چگونه یک معلم بازی ساز باشم؟

معلم بازی ساز
من یک معلم بازی ساز ام، سلسله نوشته های یک طراح بازی علاقمند به حوزه آموزش است که با الهام از کتاب هنر طراحی بازی نگارش شده است.
در کنار آموزش به معلمان، نحوه ساخت یک بازی نیز به تمام علاقمندان آموزش داده میشود.
هنگامی که خواهرم ،به عنوان معلم کلاس پنجم دبستان، از من خواست که یک بازی برای کلاس درسش طراحی کنم به او گفتم چرا من؟ خودت میتوانی این کار را انجام دهی.
پس از کش و قوسهای فراوان و تلاش فراوان برای از زیر کار در رفتن قبول کرد که میتواند این کار را انجام دهد. سپس پرسید خب چگونه باید یک بازی برای کلاس درسم طراحی کنم؟ پاسخ این سوال ساده است. ” از همین الان شروع کن و یک بازی طراحی کن. “.
هرچند اعتماد به نفس او و شاید گفتن این جمله که من این کاره نیستم من را وادار به انجام این کار نکرد اما اذعان دارم که من برای او بازی طراحی نخواهم کرد تا زمانی که خودش بازی اش را طراحی کند و از من بخواهد نگاهی به آن بیاندازم.
در این نوشتار هدف، آموزش سازوکارها و ساختارهایی برای طراحی یک بازی کلاسی است. به جرات میتوانم بگویم کافیست کمی تلاش کنید و زمان بگذارید تا با طراحی یک بازی کلاسی کیفیت آموزش فرزندان کشورمان را بالاتر ببرید.
جمله طلایی:
برای شروع به سراغ یک جمله طلایی میرویم. شما کافیست هر روز این جمله را به خود بگویید. “من یک معلم بازی ساز هستم”. لطفا به گفتن این جمله بسنده نکنید و به خودتان اعتماد داشته باشید و فریاد بزنید من یک معلم بازی ساز هستم. شرمنده نباشید چون کسی کنار شما نیست.
فریاد زدید؟ تبریک میگویم شما حالا یک معلم بازی ساز هستید. یک قلم و کاغذ را بردارید و شروع کنید. حالا میپرسید من از کجا شروع کنم و چه کاری انجام دهم؟ با خود میگویید آیا با تظاهر به اینکه یک بازی ساز هستید همه چیز تمام شده است؟ باید بگویم همه چیز از همین خواستن و تظاهر کردن به این کار شروع میشود.
هر کجا حس کردید که اعتماد به نفس و انگیزه خود را از دست دادهاید فریاد بزنید:
- “من یک معلم بازی ساز هستم”.
- “من یک معلم بازی ساز هستم”.
- “من یک معلم بازی ساز هستم”.
شکست ها :
آیا ممکن است شکست بخورید؟
شک نکنید. بسیار پیش از آنکه موفق شوید و بیشتر از پیروزی هایتان شما شکست خواهید خورد اما در این کار بسیار شکست ها و از دست رفتن زمان ها هست اما خبر خوش این است که شکست شما گونه ای از پیروزی و موفقیت است که پیروزی اصلی شما را درخشان تر میکند.
شکست های شما مسیر پیروزی شما را میسازند و شما را معلمی بی نظیرتر خواهند کرد. بگونه ای که پس از مدت زمانی عاشق شکستهایتان میشوید چرا که پس از اولین پیروزی طعم پیروزی بعد از شکستها را خواهید چشید و به این نکته پی خواهید برد.
یک بازی مشهور دوچرخه سواری است. در ابتدا اگر نیوفتید دوچرخه سواری یاد نمیگیرید و اگر یاد نگیرید چگونه میخواهید بدون گرفتن دست به فرمان رکاب بزنید یا تک چرخ بزنید یا از مسابقه دوچرخه سواری لذت ببرید؟
شکستها ممکن است بگونهای باشد که قبل از اینکه یک بازی طراحی کنید، از خود میپرسید آیا میتوانم یک بازی طراحی کنم؟ ابتدا که بازی اول را طراحی کردید و کمی بازی کردید از خود میپرسید آیا ممکن است دیگران از بازی من لذت ببرند؟
به خودتان باور داشته باشید. شما یک معلم بازی ساز هستید.
کافی است خود را باور داشته باشید. بله همه اینها امکانپذیر و محقق شدنی است.
ابزارها:
مکانیزمها:
برای اینکه ببینید چگونه می توانید یک بازی طراحی کنید به سازوکارهایی نیاز دارید که افراد با یکدیگر درگیر شوند. این سازوکارها رو میتوانید در اینجا دنبال کنید هرچند در همین نوشته ها نیز به این مکانیزها اشاره خواهیم کرد.
بازی کردن و اقتصاد بازی:
پیش از اینکه بازی خود را در کلاس اجرا کنید شما باید با طراحی سازوکارها و بازی کردن آن، خودتان بارها و بارها آن را بازی کرده و ببینید آیا از هر مسیری که یک بازیکن ممکن است وارد بازی شود با دیگر مسیرها عدالت برقرار خواهد بود؟
به عبارتی همه نقش های بازیکنان قدرت یکسانی برای بازی دارند؟
اقتصاد بازی نیز یعنی قدرت بازیکنان روی چه محوری میگذرد و یک تعادل در توزیع و تغییرات این محور برقرار باشد.
زیباسازی:
اما آخرین نکته این است که من میتوانم هر بازیای را شروع و خودم را معلم بازیساز معرفی کنم؟
باید بگوییم بله … اما برای اینکه لذت بازی را بیشتر کنید باید کمی هنر و ذوق را نیز به آن اضافه کرده و کمی با طراحی های گرافیکی و نقاشی و زیباسازی وسایل بازی به آن جان هنری لازم را ببخشید.
در آخر پیشنهاد میکنم در اینجا همه مقالات بازی سازی معلمان را مطالعه و این مسیر را ادامه دهید.