Header Logo

گیمیفیکشن، راهی برای افزایش مشارکت

دسته بندی :دسته‌بندی نشده 12 فروردین 1399 آرین

تا به حال به رفتار تربیتی مادران با کودک خود دقت کرده اید؟ یا معلمی که برای ایجاد علاقه بیشتر درکلاس آموزش را با بازی همراه میکند؟

بیشتر بخوانید: چگونه یک معلم بازی ساز شوم؟

به طور کلی اگر جایی نیاز به مشارکت یا همکاری برای انجام یک فعالیت باشد، کار گره میخورد.

برای حل این مشکل چند راهکار وجود دارد که معروف ترین آن ابزار اجبار و زور است.

راهای دیگری هم مانند اجاد احساس نیاز در مخاطب هم وجود دارد که به مراتب کار بسیار دشوارتری نسبت به راهکار قبل است.

اما آیا واقعا راه دیگیری نیست؟ یعنی نمیشود هم کار درست انجام شود وهم مخاطبان از آن کار لذت ببرند؟! جواب مثبت است!!!

در سال 2002 ، نیک پولینگ برای اولین بار به طور رسمی از اصطلاح Gamification رو نمایی کرد.

این اصطلاحی است که احتمالاً قبلاً شنیده باشید. شاید شما یک درک مبهم از آنچه در آن است داشته باشید.

یا حتی قبلاً از آن استفاده کرده باشید. یا شاید هم اصلا برخوردی با آن نداشته باشید. پس برای همین ممکن است بعد از آشنایی با آن از شادی از جای خود بپرید!

این کلمه از آن دست کلماتی است که هنوز ترجمه مناسبی برای آن در زبان فارسی پیدا نشده. اما بهترین معادل آن را میشود کلمه «بازی وار سازی» دانست.

برخلاف ترجمه این لغت، تعریف مشخصی از آن ارائه شده:

«گیمیفیکشن به معنای به اضافه کردن مکانیزم های بازی به یک فعالیت یا موضوع (که خود یک بازی نیست) به منظور ایجاد مشارکت بیشتر.»

خب این تعریف به چه معناست؟ بیایید کمی دقیقتر شویم:

گیمیفیکیشن به این معنی است که عناصرو المان هایی را از طراحی بازی و اصول کلی و نظریه هایی که گیم پلی را هدایت می کنند در سایر زمینه ها به کار برد.

گیمیفیکیشن معمولاً برای حل مشکلات به کار می روند ، مخصوصا مشکلاتی که با عدم مشارکت انسان ها در امور شکل میگیرد،

موضوعاتی مربوط به مشغله در محیط کار تا بی اختیاری رأی دهندگان است.

برای بازی گونه سازی یا همان گیمیفیکیشن کاربرد های بسیار زیادی شمرده شده است، از تبلیغات شرکت پپسی بگیرید تا سرگرمی هایی که گهگداری در شبکه های اجتماعی میبینیم.

از جمله موضوعاتی که گیمیفیکیشن برای آنها راه حل اندیشیده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشارکت یادگیرنده در آموزش محل کار
  • عملکرد کارکنان فروش
  • توانایی شما در انجام کارهای مختلف و کارهای روزانه
  • عملکرد در ورزشگاه
  • بهره وری سازمانی
  • حفظ دانش
  • افزایش مشارکت مردمی
  • مشکلات مربوط به استخدام
  • حفظ مشتری
آرین

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: