بازی رومیزی رایگان دانلود کنید و لذت ببرید (کلیک کنید)

کسب و کارها چگونه از بازی استفاده میکنند؟

 بازی کردن به روش های مختلف جایگاه مهمی در تفریحات و سرگرمی های ما دارد ؛ به گونه ای که در لا به لای دیگر سرگرمی ها هم از بازی کردن لذت میبریم. بنابراین میشود بازی را جزء جدانشدنی از فعالیت های ما دانست.

اما آیا بازی (یا بازی سازی) جایگاهی در تجارت شما دارد؟ در این مقاله قصد داریم تا با معرفی چند پروژه کمی بیشتر گیمیفیکیشن را بشناسیم و از نزدیک لمس کنیم.

 اکثر کسب و کار ها ، تمام تلاش خودشون رو انجام میدهند تا بتوانند مشتری های بیشتری رو جذب کنند؛ از هیچ تلاشی هم نمیگذرند، از تبلیغات زرد گرفته تا ارائه تخفیف های عجیب و غریب!

 کمپانی لوازم ورزشی نایک را کمتر کسی هست که نشناسد و یا اسمش به را نشنیده باشد . این شرکت را میتوان  جزء بزرگترین برند های لوازم ورزشی و پوشیدنی دنیا دانست.

 اگر از نایک بپرسید که آیا بازی ها در تجارت شما نقشی داشته اند یا خیر، جواب بسیار جالب است!

 Gamifiation در چند سال گذشته به یک کلمه کلیدی تبدیل شده است. فقط کافی است این نمودار روند گوگل را بررسی کنید تا ببینید که از سال ۲۰۱۱ چگونه رشد کرده است:

 

اما این فقط یک حیله یا شایعه نیست، واقعیت دارد. بازی سازی کار می کند زیرا باعث ایجاد یک حس واقعی و قدرتمند در انسان میشود؛ مثل: هیجان ، لذت بردن ، تشویق و ترغیب به ادامه دادن و … .

این آمار افزایش جست و جو نشان دهنده ی نظر مثبت کاربر و میل آنها نسبت به دانستن چیستیِ گیمیفیکیشن میباشد که این تجربه مثبت کاربر منجر به تعامل بهتر ، وفاداری و فروش بیشتر می شود.

گیمیفیکیشن چیست؟

قبل تر درباره ی اینکه گیمیفیکیشن چیست و چه مشکلاتی رو میتواند حل کند بحث کردیم.

برای توضیحات بیشتر میتوانید به این پست مراجعه کنید: گیمیفیکیشن ، راهی برای افزایش مشارکت

اما به صورت مختصر ، گیمیفیکیشن فرآیند استفاده از عناصر بازی مانند در استراتژی های تجاری و بازاریابی، آموزش و تربیت یا به طور کلی هرجایی که نیاز به تعامل با مخاطب دارید، است.

یکی از ساده ترین شکل های بازی سازی ، گرفتن تمبر در هر بار خرید قهوه است. ده تمبر جمع کنید و یک نوشیدنی رایگان دریافت کنید. مانند تکمیل یک سطح و گرفتن پاداش است.

به صورت آنلاین می توان از عناصر بازی مانند تابلوهای تبلیغاتی ، میله های پیشرفت و نقاط وفاداری استفاده کرد. این ترفندها در غرایز طبیعی ما نقش دارند: رقابت ، اکتشاف ، کنجکاوی. در واقع ، این یک استفاده بسیار هوشمندانه از روانشناسی است.

چه کسانی از گیمیفیکیشن استفاده میکنند؟

بر طبق بررسی های فعالیت های صورت گرفته توسط استارت آپ های بین المللی تنها ۵۰ درصد از آنها از این مفهوم استفاده میکنند. اما بهترین نمونه ها کدامند؟

+Nike

برنامه در حال اجرا نایک ، نایک+ که برنامه ای برای اندازه گیری میزان فعالیت های ورزشی ماست، یکی از محصولات معتبر و شناخته شده در جهان است. اما دلیل آن چیست؟

برنامه نایک+ روحیه رقابتی مارا تحریک میکند. این برنامه آمارهای در حال اجرا را ردیابی می کند و پیشرفت ما را به سمت اهداف اندازه گیری می کند. این ما را وادار می کند دفعه بعد بیرون برویم و رکورد خود را شکست دهیم.

علاوه براین به رسانه های اجتماعی نیز وابسته است تا بتوانیم با دوستان خود با آنها رقابت کنیم (یا خود را نشان دهیم). مزیت نایک این است که افراد بیشتری را به سمت خود می کشاند که در نهایت آنها را به سمت بازار خرید از نایک هدایت می کند.

Code academy

گیمیفیکیشن به ویژه وقتی محتوای شما متراکم یا پیچیده است ، به خوبی کار می کند. یادگیری برنامه نویسی و کد زدن میتواند کمی پیچیده باشد. همچنین عدم تداوم در بحث یادگیری هم باعث میشه تا مطالب آموخته شده به مرور کمرنگ شوند. در بحث یادگیری زبان های خارجی هم این مسئله به چشم میخورد. بنابراین Codecademy با استفاده از مکانیزم های بازی ، یادگیری برنامه نویسی را سرگرم کننده و اعتیاد آور می کند.

این داشبورد را در زیر مشاهده کنید. به نظر می رسد بیشتر شبیه به داشبورد بازی معروف Legend of Zelda است تا یک وب سایت آموزشی.

همانطور که در محیط کاربری کدآکادمی میبینید ، یک مسیر برای پیشرفت شما در نظر گرفته شده که نشان هایی میان آن قرار دارد . شما در طول راه نشانها را به عنوان پاداش و اهداف میانی انتخاب می کنید. بنابراین باعث میشود  شما یک حس رقابت در خود ببینید و ترغیب بشید که سریعتر و بهتر یاد یگیرید.

 

Duolingo

این برنامه هم با اهداف مشابه برنامه های قبل ، با هدف یادگیری زبان طراحی شده است.

همانطور که مشاهده می کنید ، این اپلیکیشن از سؤالات مختلفی برای انتخاب و استفاده از مراحل ترسیم شده برای جلب توجه کاربران استفاده می کند. همچنین می توانید اهدافی را تعیین کنید ، مدالهایی که در بازی هستند را انتخاب کنید و برای خرید امتیاز قدرت در این راه امتیاز کسب کنید.

همین الزام شما برای تهیه ابزار مختلف در بازی، برای شرکت ارائه دهنده برنامه این امکان را فراهم میکند تا این امتیاز ها و مدالها و سکه ها را به عنوان پیشنیاز برای ادامه راه به شما بفروشد.

Mint Money Manager

کار کردن با این برنامه خیلی کسل کننده تر از مدیریت پول شما نیست! برنامه ریزی برای پولی که در اختیار دارید یک کار مهم و جذاب و البته کسل کننده و پر زحمت است. Mint سعی می کند با برخی از عناصر بازی ساده ، این کار را کمی راحت تر کند.

برنامه هزینه های شما را ردیابی می کند و پیشرفت شما را در مقابل اهداف مالی شخصی اندازه گیری می کند. در مقابل هم با جمع آوری اطلاعات ساده مالی کاربران و ارائه آنها به بانک ها و موسسات مالی باعث میشود که این موسسات برنامه ریزی های بهتری برای آینده داشته باشند!

Starbucks

شرکت استارباکز رو تمام علاقه مندان به نوشیدنی های گرم میشناسند . شرکتی با محصولات با کیفیت و مهم تر از اون بسته بندی های قابل توجه، که در بسیاری از جاها از خود محصولاتشون هم محبوب تر و شناخته شده تر است.

از طرفی این شرکت ، یکی از موفق ترین برنامه های پاداش وفاداری  را اجرا می کند.

به اینصورت که کاربران با استفاده از “جوایز من Starbucks” ، هربار که قهوه خود را با استفاده از برنامه تلفن همراه پرداخت می کنند ، یک ستاره طلایی دریافت می کنند. پنج ستاره طلایی وضعیت “سبز” را به شما اعطا می کنند که به شما امکان می دهد مجدداً مجدداً یکبار مصرف کنید.

با رسیدن به ۳۰ ستاره ، عضویت “طلایی” را باز می کنید و کارت طلایی سفارشی دریافت می کنید. این یک اقدام جالب توجه مبتکرانه برای ایجاد انحصار است. بدیهی است که همه ما کارت طلا را می خواهیم!

حتی این روش رو در برنامه های بومی ایرانی مثل برنامه های خرید شارژ یا خرید اینترنتی هم میتوان دید. یعنی شما به تناسب هر مقدار خرید ، مقداری اعتبار دریافت خواهید کرد و هنگامی که به یک حد نساب میرسد شما میتوانید به ازای آن خدمات دریافت کنید.

صحبت نهایی

در این مقاله نمونه هایی از شرکت هایی آورده شد که شیوه های مرسوم و قدیمی جذب و ترغیب مشتری را کنار گذاشته و از سازو کار بازی مانند طی کردن مراحل مختلف تا رسیدن به یک هدف را جایگزین آن کردند. در این مثالها به خوبی روش های درگیر کردن مشتری با فضای کسب و کاری دیده میشود. این یکی از کاربرد های اساسی گیمیفیکیشن است. با درگیر کردن مخاطب به محصولات خود باعث هرچه بهتر دیده شدن میتوان شد و از این رو میتوان انتظار پیشرفت بیشتری در ارائه خدمات داشت.

شما از چه ساز و کاری برای کسب وکار خود استفاده میکنید؟ آیا تا حالا تلاش کردید که برای انتقال مطلب از بازی استفاده کنید؟

در آخر هم از شما میخواهیم که تجربیات خودتون را در این زمینه و همچنین پیشنهاد ها و انتقاد ها خودتون رو با ما درمیان بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان