آموزش طراحی بازیطراحی بازیوبلاگ

ایده طراحی بازی از کجا میاد؟

مراحل طراحی بازی: ایده بازی از کجا میاد؟

در دو مقاله قبلی از سری مقالات طراحی بازی، اول تعریف و ویژگی‌های بازی و بعد اینکه طراحی بازی چیه رو تعریف کردیم و در این مقاله قراره در مورد ایده طراحی بازی صحبت کنیم.

سوال اساسی و اولیه که در مورد ایده پردازی طراحی یک بازی وجود داره، اینه که: ایده طراحی بازی چیه و قراره چیکار کنه؟

ایده طراحی بازی :

ایده طراحی بازی ، یک جمله به نسبت کوتاه که قراره به شما چشم انداز و دید کافی، برای شروع طراحی بازی رو بده. به یه بیان دیگه ،یک تصویر ذهنی از اینه که شما دوست دارید بازی که طراحی می‌کنید، چه چیزهایی داشته باشه یا چه شکلیه یا چه روابطی بین قوانین یا افراد وجود داره و … !

مثال هایی از ایده طراحی بازی:

مثال اول: یک بازی برای بچه ها درست کنم تا در اون از خوردن شکلات زیادی پرهیز کنند.

مثال دوم: یک بازی با مکانیزم من می بُرم تو انتخاب کن برای آموزش تقسیم عادلانه به کودکان.

جسی شل نویسنده کتاب هنر طراحی بازی، برای ایده پردازی به شما، فقط الهام گرفتن از ناخودآگاهتون رو پیشنهاد میکنه.این الهام گرفتن از طریق مشاهده اطراف و از طریق دیگران به روش شنیدن اون‌ها اتفاق میوفته.

ایده پردازی در مورد چی؟

یکی از اشکالاتی که به ایده جسی شل میشه گرفت اینه که اصلا ایده در چه حوزه‌ای و برای چه موضوعی؟

ایده در اجزاء بازی :

خود جسی شل عناصر کلی بازی رو در چهار جزء :

  • داستان
  • مکانیک
  • زیبایی‌شناسی
  • فناوری یا ابزار بازی

توصیف میکنه و بنظر میرسه که نگاه جامعی باشه. این چهار جز و عنصر که از اساس برای همه بازی‌ها به نظر صادق باشه توی اینکه قراره چی طراحی کنیم و چطوری طراحی کنیم خیلی کمک میکنه. مثلا اگه به دو مثل بالا که دو مثال از ایده طراحی بازی بود برگردید می‌بینید که در مثال اول ایده ما به داستان و در مثال دوم ایده به یک مکانیزم برمیگرده.

از نظر من برای پرداختن به طراحی بازی و ایده پردازی کافیه که یکی از چهار جزء کلی بازی رو انتخاب کنید و برای هر کدوم استخرهای ایده رو طراحی کنید.

یجورایی صحبت بعدی که قراره بکنیم رو در جمله قبلی گفتم. اینکه ایده پردازی طراحی بازی، در گام اول باید با تصمیم شما از استعداد یا الهامات اولیه بازی در ذهنتون شکل بگیره. شما یکی از عناصر چهارگانه بازی یعنی داستان، مکانیزم‌ها، زیبایی شناسی و در آخر ابزار بازی رو انتخاب میکنید و حجم زیادی از ایده اولیه بازی رو از یکی از چهار عنصر انتخاب و با اضافه کردن مخاطب و یا یک عنصر دیگه ایده اولیه رو شکل میدید.

مثلا در مثالی که در بالا ذکر کردم من از عنصر مکانیک یعنی دندون کرم خورده کمتر بخاطر شکلات زیادی رو برای مخاطب کودک انتخاب کردم و ایده اولیه رو شکل دادم.

پس شما در این حالت چهار استخر ایده طراحی بازی خواهید داشت:

  • ایده‌های طراحی بازی حول مکانیک‌ها
  • ایده‌های طراحی بازی حول ابزار بازی یا فناوری اون
  • ایده‌های طراحی بازی حول گرافیک و زیبایی شناسی خاص
  • ایده‌های طراحی بازی حول داستان

برای فهم اینکه هر کدام از این‌ها قراره چی باشند چند مثال می‌زنیم. یه مثال ساده ایده های حول مکانیک‌ها یا مکانیزم‌ها هستند. ایده‌ای حول کارگرگذاری و کشیدن کارت یا بازی رومیزی شبیه بازی هفت سنگ و کلاغپر یا بازی برای شایعه پراکنی

مثال‌هایی هم میشه برای ابزار آورد … مثلا طراحی بازی با تاس چهار وجهی و طراحی بازی با دومینو و …

حتی استخر زیبایی شناسی شما میتونه از ایده‌های این شکلی پر باشه که با دیدن تصویر بالا شما بخواین بازی ای طراحی کنید که شش شکل بالا جزو بازی باشند. شاید این بازی یه بازی برنده بهترین بازی قرن شد.

امتیاز شما به این مقاله

امتیاز این مقاله

امتیاز کاربران: 4.79 ( 6 رای)
مشاهده بیشتر

ابوذر

اگر قراره زندگی‌نامه من توسط خودم نوشته بشه بهتره از چیزهایی که دوست دارم زندگی کنم بیشتر صحبت کنم ... من دوست دارم همه با هم دوست باشند و رفیق ... برای این دوستی و رفاقت لازمه که همدل باشند .. همدلی به راحتی با بازی کردن و کنار اومدن با تقلب بغل دستی و خنده های بعد جفت شش میشه دید ... نمیشه؟ برای این کار لازمه بازی خوب طراحی کنم که .. بیشتر هم برای کودک و نوجوونا تا از اون موقع همدلی رو یاد بگیرن ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا