بردگیمرومیزشکافیوبلاگ

رومیزشکافی کاستل (Kastel)

کالبدشکافی بازی کارتی کاستل، بازگردانی بازی Nox

در این پست قصد کالبدشکافی بازی کارتی کاستل (Kastel)، بازگردنی از بازی کارتی Nox، اثر آقای Steffun Bruckner، به تصویرگری آقای Oliver Freudenreich و خانم Sandra Freudenreich رو داریم. نسخه اصلی این بازی توسط کمپانی های زیادی از جمله HUCH و MONDOX و نسخه بازگردانی این بازی توسط تیم After 5 Games تولید شده.

نظر خودتون از تجربه بازی و پست رومیز شکافی این بازی رو در بخش نظرات، زیر همین پست، بنویسید.

رومیزشکافی در یک نگاه

شناسنامه بازی
بخش اول

شناسنامه بازی

تولد بازی

طراح بازی (Designer)
  • طراح بازی:Steffen Bruckner

 

  • سابقه طراح: 

  1. Compañeros
نگارگر (Artist)
  • نگارگر بازی:
  1. Oliver Freudenreich
  2. Sandra Freudenreich

 

  • سابقه نگارگر:
  1. Goa
  2. No Thanks!
  3. Bohnanza
  4. The mind
نسخه اصلی بازی
  • نام نسخه اصلی: Nox
ناشران

 

  • ناشران خارجی نسخه اصلی:
  1. Bard Centrum Gier
  2. HUCH!
  3. FoxMind
  4. MINDOX
  5. White Goblin Games
  6. Passport Game Studius

ماهیت بازی

جنبه اصلی بازی

ساختن نمایشگاهی از کارت های با بیشترین امتیاز از انواع مختلف

نوع بازی (Type)
  • Family
دسته بندی (Category)
  • Card Game
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Card Drafting
  • Hand Management
  • Set Collection
قابلیت تک نفره
  • ندارد

هویت بصری بازی

تم

سه نوع کاراکتر کارتونی و ساده و خنده دار با نام های “آقای کله کدو”، “جناب کهنه پیچ” و “استاد گوربه‌گور”. این سه نوع کارت در نسخه اصلی بازی به سه نوع اسکلت کارتونی تبدیل میشن.

سبک تصویر سازی
  • کارتونی
ابعاد جعبه
  • کوچک جیبی
قطعات
  • کارت
تماتیک
  • نیست

داستان بازی

شب “هالووین” است و اهالیِ قلعه‌ی باستانیِ “کاستِل”، یعنی آقای “کلّه‌کدو” (یک “آدم-کدو”ی موذی و خبیث!)، استاد “گوربه‌گور” (یک زامبیِ خسته!) و جناب “کُهنه‌پیچ” (یک مومیاییِ هزارودویست‌ساله، از نوادگانِ فراعنه‌ی مصر!)، به‌رسمِ هر سال برای شرکت در مراسم آماده می‌شوند. سرگرمیِ این “مُرده‌های نَمُردنی” -که برعکسِ ظاهرِ ترسناک‌شان، از حسّ طنز خوبی هم برخوردار هستند- در شب “هالووین”، ترساندنِ مردمی است که برای برگزاری مراسم، به قلعه‌ی “کاستِل” می‌آیند! البته با این‌که اهالیِ قلعه، قصدِ بدی ندارند و هدف‌شان فقط شیطنت و بازیگوشی است ولی -به‌قول معروف- آن‌ها شوخی‌شوخی مردم را می‌ترسانند و مردم جدّی‌جدّی سکته‌های ناقص می‌زنند و روانه‌ی بیمارستان‌ها می‌شوند! این امر، ممکن است احساساتِ نداشته‌ی قلعه‌نشینان را اندکی جریحه‌دار کند ولی چاره‌ای نیست، برای یک “نامیرا”، ترسناک بودن، از نان شب واجب‌تر است!!
حال باید دید کدام‌یک از اهالیِ قلعه‌ی “کاستِل” می‌تواند تعداد بیش‌تری را زَهره‌تَرک کند (آن‌ها برای بالا بُردنِ آمارِشان حتی حاضرند زَهره‌تَرک‌شدگان را از یکدیگر بقاپند)!!…

 

توضیح کلی بازی

در بازی کارتی کاستل، هر بازیکن یه سری کارت با اعدادی که میتونن از 1 تا 15 باشن، در دست خودش خواهد داشت که با اونها باید یه نمایشگاه از کارت های در دسته های مختلف در جلوی خودش یا بقیه بازیکن ها درست کنه. این نمایشگاه میتونه نهایتا 6 دسته کارت داشته باشه. این یعنی فرصت برای ساختن نمایشگاه محدوده. چون هم ممکنه یه نفر سریع 6 دسته کارت هاشو در نمایشگاه خودش بسازه و بازی رو تموم کنه یا ممکنه کارت های بازی تموم بشن، چون کارت ها نامحدود نیستن. 

در این بازی وضعیت هر بازیکن کاملا موقتیه. یعنی هر لحظه امکان داره شما از عرش به فرش بیاید یا برعکس. همین امر موجب فان و هیجانی بودن بازی شده. یه بیت معروف از سنایی هست که کل بازی رو در خودش داره:

که گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی وگر بحری تهی گردی وگر باغی خزان بینی

سنایی (در وصف بازی کاستل)
مخاطب بازی
بخش دوم

مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی با بردگیم برای این بازی:
خیلی کم

توضیحات

بازی کاستل یه کارت گیم خیلی سادست. چون اولا فقط شامل یه سری کارت با اعداد مختلف هستش که سه نوع بیشتر ندارن، ثانیا هر کسی فقط قراره در بازی یه کارت بازی کنه و یکی برداره و نه کار دیگه ای و ثالثا نوع بازی یه بازی خانوادگی یا اصطلاحا Family Game هستش و این یعنی بازی خیلی سادست. پس برای افرادی که آشنایی چندانی با دنیای بردگیم ها و کارت گیم های مدرن ندارن، میتونه یه بازی مناسب باشه. 

علاقه و حرفه بازیکن (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی):
ضد حالیون

توضیحات

گیم پلی بازی خیلی ضدحال محوره. پس افرادی که تو کار ضد حال هستن احتمالا از این بازی قراره کلی لذت ببرن. اینقدر به بقیه ضدحال خواهید زد که ضدحال دون خونتون پر شه.

جور کردن بازیکن برای این بازی چقدر سخته :
هر کسی رو گیر آوردی بیار پای میز

توضیحات

از نظر سادگی، بازی در سطح خیلی ساده ای قرار داره، پس میشه آدم های مختلفی رو پای میز بازی آورد. از طرفی اتفاقات گیم پلی بازی که عمدتا از جنس ضدحال مثبت و حال گیری، با کلی خنده و خوشحالیه، پس هر کسی رو گیر آوردید، پای میز بازی بیارید. البته حواستون به توضیحات بخش “جمع بازیکنان” باشه.

جمع بازیکنان

مناسب ترین تعداد بازیکن:
5 نفر

توضیحات

این بازی 2 تا 6 نفرست. اما واقعیت اینه که چون فان بودن و هیجان بازی به اتفاقات لحظه ای و سریعی هستش که در اون میفته و عملا تجلی بیت “اگر ماهی به چاه افتی و گر عرشی به فرش آیی” هستش، هر چقدر تعداد بازیکنان بره بالا، بازی خیلی باحال تر و هیجان انگیر تر میشه. این نکته هم قابل ذکره که بازی به اندازه کافی سریع پیش میره و این یعنی در تعداد بالا قرار نیست خیلی طول بکشه که دوباره نوبتتون بشه و مشکل حوصله سر رفتن هم اینطوری حل میشه. تعداد 6 نفر ممکنه گاهی خیلی رومخ باشه، چون لحظه به لحظه اتفاقاتی میفتن که شمارو از عرش به فرش می برن و برعکس و این برخی مواقع واقعا موجب تجربه منفی از بازی میشه. که این همیشگی نیست و خیلی کم اتفاق میفته. رو همین حساب تعداد 5 نفر تعداد مناسبی برای بازیه. ولی برای 6 نفره هم نگران نیاشید و پای میز بازی برید.

مناسب برای جمع های:
دوستانه، دانشجویی، خانوادگی و اداری

توضیحات

این بازی خوراک جمع های دوستانست. درسته که جنبه های ضدحال در اون زیادن ولی با این وضع گیم پلی بازی به قدری گرم هست (به قسمت گیم پلی در بخش تجربه بازی مراجعه کنید) که موجب میشه این ضدحال و حال گیری ها به سمت لبخند های لحظه ای و پویا کردن جمع پیش برن تا زده شدن از بازی و تجربه منفی. پس احتمالا با پدر و مادر و خانواده هم این بازی برای شما مناسب باشه. همچنین برای جمع های رسمی از جنس ادارات و بانک ها که در اونها کارمند ها برای وقت استراحت میخوان یکم هیجان روحشون بره بالا هم این بازی مناسبه. ولی نکته مهم درباره این بازی اینه که اگر با جمعی بازی کنید که باهاشون آشنا نیستید یا تعارف دارید، احتمالا تجربه خوبی نخواهید داشت. پس برید سراغ هر جمع دورهمی خانوادگی، آشنا و گرم و صمیمی که میتونید.

رده سنی تقریبی بازیکنان:
حداقل 8 ساله تا حدود 40 ساله

توضیحات

بازی برای 10 سال به بالا مناسبه، ولی به دلیل قوانین ساده و گیم پلی روان بازی، با سنین پایین تر تا حدود 8 ساله هم میشه بازی رو تجربه کرد و این تجربه تجربه ایده آلی نخواهد بود چون در طول بازی نیازه که بازیکن ها حساب امتیاز های همدیگه رو با جمع و تفریق داشته باشن و این برای بچه های زیر 10 سال یکم کند انجام میشه. ولی اگر امتیازات رو بهشون لحظه ای برسونید این تجربه قرار نیست فاجعه هم باشه. از طرفی به همین دلایل برای سنین بالا و حدودا تا 40 سال هم بازی مناسب خواهد بود. حالا اینکه چرا بیشتر از 40 نیست یه سمت قضیه همین جمع و تفریق ریاضی بازیه و از سوی دیگه به دلیل اتفاقات فان زیاد بازیه که خب عمدتا افراد بیشتر از 40 ساله دیگه حال و حوصله این جنس از فان رو ندارن. از طرفی سنین 12 سال به بالا و مخصوصا جمع نوجوان، مناسب ترین مخاطب برای این بازی هستن.

فرآیند یادگیری، قوانین و آغاز بازی
بخش سوم

فرآیند یادگیری، قوانین و آغاز بازی

دفترچه قوانین بازی (Rule Book)

حجم دفترچه متناسب با اطلاعاتی که در اون وجود داره:
متوسط

توضیحات

با توجه به اینکه توضیحات بازی خیلی سادست و میشه زیر یک دقیقه به یه فرد بازی رو آموزش داد پس طبیعتا نباید دفترچه بازی خیلی زیاد باشه. از طرفی اندازه دفترچه فارسی بازی خیلی کوچیک و توجیبیه. این یعنی صفحات بازی هم کوچیکه. ولی با همه این موارد حجم دفترچه یکم بیشتر از حدی هستش که باید باشه. دفترچه فارسی بازی شامل 10 صفحه میشه که تقریبا 4 تا 5 صفحه از اون زائد هستن. این در حالیه که میشد در حدود 5 تا 6 صفحه کل بازی رو توضیح داد. دفترچه بازی اصلی، یعنی Nox، به زبان های آلمانی، انگلیسی، فرانسه و هلندی هم موجوده که توضیحات کامل بازی در اونها در 5 صفحه هستش. این در حالیه که اندازه کاغذ های دفترچه اصلی بازی کوچیک تر از نسخه فارسی هم هست. 

نگارش دفترچه ( فونت، رنگ و گرافیک، تمیز و مرتب بودن و ...):
متوسط

توضیحات

درباره دفترچه فارسی بازی، فونت انتخاب شده برای دفترچه مناسبه. رنگ اون مناسبه، متن اون از نظر کادر بندی مرتب نوشته شده، اما نگارش متن از این نگاه که تمییزی بین قسمت اصلی توضیح بازی و نکات سطحی بازی و همینطور نکات خیلی مهم بازی دیده نمیشه. تمام اطلاعات در یک قالب نوشته شدن که این تا حدی مخاطب رو در رجوع به دفترچه دچار سردرگمی میکنه. البته به دلیل کم بودن حجم اطلاعات بازی، ممکنه این اتفاق نیفته، ولی در کل اینکه تمام اطلاعات با یک قالب نوشته شدن نکته منفی هستش. مخصوصا برای بخش “روند بازی” که اکشن های بازیکن کاملا یکنواخت با متن بقیه قسمت ها نوشته شده. بهتر بودن حداقل از شماره گذاری یا پررنگ کردن قسمت هایی از متن استفاده میشد. این اتفاق در دفترچه نسخه اصلی بازی با تغییر رنگ فونت اتفاق افتاده. از طرفی میشد به جای استفاده از متن خیلی از نکات رو با نماد و شکل ها نشون داد.

تاثیر دفترچه قوانین در یادگیری متناسب با سنگینی بازی:
مناسب

توضیحات

نوشتن دفترچه برای یه بازی بازگردانی شده از ترجمه صرف کمی سخت تره. چون برخی المان های بازی تغییر میکنن و نیازه که متناسب با المان های جدید بازی، فرآیند یادگیری بازی چیده بشه. این اتفاق در بازی کاستل به نحو مناسبی صورت گرفته. یعنی دفترچه قوانین برای یادگیری بازی مناسبه و با خوندن اون بازی رو کامل یاد میگیرید.

کامل نوشته شدن دفترچه قوانین متناسب با سنگینی بازی:
متوسط

توضیحات

دفترچه نسخه اصلی بازی (منظور بازی Nox هستش)، تمام سرفصل های مورد نیاز برای یادگیری کامل بازی رو در بر داره. همینطور بخش مربوط به مثالی از بازی. درباره دفترچه نسخه فارسی باید گفت این سرفصل ها کامل هستن و حتی برخی سرفصل ها اضافه اومدن و میتونستن باهم ادغام بشن. مثلا سرفصل “امتیاز شماری” با سرفصل “پایان بازی”. اما خلا یه بخش در دفترچه حس میشه و اونم شناسنامه تیم بازگردانی بازیه. مثل اسم مترجم بازی، اسم گرافیست و نگارگر بازی، راه ارتباطی با تیم بازگردانی و … . الان اگر فردی بخواد با گرافیست بازی ارتباط بگیره از کجا باید شروع کنه؟

زمان تقریبی مطالعه دفترچه قوانین:
10 دقیقه

توضیحات

زمان ذکر شده مقدار متمرکز زمان هستش. یعنی زمانی که باید بازیکن با تمرکز کافی بزاره تا دفترچه رو بخونه. این زمان به طور میانگین 10 دقیقه هستش. برای گیمر های حرفه ای این زمان میره به سمت حدود 5 و حتی زیر 5 دقیقه.

لینک های دانلود
دفترچه قوانین فارسی و انگلیسی و ...

قوانین بازی (Game Rules)

حجم قوانین بازی:
کم

توضیحات

حجم قوانین این بازی خیلی کمه. قانون اصلی بازی بازی کردن یه کارت از دست و برداشتن یه کارت و پر کردن دسته، که این مقدار قانون یه حجم حداقلی از قوانین در دنیای بردگیم محسوب میشه. قوانین جزئی تر بازی و قید های اجرایی اونها هم خیلی کم هستن و نهایتا به 3 عدد برسن.

سنگینی قوانین بازی:
سبک

سرعت تسلط به قوانین بازی:
سریع

نیاز به یک دست تست:
ندارد

توضیحات

چون هم حجم قوانین بازی کمه و هم این قوانین خیلی سبُک هستن پس با یک بار توضیح دادن بازی یا حتی دنبال کردن بازی از کنار زمین بازی، کاملا بازی رو یاد میگیرید.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • بعد از بازی کردن یه کارت از دستتون باید دوباره یه کارت بردارید تا کارت های دستتون به 3 کارت برسه.
  • شرط شمارش امتیاز های یه بازیکن در پایان دور بازی اینه که از هر سه نوع کارت ها در نمایشگاه جلوی خودتون داشته باشید.
  • فقط کارت های هم نوع میتونن روی همدیگه بازی بشن!

چیدمان بازی (Game SetUp)

مدت زمان چیدمان بازی:
زیر یک دقیقه

توضیحات

کل چیدمان بازی گذاشتن دسته کار های بازی در وسط زمین بازی و در دسترس همه بازیکن هاست. پیشنهاد میشه وسیله ای هم برای یادداشت امتیازات داشته باشید.

ویدئوهای آموزشی

لینک های ویدئو معرفی و آموزش
فارسی و انگلیسی

بهترین راه یادگیری بازی

بهترین راه یادگیری بازی:
ویدئوی آموزشی

توضیحات

با خوندن دفترچه بازی بازی رو کامل یاد میگیرید، ولی ویدئو  آموزشی فارسی تقریبا 3 دقیقه ای برای آموزش بازی وجود داره که یادگرفتن بازی از طریق اونها میتونه در زمان صرفه جویی کنه. این ویدئو مختصر بازی مربوط به “مای بردگیمز” هستش که لینکش رو در قسمت بالا یعنی “ویدئو های آموزشی” در قرار دادیم.

ماهیت بازی
بخش چهارم

ماهیت بازی

استراتژی (Strategy)

نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی در بازی:
خیلی کم

توضیحات

فکر کردن در این بازی اصلا مدت دار نیست و بیشتر از جنس یه تصمیم لحظه ای با توجه به شرایط موجوده. چون وضعیت بازیکن ها در طول بازی در هر نوبت جابه جا میشه، پس اصلا برنامه ریزی کار ساده ای نیست. در نوبت خودتون فقط شما نیازه به نمایشگاه کارت های بقیه و خودتون نگاه کنید و تصمیم بگیرید یکی از کارت ها دستتون رو روی یه دسته بازی کنید. تنها جنبه فکر کردن در این لحظه اینه که “امتیاز خودم یا بقیه رو ببرم بالا یا بیارم پایین”.

سطح آینه نگری و ذهن خوانی بازی:
خیلی کم

توضیحات

قبلا هم گفتیم که این بازی نمونه بارز بیت “گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی”. این یعنی از زمانی که شما یه کارت بازی می کنید، تا زمانی که دوباره نوبت شما بشه و یه کارت دیگه بازی کنید، وضعیت بسیاری از بازیکن ها، از جمله خودتون، کلی تغییر کرده. با این وجود آینده نگری و ذهن خوانی در بازی کاریه که فقط اعصاب خوردی براتون خواهد داشت.

حجم حساب و کتاب ریاضی در حین بازی:
بدون حساب و کتاب

توضیحات

چون کارت ها تماما شامل اعداد هستن و شما با این کارت های امتیازات نمایشگاه خودتون و دیگران رو تعیین می کنید، پس در هر نوبت که کارتی بازی میشه، باید یه جمع یا تفریق نهایتا دورقمی انجام بدید تا متوجه وضعیت فعلی هر کسی بشید. این اتفاق برای کسانی که حوصله ندارن اصلا خوشایند نیست. ولی اگر میتونید سریع حساب و کتاب کنید، نگران نباشید.

شانس (Luck)

ابزار شانس در بازی:
مکانیزم Card Drafting

مکانیزم ها
المان ها

سطح شانس در بازی:
خیلی کم

توضیحات

تنها اتفاق مرتبط با شانس بازی مکانیزم Card Drafting بازی هستش که در پایان نوبت هرکسی اتفاق میفته، زمانی که باید شما یه کارت از دسته کارت های وسط بازی بکشید و دست خودتون رو به 3 کارت برسونید. این مکانیزم یکی از پرکاربردترین مکانیزم های بردگیم ها و خاصتا کارت گیم ها هستش. اما نحوه کاربرد این مکانیزم در این بازی طوری هستش که نمیشه گفت بازی رو شانسی کرده. به نوعی میشه گفت بازی اصلا شانس نداره. رو همین حساب سطح شانس بازی خیلی کمه. با یکبار تجره بازی متوجه این امر میشید.

تعامل (Interaction)

ابزار تعامل در بازی:
ندارد

مکانیزم ها

المان ها

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما:
زیاد

توضیحات

یکی از نکاتی که موجب میشه این بازی یه بازی فان و مهیج باشه همین امره که تاثیر بازی دیگران روی بازی شما بسیار بالاست. یعنی مستقیما یه بازیکن میتونه امتیاز نمایشگاه کارت های شمارو تغییر بده. این سطح از تاثیر به هیچ وجه اذیت کننده نیست و بلعکس عمده هیجان بازی به همین علته. این هیجان زمانی به حداکثر میرسه که یه بازیکن از نظر امتیاز میفته جلو، و اینجاست که همه بازیکن ها حمله میکنن به سمتی که امتیاز اون بازیکن رو بیارن پایین. در این حین ممکنه یه نفر زیر پوستی بره به سمت پایان رسوندن بازی و برنده شدن.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی:
متوسط

توضیحات

زمانی که نوبت به هر بازیکن میرسه، زمان صحبت هایی از این جنسه: « نه تروخدا منو بیخیال شو»، «برو سراغ فلانی، داره برنده میشه»، «فلانی رو بگیر » و … . هر اندازه به سمت پایان کارت های بازی میریم، این جنس صحبت ها بیشتر و بیشتر میشن. یعنی صحبت هایی از جنس مذاکره برای تبادل چیزی، در بازی اتفاق نمیفته.

تجربه بازی
بخش پنجم

تجربه بازی

گیم پلی (Game Play)

روان و ساده بودن گیم پلی:
روان و ساده

توضیحات

قبل از هرچیز بگم که این بازی تجربه خیلی گرمی داره. یعنی راحت با گیم پلی و سیر پیش روی بازی ارتباط میگیرید. 

گرم بودن گیم پلی رو میشه با یه سری مثال از بازی ها توضیح داد. مثلا شده یه بازی رو تجربه کنید و بعد از تجربه، هیچ دلیل منطقی مرتب با ماهیت اون بازی برای این ندارید که چرا از اون لذت نبردید و دیگه نمیخواید اونو بازی کنید، ولی یه حس سرد نسبت به بازی دارید که باعث میشه زیاد سمت اون بازی نرید. این دقیقا نمودی از گیم پلی سرده یه بازیه. تجربه نشون داده معمولا مخاطبین عمومی بردگیم های ایرانی نسبت به بازی هایی که بر مبنای بلوف هستن این نگاه رو دارن که . یعنی گیم پلی این بازی هارو سرد تلقی می کنن. البته دلایل تخصصی و منطقی هم برای این امر هست که از جمله اونها هدف، سبک تعامل و توجیح کنش های بازیکن ها در یه بازیه که وقتی یه طراح نتونه این المان ها در بازی رو به نحو خوبی رقم بزنه، گیم پلی بازی از گرم بودن فاصله میگیره. 

حالا بردگردیم سر کاستل: گیم پلی بازی علاوه بر اینکه گرمه، خیلی روان و سادست. خیلی سریع بازی یپش میره و معمولا گیر خاصی در طول بازی اتفاق نمیفته. هر کسی در نوبت خودش یه کارت بازی می کنه و یه کارت بر میداره. به همین سادگی و خوشمزگی. و هیجان بازی در طول بازی وابسته به بازیکن ها تقسیم میشه که این باعث میشه لحظه ای از بازی وجود نداشته باشه که همه خیلی طبیعی یه کارت بازی کن و یکی بردارن، بدون اینکه یه سر و صدایی از بازیکن ها در بیاد.

چالش های مهم حین بازی:
تصمیمی بزرگ بر سر دوراهی

  • یه دوراهی بزرگ: “الان بقیه رو داغون کنم یا خودم رو بکشم بالا تا بقیه داغونم کنن؟”

تکرار پذیری

تنوع در روش های برد و باخت:
کم

توضیحات

بازی در کل یه مسیر رو برای برنده شدن شما تدارک دیده ولی این از جنسی نیست که خیلی اذیت کننده و حوصله سر باشه و مارو مجبود کنه که دیگه سمت بازی نریم. بازی خیلی سبُک و سادست، این یعنی نداشتن مسیر های مختلف برای برنده شدن برای اون طبیعیه. از طرفی گیم پلی سریع و روان بازی، اتفاقات تعامل محور بازی و … موجب میشن اصلا به فکر این نباشید که چرا این بازی تکرارپذیر نیست. یه راه فان همیشگی در اینجا به راه های مختلف بازی میچربه.

نمودار روند بازی

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، انگیزه، نا امیدی و ... در طول بازی

توضیحات

در طول بازی اینقدر قراره بالا پایین بشید و بقیه رو بالا پایین بکنید که دیگه از فرط تغییر احساساتتون در طول بازی قاطی کنید. البته این حرف اغراقه، ولی در کل گیم پلی بازی کلی بالا و پایین و تغییرات داره و بیشتر جنبه فان و هیجانی بازی به همین دلیله.

بررسی تخصصی
بخش ششم

بررسی تخصصی

مکانیزم های بازی (Mechanics)

رایج بودن مکانیزم
  • بسیار رایج
  • کاربری در بیش از 9000 بازی
چند بازی شامل این مکانیزم
  • Through the Ages
  • Concordia
  • Wingspan
  • Azul
  • 7 Wonders Dual
نحوه کاربرد این مکانیزم در بازی کاستل
  • هر کسی بعد از بازی کردن یه کارت باید یه کارت از دسته وسط بکشه تا کارت های دستشو به 3 عدد برسونه
رایج بودن مکانیزم
  • بسیار رایج
  • کاربری در بیش از 17000 بازی
چند بازی شامل این مکانیزم
  • Gloomhaven
  • Brass
  • Terraforming Mars
  • Twilight Struggle
  • Viticulture
نحوه کاربرد این مکانیزم در بازی کاستل
  • در نوبتتون 3 کارت در دستتون دارید که باید اونهارو مدیریت کنید و یه کارت بازی کنید.
رایج بودن مکانیزم
  • بسیار رایج
  • کاربری در بیش از 13000 بازی
چند بازی شامل این مکانیزم
  • Pandemic Legacy
  • Terraforming Mars
  • 7 Wonders Duel
  • Great Western Trail
  • Raiders of the North Sea
نحوه کاربرد این مکانیزم در بازی کاستل
  • باید با کارت های دستتون و کارت های دست بقیه، نمایشگاهی از کارت های مختلف درست کنید.
بهینه سازی
بخش هفتم

بهینه سازی

توضیحات

بازیهای کارتی سبک مثل کاستل بازی هایی هستن که جنبه سرگرمی سریع و بهینه برای ما دارن. این یعنی زمان زیادی برای تجربه بازی قرار نیست بزاریم. رو همین حساب استفاده از المان های بهینه سازی تجربه بازی شاید برای بازی های سبک این چنینی معنی نده. ولی برای اون دسته از افرادی که معتقدن باید لحظه لحظه زندگی رو با لذت تمام پشت سر گذاشت این پیشنهاد ها میتونه موثر باشه.

موسیقی پس زمینه

لینک های دانلود
موسیقی پت و مت

توضیحات

بازی یکم ضدحالی، سرعتی و فانه. رو همین حساب یه سری آهنگ هایی مثل آهنگ پت و مت میتونه هم جنبه خنده بازی رو بیشتر کنه، هم حس خرابکاری و ضد حال.

موسیقی های پیشنهادی خودتون رو در قسمت نظرات بنویسید.

تجربه بیشتر
بخش هشتم

تجربه بیشتر

پیشنهاد بازی برای تجربه بیشتر

توضیحات

اگر از بازی کاستل لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی کاستل می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

نسخه چاپزی بازی
بخش نهم

نسخه چاپزی بازی

نسخه چاپزی در دست طراحی می باشد.

نظر شما
بخش دهم

نظر شما

نظر خودتون درباره رومیزشکافی و تجربه بازی رو در قسمت نظرات در زیر همین پست با ما در میان بذارید.

در صورتی که فرصت تایپ ندارید شماره حستون بعد از بازی رو برامون بنویسید.

مشاهده بیشتر

کورش حیدر

20 سال عمر خوبیه برای اینکه چیزایی از دنیایی که درونش زندگی می کنی بفهمی که باهاشون بتونی 20 سال بعدی زندگیت رو بهتر، مفید تر، موثر تر، با لذت و رشد بیشتر بگذرونی. 20 سال اول به بازی، مطالعه، هنر و ورزش گذشت، برنامه برای 20 سال بعدی هم همینه. البته خیلی بیشتر از قبل. پس برو که بریم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا