طراحی بازی رومیزی

7 راه برای جرقه ایده بازی رومیزی

اصول ساده برای جرقه ایده بازی رومیزی

لیست 7 راه جرقه ایده بازی رومیزی

هرکسی لیست های چندتایی دوست دارد و لیست 7 راه برای جرقه ایده بازی رومیزی کمک بزرگی به شما در ایده پردازی خواهد کرد. پس کافیست فقط 5 دقیقه زمان برای مطالعه کامل آن بگذارید و از نتایج آن در طراحی بازی بهره مند شوید.

1. تعداد زیادی بازی انجام دهید.

این ممکن است خیلی واضح باشد ولی خیلی از افرادی که برای طراحی بازی به ما پیام می‌دهند و میگویند میخواهیم بازی انجام دهیم و تقاضای حمایت می کنند و از ایشان میپرسم چه بازی هایی انجام داده اید، پاسخ می‌دهند: منچ ، مارپلّه ، مونوپولی و نهایتا اسپلندور و جایپور.

اینکه دانش شما محدود به بازی‌های ساده باشد و قرار نیست انواع تم و قالب و مکانیک مختلف در بازی های فکری و بازی رومیزی را تست کرده باشید به شما کمک چندانی نمیکند.
به یاد داشته باشید انواع بازی را انجام دهید. قدیمی، جدید، خوب، بد، تعادلی، سرعتی و … .شما به سرعت تعدادی مکانیک مختلف را فراخواهید گرفت.

هنگام بازی ، به تمام جزئیات ریز که بازی را سرگرم کننده و منحصر به فرد می کند ، توجه کافی داشته باشید. یک دفترچه یادداشت کوچک بگیرید و ویژگی ها ، مضامین ، طرح های رنگی ، شخصیت ها ، نقطه اوج و فرودها یا مکانیک های بازی را که برای شما برجسته هستند یادداشت کنید.

شاید قسمت خاصی از بازی وجود داشته باشد که واقعاً از آن لذت می برید. شاید بتوانید این کار را به ایده بازی رومیزی رسانده گسترش دهید و یک بازی کاملاً مبتنی بر این ایده بسازید.
یا سعی کنید 2 مورد از بازی های مورد علاقه خود را با هم ترکیب کنید، محل جرقه ایده بازی رومیزی مد نظر را تصور کنید و با ترکیب، ببینید چه چیزی را ارائه می دهید! در این مورد این مقاله را مطالعه کنید.

 

2. به دنبال شکاف در بازار باشید.

اگر بتوانیم بازیهایی را که در حال حاضر وجود دارد بررسی کنیم و سوال کنیم، که چه چیزی سلیقه و یا ذائقه خوشمزه مردم ایران است که به آن توجه نشده و بازی نداریم واگر باشد جذاب است، می تواند مفید باشد.

چه مخاطبان یا گروه هایی از سرگرمی بازی روی میزی کنار گذاشته می شوند؟ چه اندازه یا پویایی گروهی نمایش خوبی از بازی های موجود ندارد؟ لازم به ذکر است که در بازار بازی رومیزی و بازی فکری در ایران با توجه به نوظهور بودن و گسترش سریع این محصولات پاسخ‌های زیادی برای این سوال وجود دارد.

آیا تقاضای بازی های انفرادی بیشتری وجود دارد؟ بازی برای گروه های 4 نفره یا بیشتر؟ در مورد بازی هایی که برای بچه های دارای اختلال یادگیری وجود دارد ، چطور؟ پیش از این آیوی با طراح عزیز اقبال هژبر طراح بازی آنتی آنزیم در گفتگویی به فکر طراحی بازی رومیزی برای نابینایان یا کم شنوایان و ناشنوایان صحبت میکردند.

سعی کنید خارج از چارچوب (بازی) فکر کنید. به رفتارها و عادات و فرهنگ عمومی جامعه و حتی بازی‌ها و سرگرمی های قدیمی ایرانی‌ها. مثلا بازی کلاغپر رومیز و امیرسلامتی توجه به گذشته سرگرمی در ایران دارد.


برای شروع طراحی بازی، لیست مقالات طراحی بازی رومیزی را با کلیک در اینجا مطالعه کنید.


3. ناظر جهان باشید.

همانطور که استیو جابز یک بار گفت: “خلاقیت فقط اتصال چیزهاست. وقتی از افراد خلاق می پرسید که چگونه کاری را انجام داده اند ، کمی احساس گناه می کنند زیرا واقعاً این کار را نکرده اند ، فقط چیزی را دیده اند. بعد از مدتی به نظرشان واضح رسید. “
پیش از این در مقاله ایده‌پردازی طراحی بازی رومیزی به این مقوله توجه داشتیم که اصولا توجه به اطراف اصلی ترین منبع و مرجع ایده بازی رومیزی برای طراحی است. گوش دادن به دیگران و نگاه کردن به رفتارها و آمد و شدها.

4. به بازارها و صنایع دیگر نگاه کنید.

از ژانرهای مختلف سرگرمی و بازی که ممکن است در دور و اطراف شما وجود داشته باشد و جذاب باشد درس بگیرید. ایده بازی رومیزی اتاق فرار یا همان اتاق فرار رومیزی ایده گرفتن از اتاق فرارهای فیزیکی برای داشتن یک سرگرمی حل مسئله و طراحی یک ژانر جدید در بازی رومیزی شده است. هر چند این ایده بخاطر یک بار مصرف بودن مشکلات زیادی دارد و در ابتدای راه است، اما در آینده پیشرفت‌های شگرفی خواهد کرد.

بجز این در بین بازی‌های موبایل و دیجیتال به دنبال ایده‌های خود باشید. همانگونه که بازی‌های دیجیتال زیادی از روی بازی‌های رومیزی تولید می‌شود نگاه داشتن به دنیای سرگرمی های دیجیتال و فیلم و موسیقی می‌تواند بانک مناسبی از ایده بازی رومیزی و طراحی بازی در اختیاز شما قرار دهد.

5. تجربه‌های غیرقابل دسترس، در بازی بسیار دوست داشتنی هستند.

ایده بازی رومیزی
ایده بازی رومیزی

فرض کنید بخواهید مهمانداری کنید. یک ساختمان مهمانپذیر یا هتل یا مهمانسرا در شهری ایجاد می‌کنید. آیا در واقعیت می‌توانید برای بیشتر پول درآوردن مهمانان رو بکشید؟ خیر. امّا در بازی رومیزی Bloody Inn شما در نقش مهمان‌پذیرهایی هستید که برای بدست آوردن پول بیشتر مهمانان خودتان رو می‌کشید. هر چند ایده اولیه این اتفاق توسط آلبر کامو در نوشته ها و سپس در نمایشنامه ای از او مطرح شده امّا ایده جذاب و تجربه شگرفی برای شما خواهد بود.

یا بازی دیگری به اسم Burgle Bros شما باید برنامه ریزی کامل سرقت از یک بانک را انجام دهید و در دنیای فانتزی با دیگر بازیکنان برای دزدی از بانک برنامه بریزید و وارد عمل شوید.

بازی ها همچنین فرصتی عالی برای اجازه دادن به بازیکنان برای بازی در نقش هایی هستند که به طور معمول آرزو نمی کنند. به بازیکنان اجازه دهید به جای شوالیه معمولی در زره های درخشان ، نقش یک شرور یا هیولا را بازی کنند.

6. در انجمن‌های بازی رخنه یا مسابقات طراحی بازی را شخم بزنید.

برای طراحی بازی رومیزی و بازی فکری نیاز نیست حتما دانه ایده شما توسط شما بوجود آمده باشد و با کمی گشتن در انجمن‌هایی مثل بردگیم گیک و یا حتی مسابقات طراحی بازی و دیدن شرکت‌کننده ها و ایده‌هایشان یک ایده بازی رومیزی، با کمی تغییر به یک بازی جذاب و دوست داشتنی تبدیل شود.

صفحات طراحان بازی رومیزی و طراحان ایرانی و خارجی را دنبال کنید و در این صفحه ها به شکل دائمی فعالیت کنید. پیام بدهید و بشنوید و از اینکه در شبکه دیده شوید نگران نباشید. بجز ایجاد فرصت و خلق ایده برای شما شناختن شبکه توسعه دهندگان یا مسیر طراحی بازی در آینده لازم است.

7. جلسه و زمان طوفان فکری تعیین کنید.

بسیاری از تکنیک های ایده پردازی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها ایده های زیادی را ارائه دهید. در اینجا چند مورد وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • هر آنچه فکر می کنید بنویسید.
  • یک فرهنگ لغت بردارید. چند کلمه تصادفی انتخاب کنید و در مورد آن‌ها ایده پردازی کنید.
  • یک mind map ایجاد کنید. ذهن نگاشت (mind map) یک روش بصری از طوفان فکری است که در آن شما از کلمات ، تصاویر و رنگ ها برای اتصال ایده ها در مورد یک موضوع خاص استفاده می کنید.

فقط به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از طوفان مغزی می شود ، همه چیز را بنویسید. هیچ ایده بازی رومیزی بدی وجود ندارد. حتی دیوانه وارترین ایده نیز می تواند منجر به اتفاق جالبی شود.

سخن نهایی:

ایده بازی رومیزی و فکری چیز عجیب و غریبی نیست و کمی گشتن در بین بازی‌های موجود بازار از این موضوع کاملا پرده برداری خواه شد که ایده‌های موجود بازی‌ها لزوما خارق العاده نیستند امّا با اهمیت و ترکیب درست ایده و مکانیک و … یک بازی هیجان انگیز و خارق العاده تولید شده است.

در آخر اگر هیچ ایده‌ای نداشتید کمی استراحت کنید و بازی کنید و یا از ماشین های تولید ایده که در ایده بازی از کجا میاد ، استفاده کنید. شاید شروع یک ایده در این اتفاق باشد.

ابوذر بلالی

یک فیزیک خوانده، کمی بازی‌ساز، کمی دیجیتال مارکتر و کمی وب دولوپر که در دنیای بازی، به دنبال یاد گرفتن هستم و برای لبخند بازی می‌کنم. همیشه به دنبال سریع تر شدن بازی هستم و در صورت بازی با من حتما باید زود تصمیم بگیرید :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا