چاپزیمقالات چاپزیوبلاگ

چه کاغذ هایی برای چاپزی مناسب اند؟

یک چاپزی خوب، چه ویژگی های دارد؟

یکی از مهم ترین معیار ها برای اینکه یک چاپزی، ویژگی های یک بازی رومیزی معمولی را داشته باشد و بتواند به اندازه آن جذاب باشد، بهینه سازی تمام مراحل چاپ، برش و بازی آن است. به سوال بالا در یک مقاله مفصل می پردازیم، اما در اینجا به صورت مختصر به درباره آن صحبت خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد، بهینه سازی مراحل مختلف تبدیل یک چاپزی به کارت ها و صفحه بازی برای شروع بازی، مهم ترین عوامل موثر بر این است که یک چاپزی خوب باشد و یا نباشد.

 پس در واقع به طور خلاصه یک چاپزی خوب است، در صورتی که درست طراحی، چاپ و برش داده شده باشد.

با این نگاه به سراغ تک تک مراحل خواهیم رفت. مرحله اول مرحله چاپ است که برای بررسی آن در ابتدا قصد بررسی انواع مختلف کاغذ برای چاپ را داریم.  

مقدمه

کاغذ یکی از قدیمی ترین وسیله هایی است که به منظور نوشتن و بسته بندی از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار گرفته شده است. از جمله استفاده های امروزی از آن، در صنعت چاپ است. از اینجا است که ربط آن به چاپزی آشکار می شود.

در حالت کلی اصول ساخت انواع کاغذ یکسان می باشد و با توجه به نوع مصرف و نوع چاپ، گروهی از ویژگی ها تغییر می کند. قیمت و کیفیت انواع کاغذ بر مبنای نوع خمیر آن تعیین می شود و در انواع مختلف ساخته می شود.

با توجه به محدودیت بازار کاغذ در ایران، همه ی انواع کاغذ در بازار ایران موجود نمی باشد و تنها تعداد محدودی از انواع کاغذ در بازار عرضه می شود. این کاغذها شامل انواع کاغذ ایرانی و خارجی می باشد که در گرماژهای مختلف تولید می شود. در ادامه به معرفی گرماژ کاغذ، انواع پوشش ها و انواع کاغذ می پردازیم.

 

گرماژ چیست؟ 

قبل از پرداختن به معرفی انواع کاغذ لازم است که با واژه ی گرماژ کاغذ آشنا شویم و معنی و مفهوم آن را بدانیم.

گرماژ کاغذ یکی از مهمترین فاکتورها در تعیین کیفیت و ضخامت کاغذ محسوب می شود. گرماژ کاغذ عبارت است از نسبت وزن کاغذ بر حسب گرم به مساحت یک متر مربع از سطح کاغذ . 

برای درک بهتر یک مثال را در نظر می گیریم : اگر گرماژ یک کاغذ 70 گرم باشد، بدین معناست که هر یک متر مربع از این کاغذ 70 گرم وزن دارد. هرچه مقدار گرماژ بیشتر باشد، کیفیت، ضخامت، استحکام و به تبع آن قیمت افزایش خواهد یافت.

واحد گرماژ g/m²) GSM) است، که مخفف grams per square meter می باشد. در واقع گرماژ مثل چگالی واحد سطح می باشد.

پوشش لمینت و سلفون چیست؟

به فرآیند کشیدن روکش به روی هر سطحی اصطلاحاً لمینت می­ گویند .در سیستم چاپ دیجیتال لایه نازک پلاستیکی را یک طرف یا دو طرف کار چاپی می ­چسبانند و کار را در برابر پاره شدن، رطوبت، گرما یا سرما و چروکیدگی مقاوم می­ کند.

لمینت ­ها، ضخامت متنوعی دارند که با واحد میکرون سنجیده می شوند. اگر لمینت دارای ضخامت کمی باشد آن را سلفون نیز می ­نامند. از دیگر مزیت های لمینت کردن کار چاپی در چاپ دیجیتال می ­توان به جلوه دادن به کار و زیبا کردن بیشتر کار با اضافه کردن لمینت مات یا براق به آن اشاره کرد. از لمینت و سلفون در چاپ کارت­ های ویزیت، کاتالوگ ­ها، بروشورها و دیگر محصولات چاپی استفاده می­ شود.

 درباره چاپزی ها هم فرآیند لمینت کردن کار بسیار مفیدی هستش که باعث حفظ کارت ها از پاره شدن و … می شود. البته به این مطلب در مقالات بعدی خواهیم پرداخت.

بررسی انواع کاغذ

1. کاغذ تحریر

تعریف: کاغذ تحریر نوعی از کاغذ است که امکان چاپ بر روی هر دو طرف آن موجود می باشد و مرکب به سمت دیگر آن نفوذ نمی کند.

گرماژ: کاغذ تحریر در گرماژ 50، 55، 60، 65، 70، 75، 80، 100 و 120 تولید می شود که با توجه به نوع نیاز و کاربرد، از آن ها استفاده می شود.

مقاومت: کاغذ تحریر دارای مقاومت مناسبی می باشد که این امر، برای بایگانی به مدت طولانی بسیار اهمیت دارد.

کاربرد در چاپ: این کاغذ در صنعت چاپ بیشتر برای چاپ انواع تراکت، چاپ کتاب، چاپ سربرگ و چاپ پاکت مورد استفاده قرار می گیرد.

قابلیت لمینت کردن: روی سطح این نوع کاغذ نمی توان هیچ نوع پوششی (سلفون و …) ایجاد کرد.

2. کاغذ گلاسه

تعریف: کاغذ گلاسه نوعی از کاغذ است که دارای سطحی بسیار هموار و صاف می باشد.

گرماژ: انعطاف گرماژ های این کاغذ بسیار زیاد است و در گرماژ های مختلفی تولید می شود.

مقاومت: بسته به گرماژ کاغذ گلاسه می تواند با داشتن گرماژ بالا، مقاومت و استحکام و البته کیفیت چاپ بالاتری داشته باشد.

کاربرد در چاپ: به دلیل اینکه جوهر بر روی سطح آن به صورت یکنواخت جذب می شود، برای چاپ بسیار مناسب است. کاغذ گلاسه به منظور چاپ انواع رسانه های چاپی مانند چاپ کارت ویزیت، چاپ کاتالوگ، چاپ تراکت، چاپ بروشور، چاپ ساک دستی، چاپ تقویم و سایر موارد استفاده می گردد.

قابلیت لمینت کردن: برای این نوع کاغذ می توان از پوشش لمینت و سلفون به منظور بالاتر بردن مقاومت کالای چاپی استفاده کرد.

3. کاغذ یا مقوای ایندربورد

تعریف: ایندربرد نوعی مقوا می باشد که در گرماژهای مختلف تولید شده و در صنعت بسته بندی کاربرد فراوانی دارد و از آن به عنوان مقوای بهداشتی نیز نام می برند. اکثر وسایل بسته بندی شده ای که روزانه با آنها سروکار داریم با همین جنس مقوا بسته بندی شده اند.

گرماژ: در گرماژ های مختلف تولید می شود.

مقاومت: استحکام بسیار بالایی دارد.

کاربرد در چاپ: . این مقوا به دلیل قیمت و استحکام مناسبی که دارد، در صنعت بسته بندی و چاپ جعبه های محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارند.

قابلیت لمینت کردن: به لمینت نیاز ندارد. البتهپوشش سلفونی برای بیش تر شدن مقاومت این نوع بسته بندی، بسیار مناسب می باشد.

4. کاغذ یا مقوای پشت طوسی

تعریف: مقوای پشت طوسی نوعی از مقوا می باشد که یک طرف آن سفید و طرف دیگر آن طوسی می باشد. مقوای پشت طوسی یا دوبلکس از چسبانده شدن ورقه های مقوا به صورت دولایه توسط صفحه های مخصوص مرطوب تهیه می شود.

گرماژ: این نوع مقوا در گرماژهای مختلف 210، 230، 250، 280، 300، 350، و 400 تولید می شود .

مقاومت: استحکام بسیار بالایی دارد.

کاربرد در چاپ: از مقوای پشت طوسی در چاپ جعبه و بسته بندی های متفاوت استفاده می شود.

قابلیت لمینت کردن: نیاز به لمینت ندارد، البته برای زیبایی و افزایش مقاومت می توان آن را لمینت کرد.

5. کاغذ یا مقوای کرافت

تعریف: این نوع کاغذ از سولفات خمیر پالت تهیه شده است و انواع مختلفی دارد؛ از جمله کاغذهای کرافت سفید نشده و  یا کاغذهای کرافت سفید شده. کاغذ کرافت معمولاً با رنگ قهوه‌ای یا با رنگ سفید تولید می‌شود.

گرماژ: گرماژ و وزن این کاغذ بسیار متنوع است به‌طوری‌که از ترکیب آن‌ها در تولید ورق و کارتن امکان تولید بیش از یک‌صد نوع ترکیب در ورق‌های 3 لایه و 5 لایه میسر می‌گردد و به‌صورت کاغذ کرافت، مقوای کرافت و مقوای زبر یا خشن کرافت می‌باشد.

مقاومت: مقاومت بسیار بالایی دارد.

کاربرد در چاپ: بیشتر از آنکه این کاغذ ماهیت کاغذ داشته باشد، ماهیت مقوا دارد و معمولا برای بسته بندی به کار برده می شود. تنها کاربرد آن در زمینه چاپ، در چاپ ساک دستی هاست.

قابلیت لمینت کردن: هیچ نوع پوششی برای سطح کاغذ کرافت مناسب نمی باشد.

6. کاغذ کتان

تعریف: کاغذ کتان نوعی خاصی از کاغذ بافت دار است که به دلیل دارا بودن بافت در درون کاغذ، روی سطح ویژگی خاصی ایجاد می­کند.  این بافت ها بسته به نوع کاغذ کتان و کشور تولید کننده آن، متغیر است. در  این نوع کاغذ شیار های عمودی یا افقی یا هر دو دیده می شود که این شیار ها و بافت های ریز، زیبایی ویژه ای به کار های چاپی و به خصوص کارت های ویزیت می­ دهد.

گرماژ: با توجه به ماهیت نوع کاغذ، این کاغذ گرماژ بالایی دارد.

مقاومت: مقاومت بالایی دارد.

کاربرد در چاپ: کاغذ کتان در چاپ کارت ویزیت، چاپ پاکت و چاپ سربرگ استفاده می شود.

قابلیت لمینت کردن: به دلیل وجود همین بافت های برجسته، برای سطح کاغذ کتان از هیچ نوع پوششی استفاده نمی شود تا زیبایی آن به شکل بهتری جلوه گر باشد.

7. کاغذ یا مقوای کارتی

تعریف: این نوع مقوا در رنگ های متفاوت تولید می شود. مقوای کارتی بافت نسبتاً یک دست و بدون برجستگی و فرورفتگی دارد.

گرماژ: گرماژ این نوع مقوا یا کاغذ، بالا می باشد.

مقاومت: مقاومت بالایی دارد.

کاربرد در چاپ: از اين نوع مقوا براي جدا سازي بخش هاي مطالب در زونكن و از نوع مرغوب و ضخیم تر آن نيز براي چاپ كارت ويزيت استفاده مي شود.

قابلیت لمینت کردن: قابلیت لمینت یا سلفون ندارد.

8. کاغذ کاربن لس

تعریف: کاغذی با پوشش شیمیایی که شبیه به کاربن عمل می‌کند و یک کپی از نوشته‌های دست نویس را روی صفحه بعدی انتقال می‌دهد. 

گرماژ: گرماژ پایین دارد.

مقاومت: متناسب با گرماژ پایین، مقاومت این کاغذ ها هم بسیار کم است.

کاربرد در چاپ: از کاغذهای الوان در چاپ فاکتورها و فرم های سه نسخه ای استفاده می شود.

قابلیت لمینت کردن: برای این نوع کاغذ می توان از پوشش لمینت و سلفون به منظور بالاتر بردن مقاومت استفاده کرد اما با توجه به ماهیت آن، ارزشی ندارد.

کاغذ های بررسی شده معروف ترین کاغذ های صنعت چاپ می باشند که تا حد قابل توجهی بررسی شدند. تصمیم گیری شما برای اینکه کدام کاغذ را برای چاپزی خود انتخاب می کنید، بستگی به خودتان دارد. جدول زیر یک جدول شامل تمام کاغذ های موجود فضای چاپ می باشد که ویژگی های هر کاغذ در کنار آن آورده شده است:

 منبع تصویر : فانوس پرینت

 
مشاهده بیشتر

کورش حیدر

20 سال عمر خوبیه برای اینکه چیزایی از دنیایی که درونش زندگی می کنی بفهمی که باهاشون بتونی 20 سال بعدی زندگیت رو بهتر، مفید تر، موثر تر، با لذت و رشد بیشتر بگذرونی. 20 سال اول به بازی، مطالعه، هنر و ورزش گذشت، برنامه برای 20 سال بعدی هم همینه. البته خیلی بیشتر از قبل. پس برو که بریم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا