طراحی بازیمکانیزم های بردگیموبلاگ

مکانیزم های منطقه یا Area

کثرت منطقه Area Majority

تو این اصل یا بهتره یگیم مکانیزم بازیکن ها از طریق ساز و کارهای بازی، مناطقی رو تحت تسلط خودشون در میارن و این مناطق براشون مزیت هایی هم به همراه میاره.

 برای مثال نسخه ابتدایی بازی “روپولی” رو که اکثر ما باهاش خاطرات نوستالژی بسیار زیادی داریم، میشه بازی ای دونست که از این مکانیزم بهره می بره.

تو این بازی بازیکن ها تلاش می کنن که مناطقی از بازی رو، که در واقع ستاره های کارتونی کمپانی والت دیزنی هستن، تحت تسلط خودشون در بیارن و این امر باعث میشه مزیت های اون مناطق رو، که تولید سرمایه از طریق عوارض از بازیکن های دیگه هستش،کسب کنند.

امروزه بازی هایی که در اونها از مکانیزم “کثرت منطقه” یا Area Majority استفاده میشه بسیار زیاد هستن.

داستان از این قراره که با توجه به محبوبیت روزافزون بازی های استراتژی محور در دنیا این امر اتفاق میفته. چو معمولا بازی هایی که دارای المان های زیاد و همچنین بورد باشن احتمال اینکه استراتژی محور تر باشن، بیشتره. البته معمولا این اتفاق رخ میده. بسیار خب، فکر کنم وقت اینه که بریم سراغ چند تا بازی رومیزی در این مکانیزم: 

جابه جایی منطقه یا Area Movement

شاید اسم این مکانیزم یکم عجیب باشه ولی همه ما با اون آشنا هستیم؛

جابه جایی منطقه یا Area Movement: تو این مکانیزم بازیکن ها با استفاده از سازوکارهایی که مربوط به ماهیت بازی هستن، مناطقی رو که در اختیار گرفتن و یا حتی برخی مواقع مناطقی رو که در اختیار ندارن، در حیطه قوانین بازی حرکت میدن، این حرکت شامل جابه جایی، تغییر شکل یا حذف و اضافه هستش.

بازی هایی که رد تصویر زیر اومدن چندتا از معروف ترین های این مکانیزم هستن:

ریز حرکت ها یا Area Impulse

اسم این مکانیزم از قبلی عجیب غریب تره: منطقه-ضربه یا Area-Impulse. نگران نباشید وقتی توضیح داده بشه متوجه میشید، شاید کلمه ریزحرکت برای این مکانیزم مناسب تر باشه: 

در این مکانیزم، دور بازی به چند تا ضربه یا عمل که بین بازیکنان متناوبه تقسیم میشه.

در هر ضربه یک سری قابلیت ها یا المان های بازی فعال میشن که این قابلیت ها در اکثر بازی ها به صورت یک منطقه هستن. یعنی ضربه های متناوب هر دور بازی مناطق جدید رو به بازی اضافه میکنه. خب اگر تا الان چیزی متوجه نشدید نگران نباشید.

در واقع این مکانیزم به این صورته که به جای اینکه من تمام حرکاتم رو انجام بدم، بعد تو تمام حرماتت رو، من حرکاتم رو به ضربه ها یا ریزحرکت ها تقسیم می کنم، تو هم همینطور. حالا من یه ریزحرکت انجام میدم، تو یه ریز حرکت و همینطور الی آخر.

احتمالا با جمله قبل، مفهوم این مکانیزم رو متوجه شدید.

حالا میتونیم با یک جمله این مکانیزم رو توضیح بدیم:

"من از اون 1 حرکتی نمیترسم که تو 100 بار تمرین کردی، از اون 100 حرکتی میترسم که تو 1 بار تمرین کردی"

البته انگار این جمله برعکس بود. به هر حال احتمالا متوجه شدید که این مکانیزم یعنی چه؟ و اما بازی های محبوب این مکانیزم…

مشاهده بیشتر

کورش حیدر

20 سال عمر خوبیه برای اینکه چیزایی از دنیایی که درونش زندگی می کنی بفهمی که باهاشون بتونی 20 سال بعدی زندگیت رو بهتر، مفید تر، موثر تر، با لذت و رشد بیشتر بگذرونی. 20 سال اول به بازی، مطالعه، هنر و ورزش گذشت، برنامه برای 20 سال بعدی هم همینه. البته خیلی بیشتر از قبل. پس برو که بریم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا