مکانیزم های بردگیم

مکانیزم های حراج Auction/Bidding

حراج (Auction/Bidding) یه اصل خیلی مهم در خیلی از بازی های رومیزی معروف دنیا هستش که البته جزئیات بسیار زیادی داره، ولی در واقع ما تنها به یادداشت هایی قناعت می کنیم، که برای نجات یافتن مدیر از دست بازی‌خورها کافی باشه. بحثمون رو با معرفی چندتا بازی درباره اصل حراج شروع می کنیم:











حراج یا پیشنهاد خرید Auction/Bidding

حالت اصلی این سبک به صورت یک حراج ساده هستش. معمولا در این مکانیک برای بازی ما نیاز داریم به فرآیندی برای مزایده و مناقصه. اونچیزی که مورد مزایده یا مناقصه قرار میگیره هم متناسب با سناریوی بازی تعیین میشه. طبیعتا این مزایده باید طوری باشه که جایگاه شمارو در بازی بالاتر ببره.
دقیقا متناسب با تصوری که از مناقصه و مزایده تو ذهمنون هست، توی بازی رومیزی هم مزایده بر سر مزیت ها یا المان های بازی، یه برنده داره. این برنده کنترل المان یا مزیت مزایده شده رو برعهده می گیره و این یه نکته مثبته. یعنی اصطلاحا:

“یه حراج توی بازی اتفاق میفته و کالای به حراج گذاشته شده به یکی از بازیکنان میرسه. “

مشابه واقعیت، شما باید بر سر کالایی که به حراج گذاشته میشه، با بازیکن های دیگه صحبت کنید، قیمت ها یا ارزش های بیشتر رو پیشنهاد بدید و در نهایت بتونید پیروز از حراج یا مزایده خارج بشید.
البته لزوما یک کالا یا المان به حراج گذاشته نمیشه و خیلی از مواقع میشه چندین کالا رو به حراج گذاشت. اما بحث بر روی هر کالا معمولا به ترتیب انجام میشه. حالا بریم سراغ سبک های مختلف حراج در بازی رومیزی.

حراج مهارتی یا Auction Dextrity

اولین سبک از حراج تعمیم یافته ترین نوع اون هستش که خیلی ساده شامل یه زمینه برای تمام کالاها هستش، که در واقع تداعی کننده یه صحنه مسابقه برای خرید یا فروش کالا در حراج ها هستش. شما کافیه هزینه یک کالا رو پرداخت کنید تا بتونید اونو بخرید. البته خریدن کالا اونقدر هم ساده نیست و پس از تعمین هزینه، باید در رقابت برای خرید اون وارد بشید.
تصویر زیر رو ببینید احتمالا بهتر متوجه خواهید شد:

یکی از مشهور ترین بازی های این حالت بازی جذاب Going, Going, Gone! هستش که شاید بهترین توصیف برای این حالت از مزایده یا باشه.
بازی های زیر برخی از بازی های دیگه هستن که حاوی این نوع مزایده هستن:





حراج هلندی (تک پیشنهادی) یا Auction: Dutch

شاید تا الان تصوری که از مزایده داشته باشید براتون در این نوع مکانیک برآورده نشده باشه. اما نگران نباشید، وقتی به سراغ سبک هلندی میریم، دقیقا به اون مزایده ای می رسیم که شاید در ذهن خیلی از ما باشه.
در این سبک قیمت پایه یک کالا با یک قیمت بسیار بالا شروع میشه و به مرور از قیمت اون متناسب با مکانیزم های دیگه بازی کم میشه. اولین کسی که پیشنهاد برای خرید اون بده، برنده حراج هستنش و کالا به اون فرد میرسه.
در واقع وقتی قیمت کالا بالا هست، شما اونو نمیخرید و این باعث میشه بازیکن های دیگه اونو بخرن. پس باید تا جایی که میشه اونو زودتر بخرید. البته برای زودتر خریدن باید پول یشتری بدید.
این نوع حراج، به حراج هلندی معروفه.
تصویر زیر رو ببینید:

یکی از بازی هایی که خیلی عالی تونسته این نوع حراج رو به نمایش بزاره، بازی Merchants of Amsterdam هستش.











اولویت بندی در حراج ها به سبک هلندی یا Auction: Dutch Priority

در همین نوع، برخی بازی ها مزایده هارو اولویت بندی کردن و در واقع برای مزایده ها اولویت قائل شدن.
اولویت مزایده با تعداد پیشنهاد ها برای خرید یک کالا تعیین میشه.
برای اینکه متوجه این نوع بشید، بهتره بریم سراغ بازی The Speicherstadt.
در این بازی بازیکن ها یک سری میپل (کارگر) بر روی کالا هایی که قصد خریدشون رو دارن قرار میدن. دوتا نکته اینجا روند بازی رو تعیین میکنه. اول اینکه اولین بازیکنی که روی یه کالا میپل گذاشته، اولویت برداشتن اون رو داره. دوم اینکه قیمت یه کالا، متناسب با تعداد میپل هایی هستنش که روی اون قرار دارن.
پس در واقع درسته که شما اولین نفری هستید که روی کالای x میپل گذاشتید، اما باید قیمت زیادی برای اون بپردازید، چون تعداد میپل های رون اون توسط همه بازیکن ها خیلی زیاده.
تصویر زیر میتونه بهتر این مکانیک رو مطرح کنه:






حراج مزایده ای یا Auction: Once Round

میرسیم به مشابه ترین سبک حراج در بازی رومیزی به واقیعت.
در این سبک یک فرد مسئول حراج میشه و برای کالا های مختلف قیمتی پایه رو پیشنهاد میده. این قیمت پایه توسط مکانیزم های دیگه بازی و سناریو اون تعیین میشه. در ادامه بازیکن ها از طریق بالابردن دست خودشون، یا نشون دادن علامت هایی قیمت های دیگه ای که معمولا بالاتر از قیمت پایه هستش رو پیشنهاد میدن. زمانی که قیمت بیشتری پیشنهاد نشه، بازیکنی که بیشترین قیمت تا به اون لحظه بازی رو پیشنهاد داده باشه، برنده حراج میشه.
تصویر زیر کل این مکانیزم رو توضیح میده:

شاید قشنگ ترین بازی در این سبک بازی بی نظیر Modern Art اثر دکتر/ پروفسور/ فول پروفسور دکتر / یا هرچی دیگه 🙂 راینتر نیتزیا باشه.
تا اینجای داستان یک مژده بهتون میدیم که قطعا در ادامه روند معرفی بازی های رومیزی، به این بازی می پردازیم. پس منتظر باشید.











حراج:جایگاه ثابت یا Auction: Fixed Placement

یه سبک دیگه و جالب درباره اصل حراج در بازی های رومیزی سبکیه که طبق یک سری قوانین بازی، بازیکن هایی به ترتیب اولویت برای خرید کالا ها در حراج تعیین میشن و اسم یا تصویر اونها روی بورد اصلی بازی نمایش داده میشه.
تصویر زیر رو ببینید تا متوجه اصل قضیه بشید:

دو بازی خیلی جالب درباره این نوع حراج بازی های رومیزی Amun-Re و Vegas Showdown هستن. در این بازی ها یه چیزی شبیه مسیر در زیر مکان کالاهای حراج شده وجود داره که بازیکن ها میتونن یک سری نشان روی اونها قرار بدن که نشان دهنده کالایی که میخوان و قیمتی که برای اون قصد پرداخت رو دادن هستش.
اگه بازیکن دیگه ای اون کالا رو بخواد، باید نشان خودش رو روی نقطه ای بالاتر از بازیکن قبلی بزاره که این یعنی میخواد قیمت بیشتری رو برای اون کالا بپردازه.











حراج یک بار مصرف Auction: Turn order until pass

یه سبک دیگه از حراج، نوع یکبار مصرف اونه که هر بازیکن متناسب با ساختار های دور بازی، برای یک بار فرصت پیشنهاد دادن و شرکت در مزایده رو داره.
بعد از اتمام دور، بازیکنی که بیشترین قیمت رو پیشنهاد داده باشه، برنده حراج میشه. البته برخی بازیکن ها میتونن پیشنهادی ندن.
تصویر زیر رو ببیند:

مهم ترین بازی های این سبک رو میتونید پایین ببینید:











حراج لحظه ای یا Auction: sealed bid

در این سبک از حراج، پیشنهادات بازیکن ها به طور مخفیانه توسط سازوکار های بازی تعیین میشه و به طور لحظه ای همه پیشنهاد ها رو میشه. طبیعتا بازیکنی که بیشترین پیشنهاد، برنده حراج میشه.
نکته جالب این سبک اینه که شما نمیدونید بقیه چه مبلغی رو پیشنهاد کردن، برای همین باید بیشترین مبلغی که براتون منطقیه رو پیشنهاد بدید.
تصویر زیر رو ببینید:

یک بازی خوب درباره این سبک بازی رومیزی  What The Heck هستش.












بسیار خب، بحث ما درباره حراج در بازی رومیزی همینجا تموم میشه. امیدوارم از این موضوع لذت برده باشید و بازی های جذابی بهتون معرفی شده باشه. ما تونستیم این یادداشت رو در نامه ای به مدیر بفرستیم. با ما همراه باشید تا بقیه نامه هایی که از مدیر میرسه رو هم بتونیم به طرز خوبی رمزگشایی کنیم و در خلال این کار بازی های زیادی به شما معرفی کنیم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *