بردگیمرومیزشکافیوبلاگ

رومیزشکافی جالیز (Bohnanza)

کالبدشکافی بازی رومیزی جالیز

برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد “صفحه رومیزشکافی” سایت آیوی گیم شوید.

بازی رومیزی جالیز (1395)

محصولات خودتون رو در جالیز ها بکارید و برداشت کنید و سعی کنید در مبادلات، بیشترین سود رو بدست بیارید.

3-7 نفره

تعداد بازیکنان

45 الی 90 دقیقه

مدت زمان بازی

9+ سال

رده سنی

  • طراحی: محسن پور رمضانی
  • تصویرسازی: نعین تدین، حسین توکلی
  • گرافیک: مهدخت رضاخانی
  • توسعه: امیر سلامتی
  • ناشران نسخه داخلی: هوپا
  • نسخه خارجی: Bohnanza طراحی شده توسط Uwe Rosenberg
  • ناشران نسخه خارجی: AMIGO, 999 Games, Rio Grande Games

میخوای از جالیز چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

استراتژی

شانس

تعامل

سنگینی قوانین بازی 1.58 / 5
سطح استراتژی در بازی 1.37 / 5
سطح شانس در بازی 1.5 / 5
سطح تعامل در بازی 3.66 / 5
3.41/5

کیفیت گیم پلی

گرم بودن گیم پلی 3.54 / 5
پیچیده و سنگین بودن گیم پلی 1.8 / 5
تکرار پذیری بازی 2.9 / 5

توضیحات بازی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type):

  • Family Game

دسته بندی (Category):

  • Card Game
  • Farming
  • Negotiation
  • Party Game

مکانیزم ها (Mechanics):

  • Hand Management
  • Negotiation
  • Trading
  • Set Collection

توصیف بازی

جالیز یه بازی ایرانی، برگرفته از بازی Bohnanza، طراحی آقای Uwe Rosenberg هستش، که توسط آقای محسن پور رمضانی و نشر هوپا در سال 1395 تولید داخل شده. کلیت بازی از Bohnanza گرفته شده، ولی علاوه بر تم و فضای بصری بازی، تغییرات زیادی در مکانیک ها و دینامیک های بازی اتفاق افتاده که بازی رو به سمت ساده تر شدن برده.

تغییرات دینامیک ها، شامل حذف شدن فرآیند مبادله یک به یک کارت ها در مرحله Trade & Donate هستش.

تغییرات مکانیک ها به صورت حذف ترتیب کارتهای دست در کاشتن هستش که مکانیزم Melding and Splaying برای بازی ایجاد کرده.

از طرفی کار تهای محصولا تبزای که در Bohnanza شامل یه سری لوبیا از شماره 4 تا 24 هستش، در جالیز به کارتهای سیفیجات و سبزیجات مختلف از شماره 6 تا 18 تبدیل شده. همینطور زمین های بازی، توکن های اعتبار، کود، تراکتور، برف و باران و اصلاح و نژاد و کارت های رویداد، به بازی اضافه شدن.

Bohnanza نحوه بازی دونفره هم داره و +12 سال هستش، ولی جالیز از 3 نفره شورع میشه و +9 ساله. در کل اتفاقاتی در جالیز رقم خورده که نمیشه گفت بازی جالیز بازگردانی Bohnanza هستش، بلکه به نوعی بازی بازطراحی شده و توسعه یافته.

سابقه طراحان بازی

  • Uwe Rosenberg:
  1. Agricola
  2. Caverna
  3. Le Havre
  4. Nova Luna
  5. Field of Arle
  6. Patchwork
  7. Bohnanza

قطعات بازی

  • 156 عدد کارت محصول
  • 8 عدد کارت راهنمای بازی
  • 12 عدد کارت رویداد
  • 7 عدد صفحه زمین (هرکدام با دو جالیز)
  • 7 عدد کارت جالیز سوم
  • 7 عدد توکن اعتبار
  • 7 عدد توکن کود
  • 7 عدد توکن تراکتور
  • 6 عدد توکن برف
  • 1 عدد توکن اصلاح نژاد
  • دفترچه راهنمای بازی

توضیحات کلی

«جالیز » یک بازیِ کارتیِ رقابتیه با چاشنی مبادله و مذاکره. بازیکن‌ها در این بازی با مدیریت جالیزهاشون، تلاش می‌کنن تا بهترین و گرون‌ترین محصولات رو بکارن و با فروش اونها، کسب و کارشان رو حسابی سکه کنن. اما موفقیت در این کسب و کار، همون قدر که به سخت‌کوشی و تلاش احتیاج داره، حواس جمع، حساب و کتاب و کمی هم شانس می‌خواد. بهترین محصول رو در جالیزها بکارید، به موقع محصولات رو برداشت کنید، زمین‌ها رو گسترش بدید و بهترین معاملات رو با کشاورزهای دیگه انجام بدید تا بتونید بهترین کشاورز «جالیز » باشید.

مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای این بازی چقدره ؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره

بازی سادست و به طور پیشفرض مناسب برای مخاطبی هستش که سطح آشنایی اون با بردگیم “خیلی کم” هستش. نسخه اصلی این بازی هم یعنی Bohnanza یه بازی Gateway یا ورودی به به دنیای بردگیم هستش. اما اتفاقاتی که در گیم پلی بازی میفته، از جمله “معامله” کردن کالا ها، نیازمند همراهی بازیکن ها با بازیه. این همراهی از جنس یه جا نشستن و حرف نزدن نیست. بلکه مهمه که بازیکن ها در بازی صحبت کنن، چک و چونه بزنن، مبادله کنن، معامله کنن، مذاکره کنن و در کل یه جا ساکت نشینن چون حسابی میره تو پاچشون. تست جالیز روی مخاطب های عمومی زیاد، نشون داد که همراهی مخاطبینی که آشنایی “خیلی کم” با بردگیم دارن با بازی، یکم زمان بره، ولی سخت نیست. روی همین حساب بهتره با مخاطبینی بازی رو تجربه کنید که سطح آشنایی اونها با بردگیم از مرتبه “کم” برخورداره. برای مثال تجربه بازی هایی مثل مونوپولی که تا حدی معامله و مذاکره رو در خودشون جا دادن، میتونه معیار خوبی باشه برای تجربه جالیز. ولی این نکته هم قابل ذکره که با مخاطبین “خیلی کم” هم میتونید بازی رو تجربه کنید، ولی آماده این باشید که تقریبا دست اول و دومتون یکم بیحال باشه. البته امکانش هم هست که اینطور نباشه. حساسیت زیاد هم خوب نیست.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

همونطور که در قسمت “حداقل سطح آشنایی مخاطب با بردگیم” گفتیم، بازی سادست، ولی نیازمند همراهی بازیکن هاست. در جور کردن بازیکن برای این بازی، کافیه فقط به همین نکته دقت کنید که جمعی که برای بازی نیاز دارید، باید یه جمع همراه باشه. این همراهی هم از جنس حوصله برای 45 الی 90 دقیقه بازیه و هم از جنس صحبت کردن، مذاکره، مبادله، چک و چونه زدنه. البته جریا نبازی خودش یخ جمع رو آب میکنه، اما درباه افراد خاص اگر بازیکنی دارید که یکم درون گرا میزنه و کلا تو بازی زیاد اهل حرف زدن نیست این نکته رو در نظر بگیرید که شاید جریان بازی یخ طرف رو آب نکنه. یعنی همیشه هم روی بازی حساب نکنید. احتمالاکتوجه شدید که جور کردن بازیکن برای این بازی، بیشتر محوریت شخصیت بازیکن هارو داره تا آشنایی با بردگیم. در برای فضای آشنایی با بردگیم جور کردن بازیکن برای این بازی از سطح “راحت” برخورداره. با نگاه به فضای شخصیت بازیکن، در نهایت سختی جور کردن بازیکن از همون مرتبه “راحت” برخورداره.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

فضای بصری بازی یکم بچگانه میزنه ولی نگران نباشید و گیم پلی بازی رو بچگانه در نظر نگیرید. اتفاقاتی که از جنس مذاکره، مبادله، توپاچه کردن و حرف زدن در بازی رخ میده، بازی رو برای همه “علاقه مندان به حرف زدن مکرر، به جز در مواقع خواب،” جذاب میکنه و برعکس برای کسانی که زیاد اهل چک و چونه زدن نیستن، بازی شاید یکم اذبت باشه. البته با یه دور بازی کردن یخ جمع سریع آب میشه. حرف از چک و چونه شد، از املاکی های عزیز، اتوگالری دارای عزیزتر، بیزینس من های شریف و همه دست اندر کارانی که روزانه مشغول مبادله هستش، به طول خاص فروشنده ها و به طور خاص تر میوه و سبزی فروش ها گرفته تا دست فروش ها، همه و همه با این بازی، که قراره توش کلی مبادله و معامله انجام بدید و چک و چونه بزنید، ارتباط خوبی میگیرن. برای کشاورز ها هم این بازی، میتونه یه بازی نوستالژی باشه، ولی چون بیشتر از کاشتن و برداشتن، گیم پلی بازی به سمت جمعه بازار شدن میره، شاید این عزیزان زیاد با بازی حال نکنن. ولی اینا همش سلیقه ای هستش.

جمع بازیکنان

تعداد بازیکنان

7

6

5

4

3

این بازی 3 تا 7 نفرست. محوریت بازی روی مذاکره (Negotiation) و مبادله (Trading) میچرخه. پس طبیعتا تعداد بالای بازیکن ها بازی رو به سمت بهتر شدن میبره. فضای منفی اینکه در تعداد بالا مثل 6 و 7 نفر یکم طول میکشه که نوبتتون بشه و ممکنه حوصلتون سر بره، همواره وجود داره؛ البته همین دو مکانیزم مذاکره و مبادله، که باعث شده شما بتونید حتی زمانی که نوبتتون هم نیست با دیگران در مرحله “بازار” محصول رد و بدل کنید، این حوصله سر رفتن رو تا حدی رفع کرده. از سوی دیگه بلبشوری که در بازار بازی 6 و 7 نفره به وجود میاد، بازی رو خیلی جذاب و هیجانی و گاها خیلی شلوغ و رو مخی میکنه که وابسته به مخاطب ممکنه هر کدوم اتفاق بیفته. اما زمانی که همچنین بلبشور هایی به وجود میاد، معنا و مفهوم تو پاچه رفتن و از دست رفتن فرصت ها، کاملا مشهود میشه. اینجاست که نیازه شما حواستون به بازرا بقیه باشه تا کلاه سرتون نره و از بدست آوردن سود اضافی محروم نشید. در کل با در نظر گفتن همه نکات منفی و مثبت، تعداد 5 نفره بازی، تقریبا تمام حس بازی رو به طور مناسبی منتقل میکنه و از طرفی جریان بازی رو خیلی روان پیش میبره. البته بازی 6 و 7 نفره هم اوکیه و قرار نیست سمتشون نرید.

رده سنی بازیکنان

مناسب ترین رده سنی :

12 سال به بالا

حداقل و حداکثر رده سنی :

8 سال الی 99 سال

بازی برای 9 سال به بالا مناسبه و حدودا همین رده سنی کمترین رده سنی هستش که بازیکن میتونه بازی کنه و تجربه خوبی رو رقم بزنه. سنین کمتر شاید در مبادله کردن، مذاکره کردن و به دنبال سود بیشتر رفتن نتونن خوب عمل کنن و تجربه خوبی از بازی رو رقم بزنن. حداکثر رده سنی یه جورایی برای این بازی معنی نمیده. همونطور که روی جعبه نوشته، تا 99 سال میتونن این بازی رو تجربه کنن. چون مفهوم مبادله و چک و چونه زدن چیزیه که تقریبا همه بلدن. مناسب ترین رده سنی هم از حدود 12 سال به بالاست که بازیکن ها خوب میتونن چک و چونه بزنن، دنبال سود بیشتر برن، کارت های محصولات رو تو پاچه دیگران بکنن و … . البته ریسک نپذیرفتن اتفاقیه که برای بازیکن های با سن کم در این بازی میفته. مثلا خیلی امکان داره که بازیکن 12، 13 ساله جمع، هیچوقت سکه هاشو برای خرید تجهیزات خرج نکنه، که این اتفاق طبیعیه.

مناسب برای چه جمعی

بازی مناسب برای خانوادست، هم از نظر سادگی و روان بودن، هم از نظر تم و ظاهر. البته ظاهر کارتونی و تقریبا بچگانه بازی، نباید موجب بشه که به بازی به چشم یه بازی برای مخاطب کودک نگاه کنید. جمع های خانوادگی، مخصوصا برای خانواده هایی با جمع های صمیمی، این بازی خیلی توصیه میشه. اگر جمعتون یکم رسمی و یخه، ترجیحا سمت این بازی نرید، گرچه این بازی خودش یخ جمع رو آب میکنه. برای جمع های دوستانه هم که خوراکه. مخصوصا فضای تو پاچه کردن و این چنین نمک های بازی، مناسب برای اینه که جمع های صمیمی رو، صمیمی تر کنه.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
ویدئو آموزشی
گیم گورو

دفترچه اصلی بازی کامل و مناسب برای یادگیریه. اما ویدئو اموزشی خود شرکت هوپا که در اون امیر سلامتی به توضیح بازی میپردازن، بهترین گزینه برای یادگیری سریع و کامل بازیه. ولی اگر حوصله دارید، حتما دفترچه رو بخونید و مطمئن باشید بازی رو کامل یاد میگیرید.

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه جالیز از 20 صفحه در مربعی 20*20 تشکیل شده. این در حالیه که Bohnanza یه دفترچه 8 صفحه ای با سایز تقریبا نزدیک آ پنج داره. با در نظر گرفتن تغییرات بازی و اضافه شدن اجزاء و قوانین متفاوت، و البته وجود تصاویر و راهنماهای تصویری زیاد، 20 صفحه برای جالیز با اطلاعات موجود در اون، از حجم “مناسب” برخورداره.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و ... چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

نگارش دفترچه بازی مناسبه. یعنی با یه دفترچه تمیز و مرتب و زیبا طرف هستیم. فونت استفاده شده، کادر نوشته ها، رنگ فونت ها، تمیز و مرتب بودن به طرز خوبی مناسب هستن. حتی تصاویر راهنما و المان های گرافیکی زیادی، به طور مرتب و با کارد مناسب، در دفترچه وجود داره که به فهم بهتر نوشته ها کمک می کنه. در کل قسمت های مختلف از نوع بصری و نگارشی در سطح مناسبی نوشته شدن.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

با توجه به اطلاعات حداقلی از قوانین و نحوه علکردی اونها در بازی، اطلاعات مناسبی در دفترچه برای یادگیری بازی وجود داره. خوندن دفترچه به طور کامل، شمارو به بازی مسلط میکنه و تقریبا هیچ چیزی با ابهام باقی نمیمونه.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجع

سرفصل های موجود در دفترچه کامل هستن. برای قسمت های مختلف هم از تصاویر راهنما استفاده شده که این نکته خیلی مثبت دفترچست. اکشن های بازیکن ها به طور جدا، با ذکر مثال و تصاویر مختلف شرح داده شدن. همینطور انواع مختلف معامله در مرحله بازار، با ذکر مثال و تصاویر راهنما شرح داده شدن. قسمتی جدا برای روش بازی پیشرفته در دفترچه وجود داره. همینطور صفحاتی برای توضیح کارت های رویداد به طور مناسب اورده شدن. یه نامه کوتاه از طراح بازی هم در دفترچه بازی وجود داره که یه جورایی داستان خلقت جالیز رو شرح داده. در آخر هم شناسنامه بازی، شامل تیم طراحی، توسعه، تصویر سازی و انتشار در صفحه صفرم دفترچه وجود داره که نکته مثبت بعدی دفترچست. یه توضیح مختصر از روش بازی هم پشت دفترچه وجود داره. در مجموع دفترچه به طور مناسبی کامل نوشته شده.

زمان مورد نیاز برای مطالعه دفترچه

25 دقیقه
20 دقیقه
15 دقیقه

زمان ذکر شده مقدار متمرکز زمان و با احتساب یادگیری هستش. یعنی زمانی که باید بازیکن با تمرکز کافی بزاره تا دفترچه رو بخونه و بازی رو یاد بگیره، نه اینکه فقط بخونه. این زمان به طور میانگین 25 دقیقه هستش. برای گیمر های حرفه ای یا کسانی که تجربه Bohnanza رو دارن این زمان میره به سمت حدود 20 و کمتر.

لینک های دانلود دفترچه راهنمای بازی

دفترچه فارسی نسخه هوپا بازی جالیز

دفترچه انگلیسی نسخه Rio Grande بازی Bohnanza

چیدمان بازی

مدت زمان چیدمان بازی

کم

زیر یک دقیقه

متوسط

بین 1 تا 5 دقیقه

زیاد

بیشتر از 5 دقیقه

چیدمان بازی در کل به این صورته: کارت های محصول رو طبق جدول داخل دفترچه جدا کنید و بر بزنید. به هر بازیکن 5 کارت محصول به همراه یه زمین و نشان اعتبار هم رنگ خودش بدید. همینطور به تعداد بازیکن ها تایل جالیز سوم و توکن تراکتور و به اندازه یکی بیشتر از تعداد بازیکن ها، توکن کود در وسط زمین بازی قرار بدید. این کار ها بین یک تا 5 دقیقه طول میکشه.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

بازی قوانین و دینامیک های زیادی نداره، در کل سه اکشن اصلی و اجباری برای هر بازیکن وجود داره و سه اکشن اختیاری.

سنگینی قوانین بازی

1.58/5

نسبتا سبک، رو به متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

همونطور که گفتیم قوانین اصلی بازی کم هستن، ولی مسط شدن به اکشن های بازی، برای اینکه بازیکن بتونه اکشن های خودش رو درست انجام بده و به نوعی خودش رو با اون اکشن ها جلو بندازه، کمی زمان نیازه. پس یکی دو دور، گیج زدن تازه واردا طبیعیه. حتی گاها تا یک دست. در کل سرعت تسلط به قوانین این بازی، “متوسط” هستش، ولی نه به دلیل قوانین جزئی، بلکه به دلیل تسلط به جریان بازی.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید
  • کارت هایی که در مرحله بازار مبادله میشن، حتما باید کاشته بشن.
  • بعد از مرحله بازار، در هر نوبت، بازیکن باید دو کارت و یا سه کارت از دسته کارت های وسط به دست خودش اضافه کنه.
  • هر بازیکن، تنها یه بار میتونه با پرداخت یک سکه، سه کارت محصول بخره.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها: Hand management, Set Collection
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی بازی

1.37/5

تاکتیک محور

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی

فکر کردن در این بازی زیاد معنی نمیده. چون اطلاعات کاملی برای محاسبات ذهنی در اختیار شما نیست و از طرفی شانس در خیلی از مواقع به کمکتون میاد و یا برعکس. البته شانس در بازی اونقدرا هم زیاد نیست. خیلی از مواقع بدون فکر بازی کردن هم میتونه به نفع شما باشه.

اما در مقابل برنامه ریزی در این بازی اینطور نیست. بازی در بر دارنده یه سری برنامه ریزی های طولانی مدته. این برنامه ریزی ها از جنس استراتژی نیست، چون نه به اندازه ای طولانی هستش که بهش بگیم استراتژی و نه عمق خاصی داره که بشه بهش گفت استراتژی. بلکه شما با یه سری تاکتیک های سطحی و تقریبا طولانی هستید. معیار طولانی بودن در اینجا مدت زمانی هستش که دوباره نوبتتون میشه. مکانیزم Hand Management یا مدیریت محصولات دستتون با هدف Set Collection یا کاشتن اونها به ترتیبی که بیشترین سود رو بدست بیارید، شمارو به سمت سرمایه گذاری روی کارت های دستتون میبره. اینکه این سرمایه گذاری چقدر عمر داشته باشه، به خیلی عوامل بستگی داره، منجمله بازار خودتون و بقیه. پس یعنی تاکتیک طولانی مدت بازی هم به طور قطعی طولانی مدت نیست، بلکه ممکنه هر لحظه عوض بشه. با همه این حرف ها توصیف دقیق برای فضای برنامه ریزی در بازی، همون سرمایه گذاری برای کارت های مختلفی هستش که در دستتون دارید و یا در مرحله بازار خودتون و بقیه به دست میارید. در کل سطح فکر کردن و برنامه ریزی در بازی از رتبه “متوسط” برخورداره، ولی با توجه به توضیحاتی که داده شد.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

آینده نگری در این بازی زیاد معنی نمیده. چون تنها قسمتی از بازی در دست بازیکن ها میچرخه و اون قسمت، قسمت “مدیریت کارت های دست” هستش که مکانیزم Hand Management برای بازی رقم میزنه. عمده اطلاعات بازی کاملا پنهانه و قسمتی از اون نم نم با کاشتن کارت های بازی توسط بازیکن های دیگه رو میشه. در این شرایط آینده نگری یکم غیر ممکن میشه. مگر زمانی که کارت های وسط در حال تموم شدن هستن و آمار همه کارت های سوخته شده و کاشته شده دست یه بازیکن باشه، که این هم معمولا کار سختیه.
همینطور ذهن خوانی در بازی. بازی کلا بازی آشکار و پر از حرف و چک و چونه ای هستش که در اون ذهن خوانی جای زیادی نداره. قراره خودتون رو به روند بازی بسپارید و لذت ببرید، نه اینکه مشغول رمز گشایی و خوندن ذهن بقیه بازیکن ها بشید یا با بقیه تلپاتی داشته باشید قراره کلی داد و بیداد کنید.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
فاجعه

حساب و کتاب های بازی از جنس شمارش تعداد کارت های محصول کاشته شده و تبدیل اونها به سکه هستش. یه حساب و کتاب زیرپوستی هم محاسبه تعداد کارت های باقی مونده از هر محصوله که تعدادش مشخصه و روی هر محصول نوشته شده که بیشتر از حساب و کتاب ریاضی، نیاز به حافظه خوب داره.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها: Card Drafting
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

1.50/5

بازی شانسی نیست

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی وجود نداره

کم

شانس فقط برای بهینه سازی بازی وارد شده

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی داره روی شانس میچرخه

Card Drafting که در بازی به معنای کشیدن کارت در پایان نوبته، یه مکانیزم پس زمینه ای برای بازیه. شانسی که این مکانیزم وارد بازی میکنه از جنس شانسی نیست که مثلا تاس وارد میکنه و تاس کل بازی رو روی شانس میچرخونه ولی کشیدن کارت از کارت های محصولات وسط بعد از پایان نوبت یا حتی کشیدن کارت رویداد، یه اتفاق شانس محوره که برای همه بازیکن های به طور یکسان رخ میده و به پس زمینه ای از جنس ماهیت بازیه، نه یه اتفاق جدا. دقیق تر میشه گفت که کارت کشیدن یه دینامیک از بازیه نه یه مکانیک. کما اینکه در لیست مکانیک های بازی هم اسمش رو نیاوردیم. با این توضیحات بازی سطح شانس “کم” داره، اونم نه برای بهینه سازی، بلکه برای پیش رفتن بازی. 

البته کشیدن کارت در پایان نوبت، برای بازیکن های دیگه و مرحله بازارشون که کارت هایی رو میشه، علاوه بر اینکه روی بازی دیگران تاثیر بزاره روی بازی شما هم تاثیر میزاره. یعنی ممکنه یه محصولی رو بخواید که در نوبت بقیه رو بشه. این شانس هم سطح کمی در بازی داره.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها: Negotiation , Trading, Trading
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

3.66/5

جمعه بازار به سبک جالیز

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هرکسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی وجود داره

متوسط

بازیتون کلا دست خودتون نیست

این بازی یه بازی تعاملیه. از اصل قضیه مذاکره در اون گرفته تا مبادله و بازار در اون و Take That های زیرپوستی که جزو مکانیک های اصلی بازی نیست، ولی به طور نرم در بازی اتفاق میفته و کلی فضای بازی رو تغییر میده. تاثیر بازیکن ها روی بازی همدیگه هم از همین سه طریقه: یا از جنس صحبت و زدن مخ یه بازیکنه، یا از جنس مبادله و یا از جنس توپاچه کردن خیلی نرم. این سطح از تعامل طوری نیست که بازیتون رو از دست خودتون خارج کنه، البته برخی مواقع انتخاب های زیادی جلوتون نمیزاره. سطح تعامل بازی “متوسط” و معقوله.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه

در بخش مربوط به مخاطب درباره فضای صحبت، چک و چونه و مذاکره در جالیز صحبت کردیم. این بازی پر از صحبته. اصلا عامل جلو افتادن شما در بازی، اینه که در مرحله بازار بقیه بازیکن ها بتونید با صحبت کردن و حواس جمعی، محصولات بدرد بدست بیارید. حسی که در بازی به آدم دست میده، دقیقا حس جمعه بازاره و همین اتفاق، در کنار سادگی، بازی رو مناسب برای جمع های صمیمی میکنه.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

گرم بودن گیم پلی نشانه ای از میزان ارتباط گیرفتن مخاطب با بازیه. با این تعریف گیم پلی جالیز خیلی گرمه. یه دلیل تصویر سازی گرم بازیه و دلیل دیگه مذاکره و حرف زدن در بازی (مکانیزم Negotiation) و مبادله، تبادل محصول و توپاچه کردن ( مکانیزم Trading) بازیه. کسانی که تجربه Bohnanza رو دارن احتمالا با این حرف موافقن که اون بازی به دلیل تصویر سازی خشک و بی روحی که داره و فقط در دقایق اول بازی یکم بامزه میزنه، گیم پلی سردی رو هم القا میکنه. این اتفاق به طرز خوبی در جالیز برطرف شده و گیم پلی بازی رو به سمت گرمی برده.

گیم پلی چقدر گرمه

3.54/5

گرم تنوری

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

گیم پلی بازی سادست. هر بازیکن به ترتیب سه اکشن قراره انجام بده و بعد نوبت به نفر بعدی میرسه. تنها نکته مهم در باب سادگی گیم پلی، اینه که تسلط بازیکن ها به اینکه باید چطوری فلان کارو انجام بدن، نه اینکه چه کاری انجام بدن، ممکنه یکم زمان ببره. یعنی قضیه این نیست که بازیکن ندونه باید دوتا کارت رو کنه و مبادله کنه، اما ممکنه ندونه “چطوری و با چه معیاری مبادله کنه که سود بیشتر بدست بیاره؟”

گیم پلی چقدر سنگینه

1.80/5

روان و ساده

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • موندن کارت محصول رو دستتون در مرحله بازار و اجبار برای کاشت اون در جالیز هاتون.
  • نداشتن کارت مناسب برای کاشت در ابتدای نوبت در مرحله کاشت و اجبار برای برداشت کارت های روی جالیز ها.

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

مسیری که برای پیروزی همیشه در راستای اینه که پول بیشتری بدست بیارید و این یعنی سطح تنوع برد و باخت بازی کمه. ولی نکته اصلی “عمق” این تنوعه که هر دست براتون تازگی داره. این عمق وابسته به حرف زدن و مذاکره شما در بازیه. هر دست برای شما فرصت های جدید پدید میاد که بتونید از محصولاتی که برنامه کاشت اونهارو دارید، بیشترین سکه رو بدست بیارید. این عمق به تکرارپذیری بازی سطح “متوسط” رو میده، ولی نه به معنای وجود مسیر های اصلی پیروزی منتوع در بازی، بلکه به معنای وجود فرصت های مختلف در بازی که البته در صورت موفق بودن مذاکره و صحبت های شما، اتفاق میفته.

تکرار پذیری بازی

2.90/5

مسیر های پیروزی محدود

نمودار گیم پلی جالیز

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و ... در طول بازی به چه صورته ؟

نقاط اوج بازی، مراحل بازار در نوبت هر بازیکنه که جمع رو یهو به جوش و خروش وا میداره و یه جمعه بازار نمادین رو رقم میزنه. در این نقاط سطح هیجان، گفتگو و تعامل بسیار بالا میره و بعد از مرحله بازار، دوباره فروکش میکنه تا نوبت به مرحله بازار نفر بعدی میرسه. یه سری نقاط در بازی هم سطح استرس، هیجان و ترس در بازی به شدت بالا میره و اون زمان رو شدن کارت های رویداده که هم میتونن خوب باشن و هم بد و به معنای واقعی کلمه کارشون اینه که جمع رو تکون بدن. گاها کاربری مناسبی در جهت آب کردن یخ جمع هم داره.

نمودار برای بازی سه نفره کشیده شده.

مکانیزم های بازی

مکانیزم Hand Management

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 17000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Wingspan، 7 Wonders، Raiders of the North Sea، On Mars، The Quest for El Dorado
  • کاربری این مکانیزم در جالیز: شما در نوبتتون باید دو یا سه کارت محصول از دستتون در جالیز های زمین خودتون بکارید. همینطور میتونید تعدادی از کارت های دستتون رو با بقیه در مرحله بازار مبادله کنید.

مکانیزم Negotiation

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از 180 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Chinatown، Diplomacy، Sheriff of Notingham، Rising Sun، Siderial Confluence
  • کاربری این مکانیزم در جالیز: در مرحله بازار هر بازیکن، بازیکن ها با همدیگه مذاکره میکنن تا نهایتا به توافقی برای تبادل برسن.

مکانیزم Trading

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 4000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Chinatown، Dead of Winter، Catan، Bazaar، Pandemic
  • کاربری این مکانیزم در جالیز: در مرحله بازار هر بازیکن، بازیکن ها با بازیکنی که نوبت بازارشه و کارت روکرده، تبادل انجام میدن.

مکانیزم Set Collection

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 13300 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  The Gallerist، Splendor، Azul، Arboretum، Isle of Sky
  • کاربری این مکانیزم در جالیز: شما باید محصولات مشابه رو متناسب با تعدادی که به سکه میرسن روی یه جالیز بکارید تا بتونید موقع برداشت، از اونها سکه بدست بیارید.

نسخه های دیجیتالی بازی

نسخه موبایلی بازی Bohnanza the Dual

بازی جالیز نسخه موبالی نداره، اما نسخه موبایلی بازی Bohnanza the Dual که نسخه دو نفره بازی Bohnanza هستش در وبسایت آیوی گیم به صورت رایگان برای پلتفرم اندروید و ios قابل دانلود هستش که لینک ورد به صفحه دانلود این بازی در اینجا قرار داده شده.

پیشنهاداتی برای بهتر کردن تجربه بازی

موسیقی و صدای پس زمینه بازی

موسیقی ها و صداهای پیشنهادی

از یک سو بازی نیاز داره که با موسیقی پس زمینه طبیعی باشه که حس کشاورزی و جالیز کاری رو منتقل کنه، از سوی دیگه نیازه که صدای بازار هم در پس زمینه وجود داشته باشه تا در قسمت های بازار بازی که اوج هیجان بازی در اون لحظات اتفاق میفیته، اوج خاطره انگیری هم رقم بخوره. یه موسقی خیلی باحال که برای تجربه بازی خیلی نوستالژیکه و کلی خنده داره، موسیقی پس زمینه بازی Stronghold هستش. چندتا لینک دانلود برای این صدا ها در پایین گذاشتیم که میتونید ازشون استفاده کنید.

دکوراسیون، فضا و محیط بازی

لباس مخصوص بازی

دکوراسیون و فضای بازی پیشنهادی

دکوراسیون خاصی برای بازی نمیشه طراحی کرد. ولی فضای بازی اگر به سمت یه فضای طبیعی بره، تجربه بازی نوستالژیک خواهد بود. برای مثال اگر تو خونه هستید و پاسیون یا گلخونه ای جایی دارید که پر از گل و گیاهه حتما یه بار بازی رو اونجا تجربه کنید. یا اگر قصد پیک نیک به طبیهت رو دارید، حتما جالیز رو با خودتون ببرید و در طبیعت با صدای پرنده ها و باد، در کنار درختا و گل ها بازی رو تجربه کنید.

لباس و پوشش پیشنهادی

اگر کلاه مناسبی برای کشاورزی دارید، حتما سرتون کنید و به جای نشان اعتبار در بازی میتونید از کلاه واقعی خودتون اسفتاده کنید.

بازی های مشابه

بازی هایی برای تجربه بیشتر

اگر از بازی جالیز لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره جالیز

  • جالیز رو میشه دو نفره بازی کرد ؟

 در حالت کلی بازی جالیز حالت دو نفره نداره، در حالی نسخه خارجی بازی، یعنی Bohnanza، نسخه دونفره یا دوئل داره که با اسم Bohnanza the Dual در بازار جهانی وجود داره. اما همین نسخه جالیز رو هم با تغییراتی میشه دونفره بازی کرد. راه اول و ساده اینه که هر بازیکن مدیریت دوتا جالیز رو برعهده بگیره و مشابه قوانین معمولی بازی 4 نفره، بازی رو پیش ببرید. راه دوم استفاده از قوانین اضافه شدن فروشگاه به بازیه که در اینجا توضیحات مربوط به اون رو میتونید برای بازی Bohnanza پیدا کنید و اونو در جالیز به کار ببرید.

  • خرید این بازی به عنوان اولین بازی مناسبه ؟

همونطوری که در قسمت مخاطب توضیح دادیم، اگر جمعی که میخواید بازی کنید ویژگی های گفته شده در اون قسمت رو دارن، مانعی برای بازی کردن وجود نداره. در غیر این صورت خیلی مهمه که به مخاطبتون توجه داشته باشید.

  • تعداد کود های بازی به چه صورته ؟

تعداد کود های بازی به تعداد یکی بیشتر از تعداد بازیکن هاست که خرید اونها محدودیتی نداره و هر بازیکن میتونه به تعداد جالیز هایی که داره کود بخره.

  • بهترین ویدئو نقد و بررسی بازی چیه ؟

اطلاعاتی که برای بازی نیاز دارید رو در پست رومیزشکافی جالیز پیدا میکنید. درباره ویدئو ها هم ویدئو رومیز از بقیه مناسب تره.

  • اندازه جعبه بازی چقدره ؟

اندازه جعبه بازی 30 سانتی متر در 30 سانتی متره که میشه گفت جعبه بزرگیه.

  • کارت های رویداد چطوری وارد بازی میشن ؟

در بازی پیشرفته بعد از اینکه یه دور بازی میشه، یعنی هر بازیکن یه بار بازی میکنه یه کارت رویداد رو میشه، دستورات روی اون اجرا میشه و دور بعدی بازی شروع میشه.

  • جالیز سوم چطوری وارد بازی میشه ؟

هر بازیکن بدون نوبت میتونه یک مرتبه در بازی با پرداخت سه سکه یه جالیز سوم بخره.

حستون از تجربه جالیز چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما ...

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد...

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم...

مشاهده بیشتر

کورش حیدر

20 سال عمر خوبیه برای اینکه چیزایی از دنیایی که درونش زندگی می کنی بفهمی که باهاشون بتونی 20 سال بعدی زندگیت رو بهتر، مفید تر، موثر تر، با لذت و رشد بیشتر بگذرونی. 20 سال اول به بازی، مطالعه، هنر و ورزش گذشت، برنامه برای 20 سال بعدی هم همینه. البته خیلی بیشتر از قبل. پس برو که بریم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا