشد.

 

بازی های محیطی روبه گسترش!

دنیای بازی های واقعیت متناوب یا محیطی به مرور و البته به سرعت افزایشی چشمگیر داشت. در طول چندین سال از ۲۰۰۰ میلادی تا ۲۰۱۰، رشد سریع و برق آسای این سبک بازی ها برای تجربه واقعی بازی های ویدئویی بسیار ملموس بود. به حدی که شرکت های بزرگ بازی سازی با سهام های هنگفت، دست به ساخت بازی هایی در مقیاس مکانی یک شهر یا یک کشور و گاها کل کره زمین زدند.

از مشهور ترین آنها می توان به بازی Perplex City اشاره کرد.

به دنیای بازی های محیطی و نمونه های مختلف آن در مقالات بعدی خواهیم پرداخت.

 

 

اسکیپ روم، وارث به حق دنیای واقعیت متناوب!

گسترش دنیای بازی های محیطی برای ما خلق موجودی به نام “اتاق فرار” یا Escape Room را میسر ساخت. داستان همان تجربه دنیای بازی های ویدئویی است و ما برای تجربه آن اتاقی را خلق کردیم که بازیکن هایی با ایفای نقش در سناریوی داستانی واقعی یا خیالی، سعی در فرار از آن اتاق و یا هر عمل دیگری که شاید اصلا ربطی به فرار نداشته باشد اما در حالت عامیانه و جا افتاده از آن با عنوان سناروی فرار از اتاق فرار یاد می شود را دارند. مثل خنثی سازی یک بمب برای نجات شهر و یا حل پرونده قتل در نقش یک کارآگاه و شوالیه خیابان بیکر ۲۲۱b یعنی شرلوک هلمز.

 

تعریف

در واقع ساخت فیلم Escape Room اثر آقای آدام رابیتل در ۲۰۱۹ به مفهوم آن و تعریف دقیق آن بسیار کمک می کند. آنچه به صورت عامیانه از ان یاد می شود اینگونه است: “یک بازی مبتنی بر مکان که عده ای باید از اتاق یا مکانی فرار کنند.”

تعریف تخصصی و دقیق تر آن به این صورت است: “یک بازی واقعیت محور نفش آفرینی، که عده ای در آن با حل معما ها وپازل های مرتبط با سناریو باید در نقش افراد مشخصی از مکانی فرار کرده و یا عملی قهرمانانه در آن انجام دهند که موجب نتیجه ای مثبت و ثمربخش می باشد.”

آنچه از تعریف یک اتاق فرار بر می آید، همکاری و مشارکت تیمی است که البته در برخی اتاق فرار های خاص ممکن است این اصل استفاده نشده و بازی کاملا فرد محور پیش رود.

 

تاریخچه

برای اولین بار مفهوم بازی های اتاق فرار و اجرای آنها از آمریکای شمالی آغاز شد و سپس به اروپا و آسیای شرقی کشیده شد. که البته ساخت آن برای اولین بار در آمریکای شمالی به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و مدنی امری بدیهی است. دنیای آسیای شرقی هم که عملا دنیای انیمه ها و موجودات تخیلی و البته بازی های بسیار جذاب و هیجان انگیز جهان است و گسترس این مفهوم از بازی ها در چین، ژاپن و هند امری بسیار واضح و آشکار است. سوی دیگر قضیه هم اروپا می باشد که البته چاشنی بازی و تجربه دنیای متفاوت نقش آفرینی در آنجا بازار داغی دارد.

وضعیت باقی کشور های آسیایی از جمله ایران از این بازی ها چندان هم ناهنجار نیست و در واقع تقریبا از ۵ سال گذشته بازی های اتاق فرار در مقیاس حقیقی و مجازی در کشور روبه گسترس است. تا به امروز قریب به ۱۰ شرکت بزرگ و مستقل در ایران به طراحی و اجرای اتاق فرار مشغول هستند که آیوی گیم یکی از آن هاست.

از اولین نمونه مجازی و آنلاین اتاق فرار های ایرانی می توان به اتاق فرار هتل لژ خود مجموعه آیوی گیم اشاره کرد. در واقع در این سبک اتاق فرار های مجازی، آیوی گیم افتخار طراحی و اجرای اولین نمونه آنلاین کاملا ایرانی را نصیب خود کرده است. در کل این سبک بازی های مجازی برای کسب و کار ها بسیار مفید هستند.

در مقیاس حقیقی هم مراجع مختلفی در حوزه طراحی و ساخت اتاق فرار وارد عرصه طراحی شده اند که آیوی گیم از دو سال گذشته، یکی از مراجع انحصاری تولید اتاق فرار در مدارس، دانشگاه ها، مراکز تجاری و … و البته در مقیاس مجازی می باشد.
از نمونه جذاب ترین اتاق فرار های اجرا شده، می توان به اتاق فرار “فرار از امتحان” داشنگاه علم و صنعت ایران اشاره کرد. 

گیم پلی و اجرای بازی!

همانطور که گفته شد قسمت اعظمی از اجرای اتاق فرار صرف همکاری و مشارکت و مشایعت تیمی می شود. معمولا برای بازیکنان نقش هایی قرار داده می شود که این نقش ها بازیکنان را در سنارویوی بازی غرق می کند. 

هر اتاق فرار اپراتوری دارد که وظیفه مدیریت و هدایت بازی را بر عهده می گیرد. اپراتور قبل از ورود به بازی مقدمه ای کوتاه از داستان بازی و نقش بازیکنان را برای بازیکنان ارائه می دهد و پس از آماده سازی المان های بازی، زمان اجرا می رسد.

معمولا هر اتاق فرار به طول میانگین زمانی بین ۴۰ الی ۱:۱۵ دارد. در این مدت بازیکن ها باید به دنبال سرنخ ها، معما ها و المان های یافتنی بازی بگردند و با الصاق آنها به یکدیگر و مشارکت و همفکری به حل آنها بپردازند.

در صورتی که بازیکنان در قسمتی از بازی متوفق شده و نتوانند راه حل را پیدا کنند، اپراتور به آنها راهنمایی کوتاه یا hint می رساند که معمولا شامل سرنخی برای یافتن جواب است و نه خود جواب.

با این احتسابات، وقتی بازیکنان در زمان مشخص شده بتوانند معما ها را حل کرده و از اتاق فرار کنند، برنده بازی هستند و در غیر این صورت بازی برنده است.

 

پاداش شما هیجان شماست!

در صورتی که شما موفق به انجام و خارج شدن از اتاق در مدت زمان تعیین شده شوید، پاداشی به شما تعلق نمی گیرید. بلکه هیجان و نقش آفرینی شما در اتاق فرار پاداش شماست. در واقع این به دلیل قدرت سناریوی بازی در نقش آفرینی شماست که باعث می شود برای شرکت در آن هزینه مالی خرج کنید، بدون اینکه چشم داشتی از اپراتور و طراحان بازی داشته باشید. 

البته گاها اتفاقاتی و رویداد هایی برای جذب مشتری و شرکت کننده توسط طراحان اتاق فرار انجام می شود که در نهایت برای کمترین رکورد زمانی جایزه قائل می شوند، اما در ماهیت اتاق فرار چیزی به نام جایزه خارجی وجود ندارد.

پازل ها و معما های اسکیپ روم

اکنون وقت آن رسیده که به سراغ تم های معمایی و پازل هایی که در اتاق فرار های کل جهان استفاده می شود برویم. پازل ها مهم ترین قسمت یک اسکیپ روم را تشکیل می دهند.

تا این لحظه به طور مختصر در صفحه رسمی آیوی گیم در اینستاگرام به آدرس @game_ivy به بررسی چند تم معمایی و سناریوی پرداخته ایم که البته اکنون به طور مفصل به آن ها خواهیم پرداخت.

۱٫ گشتن به دنبال اشیاء و اجسام فیزیکی و واقعی
محبوبیت ۷۸%
۲٫ مشارکت و مشایعت تیمی
محبوبیت ۵۸%
۳٫ نورپردازی
محبوبیت ۵۴%
۴٫ معمای شمارشی
محبوبیت ۵۳%
۵٫ معما های مبتنی بر پیام های سری داخل مکان
محبوبیت ۴۹%
۶٫ معما های مبتنی بر نماد
محبوبیت ۴۷%
۷٫ استفاده از چیزهایی به روش غیر معمول
محبوبیت ۴۷%
۸٫ گشتن به دنبال المان هایی در تصاویر
محبوبیت ۴۳%
۹٫ سرهم کردن اشیاء فیزیکی و اجسام
محبوبیت ۴۰%
۱۰٫ معما های مبتنی بر ریاضیات، جبر و هندسه
محبوبیت ۳۹%
۱۱٫ معما های مبتنی بر یافتن و تشخیص الگو
محبوبیت ۳۸%
۱۲٫ چیستان ها و جدول های معمایی
محبوبیت ۳۷%
۱۳٫ معماهای کدی مبتنی بر کدشکن ها
محبوبیت ۳۵%
۱۴٫ معما های مبتنی بر قوه شنوایی
محبوبیت ۲۸%
۱۵٫ معما های مبتنی بر آینه
۲۶%
۱۶٫ معما های منطقی (مثل سودوکو)
۲۲%
۱۷٫ جستجوی مبتنی بر سرنخ ها
۲۰%
۱۸٫ معما های مبتنی بر تفکر استراتژیک (مثل شطرنج)
۲۰%
۱۹٫ معما های مبتنی بر قوه بینایی و نشانه گیری
۱۷%
۲۰٫ طناب و زنجیر (معمولا برای بازکردن درب ها)
۱۶%
۲۱٫ هزار تو
۱۴%
۲۲٫ معما هایی که برای حل به اعمال فیزیکی نیاز دارند
۱۳%
۲۳٫ معما های مبتنی بر حس لامسه
۱۲%
۲۴٫ معما های مبتنی بر مایعات
۹%
۲۵٫ معما های مبتنی بر حس بویایی
۴%
۲۶٫ معما های مبتنی بر حس چشایی
۱%

تم های داستانی و سناریو

در کنار  معما های یک اتاق فرار، ای سناریو و داستان بازی است که درصو درگیری بازیکنان با بازی، نقش آفرینی و هیجان انگیزی آن را تعیین می کند. در واقع شاید مهم ترین چاشنی یک اتاق فرار قبل از معما ها، تم داستانی آن باشد. اکنون قصد بررسی چند تم سناریو و داستانی معروف اتاق فرار های سراسر جهان را داریم.

تم داستانی هواپیما

این تم داستانی مربوط به فرار از یک هواپیمای در حال سقوط، یا کنترل هواپیمای درحال سقوط، یا گاها یافتن بمب درون هواپیما، نجات هواپیما از دست هواپیما ربا و یا هواپیما ربایی می باشد.

تم داستانی بمب

این تم داستانی مربوط به خنثی سازی یک بمب یا مجموعه بمب می باشد. تم نقش آفرینی برای نجات یک مکان، یک شهر و یا یک وسیله (مثل هواپیما) در این تم داستانی بسیار پر رنگ است.

تم داستانی کارگاهی

این تم داستانی مربوط به قرار گرفتن در نقش یک کارگاه برای حل پرونده های جنایی، قتل و گاها سرقت و یافتن مضنون. در این تم داستانی مفهوم فرار عموما به چشم نمی خورد و اتاق فرار نشان دهنده سبک محیطی بازی می باشد.

تم داستانی رویا و خیال

این تم داستانی مربوط به فرار از مکان یا زمانی خاص در دنیای خیال و رویا می باشد که معمولا فضا سازی و طراحی فضای اتاق هم بسیار فانتزی و بدون قانون خاصی صورت می گیرد.

تم داستانی سرقت

این تم داستانی مربوط به یک حس متفاوت از ایفای نقش می باشد. بر خلاف همیشه که شما در نقش نقش مثبت بازی هستید، در این تم داستانی شما در نقش سارقین بانک یا مکانی خاص هسنید که معمولا پس از سرقت باید از آن مکان فرار کنید.

تم داستانی تاریخی

این تم داستانی مربوط به فرار از یک مکان تاریخی و از دست افراد تاریخی و یا مبتنی بر مکانی تاریخی و یا واقعه ای تاریخی است که در کل چاشنی تمدن های کهن، گذشته و معاصر و تاریخ ملت های مختلف در آن بسیار دیده می شود. در واقع گاها چاشنی اتفاقات بزرگ تاریخی هم در این تم داستانی بسیار زیاد می شود.

تم داستانی وحشتناک

این تم داستانی مربوط به فرار از مکانی ترسناک از دست موجوداتی ترسناک و یا هر نوع واقعه ای ترسناک که در ژانر هیجان انگیز هم گاها اجرا می شوند. این تم در بین تم های داستانی دیگر بسیار محبوب و پر استفاده است.

تم داستانی کتابخانه

این تم داستانی مربوط به فرار از یک کتابخانه و یا حل معما ها برای رسیدن به شیء یا گنجی در کتابخانه است که تنها نکته مهم در آن فضاسازی کتابخانه ای محیط بازی است.

تم داستانی تیمارستان و پزشکی

این تم داستانی مربوط به فرار از یک تیمارستان یا از دست بیمار های روانی آن است که معمولا با ژانر ترسناک و هیجان انگیز و تم وحشتناک ترکیب می شود. این تم هم بسیار پر استفاده و نسبتا محبوب است. 

گاهی هم این تم به سمت فرار از یک بیمارستان و یا محیط پزشکی می رود.

تم داستانی نظامی

این تم داستانی مربوط به فرار از یک اتاق جنگ یا کنترل یک حادثه و المان مربوط به جنگ و نظامی گری است. اتاق جنگ، فرماندهی راه دور ارتش و یا خنثی سازی بمب در اتاق جنگ پر استفاده ترین تم های داستانی مرتبط با این تم می باشند.

تم داستانی اداره

این تم داستانی مربوط به فرار از یک اداره می باشد که معمولا اتفاقی در آن اداره می افتد که موجبات فرار را فراهم می آورد.

بر خلاف آنچه معمولا به نظر می رسد، این تم داستانی بسیار محبوب و پراستفاده است

تم داستانی دزدان دریایی

این تم داستانی مربوط به فرار از دست دزدان دریایی یا کشتی دزدان دریایی و یا کنترل کشتی آن ها می باشد.

معمولا داستان به این صورت است که شما توسط دزدان دریایی اسیر شده اید و اکنون باید از دست آن ها فرار کنید.

تم داستانی زندان

این تم داستانی مربوط به فرار از یک زندان یا سلول است که گاها با تم داستانی سریال معروف فرار از زندان اجرا می شود.

شما باید از یک سلول یا زندان فرار کنید که معلوما به صورت انفرادی در سلول های مجزا انجام می شود. یعنی از سلول های انفرادی فرار می کنید و سپس باید با مشارکت تیمی از زندان فرار کنید.

تم داستانی علمی

این تم داستانی مربوط به فرار از سفینه ای یا مکانی مبتنی بر علم مثل راکتور هسته ای و یا گاها خنثی سازی راکتور و یا بمب هسته ای می باشد. یا گاها فرار از یک آزمایشگاه علمی و یا یافتن فرمولی سری به عنوان پادزهر، واکسن و یا دارویی برای درمان یک بیماری.

تم داستانی قاتل سریالی

این تم داستانی به دو صورت است: گاهی شما در نقش یک قاتل سریالی باید پس از انجام پرونده قتل، از مکان قتل فرار کنید، و یا گاها شما در نقش یک کارگاه هستید که باید قاتلی سریالی را از طریق حل معما و پرونده های قتل پیدا کنید.

تم داستانی فضا

این تم داستانی مربوط به فرار از یک سفینه فضایی و یا محدوده ای از فضا یا گاها زمان است که شما در آن گیر افتاده اید. برای مثال فرار از ایستگاه فضایی بین المللی که در حال انفجار است.

در واقع این تم تجربه ای است که فیلم های علمی تخیلی.

تم داستانی شرلوک

با وجود اینکه این تم بسیار شبیه به تم کارگاهی است، به دلیل شاخص بودن آن و طراحی بسیاری از اتاق فرار ها بر مبنای سناریوی آن، به صورت یک تم مجزا مطرح می شود.

در این تم داستانی شما در نقش شوالیه خیابان بیکر ۲۲۱b، یعنی شرلوک هلمز، به عنوان تنها کارگاه مشاور جهان، باید به حل پرونده های پلیسی بپردازید.

تم داستانی ماورالطبیعه

اگر طرفدار مجموعه سریال های سوپر نشرال باشید، این تم را به خوبی درک خواهید کرد. یک تم داستانی مرتبط با اتفاقات و مکان های ماورایی و گاها درگیری با موجودات ماورایی، ارواح، جن و مرگ و … .

تم داستانی مقبره

این تم داستانی مربوط به فرار از یک مقبره باستانی و یا شاید موجودی برخواسته از آن مقبره باستانی می باشد که با تم تاریخی درهم تنیدگی دارد. گاها هم با تم ترسناک ترکیب می شود.

تم داستانی خون آشام

این تم داستانی مربوط به فرار از قصر دراکولا و یا خون آشام های آن می باشد. ژانر آن ترسناک و هیجان انگیز است. گاها این تم به صورت مقبره دراکولا و یا کارکردن با تابوت دراکولا می باشد.

معمولا هم به صورتی است که دراکولا از خواب برخواسته و برای شما تهدیدی جدی به حساب می آید و شما فرصتی محدود برای فرار از مقبره وی را دارید. 

 

تکامل و آینده اتاق فرار

تجربه ای که در بررسی سیر تولدی و خلق اتاق فرار داشتیم نشان داد که ما انسان های دست به خلق دنیاهایی میزنیم که بعدها برای تجربه همیشگی و آگاهانه و البته کنترل شده آنها، دنیا هایی دیگر خلق می کنیم.

اتاق فرار ها هم برای تجربه دنیای مجازی بازی های ویدئویی، فیلم ها و سریال های تخیلی خلق شدند. وقتی صحبت از دنیای تخیلات و توهمات و رویا به میان می آید، بدیهی است که تجربه اسکیپ روم یا اتاق فرار، تجربه ای خواهد بود مجازی و البته تخیلی که تنها در خاطرات ما ثبت خواهند شد، که البته این امر بسیار مهم و مثبتی است. 

تجربه این سبک بازی ها به حدی هیجان انگیز است که روزبه روز در حال گسترش است و حتی زمانی که قرنطینه عمومی حاصل از بیماری کرونا جهان را فراگرفته، شاهد گسترش اتاق فرار های آنلاین هستیم که البته هتل لژ هم نمونه ای واضح از این اتاق فرار هاست.

با این حساب آینده روبه گسترش این سبک بازی ها بسیار بدیهی و واضح است. اما درباره اینکه “آیا سبک اجرا و طراحی آنها فرق خواهد کرد یا نه؟ “ تنها زمان پاسخگوی این سوال خواهد بود.

 

سخن آخر

در ادامه سیر مقالات مربوط به اتاق فرار و بازی های محیطی، به بررسی نکات و تعاریف مهم دیگر مربوط به اتاق فرار خواهیم پرداخت. مقاله حاضر اولین مقاله و نشوته پایه شامل تعاریف اصلی و اصولی مربوط به اسکیپ روم می باشد که بهتر از قبل از خواندن مقالات بعدی، این مقاله خوانده شده و مورد تحلیل قرار گیرد. 

 

اتاق فرار، فریب یا واقعیت ؟

گفتنی های لازم گفته شد، اما این تصمیم با شماست

منتظر مقالات بیشتر باشید

28
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان