بردگیمرومیزشکافیوبلاگ

بازی رومیزی Agricola

بازی رومیزی 2007 Agricola

زمان بازی: 30 الی 150 دقیقه

  • تعداد بازیکنان: 1 الی 5 نفر

  • رده سنی: +12 سال

  • طراحان: Uwe Rosenberg

  • صورتگر: Klemens Franz

  • منتشر کننده: Lookout Games و …

 

توصیف:

اگر از بچگی طرفدار بازی های سبک Farming و مزرعه داری بودید، حتما از پیشنهاد شگفت انگیز من برای بازی رومیزی بی نظیر Agricola نگذرید. یه بازی بسیار عالی، با مکانیزم های ساده اما بسیار زیاد و جذاب، که مجموعه کاملی از یک زندگی نوستالژی در نقش یک کشاورز رو برای شما تداعی می کنه.

شاید نمونه ای به این کاملی رو تنها میشه توی بازی های ویدئویی مثل Harvest Moon، به عنوان یکی از جذاب ترین بازی های PS1 و PS2 و همچنین بازی هایی مثل Stradew Valley یا Farm Franzy برای PC، دید. اما این بازی با اینکه یه بازی رومیزی هستش، تونسته با تلفیق ساده ترین مکانیزم های بازی رومیزی، مثل کاگرگذاری، کارت و توکن ، یه بازی نسبتا کامل و جذاب در سبک مزرعه داری، کشاورزی، دامپروری و البته مدیریت منابع انسانی رو عرضه کنه.

برای آشنایی با مکانیزم های کارگر گذاری یا توکن ها در بازی رومیزی به لینک های زیر مراجعه کنید:

همونطور که تا الان متوجه شدید این بازی رو میشه مجموعه ای از مکانیزم های ساده در نظر گرفت که هر کدوم به کمیت و کیفیت مناسبی در کنار هم قرار گرفتن و یه بازی تقریبا کامل رو ساختن.

جالبه که بدونید این بازی برای مدت قابل توجه رتبه 1 بازی های رومیزی در سایت BGG رو داشته و همین رتبه نشون دهنده محبوبیت و البته جذابیت اونه.

داستان بازی:

بازی از اینجا شروع میشه که هر بازیکن مزرعه ای شامل یک زوج مرد و زن رو در اختیار خودش داره که باید در  مدت 14 راند بازی کار های متلفی که در واقعیت یک مزرعه دار انجام میده رو انجام بده:

1.کاشت، نگهداری و برداشت محصول

2.دامداری و دامپروری

3.ارتقای مزرعه

4.افزایش جمعیت خانواده

و …

هر کدوم از این کارها شامل مراحل، فازها و جزئیات ریز تری هستش که باعث شده رابطه بین افزایش، کاهش و تغییرات اونها بازی رو به سمت جذابیت و محبوبیت زیادی ببره.

توضیحات بازی:

خب از اینجا شروع می کنیم که بازی شامل یک سری المان هاست:

1.بورد اصلی بازی ک شامل مکان هایی برای منابع، امتیاز دهی و کنش های مختلف هستش. مهم ترین قسمت بورد اصلی مکان های 14 راند بازی هستش که در 6 سطح یا Stage قرار می گیرند.

2.مزرعه شخصی که صفحه ای شامل 15 قطعه که دو قطعه از اون به طور پیشفرض در اختیار خانواده شماست و بقیه قسمت های اون رو میتونین به طول اختیاری به زمین کشاورزی، پرچین های نگهداری دام و خانه یا کلبه تبدیل کنید.

3.منابع مختلف شامل چوب، آجر، سنگ و محصولات که شامل گندم، نیشکر و سبزیجات.

4.حیوانات و دام ها که شامل گوسفند، گراز(خوک) و گاومیش.

5.کارت های اساسی بازی (به رنگ قرمز) که شامل کنش ها و اعمال مختلف هستن و کمی قوانین بازی روی تغییر میدن و همین بازی رو جذاب کرده.

6.کارت های مشاغل و غیر اساسی  (کارت های نارنجی و زرد) که مثل کارت های اساسی هستن اما خیلی اعمال سنگینی ندارن ولی باز بازی رو جذاب می کنن.

البته بازی نسخه های متعددی داره و این توضیحات برای نسخه اصلی بازی هستش.

نحوه بازی:

همونطور که تاحالا متوجه شدید بازی دارای 14 راند یا دور هستش که هر دور سه فاز داره. فاز آماده سازی، فاز کار، فاز برگشت به خانه.

هر فاز شامل اعمال ساده و بسیار زیادی هستش که باعث شده بازی به شدت استراتژی محور باشه. 

در ابتدای بازی هر بازیکن خانواده ای دو نفره داره که در فاز های مختلف هر راند میتونه اعمال مختلفی رو انجام بده:

1.جمع آوری منابع، غذا و محصولات

2.کنش های مربوط به مزرعه مثل ارتقای مزرعه یا ساخت استبل، پرچین، زمین کشاوری، اتاق یا کلبه جدید، تولید مثل برای افزایش جمعیت خانواده و …

3.جمع آوری دام از مکان ها یا نقاطی که برای هر دام به طور جداگانه در بورد اصلی بازی مشخص شده اند.

در واقع مکانیزم اصلی بازی “کارگر گذاری” هستش که یعنی شما اعضای خانواده تون رو برای جمع آوری مابع مختلف به نقاط مختلف بازی میفرستید و بعد جمع آوری می کنید.

هر مرحله از این مراحل خودشون به چند قسمت تقسیم می شن که باعث میشن بازی به شدت جذاب بشه.

توجه کنید که بعد از پایان هر دور بازی شما باید به اعضای خانوادتون غذا بدید.

برای کاشت محصول و برداشت اون یک سری اعمال داریم، برای دامداری و دامپروری یک سری اعمال.

برای مثال برای محصولات بعد از دور های بازی محصولات بار میدن و یا حیواناتی که بیشتر از یکی باشن یدونه تولید مثل می کنن.

یه مقدار درباره المان های مزرعه:

1.اتاق ها برای نگهداری از اعضای خانواده هستش که هر عضو نیاز به یک اتاق داره. اتاق ها قابل ارتقاع از حالت چوبی به آجری و از آجری به سنگی هستن.

2.زمین های کشاورزی برای کاشت و نگهداری محصول به کار میرن.

3.پرچین ها و حصار ها برای نگهداری دام ها به کار میرن و استبل برای افزایش ظرفیت تکه های زمین برای نگهداری حیوانات.

 

کل بازی در یک نگاه:

با توجه به اینکه بازی به شدت ثقیل از نظر المان و … هستش، در اینجا می خوایم به نگاه نسبتا مهندسی و دسته بندی شده به بازی داشته باشیم تا کل بازی رو به صورتی ساختار مند متوجه بشید:

1.خانه سازی و برنامه ریزی برای خانواده:

+ اضافه کردن اتاق: از طریق پرداخت هزینه

+ بازسازی: اقدام برای نوسازی خانواده

+ فضای کار برای رشد خانواده: فرزندآوری و افزایش جمعیت خانواده در دور های 12 یا 13 بازی

2.پرورش حیوانات

+ دامداری: شامل اعمالی است مثل حصار کشی یا ساخت پرچین، استبل

3.زراعت

+ بدست آوردن زمین کشاورزی

+ بدست آوردن بذر محصول

+ کاشتن محصول

4.برداشت محصول

+ برداشت از زمین زراعی

+ تغذیه خانواده

+ پرورش حیوانات

5.ارتقاهای اساسی

+ ارتقای خانه ها از طریق ساخت شومینه و اجاق و بهبود فرایند تغذیه خانواده

+ کوره های پخت نان

+ صنایع دستی مثل کارگاه های سفالگری و سبد بافی

+ چاه برای برداشت یک غذا از هر دور یا راند بازی 

6.صنایع دستی

+ مشاغل که شامل شغل هایی مثل کارگر فصلی، چوب بر و … است و داشتن کارت های آن به شما امکان اعما و کنش های مختلفی رو میده

+ ارتقاع های غیر اساسی که شامل کارت هایی مثل کارت های اساسی هستن اما اعمال و کنش های آنها شدت و تاثیر کمتری دارن.

پایان بازی:

بعد از 14 راند یا دور، بازی تموم میشه. تک تک المان های بازی از جمله منابع و محصولات، دام ها، کارت های مختلف بازی و … توسط راهنمای امتیاز دهی که در کنار بورد اصلی بازی هستش به امتیاز تبدیل میشن. بدیهیه که بازیکنی برنده است که دارای بیشترین امتیاز باشه. عد داشتن هر محصول یا دام و … هم امتیاز منفی داره. در طول بازی هم ممکنه امتیاز منفی بگیرید.

 

 

حالت تک نفره بازی:

به عنوان بازیکن انفرادی، شما بازی رو بدون غذا شروع می کنید. بقیه بازی مثل حالت دو نفره هستش با یک سری تفاوت ها:
اعضای خانواده شما نیاز به 3 غذا در مراحل تغذیه دارن . در هر دور فقط 2 چوب به جای 3 تا در فضای انباشته ” جنگل” باید قرار بدید. بعد از اینکه یک کارت مسافرتی را که به طور معمول به بازیکن بعدی تحویل می دید بازی کردید، آن را از بازی حذف می کنید. 

از طرفی قابلیت جالب حالت تک نفره اینه که میتونید کارت های بازی رو به ترتیبی که دوست دارید بچینید.

بسیار خب، توضیحات بازی ما همینجا تموم میشه. با توجه به اینکه بازی مجموعه ای پیچیده از نظر تعدد مکانیزم های ساده و ارتباط اونها باهم هستش، پیشنهاد می کنم حتما چند بازی اونو بازی کنید تا بتونید به اون مسلط بشین. مطمئن باشید اگه اونو یاد بگیرید دیگه بیخلش نمیشید.

حالت آنلاین بازی:

برای شروع میتونید یه مود ساده دو نفره تحت نرم افزار Steam رو به صورت آنلاین بازی کنید. البته همینجا تموم نمیشه. بازی حالت آنلاین هم داره؛ یادتون نره که مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مشاهده بیشتر

کورش حیدر

20 سال عمر خوبیه برای اینکه چیزایی از دنیایی که درونش زندگی می کنی بفهمی که باهاشون بتونی 20 سال بعدی زندگیت رو بهتر، مفید تر، موثر تر، با لذت و رشد بیشتر بگذرونی. 20 سال اول به بازی، مطالعه، هنر و ورزش گذشت، برنامه برای 20 سال بعدی هم همینه. البته خیلی بیشتر از قبل. پس برو که بریم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا