طراحی بازی رومیزی

ایده طراحی بازی از کجا میاد؟

مراحل طراحی بازی: ایده بازی از کجا میاد؟

در دو مقاله قبلی از سری مقالات طراحی بازی، اول تعریف و ویژگی‌های بازی و بعد طراحی بازی را تعریف کردیم و در این مقاله قرار است در مورد ایده طراحی بازی صحبت کنیم.

در این مقاله اولا تعریف ایده طراحی بازی، سپس چندین مثال، در مرحله بعد هم روش تولید ایده و دسته بندی ایده‌ها و در آخر هم چند سایت تولید کننده ایده را ذکر و به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سوال اساسی و اولیه که در مورد ایده پردازی طراحی یک بازی وجود دارد، این است که: ایده طراحی بازی چیست و قرار است چه کمکی در طراحی بازی بکند؟

ایده طراحی بازی چیست:

ایده طراحی بازی ، یک جمله نسبتا کوتاه است، که قرار است ، چشم انداز و دید کافی، برای شروع طراحی بازی را در اختیار شما بگذارد. به بیان دیگر ،یک تصویر ذهنی از این که شما دوست دارید، بازی ای که طراحی می‌کنید، چه چیزهایی داشته باشد یا چه شکل یا چه روابطی بین قوانین یا افراد بوجود بیاورد و … !

مثال هایی از ایده طراحی بازی:

مثال اول: یک بازی برای بچه ها درست کنم تا در از خوردن شکلات زیادی پرهیز کنند.

مثال دوم: یک بازی با مکانیزم من می بُرم تو انتخاب کن برای آموزش تقسیم عادلانه به کودکان.

جسی شل نویسنده کتاب هنر طراحی بازی، برای ایده پردازی به شما، فقط الهام گرفتن از ناخود آگاهتان رو پیشنهاد میکند. این الهام گرفتن از طریق مشاهده اطراف و از طریق دیگران، به روش شنیدن آن‌ها اتفاق میوفتد.

کتاب هنر طراحی بازی

ایده پردازی در مورد چه چیزی؟

یکی از اشکالاتی که به ایده جسی شل می‌توان گرفت این است که اصلا ایده در چه حوزه‌ای و برای چه موضوعی؟ برای پاسخ به این سوال، کافیست به اجزای بازی نگاهی داشته باشیم. با ایده پردازی در مورد اجزای بازی کار طراحی روان‌تر و راحت‌تر شکل می‌گیرد و ادامه می‌یابد.

ایده در اجزاء بازی

خود جسی شل عناصر کلی بازی را در چهار جزء :

  • داستان
  • مکانیزم بازی
  • زیبایی‌شناسی
  • فناوری یا ابزار بازی

توصیف میکند و بنظر میرسد که تا حدودی شامل باشد. این چهار جز و عنصر که از اساس برای همه بازی‌ها به نظر صادق است در مسیر طراحی بازی به ما کمک می کند تا بفهمیم قرار است چه بازی ای و چطوری طراحی کنیم . هر چند من به 4 مورد بالا موضوع و تم بازی رومیزی را نیز اضافه می‌کنم. هر چند داستان و روایت ارتباط جامع و کاملی با تم بازی رومیزی دارند با این حال این دو مقوله جدا هستندو

مثلا اگر به دو مثل بالا که دو مثال از ایده طراحی بازی بود برگردید، می‌بینید که در مثال اول ایده ما به داستان و در مثال دوم ایده به یک مکانیزم بازی رومیزی برمیگردد.
از نظر من برای پرداختن به طراحی بازی و ایده پردازی کافیست یکی از 5 جزء کلی بازی رومیزی را انتخاب کنید و برای هر کدام استخرهای ایده را طراحی کنید.

به نوعی صحبت بعدی که قرار است داشته باشیم را در جمله قبلی ذکر کردم. اینکه ایده پردازی طراحی بازی، در گام اول باید با تصمیم شما از استعداد یا الهامات اولیه بازی در ذهنتان شکل بگیرد. شما یکی از عناصر چهارگانه بازی یعنی داستان، مکانیزم‌ها، زیبایی شناسی و در آخر ابزار بازی رو انتخاب میکنید و حجم زیادی از ایده اولیه بازی را از یکی از چهار عنصر انتخاب و با اضافه کردن مخاطب و یا یک عنصر دیگر ایده اولیه را شکل میدهید.

برای توضیح بیشتر به مثال بالا برمیگردیم. در آن مثال بازی شکلاتی، من از عنصر داستان بازی یعنی دندان کرم خورده بیشتر، بخاطر شکلات زیادی را، برای مخاطب کودک انتخاب کردم و ایده طراحی بازی را شکل دادم.

چهار عنصر چهار استخر ایده

پس شما در این حالت چهار استخر ایده طراحی بازی خواهید داشت:

  • ایده‌های طراحی بازی حول مکانیزم‌ها
  • ایده‌های طراحی بازی حول ابزار بازی یا فناوری آن
  • ایده‌های طراحی بازی حول گرافیک و زیبایی شناسی خاص
  • ایده‌های طراحی بازی حول داستان

برای فهم اینکه هر کدام از این‌ها قرار است چه چیزی باشند چند مثال می‌زنیم. یک مثال ساده ایده‌های حول مکانیک‌ها یا مکانیزم‌ها هستند. ایده‌ای حول کارگرگذاری و کشیدن کارت یا بازی رومیزی شبیه بازی هفت سنگ و کلاغپر یا بازی برای شایعه پراکنی
مثال‌هایی هم می‌توان برای ابزار آورد … مثلا طراحی بازی با تاس چهار وجهی و طراحی بازی با دومینو و …

بازی هری پاتر مرجع ایده طراحی بازی رومیزی با همین عنوان
کتاب و فیلم هری پاتر مرجع ایده طراحی بازی رومیزی هری پاتر

یکی از ساده‌ترین مثال‌هایی که برای ایده داستانی برای طراحی بازی وجود دارد همین بازی‌های رومیزی هری پاتر و بازی Hogwarts Legacy است.

 استخر زیبایی شناسی

حتی استخر زیبایی شناسی شما میتونه از ایده‌های این شکلی پر باشه که با دیدن یه ست از تصاویر یا طراحی های مختلف یا یه انیمیشن جذاب یا همه شخصیت های هیولایی شاهنامه بازی ای طراحی کنید که جزو بازی باشند. شاید این بازی یه بازی برنده بهترین بازی قرن شد.

استخر داستان

یا استخر شما شامل ایده هایی داستانی از چهارشنبه سوری، ماجراهای دبیرستان، ستاره سینمای برنده جایزه بلورین سیمرغ یا الهه مشق ننوشتن پر شده باشه.

همینجور که میبینید هر استخر ایده طراحی بازی، با یه سری جمله ساده اولیه محتوایی درون خودش داره که با اضافه کردن چند اصطلاح دیگه میشه اون رو به یه ایده اولیه طراحی بازی تبدیل کرد.

مثلا بازی‌ای در مورد چهارشنبه سوری که هر کسی بتونه بیشتر ترقه‌های در حال ترکیدن رو جاخالی بده یا خنثی کنه برنده اس و هر کسی بیشتر از سه ترقه زیر دستش منفجر بشه از بازی حذف میشه. این یک ایده همراه با داستان، تم و یک مکانیک ساده حذف بازیکنه که نیاز داره کمی تلاش بیشتر برای جذاب تر شدنش رخ بده.

لازم به ذکره که این استخرها نیاز دارند تا از ایده‌هایی که صلاحیت لازم رو دارند پر بشن.

ایده‌ها باید چشم انداز و دید کافی برای طراحی بازی رو بدن و تصویری ذهنی از بازی جذابتون در ذهن شما ایجاد کنند، پس هر ایده‌ای که این ویژگی رو نداره  فرایند لقاح شکل نگرفته و ایده‌ای متولد نشده.

چند ابزار طراحی ایده :

دو سایت وجود دارند که به شما در تولید ایده بازی کمک میکنند که البته من خودم پیشنهاد میدم ازشون استفاده نکنید. دلیلش رو البته بعد از معرفی میگم.

سایت  boardgamizer

این سایت با تولید تصادفی چهار عنصر یک ساختار اولیه در ایده طراحی بازی به شما معرفی میکنه. این عناصر شامل تم و داستان، مکانیک‌های پیشنهادی، قانون پیروزی و در نهایت یک شرط محدود کننده میشه که می‌تونید با هر کلیک حالت‌های مختلفی از این اتفاق رو رقم بزنید.

سایت meeplelikeus

این سایت اما با کمی تفاوت نسبت به سایت بردگیمایزر کمی دقیق تر به شما کمک میکنه تا بتونید شرایط تولید یک ایده رو تامین کنید. اولین قسمت از پیشنهاد این سایت فرهنگ غالب پیشنهادی به شما هست که بهتون یک فرهنگ برای تولید بازی رو پیشنهاد میده. مثلا در تصویر پایین فرهنگ تبت رو برای طراحی بازی به من پیشنهاد داده. بجز فرهنگ، چند مکانیک و شرط محدود کننده و چند تم  رو هم به شما در همون پیشنهاد ارائه میده.

برای اینکه ایده‌های مختلفی از این سایت بگیرید کافیه لینک ایده رو توی مرور گر بزنید و عدد جلوی کلمه seed رو تغییر بدین تا دانه عدد تصادفی تغییر و به شما یک ایده دیگه پیشنهاد بده.

مشکل سایت‌های تولید کننده ایده

همونجور که همه در مورد ایده طراحی بازی پیشنهاد میدن من هم پیشنهاد میدم ایده‌های طراحی بازی خودتون رو هیچ‎وقت از ماشین‌ها نگیرید و از ذهن و مشاهدات خودتون الهام بگیرید.

از طرف دیگه این سایت ها به سلیقه مخاطب ایرانی شما، فرهنگ ایرانی، گپ محصولی بازی های ایرانی و …. توجهی نمیکنند و ماشینی هستند که از جدول های تصادفی پر شده از چند ستون مکانیک و تم و داستان و شرط محدود کننده برای شما ایده تولید میکنند در حالیکه ” آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند” .

ابوذر بلالی

یک فیزیک خوانده، کمی بازی‌ساز، کمی دیجیتال مارکتر و کمی وب دولوپر که در دنیای بازی، به دنبال یاد گرفتن هستم و برای لبخند بازی می‌کنم. همیشه به دنبال سریع تر شدن بازی هستم و در صورت بازی با من حتما باید زود تصمیم بگیرید :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا