بازی رومیزی رایگان دانلود کنید و لذت ببرید (کلیک کنید)

معرفی و آموزش بازی کارتی ژاندارمری

ژاندارمری یک بازی کارتی کاملا ایرانی از طراحان بازی رومیزی زار و بازی دورهمی شادزدوزیر می باشد: گروه فربود انگاره یا Reality Game.

مشخصات بازی

 

+ طراحان بازی :

محمد زارعی (سرپرستی، مکانیزم، تولید)، سهراب مستقیم (مکانیزم، تولید)، رضا آقارحیمی (مکانیزم، تولید)، جواد عبدیان (مکانیزم)، احسان عرفانی (مکانیزم)، علی فقیهی (مکانیزم)، مجید قاسمی (چاپ)

+ نگارگران 

محمدرضا موسوی، بابک اسماعیلی

+ منتشر کننده :

فربود انگاره، نشر آهوک

+ دسته بندی :

خانوادگی، کارتی، تماتیک

+ مکانیزم ها :

۱٫ کارت کشیدن (Card Drafting)

2. کلکسیون جمع کردن یا جور کردن دست (Set Collection)

3. تو پاچه کردن (Take That!)

 ۴٫ ساخت الگو (Pattern Building)

داستان بازی

" پرونده ی تازه ای پاسگاه ژاندارمری را به هم ریخته است. مقامات توقع دارند این پرونده سریعتر حل شود. تعدادی مظنون دستگیر شده اند، ولی می دانیم مجرم اصلی بین آنها نیست. با این شما به عنوان افسران ژاندارمری با در کنار هم قرار دادن سرنخ های مختلف، مظنون ها را دستگیر می کنید تا اطلاعاتی از آنها به دست بیاورید که به سمت پیدا کردن مجرم اصلی راهنمایی تان کند."
Gendarmery
Card Game

اجزاء بازی

۱  عدد جعبه بایگانی

که در واقع همون جعبه اصلی بازیه و به روش خلاقانه ای از اون به عنوان مکان بایگانی کارت ها استفاده میشه.

۲۸ عدد کارت دیوار

کارت های دیوار در این بازی پرونده متهمینی هستش که مشخصاتشون رو شامل میشه. مثلا زن، مستخدم دولت، سرخ مو، درشت اندام. دقیقا متناسب با اسمشون این کارت ها روی دیوار نصب شدن. روی این کارت ها مشخصات متهمین هم به صورت نوشته، درج شده و هم به صورت یک سری آیکون.

۷۲ عدد کارت میز

کارت های میز شامل سرنخ هایی میشن که با اونها میتونید متهمینی که پرونده هاشون روی کارت های دیواره رو بگیرید. همونطور که از اسمش مشخصه این کارت ها روی میز پخش هستن. دقیقا مثل کارت های دیوار، این کارت ها هم، هم نوشته سرنخ هارو دارن و ه آیکون اونهارو. فاکتور ها یا سرنخ ها به صورت زیر هستن که ترکیب میشن و متهمین رو میسازن:

زن، مرد، رعیت زاده، خانزاده، مستخدم دولت، سرخ مو، درشت اندام، زخم ، عینک، رد پا، جواهر

این فاکتور ها میتونن هم برای یه متهم وجود داشته باشن هم نداشته باشن. مثلا یه متهم عینکی هست ولی یکی دیگه عینکی نیست.

۳۶ عدد کارت دَر

این کارت ها به نوعی کارت های رویداد بازی به حساب میان که از اتفاقات مثبت تا منفی برای یک نفر تا همه رو شامل میشن. اسمشون هم نشون میده که مثل اینه که در ژاندامری باز میشه، در حالی که کلی پرونده روی دیواره و کلی سرنخ روی میز، و یهو یه اتفاقی رو رقم میزنه. پس بهتره این دسته کارت هارو جلوی در بایگانی بزارید.

کارت های دَر، اسم های باحالی دارن: بایگانی، آژان، سند ساز، خانه و خانواده، شاهد عینی، کلاه مخملی، آبدارچی، مرخصی. که هر کدوم داخل بازی اتفاقی رو رقم میزنه. گاهی برای یک بازیکن و گاهی برای همه.

۲۸ عدد کارت استنطاق (۲۴ کارت استنطاق + ۴ کارت مدال)

خب داستان بازی میگه که شما باید دنبال یه پرونده خاص بگردید ولی نمیدونید اون پرونده کدومه، این دسته از کارت ها جهتی رو نشون میدن که پرونده اصلی رو از پروند های فرعی جدا میکنن. البته اول باید چیدمان بازی رو ببینید تا متوجه بشید، منظور از جهت چیه؟ خب از اسمشون هم برمیاد که وسیله ی استنطاق هستن. در واقع تصویر این کارت ها به صورت صفحات بازجویی طراحی شدن که به نوعی نشون میدن که جهت و راهنمایی اونها برای پیدا کردن پرونده اصلی توسط شاهد ها یا مظنونین دیگه شناسایی شده و نتیجه بازجویی هستن. نوشته روی ای کارت ها هم همین رو نشون میده.

در بین این دسته از کارت ها، ۴ کارت با نشان مدال به رنگ سبز وجود داره که نشون دهنده اینه که مجرمی که گرفته شده مجرم اصلی هستش. چون حتی ممکنه یه مجرم رو که کارت استنطاق بهش اشاره میکنه بگیرید ولی مجرم اصلی نباشه.

چیدمان بازی

قدم اول (کارت های استنطاق یا صندلی)

۱. اول از همه کارت های استنطاق رو به پشت در جهت یکسان روی هم قرار بدید(جهت کارت ها از تصویر پشت اونها مشخصه).

۲.کارت های مدال رو از کارت های استنطاق جدا کنید، بعدش با چهارتا از کارت های استنطاق تصادفی قاطی کنید طوری که هشت تا کارت داشته باشید که چهارتاش مداله. این دسته هشتایی رو زیر بقیه دسته کارت های استنطاق بزارید و بدون اینکه بر بزنید برید برای چیدن اونها.

۳. پشت کارت های استنطاق علاوه بر آیکون صندلی، یه تیکه از یه زنجیر رو نشون میده که برای چیدمان کارت ها باید به اون توجه کنید.

۴. حالا دسته کارت های استنطاق رو به صورت یه آرایش ۳ در ۳ به پشت طوری بچینید که اولا لوگو صندلی پشت اونها در یک جهت باشه و بعد زنجیر دور کارت ها، یه حاشیه کامل رو برای کل آرایش ۳ در ۳ بسازن. (شکل زیر رو ببینید)

۵. اگر کارتی زنجیر رو تکمیل نمیکرد، بزاریدش زیر دسته کارت ها کارت بعدی رو امتحان کنید و همینطور تا آخر.

۶. کارت وسط می تواند هر نوع زنجیری داشته باشد، کارت های وسط اضلاع هم کافیه فقط زنجیر ضلع کنار رو داشته باشن.

قدم دوم (کارت های دیوار)

کارت های دیوار رو بر بزنید و روی همه کارت های استنطاق در آرایش ۳ در ۳ به جز کارت وسط، یک کارت دیوار به رو بزارید. (دقیقا مثل شکل زیر)

قدم سوم (کارت های میز و بایگانی)

یه جا کنار همین آرایش ۳ در ۳ بایگانی رو بزارید. کارت های میز رو بر بزنید و چهارتا از اونها رو داخل چهار طبقه از بایگانی قرار بدید. بعدش بقیه رو به دو دسته تریجیا مساوی تقسیم کنید و به رو در کنار آرایش ۳ در ۳ قرار بدید.(دقیقا مثل شکل زیر)

قدم چهارم (کارت های دَر)

کارت های در رو هم بر بزنید و به پشت یه جایی کنار یا جلوی بایگانی قرار بدید. حالا دیگه میتونیم بریم برای بازی. (دقیقا مثل شکل زیر)

قدم پنجم (آغاز بازی)

کارت استنطاق وسط رو از چپ به راست یا برعکس بچرخونید و آماده شروع بازی بشید. (دقیقا مثل شکل زیر)

شیوه نجام بازی

۱. برنده دست قبل یا هر کس دیگه ای بازی رو شروع می کنه.

هر بازیکن در نوبت خودش میتونه سه کار ور انجام بده:

۱. کارت سرنخ برداره: از دسته کارت های میز یک کارت رو برداره و به دست خودش اضافه کنه. 

۲. یه کارت از دستش بایگانی کنه: برای این کار کارت مورد نظر رو داخل یه طبقه از بایگانی (هر طبقه که دوست داره) قرار میده و یه کارت دَر از روی دسته کارت های در برمیداره و درجا به فرمان روی اون عمل می کنه. اگه فرمانی نداشت، مهم نیست. فقط باید درجا اونو بازی کنه.

۳. راپورت بده: یعنی یه پرونده رو حل کنه. این زمانی اتفاق میفته که مدارک و سرنخ هایی که از کارت های میز بدست آورده کاملا با مظنون مورد نظر بخونه. در این باره مفصل توضیح میدیم.

 (شکل های زیر به ترتیب مراحل رو نشون میدن)

راپورت دادن

داخل آرایش ۳ در ۳ بازی هشت کارت دیوار به رو وجود دارن که روی اونها مشخصات مظنونین نوشته شده. شما باید کارت های سرنخ یا میز رو طوری بردارید که بتونید این مطنونین رو بگیرید یا اصطلاحا راپورتشون رو بدید! چندتا نکته مهم درباره این کار وجود داره:

۱٫ حتما باید همه ی کارت های دست، به مظنونی که راپورتش رو میدید مربوط باشه. یعنی نمیتونید مثلا پنج تا کارت داشته باشید، بعد با سه تاش یه مظنون رو بگیرید و دوتاش داخل دستتون بمونه، بلکه باید هر چندتا کارت که دارید رو برای راپورت بدید. پس کارت اضافه بر ندارید. اما اگر مجبور شدیم برداریم چی؟ خب بایگانی کردن برای همین داخل بازی وجود داره. پس بایگانیش کنید.

۲٫ حتما باید مجموع کارت های دست با مظنون دیگه ای صدق نکنه. یعنی شما بتونید ادعا کنید که سرنخ هایی که دارید، فقط و فقط به یک مظنون میخوره. پس نباید سرنخ هاتون به چندتا مظنون بخورن. بعضی مواقع پیش میاد که شما حتی با یه کارت سرنخ میتونید یه مظنون رو بگیرید. مثلا از بین هشت کارت دیوار، فقط یه مظنون زن وجود داره، شما هم یه کارت میز، زن دارید. خب به راحتی می تونید راپورت اونو بدید.

۳٫ موقع راپورت دادن میتونیدسرنخ تکراری داشته باشید. این مهم نیست و فقط امتیاز شمارو بیشتر میکنه. مثلا دوتا عینک دارید. این یعنی شما خیلی مطمئن هستید که مظنون عینکیه.

۴٫ اگر راپورت اشتباه بدید، یعنی کارت هاتون کنم باشه، یا سرنخ هاتون به چندتا مظنون بخوره اما شما بخواید راپورت بدید و …، نوبت شما میپره.

راپورت پرونده فرعی

خب در ساختار ۳ در ۳ زمین بازی، کارت وسط داره به یه پرونده اشاره میکنه که اون پرونده اصلیه و بقیه فرعی. در حالت اول اگر شما راپورت یه پرونده فرعی رو درست بدید، کارت دیوار روی اون رو به همراه کارت های سرنخ که برای اون داید، برمی دارید و کنار خودتون یه جا می زاریدشون که بعدا به صورت امتیاز حساب بشن. 

کارت استنطاق زیر پرونده ای رو هم که حل کردید، بر میدارید و به صورت افقی، طوری که فلش کارت استنطاقی که رو شده رو نپوشونه، روی اون میزارید.

بعد جای پرونده فرعی خالی شده رو با یه کارت اتنطاق با زنجیز درست و یه کارت دیوار روی اون پر می کنید. (شکل زیر رو ببینید)

راپورت پرونده اصلی

اگر سرنخ های مربوط به مظنون اصلی رو جور کردید، راپورت اون رو می دید. در این صورت کارت استنطاقی که جهت پرونده اصلی رو مشخص می کرد رو به همراه کارت های روش (کارت پرونده های فرعی که قبل از اون حل شدن) به همراه کارت دیوار روی پرونده اصلی و کارت سرنخ هایی که برای اون دادید بر می دارید. (حواستون باشه کارت استنطاق زیر پرونده اصلی رو بر ندارید.)

حالا باید یه کاری رو نکنید! باید جای کارت استنطاقی رو که برداشتید دیگه پر نکنید و بزارید خالی بمونه. بعدش باید یه کاری رو بکنید، کارت استنطاق زیر پرونده اصلی رو به صورت چپ به راست، یا راست به چپ بر گردونید تا بهتون جهت پرونده اصلی بعدی رو نشون بده. (شکل زیر رو ببینید )

پایان بازی و امتیاز شماری

بازی در دو صورت تموم میشه:

۱٫ کارت استنطاقی که بر می گرده و جهت پرونده اصلی رو نشون میده به جای خالی اشاره کنه که این یعنی شما تونستید مجرم اصلی رو بگیرید و شاهدا دیگه دارن میپیچونن.
۲٫ کارت استنطاقی که رو می کنید یکی از کارت های مدال باشه. که این یعنی همون پرونده، مجرم اصلی بوده و شما ترکوندید.

امتیاز شماری اینطوریه:

بعد از اینکه بازی تموم میشه، هر کارت از هر نوع ۱ امتیاز داره. پرونده های حل شده خودتون رو میارید و کارت های اونهارو میشمارید. هرکسی امتیاز بیشتری داشته باشه برندست و میشه رئیس ژاندارمری.

مکانیزم های بازی

۱٫ کارت کشی (Card Drafting)

مکاینزمیه که در اون بازیکنان به نوبت کارتی رو از یک دسته کارت انتخاب می کنن یا کارتی رو از دست بازیکنان دیگه انتخاب می کنن. این مکانیزم تقریبا پایه ثابت همه بازی های کارتی و اکثر بازی های استراتژی هستش. دسته کارت ها میتونن به پشت باشن یا به رو. یعنی شانس داخل کشیدن کارت دخیل باشه یا نباشه. داخل ژاندامری این مکانیزم با برداشتن کارت های میز یا دیوار اتفاق می افته.

۲٫ ساخت الگو (Pattern Building)

خب همونطور که از اسم این مکانیزم مشخصه، شما باید متناسب با سناریو و سازو کارهای بازی، یک سری الگو ها بسازید. داخل ژاندارمری این الگو ها همون جور کردن سرنخ ها، برای حل پرونده های مختلفه.

۳٫ کلکسیون جمع کردن یا جور کردن دست (Set Collection)

اصلی ترین مکانیزم این بازی همین مکانیزمه. در این مکانیزم شما زا یک سری المان ها مثل توکن، کارت، میپل، یا هر چیز دیگه ای ، متناسب با قوانین بازی و استراتژی ذهنی خودتون، یه سری چیزا ر وجمع کنید تا بتونید باهاش چیزی بخرید، یا کار کنید که خلاصه امتیاز بگیرید. داخل زاندارمری شما باید کارت های میز رو متناسب با کارت های دیواری که روی زمین بازی رو شدن، جمع و دست خودتونو برای حل اونها جور کنید.

۴٫ تو پاچه کردن (Take That)

در واقع اونچیزی که برخی مواقع باعث میشه یه بازی خیلی جالب انگیز ناک بشه، مکانیزم های ریزی مثل توپاچه کردن یا تِیک دَت هستش. این مکانیزم رو میشه به نوعی با بازی کارتی “شیرمرغ” که رومیزی گیم اونو از Snake Oil بازگردانی کرده تعریف کرد. شما باید یه سری چیزارو تو پاچه یه عده بکنید. داخل ژاندارمری تو پاچه کردن با کارت های دیوار رقم می خوره.

سخن نهایی آیوی گیم

مدت زیادی نیست که برخی طراحان ایرانی تصمیم گرفتن که به سراغ طراحی بازی های کاملا ایرانی برن، و این صرف نظر از اینکه بازیشون چقدر خوبه یا چقدر بده، به شدت قابل تقدیره. گروه فربود انگاره هم که دیگه با ایده های جالب خودش این فضا رو به خوبی نمایش داده.

مزیت اصلی بازیهای اینچنینی، مثل زار، شادزدوزیر، ژاندارمری، شف، بازار ۱۲۹۵…، اینه که به شدت به فرهنگ و تاریخ و تمدن ما نزدیک هستن و همین باعث میشه برای خیلی از ماها جذاب باشه و یه فضای آشنایی از واقعیت مجازی رو بسازه. اما از سمت دیگه برخی مواقع گیم پلی یا تجربه بازی، به حد قابل قبول خودش خوب از آب در نمیاد که البته به دلیل اینکه صنعت بردگیم و طراحی در کشور ما بسیار نوپاست، قابل چشم پوشی و حتی گاها اجتناب ناپذیره. قطعا انتظاری که از تجربه یه بازی مثل اسپلندر رو داریم، نباید از برخی بازی های داخلی داشته باشیم. 

به امید روزی که هنر طراحی بازی در ایران عزیر ما به حد عالی خودش رشد کنه، که صد البته ما میتونیم.

 

با این حساب میشه گفت که "فربود انگاره، مرسی که خلاق هستی"

منتظر بازی های بیشتر باشید...

28
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان