رومیزشکافی

رومیز شکافی Nova Luna- ماه نو


برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد “صفحه رومیزشکافی” سایت آیوی گیم شوید.

بازی رومیزی Nova Luna (2019)

با استفاده از کاشی هایی که از چرخ ماه بدست میارید بهترین الگو هارو درست کنید تا زودتر از بقیه بازیکن ها مهره هاتون رو روی اونها بچینید …

۱-۴ نفره

تعداد بازیکنان

۳۰ دقیقه

مدت زمان بازی

۸+ سال

رده سنی

خرید بازی
نقد کیفی بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Uwe Rosenberg, Corné van Moorsel
  • تصویرسازی: Lukas Siegmon
  • گرافیک:
  • توسعه:
  • ناشران نسخه داخلی: Funtimes
  • نسخه داخلی: Nova Luna
  • ناشران نسخه خارجی: Eddition Spielwiese, Game7Days

میخوای از Nova luna چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات


۲.۸۱/۵

متوسط رو به خوب

۲.۸/۵

استراتژی

شانس

تعامل

استراتژی در بازی:

۳.۴۲/۵

شانس در بازی:

۰.۵۶/۵

تعامل در بازی:

۰.۸۳/۵

گرم بودن گیم پلی:

۲.۲۷/۵

پیچیده بودن گیم پلی:

۱.۹۴/۵

تکرارپذیری بازی:

۲.۰۰/۵

توضیحات بازی

Nova Luna BG 12

Nova Luna BG 13

Nova Luna BG 15

Nova Luna BG 16

Nova Luna Box BG

Nova Luna BG 8

Nova Luna BG

Nova Luna BG 1

Nova Luna BG 2

Nova Luna BG 6

Nova Luna BG 3

Nova Luna BG 7

Nova Luna BG 5

Nova Luna BG 4

Nova Luna BG 9

[#Beginning of Shooting Data Section]
Bildgröße:L (4928 x 3280), FX
2020/06/02 12:17:37.82
Zeitzone/Datum:UTC+1, Sommerzeit:Aus
RAW, verlustfrei komprimiert (14 Bit)
Fotograf:Patrick Pfeiffer
Inhaber des Urheberrechts:Patrick Pfeiffer Photodesign
Nikon D4S
Objektiv:45mm 1:2.8D
Brennweite:45mm
Fokussteuerung:Manuell (MF)
AF-Messfeld:Einzelfeld
VR:
AF-Feinabst.:Aus
Blende:1:16
Belichtungszeit:1/200s
Belichtungssteuer.:M
Belichtungskorr.:0LW
Feinabst. der Bel.-Messung:
Bel.-messung:Matrixmessung
ISO-Empfindlichkeit:ISO 100
Modell:
Weißabgleich:Eigener Messwert d-1, 0, 0
Farbraum:sRGB
Rauschunterdr. bei ISO+:Aus
Rauschunterdr. bei Langzeitbel.:Aus
Active D-Lighting:Extrastark 1
Vignettierungskorr.:Aus
Auto-Verzeichnungskorr.:Aus
Picture Control:[SD] Standard
Basiert auf:[SD] Standard
Schnellanpassung: 0
Scharfzeichnung:+3
Kontrast: 0
Helligkeit: 0
Farbsättigung: 0
Farbton: 0
Filtereffekte:
Tonen:
Bildoptimierung:
Farbwiedergabe:
Tonwertkorrektur:
Farbtonkorr.:
Farbsättigung:
Scharfzeichnung:
Breitengrad:
Längengrad:
Höhe:
Höhenreferenz:
Kompasspeilung:
UTC:
Kartendatum:
[#End of Shooting Data Section]

Nova Luna BG 10


قبلی
بعدی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type)
  • Abstract
دسته بندی (Category)
  • Abstract Strategy
  • Puzzle
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Contracts
  • Race
  • Tile Placement
  • Time Track
  • Pattern Building

توصیف بازی

Nova luna به لاتین به معنای ماه تازه یا ماه نو هستش. این بازی یه بازی انتزاعی طراحی شده توسط آقای Uwe Rosenbeg هستش که به نوعی میشه اون رو در راستای بازی Patchwork، طراحی همین طراح، دونست. 

این بازی توسط نشر Funtimes ترجمه و بازتولید داخلی شده. 

در این بازی انتزاعی البته با تم و رنگ و لعاب چشم نواز، شما ۲۰ عدد مهره دارید که باید سعی کنید با انجام یه سری خواسته های روی کاشی ها یا تایل های بازی، این مهره هارو روی کاشی ها قرار بدید. هر بازیکنی بتونه اول اینکارو بکنه برنده بازیه. یعنی بازی یه بازی Racing یا مسابقه ای هستش. 

این بازی یه بازی Tile Placement یا Tile-laying یا کاشی گذاری هستش. یعنی در اون شما باید یه سری کاشی رو کنار هم قرار بدید و متناسب با اینکه الگوی کنارهم قرار گیری اونها توسط شما چطوری باشه، میتونید مهره هاتون رو روی اونها بچینید. پس نحوه انجام خواسته های روی کاشی ها از جنس ساخت الگو ها با کنار هم چیدن اونهاست.

پس در حالت کلی یه شرط پیروزی کلی داریم و اون چیدن تمام مهره ها روی تایل های خودتون هستش که از طریق ساختن الگو های مختلف با تایل هاست.

اگر اهل بازی هایی هستید که توشون ۴۵ دقیقه ای دور هم بشینید و با تمرکز و استراتژی یه سری تایل رو کنار هم بچینید و سعی کنید تاکتیک های مختلفی رو امتحان کنید، این بازی مناسب شماست. 

سابقه طراحان بازی

Uwe Rosenberg

  • Uwe Rosenberg:
  1. Agricola
  2. Caverna
  3. Le Havre
  4. Nova Luna
  5. Field of Arle
  6. Patchwork
  7. Bohnanza

قطعات بازی

  • ۱ چرخ ماه
  • ۲ نشانگر ماه
  • ۶۸ کاشی یا تایل در چهار رنگ
  • ۸۴ مهره یا توکن در چهار رنگ
  • دفترچه راهنمای بازی


مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره

این بازی یه بازی Abstract Strategy یا اصطلاحا انتزاعی هستش. یعنی یه بازی مثل کوریدور، مثل شطرنج و … . پس طبیعیه که برای مخاطبین عمومی بردگیم، بازی ای نباشه که حس نا آشنایی رو منتقل کنه و نیاز باشه طرف چندتایی بردگیم بازی کرده باشه تا بتونه اینو تجربه کنه. اما با توجه به اینکه اولا بازی کاملا انتزاعی نیست و تا حدی سبک بازی در اون با بازی های آشنایی مثل شطرنج متفاوته و دلیل این امر تزریق ویژگی های بردگیم های مدرن در اونه، و ثانیا وجود مکانیزم هایی مثل کاشی گذاری یا Tile Placement که خب یه مکانیزم بردگیمیه و برای مخاطبین بازی های انتزاعی عامیانه شاید یکم نا آشنا باشه، بهتره مخاطب بازی تا حدی با بردگیم های مختلف آشنا باشه تا بتونه با بازی ارتباط بگیره. البته این بازی با مخاطب صفر بردگیمی تست و نتایج مثبتی گرفته شده، اما تجربه اون با افرادی که سطح آشنایی با بردگیمشون متوسط یا نهایتا کمه بیشتر توصیه میشه.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

از منظر سادگی، بازی واقعا سادست. فقط کافیه شما نحوه قرار گیری الگو های مختلف تایل ها رو به مخاطب نشون بدید، بقیه بازی رو در چند راند اول یاد میگیره. حتی امکانش هست وقتی از کنار میز بازی داره بازی رو نگاه میکنه، یاد بگیره و وارد جمع بشه. پس جور کردن بازیکن برای این بازی از این نظر که مخاطب سریع قوانینش رو یاد میگیره خیلی راحته. اما نکته مهم نوع بازیه. بازی های انتزاعی-استراتژی مثل Nova Luna در کل بازی هایی هستن به نام بازی های فکری و بدون هیچ سر و صدایی شناخته میشن. این بازی درسته ممکنه یکم سر و صدا در حین بازی ایجاد کنه، ولی از این قاعده مستثنی نیست و تم فکری داره. پس بازی با جمعی توصیه میشه که حوصله یه بازی با حدود ۴۵ دقیقه تمرکز و فکر کردن رو داشته باشن. با توجه به این نکته جور کردن بازیکن برای این بازی از سطح راحت برخورداره و پیشنهاد میشه متناسب با سطح آشنایی مخاطب با بردگیم، ایشون رو پای میز بازی بیارید.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

از نظر بصری تصویر سازی بازی خیلی چشم نوازه. چهرا رنگ اصلی به صورت نقش بندی گرافیکی فضای بصری جعبه و تایل ها رو تشکیل دادن؛ از این رو برای قشر نگارگر ها و گرافیست ها میتونه جذاب باشه. در واقع انگار مخاطب داره یه بازی باحال مثل شطرنج رو با رنگ و لعاب چشم نواز با یه عده بازی میکنه. از سوی دیگه کلا علاقه مندان بازی های انتزاعی و فکری قطعا با این بازی ارتباط میگیرن. البته این نکته هم قابل ذکره که عمق استراتژی این بازی مثل شطرنج نیست. پس اگر با یه شطرنج بازی بازی میکنید، سعی کنید انتظار اینو نداشته باشید که به اندازه شطرنج از این بازی لذت ببره.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

۱ نفره
۱/۵
۲ نفره
۳.۸/۵
۳ نفره
۳/۵
۴ نفره
۲/۵

۲-۳

تعداد ایده آل بازیکنان

بازی ۱ تا ۴ نفرست. سبک یه نفره اون که تا حدی رکوردیه و صرفا برای خالی نبودن عریضه وارد دفترچه بازی شده. از سویی بازی های انتزاعی معمولا بازی هایی هستن که به دوئل بودنشون شناخته میشن. مثل شطرنج، کوریدور، گو و … . پس طبیعیه که تجربه ۲ نفره اون بهترین حالت بازی باشه. البته تجربه ۳ نفره بازی Nova Luna هم تجربه خوبی رو رقم میزنه. در مجموع میشه گفت بهترین حالت بازی اول ۲ نفره و بعد ۲ نفرست. کما اینکه بازی Patchwork هم از همین طراح و مشابهت هایی که با Nova Luna داره یه بازی ۲ نفرست. لازم به ذکره که این بهتر و بدتر بودن کاملا نسبیه و ممکنه متناسب با مخاطب بازی، برای یه تجربه ۴ نفره بازی خیلی بهتر از ۲ نفره بازی باشه.

رده سنی بازیکنان

۸+

حداقل رده سنی

۹۹-

حداکثر رده سنی

۱۸+

رده سنی ایده آل بازیکنان

برای بازی های انتزاعی نمیشه رده سنی تعیین کرد. در حالت کلی اینکه مخاطب بتونه با فضای فکری و ذهنی بازی ارتباط بگیره، میتونه بازی رو تجربه کنه. کما اینکه مثلا مخاطب ۵ ساله دیدیم که بتونه شطرنج بازی کنه و همینطور مخاطب ۹۰ ساله. البته این بازی به اندازه شطرنج انتزاعی نیست. با این تفاسیر بازی سنی مناسب برای این بازی از ۷، ۸ سال میتونه باشه تا ۹۹ سال. بهترین رده سنی هم قطعا هر اندازه بیشتر باشه بهتره. نمیشه دقیق تر مشخص کرد.

مناسب برای چه جمعی

این بازی برای تمام جمع ها مناسبه. از جمع های رسمی گرفته تا جمع های خانوادگی و دوستانه. فقط تنها نکته ای که باید بهش توجه کنید، همون قضیه حدود یک ساعت زمان برای بازی و سطح فکر کردن در بازیه که مخاطب شمارو تعیین میکنه.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
۴/۵
گیم گورو(فرد)
۳.۵/۵
ویدئو آموزش
۳/۵

دفترچه قوانین

بهترین راه یادگیری

قوانین بازی ساده هستن و تا حد خوبی داخل دفترچه بازی توضیح داده شدن. دیدن ویدئو آموزشی میتونه مفید باشه ولی توصیه نمیشه چون مدت زمانشون زیاد تر از حد مورد نیازه، مگر ویدئو های خارجی که کوتاه تر و مفید تر هستن. ولی در حالت پیش فرض دفترچه بازی بهترین راه یادگیری بازیه.

ویدئو های آموزشی مناسب برای بازی

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه رسمی نسخه Edition Spielwiese بازی شامل ۷ صفحه مربعی حدودا ۲۰*۲۰ هستش که متناسب با اطلاعاتی که در اون وجود داره حجم معقولی داره. دفترچه فارسی بازی هم ترجمه عینی این دفترچه هستش.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و … چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه اصلی بازی نگارش مناسبی داره، رنگ متن و پس زمینه متن، کارد های مختلف تصاویر و تیتر های مشخص، فونت تمیز و بولد کردن نکات مهم، همگی در سطح مناسبی قرار دارن. در مورد دفترچه فارسی باید گفت ترجمه دفترچه ترجمه قابل قبولی هستش، اما نکته اینه که برخی مواقع ترجمه به صورت تحت اللفظی صورت گرفته و این موجب شده تا حدی برای برخی مخاطبین فهم بازی سخت بشه. اگر محتوای ترجمه شده میتونست یکم نزدیک تر به کلام مخاطب عمومی بردگیم نوشته میشد بهتر بود. البته این نکته، نکته تازه ای نیست و در اکثر بازی هایی که دفترچشون ترجمه صرف میشن، این مشکل دیده میشه و دلیل این امر هم تفاوت مخاطب هدف دفترچه خارجی با مخاطب هدف دفترچه داخلی هستش. در برخی جاها هم متن خیلی فشرده شده که این چگالی زیاد کلمات در یه محیط کم باعث میشه مخاطب تا حدی از خوندن قوانین بازی خسته بشه. یه نکته کوچیک هم غلط نگارشی مرتبط با بازی در صفحه ۵ دفترچه انگلیسی بازی بود که توسط ناشر قرار بود رفع بشه که در دفترچه حاضر گویا رفع شده.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

محتوای دفترچه بازی برای یادگیری بازی مناسبه. این قضیه به خاطر ترجمه روان دفترچه (با صرف نظر از مشکلاتی که در قسمت نگارش دفترچه گفتیم)، هستش که توسط آقای کیومرث قنبری آذر انجام شده و طبیعیه که اینطوری باشه. اینکه شما بتونید با یک بار خوندن دفترچه بازی رو کاملا یاد بگیرید برای همه مخاطبا ثابت نیست. اما عمدتا با یه بار خوندن دفترچه کاملا به بازی مسلط میشن وکم پیش میاد که دوباره به اون رجوع کنن.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

سرفصل های موجود در دفترچه فارسی و انگلیسی بازی کامل هستن و هیچ سرفصلی اضافی و ناقصی در دفترچه وجود نداره. تمام اطلاعاتی که از بازی نیاز دارید رو میتونید در دفترچه بازی پیدا کنید. مثال های خوبی در دفترچه برای فهم بهتر آورده شده و همینطور یه بخش جدا برای بازی تک نفره و همینطور یه بخش برای استراتژی های بازی داریم که تا حد خوبی دفترچه بازی رو به سمت کامل بودن برده.

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

۰۵-۱۰
۱.۵/۵
۱۰-۱۵
۴/۵
۱۵-۲۰
۲.۵/۵
۲۰+ .
۰.۵/۵

۱۰-۱۵ دقیقه

زمان میانگین به دقیقه

توزیع زمانی مطالعه دفترچه تقریبا اینطوریه که عمدتا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای اکثر افراد طول میکشه که دفترچه رو مطالعه کنن و اصل بازی رو یاد بگیرن. برای بقیه افراد هم اگر کند بخونن تا ۲۰ دقیقه و بیشتر ممکنه طول بکشه و اگر هم مخاطب گیمر باشه و دفترچه خوندن رو بلد باشه، سریع میره سراغ قسمت آموزش بازی و در حد ۵ تا ۱۰ دقیقه بازی رو یاد میگیره. 

لینک های دانلود دفترچه راهنمای بازی

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از ۱ دقیقه
۲/۵
بین ۱ تا ۵ دقیقه
۴/۵
بیشتر از ۵ دقیقه
۰.۵/۵

۳ دقیقه

زمان میانگین

چیدمان بازی به این صورته که اول چرخ ماه رو میزارید وسط، تایل هارو بر میزنید و در اطراف چرخ ماه قرار میدید، به هر بازیکن مجموعه یه رنگ مهره میدید و نشانگر ماه در کنار جای مشخص شده در چرخ ماه قرار میدید. این کار های حدودا ۲ دقیقه طول میکشه.


ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

 اکشن های اصلی و فرعی بازیکن ها، قوانین اصلی و فرعی، تبصره ها و نکته های مهم بازی. همگی حجم کمی دارن.

سنگینی قوانین بازی

۱.۸۳/۵

سبک رو به متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

حجم قوانین بازی کم و در عین حال از نظر سنگینی در سطح پایینی قرار دارن. این قوانین طوری هستن که تسلط به اونها در حد چند راند اول بازی طول میکشه و همونطوری که گفتیم احتمالش هسات که یه نفر با تماشای بازی از بغل میز بازی رو یاد بگیره و حتی در فکر فروبره. تا حدی که مشاهده شده که جای بازیکن با تماشاچی عوض شده.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • در تکمیل شدن زنجیره های روی تایل ها، اتصال گوشه به گوشه تایل ها یا کاشی ها قبول نیست و این اتصال باید ضلع به ضلع باشه.
  • مهره هر بازیکن روی چرخ ماه باید بعد از انتخاب یه تایل برای برداشتن حرکت کنه.
  • همیشه نوبت بازیکنی هستش که مهره اون روی چرخ ماه عقب تره.
  • وقتی یه تایل رو جایگذاری می کنید، دیگه نمیتونید جاش رو عوض کنید.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها: Tile Placement, Pattern Building
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

۳.۴۲/۵

تاکتیک محور

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی

فکر کردن در بازی های انتزاعی رایجه. در این بازی هم فکر کردن خیلی مهمه. این فکر کردن هم از جنس استراتژیه و هم از جنس تاکتیک. تاکتیک های لحظه ای و انتخابات محدود در راستای یه استراتژی گسترده تر و بزرگ تر برای تشکیل زنجیره های مختلف برای انجام خواسته های روی کاشی ها. 

برنامه ریزی هم کاملا در هم تنیده با استراتژی شماست. شما باید در پس زمینه ذهنتون یه استراتژی برای چیدمان تایل ها داشته باشید که تا حدی هم به تجسم فضای شما وابسته هستش، در عین حال باید در نوبتتون برید برای یه انتخاب عمدتا ساده برای برداشتن یه کاشی و استفاده از تاکتیک های لحظه ای برای انتخاب از بین سه تایل مورد نظر، با استفاده عمده تر از تجسم فضایی و جایگاه اون تایل در جلوی خودتون و همچنین توجه به جایگاه مهره تون و هزینه زمانی اون تایل برای نوبت های بعدی شما یا حریفتون. البته رقابت بر سر یه سری از تایل ها با رقبا طبیعیه اما اتفاقاتی که بخوان برنامه ریزی، استراتژی و روند بازی شمارو خراب کنن، معمولا در بازی کم اتفاق میفته. نتیجتا شما یه سری انتخاب ساده و در عین حال عمیق تاکتیک محور دارید که در پس اون یه استراتژی گسترده تر برای چیدمان تایل ها نهفته. البته این عمق خیلی زیاد نیست. پس نگران سنگین بودن این استراتژی در بازی نباشید.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

یه نکته خیلی مهم درباره این بازی، اینه که اطلاعات در بازی مخفی نیست. تنها چیز مخفی بازی استراتژی شماست در در ذهن هر بازیکنی مخفی شده. حالا بازیکن ها باید از این اطلاعات آشکار استفاده کنن و بتونن بهترین استفاده رو از اون بکنن. با این نکته آینده نگری در بازی ای که همه اطلاعات اون آشکار هستن زیاد معنی نمیده، اما ذهن خوانی کاملا برعکس. اصلا آینده نگری در این بازی به معنای خوندن ذهن حریفانتونه. اینکه بتونید استراتژی بازیکن مقابلتون رو حدس بزنید یا استدلال کنید، اتفاقیه که در بازی خیلی رخ میده و به نوعی چاشنی فکری بودن بازی رو به شدت بالا میبره. یعنی در بازی به این فکر میفتید که مثلا ” اگر من قلان تایل رو بردارم، نشانگر ماه میره فلان نقطه و این یعنی حریفم میتونه فلان تایل رو برداره (چون دنبال اون میگرده!) و میتونه سه تا از مهره هاشو روی تایل ها بزاره. پس این کار نمی کنم.”. این ذهن خوانی در پس آینده نگری خیلی در هم تنیده شده با استراتژی بازیکن هاست.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

این بازی محاسبات جبری ریاضی نداره. فقط نیازه که برخی مواقع یه سری تایل یا مکان برای جرکت مهره تون رو بشمارید.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها: ندارد
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

۰.۵۶/۵

بازی عاری از شانس

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه

بازی هیچ المان یا مکانیزم مستقیم شانسی نداره. تنها اتفاق مرتبط با شانس تصمیم گیری یه بازیکن برای پر کردن تایل های دور چرخ ماهه، زمانی که حداقل دوتا ازشون مونده باشه که خب اجتناب ناپذیره و به نوعی یه دینامیک برای پیش روی بازیه. اما به این نمیشه گفت سطح شانس زیاد. این یه اقباله که میتونه برای یه عده خوب و برای یه عده بد باشه. به نوعی این اتفاق طالع شما در ماه جدیده!

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها: Contracts, Race
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

۰.۸۳/۵

حد معقولی از تعامل استراتژیک

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما وابسته به استراتژی اونها و استراتژی شماست. مکانیزم اصلی بازی به اسم Contract یا قرارداد شناخته میشه که به معنای ” یه شرط برای پیروزی” هستش. این شرط در این بازی از جنس چیدن تمام مهره های دستتون روی تایل هایی هستش که روبروی خودتون بازی می کنید. حالا در رسیدن به این شرط شما قراره یه سری تایل بردارید و جایگذاری کنید. تاثیر روی بازی همدیگه در همین فرآیند برداشتن و گذاشتن تایل اتفاق میفته که به نوعی در مقیاس کم، انتخاب های بازیکن های دیگه رو محدود میکنه و در مقیاس بزرگ، به کلی استراتژی اونهارو به هم میزنه. پس مقدار این تاثیر وابسته با بازیکن هاست و البته پیش روی بازی. با اینکه این تاثیر متغیره ولی میشه گفت به طور کلی معقوله و مقدارش متوسطه.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه

در بازی های انتزاعی حرف زدن زیاد معنی نمیده. اما چون این بازی به نوعی نیمه انتزاعی هستش، میشه گفت حرف زدن و مذاکره در بازی خیلی وابسته به مخاطب هستش. ولی در حالت پیش فرض این دیپلوماسی مقداری کمی داره.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

گیم پلی بازی ولرمه متمایل به سمت گرمه. شاید به نظر بعضی ها گیم پلی بازی های انتزاعی کلا سرده مگر اینکه خلافش ثابت شه، اما واقعیت اینه که این حرف عمومی نیست. اولا این بازی یه بازی کاملا انتزاعی نیست که بگیم شاید این حرف دربارش درست باشه، ثانیا گرافیک و تصویر سازی گرم بازی خیلی به گرم شدن گیم پلی کمک کرده. ثالثا سبکی قوانین بازیه که ارتباط گیری مخاطب با بازی رو بالا برده. در کل میشه گفت بازی گیم پلی نسبتا گرمی داره و مخاطب عمومی بردگیم میتونه باهاش نسبتا راحت ارتباط بگیره.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

۲.۲۷/۵

ولرم به سمت گرم

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

گیم پلی بازی خیلی روان و سادست. هر کسی در نوبت خودش باید یه تایل برداره و بزاره جلوی خودش در جای مناسب خودش. این کار خیلی سادست ولی خب عمق استراتژیک بالایی داره که خب برای هر بازیکن ممکنه متناسب با مقدار فکر کردن و برنامه ریزی که داره، پیچیده بشه. البته این پیچیدگی مربوط به گیم پلی نیست و بیشتر به سطح استراتژی بازی برمیگرده.

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

۱.۷۲/۵

روان و ساده

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • تجسم فضایی جایگاه تایل هایی که برمیدارید، قبل از جایگذاری در جاهای مختلف که بتونید باهاش بیشترین مهره رو روی خواسته های تایل ها قرار بدید.

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

اینکه بازی تا حدی انتزاعیه باعث میشه که تکرار پذیری در اون مخاطب محور بشه. شرط پیروی در هر بازی ثابته و کارهایی که بازیکن ها میتونن انجام بدن هم همینطور، اما اینکه بازیکن چه مسیری برای تحقق شرط پیروزی انتخاب میکنه دست خودشه. نتیجتا تکرار پذیری بازی متوسطه ولی نه به معنای مسیر های پیروزی مختلف بلکه به معنای مخاطب محور بودن.

تکرار پذیری بازی

۲.۰۰/۵

مسیر های پیروزی محدود

نمودار گیم پلی Nova Luna

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟

روند پیش روی بازی یه روند صعودی با شیب کمه. چون اطلاعات در بازی آشکاره و تقریبا میشه فهمید چه کسی در هر نقطه از بازی چه وضعیتی داره و برنده شدنش چقدر محتمله. رو همین حساب خیلی شیک و مجلسی بازی به طور صعودی، المان های مختلف احساسی و هیجانی بازی رو بالا میبره و در نهایت در نقطه اوج خودش بازی تموم میشه. تموم شدن بازی هم معمولا خیلی دراماتیک نیست. یعنی انتظار یه پایان خیلی خفن رو نداشته باشید، پیروزی برای هر کسی خیلی تدریجی و با شیب آهسته رخ میده و عمدتا برای کسی تعجب آور نیست. این حرف صرفا یه حرف تجربیه: در انتهای بازی اختلاف بازیکنی که اول میشه و بقیه بازیکنا خیلی کمه و عمدتا بر سر یکی دوتا مهره و جایگذاری یکی دوتا تایله.

مکانیزم های بازی


مکانیزم Contracts

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از ۱۸۵ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Splendor, Takenoko, On Mars, Stone age, Sagrada
  • کاربری این مکانیزم در Nova Luna: هر بازیکنی که بتونه تمام ۲۰ مهره دستش رو روی کاشی های جلوی خودش بزاره برنده بازیه.


مکانیزم Race

  • رایج بودن مکانیزم : متوسط (کاربرد در بیش از ۶۷۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Istanbul, Blitzkrieg, Catan, The Quest for El Dorado, Dixit
  • کاربری این مکانیزم در Nova Luna:بازیکن ها باهم بر سر انجام خواسته های روی تایل های بازیشون مسابقه میدن.


مکانیزم Tile Placement/ Tile-laying

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از ۶۹۸۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Istanbul, Blitzkrieg, Catan, The Quest for El Dorado, Dixit
  • کاربری این مکانیزم در Nova Luna: هر بازیکن در نوبت خودش باید یه تایل از کنار چرخ ماه برداره و جلوی خودش قرار بده.


مکانیزم Time Track

  • رایج بودن مکانیزم : متوسط (کاربرد در بیش از ۵۴۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Tokaido, Patchwork, Glen More, Auzturalia
  • کاربری این مکانیزم در Nova Luna: چرخ ماه نقش چرخ زمان رو بر عهده داره که هر بازیکن مهره خودش رو روی اون جابه جا میکنه و نوبت بازیکن ها بر اساس عقب بودن مهره اونها در چرخ ماه مشخص میشه.

بازی های مشابه

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟




اگر از بازی Nova Luna لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره Nova Luna

  • حالت تک نفره بازی چطوریه ؟

حالت تک نفره بازی یه حالت رکوردیه. حالت خیی فوق العاده ای نیست و یه جورایی برای خالی نبودن عریضه وارد شده. اما میتونه چالش خوبی برای بازی کردن باشه.

  • این بازی رو میشه بیشتر از ۴ نفره بازی کرد ؟

برای بازی بیشتر از چهار نفر نیاز که یه رنگ دیگه به بازی اضافه بشه که خب این رنگ وجود نداره. برای بحث بیشتر از اینجا استفاده کنید.

حستون از تجربه Nova Luna چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما …

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد…

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم…

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *