Header Logo

رومیزشکافی چیه ؟

در این پست قصد معرفی مفهوم “رومیزشکافی” و ارائه توضیحات مرتبط با اطلاعاتی که در این سری پست ها قراره از بردگیم ها و کارت گیم های مختلف بدست بیارید رو داریم. برای ارتباط با ما از قسمت نظرات در زیر همین پست یا از پیام در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

رومیزشکافی از کجا اومد؟

به تاریخ سپرده شد!

تا حالا شده که شما بازی هایی رو بخرید و یه جمع پیدا کنید که با هم بازی رو تجربه کنید، و بعد از روز اولی که بازی می کنید، بازی رو به دکوراسیون بازی هاتون اضافه کنید و دیگه خیلی سراغ اون بازی نرید. 

" اگر درست انتخاب نکنیم، بازی هایی که به تاریخ سپرده میشن خیلی بیشتر از بازی های خواهند بود که ازشون لذت می بریم."

بردگیم من ترش نیست!

تا حالا شده وقتی برای خرید بازی به فروشگاه و به سمت قفسه بازی ها میرید، تجربه اینو داشته باشید که منتور بازی ها بهتون بگه این بازی بدرد شما نمیخوره؟ چند نفر هستید؟ با چه جمعی میخواید بازی کنید؟ میخواید بازی تون سر و صدا داشته باشه یا نه؟ این بازی خیلی فکریه و احتمالا حوصله تون رو سر ببره؟ و …

خیلی کم پیش میاد که در فروشگاه بازی، مشاوره ای که برای خرید بازی میگیریم برای این باشه که یه بازی مناسب برای جمعی که می خوایم بازی کنیم بخریم. یا بهتره بگم خیلی کم پیش میاد که فروشنده و کسی که داره به ما مشاوره میده، هدفش این باشه که ما یه بازی خوب و مناسب برای خودمون پیدا کنیم، نه اینکه فقط جنس خودش رو بفروشه.

" بردگیم هایی که ترش هستن، توسط فروشنده های شیرین فروخته میشن."

مخاطب رو فراری نده!

تا حالا شده بخواید یه بازی رو با یه جمع بازی کنید ولی اون جمع با بازی ارتباط نگیره؟ این ارتباط نگرفتن موجب میشه که اون جمع دیگه کلا از بازی های رومیزی یه دید منفی به ذهنش بشینه و همیشه یه گارد در مقابل این بازی ها داشته باشه.

" تجربه بد از یک بازی برای مخاطب عمومی، محرومیت ابدی از دنیای بردگیم را به دنبال دارد."

نتیجه

اتفاقاتی که چندتاشون رو در بالا ذکر کردیم، همه موجبات این امر رو که ما بیایم در ساختاری مشخص و شفاف یه بردگیم رو با محوریت مخاطب تشریح کنیم تا مخاطب خودش بتونه تصمیم بگیره که آیا این بازی بدرد من میخوره یا نه؟ آیا قراره از این بازی خوشم بیاد یا نه؟ آیا با پدر و مادرم میتونم این بازی رو بازی کنم یا نه؟

" و اینگونه بود که رومیزشکافی آغاز شد ..."

تعریف رومیزشکافی

لغت شناسی

رومیزشکافی ترکیبی از دو کلمه “بازی رومیزی” و “کالبدشکافی” هستش. که در واقع مفهوم پشت اون میشه “کالبدشکافی بازی رومیزی”

مفهوم شناسی

تصوری که همه ما از کالبدشکافی (Autopsy) داریم یه چیزه: بیرون آوردن دل و روده، تشریح کامل و جدا کردن تک تک اعضای بدن موجودات برای مطالعه، تحقیق و بررسی. 

حالا اگر ما بیایم و یه بازی رومیزی رو به صورت یک بدن کامل در نظر بگیریم که اعضا و اندام مختلفی داره و راهی پیدا کنیم که دل و ردوه اونو تشریح کنیم و روش مطالعه انجام بدیم، رومیزشکافی متولد میشه.

اتفاقی که در کالبدشکافی بازی های رومیزی میفته هم دقیقا همینه. دل و روده یه بازی بیرون میاد، اعضای سازنده اون جدا میشن و روی اونها مطالعه و بررسی صورت میگیره. حالا اینکه دل و روده بازی چطوری بیرون میاد و چطوری برررسی میشه رو با دیدن اولین پست مرتبط با یه بازی خواهید فهمید.

رومیزشکافی برای ما چی داره؟

در کل میشه گقت یه پست رومیزشکافی از یه بازی، شامل عمده اطلاعاتی هستش که نیازه شما از یه بازی داشته باشید. این اطلاعات به تفکیک بخش های مختلفی از جنبه های مختلف یه بردگیم، در هر پست بررسی و تشریح میشن. در ادامه میریم برای بررسی این بخش ها.

  • بازی در یک نگاه

اطلاعات کمی مرتبط با بازی از جمله مقدار استراتژی، شانس و تعامل بازی و اطلاعات کمی مرتبط با گیم پلی بازی در این قسمت به صورت نمودار و نوار های پیشرفت نمایش داده میشه که کلیت بازی و تجربه ای که میتونه خلق کنه رو نشون میده.

  • توضیحات کلی بازی

این بخش اطلاعات کلی شناسنامه ای بازی رو در بر داره. نوع، دسته بندی، مکانیزم ها، داستان بازی، توضیحات خلاصه ای از نحوه بازی و قطعات تشکیل دهنده بازی در این قسمت معرفی و بررسی میشن.

  • مخاطب بازی

این بخش شامل اطلاعاتی از مشخصات بازیکن مناسب برای این بازی و جمع بازیکنان ایده آل برای این بازی هستش. در کل این بخش به شما اطلاعاتی از بازی میده که شما به عنوان مخاطب بازی بتونید با اون اطلاعات تصمیم بگیرید که آیا این بازی برای شما و جمعی که میخواید با اونها بازی رو تجربه کنید مناسبه یا نه؟ یا به تعبیر دیگه بازی رو با چه کسانی تجربه کنید که لذت بیشتری ببرید.

  • یادگیری و چیدمان بازی

این قسمت شامل اطلاعاتی درباره دفترچه راهنمای بازی و راه های دگیه یادگیری بازی مثل فیلم های آموزشی بازی هستش. اینکه بهترین و ماسب ترین راه یادگیری بازی چیه، دفترچه چقدر خوب نوشته شده و … در این قسمت بررسی میشن. نهایتا چیدمان بازی از نظر مدت زمانی که از شما میگیره مورد تشریح قرار میگیره.

  • ماهیت بازی

این بخش به شما اطلاعاتی درباره قوانین بازی، سنگینی و حجم اونها و نکات مهم قوانین میده. همچنین درباره اینکه بازی چه مقدار از سه فاکتور مهم استراتژی (Strategy)، شانس (Luck) و تعامل (Interaction) رو در خودش داره، اطلاعات کمی مختلفی بدست میارید. مقدار فاکتور ها، ابزار فاکتور و … هم به تفکیک در هر مورد جداگانه بررسی میشن. اینکه چقدر تو بازی قرار فسفر بسوزونید، یا چقدر قراره بخندید و حرف بزنید همه و همه در این بخش بررسی میشن.

  • تجربه بازی

این بخش اطلاعاتی درباره گیم پلی بازی، تکرارپذیری بازی و تغییرات هیجان، استرس، فکر کردن و … در بازی به شما ارائه میده. قسمتی این اطلاعات کمی در قالب نمودار و قسمتی در قالب متن ارائه میشن.

  • مکانیزم های بازی

این بخش بیشتر به درد مخاطبین خاص بردگیمی و طراحای بازی میخوره. در این بخش مکانیزم های بازی، ماهیت این مکانیزم ها، بازی های معروف شامل این مکانیزم و نحوه کاربرد این مکانیزم در این بازی تشریح میشن.

  • نسخه های دیجیتالی و یا توسعه دهنده ها

این بخش شامل معرفی نسخه های دیجیتالی بازی، از جمه نسخه های موبایلی و تحت وب، و یا نسخه های توسعه دهنده یا اکسپنشن های بازی به شما معرفی میکنه و سعی داره راه دسترسی به اونهارو هم برای شما فراهم کنه.

  • پیشنهاداتی برای بهتر کردن تجربه بازی

این بخش شامل پیشنهاداتی برای بهینه سازی تجربه بازی هستش. این پیشنهادات از موسیقی پس زمینه ، دکوراسیون، اکسسوری و لباس مخصوص بازی شروع میشن. تمام راه های تهیه و دریافت این پیشنهادات هم در بخش مربوطه قرار داده میشن. البته این بخش برای بازی های سبُک و ساده زیاد معنی نمیده، ولی برای بازی های سنگین، خوراک خوره های بازیه.

  • بازی های مشابه

این بخش هم به عنوان آخرین بخش رومیزشکافی شامل لیستی از بازی هایی هستش که بازی در دست کالبدشکافی مربوطه اشتراکاتی از قبیل، گیم پلی یکسان، استراتژی، شانس و تعامل مشابه و … هستن و که شما میتونید از تجربه اونها هم لذت ببرید. یا اگر از اون بازی ها خوشتون میاد از بازی مورد نظر هم احتمالا خوشتون خواهد اومد. این لیست همچنین بازی های سنگین تر با فاکتور های مشابه با بازی در دست کالبدشکافی رو هم در خودش داره که شما میتونید به اونها هم سری بزنید و به نوعی تجربه بهتری داشته باشید.

  • سوالات متداول

در این بخش سوالات متداول مرتبط با بازی که در سایت های معتبر توسط کاربران و خریداران بازی مطرح شدن و عمدتا سوال مشترک هر بازیکن و یا خریداری، قبل یا بعد از خرید، هستن مطرح میشن و به اونها جواب داده میشه تا ابهامات احتمالی درباره بازی به طور کامل رفع بشه.

آینده رومیزشکافی

رومیزشکافی های آیوی گیم تنها شروعی بر اتفاقات خوب برای صنعت بردگیم ایران هستش. این سری پست ها با کمک شما در آینده قراره که به بزرگترین و کامل ترین بانک تحلیل و بررسی بردگیم ها تبدیل بشن که دیگه با کمک اونها هر مخاطبی با هر سلیقه ای بتونه بازی مناسب خودش رو پیدا کنه و علاقه مندی به این صنعت روز به روز بیشتر و بیشتر بشه.

کورش حیدر
کورش حیدر

20 سال فرصت خوبیه برای اینکه انسان به ابتدای راهی که تا الان اومده و راهی که در ادامه مسیر قراره بره، رسیده باشه. 20 سال اول به علم، موسیقی و ورزش گذشت. برنامه برای ادامه مسیر هم همینه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

0