Header Logo

یه گام ساده برای شروع طراحی!

این جمله رو خیلی شنیدیم که ” هر کسی که میخواد بازی طراحی کنه، اول باید خودش زیاد بازی تجربه کنه”. این جمله مهمترین نکته ای هستش که شما باید بدونید تا بتونید طراحی بازی رو شروع کنید. در این مقاله قراره باهم درباره یه گام ساده درباره شروع طراحی بازی صحبت کنیم که مرتبط با همین جملست.

گام ساده ای که قراره شمارو وارد وادی طراحی بازی کنه رو به صورت دو نیم گام توضیح میدیم تا دقیق بتونید مراحل رو دنبال کنید.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

نیم گام اول: لیست نوستالژی

قبل از هرچیز نیازه که یه سری چیزا رو از تجربیات بردگیمی خودتون بخاطر بیارید. برای همین به ترتیب یه سری سوالات، به یه لیست از بازی ها خواهیم رسید.

  • نوستالژی های تاریخ زندگی من کجا هستن؟

تجربه اولین بازی تون رو بخاطر بیارید. اگر یادتون نمیاد، مشکلی ندارید! برید سراغ دومین بازی. اگر بازم یادتون نمیاد همینطور برید سراغ سومین، چهارمین و … تا اینکه به قدیمی ترین تجربه تون از یه بردگیم یا بازی رومیزی برسید.

قطعا تجربه های اول نوستالژی هستن، چون اگر نمیبودن، شما رو وارد دنیای بازی های رومیزی نمیکردن. حالا که تجربه های نوستالژی تون رو بخاطر آوردید، برید سراغ پاسخ به سوال بعدی:

  • نوستالژی ترین نوستالژی های من کجا هستن؟

از بین تمام بازی هایی که تجربه کردید و به ترتیب تاریخ در ذهنتون مرتبشون کردید، لیستی از بردگیم هایی که ازشون لذت بردید و خیلی ازشون خوشتون اومد و هنور هم تمایل به تجربه دوباره اونها دارید، مشخص کنید.

هر چقدر این لیست کوتاه تر باشه، بهتره. به این معنی که سعی کنید یه لیست از بهترین ها درست کنید، نه یه لیست از خوب ها یا بهتر ها. نهایتا پنج شش تا بازی بیشتر داخل لیست خودتون جا ندید. پس سعی کنید که هی لیست رو فیلتر کنید تا تهش یه سری بازی که جونتون براشون در میره (منظور اینه که خیلی باهاشون حال می کنید!) ته لیست بمونن. اگر بتونید اطلاعات جزئی تر بازی های این لیست رو هم ذکر کنید بهتره. مثل مکانیک ها، دسته بندی، نوع بازی و … .

اسم این لیست رو بزاریم: “لیست نوستالژی

در قسمت دانلود فایل ها در انتهای پست میتونید یه نمونه از لیست نوستالژی رو دانلود کنید.

نیم گام دوم: چرخه طراحی

1. انتخاب یه بازی از لیست نوستالژی

لیست بازی هایی که در نیم گام اول بدست آوردید رو کنار خودتون بزارید و یه بازی رو از بین اونها انتخاب کنید. انتخاب این بازی از لیست بهترین بازی هاتون کار سختی نیست، چون میتونه تصادفی باشه.

با توجه به اینکه بازی مورد نظر رو خودتون انتخاب کردید. پس حتما جزو بازی هایی هستن که خیلی دوستش دارید و تجربش کردید. حالا وقتشه که دست به قلم شید.

2. شروع طراحی

بازی رو کنار خودتون بزارید(منظور لزوما جعبه بازی نیست!) و شروع کنید به طراحی یه بازی مثل همون. 

در این مرحله قراره شروع از یه بازی که دوستش دارید، یه بازی دیگه مثل اون که اون رو هم باید دوست داشته باشید طراحی کیند. چون الگو دارید، کار طراحی خیلی نمیتونه سخت باشه.

اسم بازی ای که طراحی می کنید رو بزاریم: “نسخه صفر مطلق

3. بهینه سازی بازی

حالا سعی کنید هر چیزی از نسخه صفر مطلق، که دوست نداریدش و تو بازی اصلی هم وجود داشت رو حذف کنید. یا جاش رو خالی بزارید و یا جاش رو با یه چیز دیگه که دوست دارید پر کنید. این چیز ها میتونن مرتبط با دینامیک های بازی باشن، یا مکانیک ها و یا فضای بصری بازی.

به هیچ وجه دست خودتون رو برای تغییر نسخه صفر مطلق نبندید. نسخه رو تا جایی که ممکنه از هر نظر به سمت چیزی ببرید که دوستش دارید و باهاش ارتباط خوبی می گیرید. در نهایت بازی ای که باقی میمونه، همون بازی ای هستش که هم شما دوستش دارید و هم احتمالا بقیه دوست دارن که تجربش کنن.

اسم خروجی این مرحله رو بزاریم: “نسخه صفر

اونچیزی که از نسخه صفر انتظار میره اینه که بشه بازیش کرد. یعنی به معنای ابتدایی یه بازی کامل باشه. پس تغییراتی که روی نسخه صفر مطلق میدید تا به نسخه صفر برسید، نباید بازی رو از ماهیت کامل خودش خارج کمه. کما اینکه خود نسخه صفر مطلق هم باید یه بازی کامل باشه. برای همین گفتم که از روی یه بازی ای که دوست دارید، طراحیش کنید.

در نهایت نیم گامل دوم رو روی بازی های دیگه لیست نوستالژی تون اجرا کنید تا به چند تا نسخه صفر دیگه برسید. شما میتونید در مرحله بهینه سازی نیم گام دوم برای هر بازی، از ویژگی های بازی های دیگه تون هم استفاده کنید. مثلا بیاید از دینامیک های بازی A در بهینه سازی نسخه صفر مطلق بازی B استفاده کنید. همینطور از فضای بصری و مکانیک ها.

برای مثال میتونید در تغییر بازی، از مکانیکارت ها استفاده کنید. لینک دانلود مکانیکارت رو در آخر پست در قسمت “دانلود فایل ها” براتون میزارم که استفاده کنید.

انتظارات منطقی از نسخه صفر داشته باشید!

این رو در نظر بگیرید که بازی ای که در نهایت از نیم گام دوم خارج میشه که بهش گفتیم “نسخه صفر” لزوما یه بازی مناسب برای تولید و انتشار در فضای بازی های داخل کشور نیست. بلکه یه موجودیه که میشه بهش گفت بازی و شما دوستش دارید. هدف این پست هم آموزش طراحی یه بازی برای انتشار نبود، بلکه تنها نشون دادن یه راه ساده برای شما، برای ورود به عرصه طراحی بازی بود. پس انتظارات منطقی از “نسخه صفر” خودتون داشته باشید.

 

بخش دانلود فایل ها:

 

همچنین ببینید:

کورش حیدر
کورش حیدر

20 سال فرصت خوبیه برای اینکه انسان به ابتدای راهی که تا الان اومده و راهی که در ادامه مسیر قراره بره، رسیده باشه. 20 سال اول به علم، موسیقی و ورزش گذشت. برنامه برای ادامه مسیر هم همینه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

لینک کوتاه مطلب
ads
ads