بردگیمرومیزشکافیوبلاگ

بازی رومیزی Stone Age (عصر حجر)

بازی رومیزی Stone Age (عصر حجر)

زمان بازی: 60 الی 90 دقیقه

  • تعداد بازیکنان: 2 الی 4 نفر

  • رده سنی: +12 سال

  • طراحان: Bernd Brunnhofer

  • صورتگر: Michael Menzel

  • منتشر کننده: Hans im Glück و …

  •  

توصیف:

قطعا تجربه مجموعه بازی های Stronghold، Civilization، Rise of Nation و یا هر بازی استراتژیک ویدئویی رو دارید. در واقع میشه گفت بازی Stone Age مشابه عینی مود Agriculture (کشاورزی) بازی های Stronghold (جنگ های صلیبی) هستش که در قالب یک بازی رومیزی با مکانیزم کارگرگزاری طراحی شده. یه تفاوت با بازی جنگ های صلیبی اینه که بازی عصر حجر در زمان اجدا ما، یعنی انسان های نخستین، روایت میشه.

این بازی به حدی جذابه که طرفدار های اون بعد از 12 سال که از طراحی اون میگذره، هنوز برای بازیکنان بازی های رومیزی برای بازی کردن اون وقت میزارن. 

برای آشنایی با مکانیزم های “کارگر گذاری” در بازی رومیزی به لینک های زیر مراجعه کنید:

داستان بازی:

بازیکن ها، در بازی Stone Age، مشابه اجدادمان در دوره ای سخت زندگی می کنن. اونها هر روز در جستجوی چوب، آجر (خشت)، سنگ و طلا از خانه‌ها بیرون میرن، آزادانه تبادل کالا انجام میدن، روستای خودشون رو گسترش میدن و به سطوح جدیدی از تمدن دست پیدا می کنند. در این دوره‌ی ماقبل تاریخ، بازیکنان با استفاده از استراتژی خودشون و همچنین مقدار کمی شانس، در پی یافتن غذا با هم رقابت می کنن. 

توضیحات بازی:

بازی با قبیله‌هایی حداکثر ۱۰نفره، در سه فاز انجام میشه.

در فاز اول، بازیکنان، افراد قبیله‌ی خودشون رو داخل مناطق مختلف صفحه‌ی بازی، که احساس می‌کنن سود بیشتری براشون داره، قرار می‌دن؛ از جمله‌ی این مناطق شکارگاه، مرکز تبادل یا معادن هستن.

در فاز دوم، هر بازیکن، فعالیت مربوط به تمام مهره‌هاش (مردم قبیله) رو (با توجه به ناحیه‌ای که مهره در اون قرار داره و به هر ترتیبی که ترجیح می‌دن) اجرا می کنه و نوبت به بازیکن بعدی فرا می‌رسه. به همین ترتیب تمام بازیکنان، فعالیت مربوط به افراد قبیله‌شون رو انجام میدن و اونها رو از صفحه‌ی بازی خارج می‌کنن.

در فاز سوم نیز، به عنوان رئیس قبیله، باید غذای تمام افراد قبیله‌تون رو فراهم کنید. در صورتی که به مقدار کافی غذا نداشته باشید، به ناچار از منابع و یا امتیازهاتون کسر میشه. در نهایت، پس از برقرار شدن شرایط پایان بازی، بازیکنان امتیاز خودشون رو محاسبه می کنن و کسی که بیشترین امتیاز رو جمع کرده باشه (قبیله‌ای متمدن‌تر و پیشرفته‌تر داشته باشه)، برنده‌ی بازی میشه.

المانهای بازی:

خانه:

فقط دو آدمک از یک بازیکن می تونن در این محل قرار بگیرن. این دو آدمک باید هم زمان در این محل قرار بگیرن. برای مثال بازیکن سبز دو آدمک در خانه قرار داده است. (چون این محل رو انتخاب کرده باید همزمان دو آدمک رو در این محل قرار بده و هیچ بازیکن دیگه ای نمی تونه در این محل آدمک قرار بده.)

مزرعه:

فقط یک آدمک در هر راند در این محل قرار می گیره. برای مثال بازیکن زرد یک آدمک در این محل قرار داده. این محل اشغال میشه و بازیکن دیگه ای نمی تونه در این محل ادمک قرار بده.

محل شکار:

این تنها مکانی هستش که دایره نداره. در این محل هر بازیکن می تونه به تعداد نا محدود آدمک قرار بده.

جنگل ، کوه ، رودخانه و معدن خاک رس :

هر کدام از این مکان ها می تونن تا 7 آدمک رو در خودش جای بده. برای مثال بازیکن قرمز 4 آدمک دراین مکان داره. بازیکن زرد تصمیم می گیره تا 2 آدمک در این مکان قرار بده. سپس بازیکن آبی یک آدمک رو در این مکان قرار میده. این مکان اشغال میشه و بازیکن دیگه ای نمی تونه در این مکان آدمک قرار بده.

کارت های تمدن:

هر کارت فقط یک آدمک رو در خودش جا میده. کارت ها به هر ترتیبی می تونن اشغال بشن.. برای مثال بازیکن قرمز آدمک خودش رو بر روی کارت دوم قرار داده . این کارت اشغال شده و تمام بازیکنان می تونن 3 کارت دیگه رو اشغال کنند.

کارت های ساختمان:

هر ساختمان می تونه یک آدمک رو در خودش جا بده. برای مثال بازیکن زرد یک آدمک در سومین ساختمان قرار داده. حالا 3 ساختمان دیگه برای تمام بازیکن ها وجود داره.

پایان بازی:

در صورتی که یکی از شرایط زیر برقرار باشه بازی تموم میشه :
1- کارت های تمدن به اندازه کافی تو بازی نباشد که چهار جای موجود رو پر کنند، تا راند جدید شروع بشه.
2- حداقل یک ردیف از کارت های ساختمان به پایان برسند.
در شرط اول بازی بدون شروع شدن دور جدید به پایان می رسه. در شرط دوم بازی تا انتهای راند انجام میشه ( شامل غذا دادن به قبیله.) در آخر بازیکن ها بر اساس امتیاز پیشرفت می کنند.

نکات تاکتیکی بازی:

کارت های تمدن بسیار در کسب امتیاز در پایان بازی و به دست آوردن منابع و غذا مناسب هستند. امتیاز زراعی و ابزار خودتون رو پیشرفت بدید چون در آینده بسیار به کارتان میان و کارت های با قیمت یک منبع همیشه ارزش خریدن دارند. 

+ کارت های تمدن رو بر اساس بخش پایین اونها جمع آوری کنید و برای بیشتر شدن امتیازی که با اونها به دست می آورید برنامه ریزی کنید، برای مثال اگر می خواید تعداد آدمک های خودتون رو افزایش بدید کارت هایی را خریداری کنید که در تعداد آدمک های شما ضرب میشن. این برنامه ریزی ها رو از ابتدای بازی در ذهن داشته باشید.
+ با خریدن کارت های ارزان جلوی پیشرفت بازیکن های دیگه رو بگیرید تا کارت های مورد نیازشون رو با قیمت بیشتر خریداری کنند.
+ ترتیب چیدن آدمک های خود را برنامه ریزی کنید. ممکن است تا نوبت شما بشه جایی که در نظر دارید اشغال بشه.
+ شما می تونید دسته ساختمان هایی که کارت های کمی دارند رو اشغال کنید تا جلوی بازیکن هایی که می خوان اونها رو خریداری کنند تا بازی به پایان برسه گرفته بشه.

چاپزی های آیوی رو از اینجا دانلود کنید.

مشاهده بیشتر

کورش حیدر

20 سال عمر خوبیه برای اینکه چیزایی از دنیایی که درونش زندگی می کنی بفهمی که باهاشون بتونی 20 سال بعدی زندگیت رو بهتر، مفید تر، موثر تر، با لذت و رشد بیشتر بگذرونی. 20 سال اول به بازی، مطالعه، هنر و ورزش گذشت، برنامه برای 20 سال بعدی هم همینه. البته خیلی بیشتر از قبل. پس برو که بریم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا