رومیزشکافی

رومیزشکافی The Resistance: Avalon


برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد “صفحه رومیزشکافی” سایت آیوی گیم شوید.

بازی دروهمی The Resistance: Avalon

اعتماد حلقه بازیکنان رو جلب کنید، وارد ماموریت های شاه آرتور بشید و نتیجه رو به نفع تیم خودتون تغییر بدید.

۵-۱۰ نفره

تعداد بازیکنان

۳۰ دقیقه

مدت زمان بازی

۱۳+ سال

رده سنی

خرید بازی
نقد کیفی بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Don Eskridge
  • تصویرسازی: Luis Francisco, George Patsouras, Nan Sumana, Rafał Szyma
  • گرافیک:
  • توسعه:
  • نسخه داخلی: Avalon
  • ناشران نسخه داخلی: mr gamer
  • ناشران نسخه خارجی: Indie Boards & Cards, Matagot, Broadway Toys LTD

میخوای از Avalon چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات


۳.۵۱/۵

خوب رو به خیلی خوب

۳.۵۱/۵

استراتژی

شانس

تعامل


سنگینی قوانین بازی
۱.۶۹ / ۵

استراتژی در بازی
۳.۰۶ / ۵

شانس در بازی
۰.۹۳ / ۵

تعامل در بازی
۳.۴۶ / ۵

گرم بودن گیم پلی
۳.۸۱ / ۵

پیچیدگی گیم پلی
۱.۹۹ / ۵

تکرارپذیری بازی
۳.۹ / ۵

توضیحات بازی

Avalon BG

Avalon BG Box

Avalon BG 14

Avalon BG 1

Avalon BG 15

Avalon BG 8

Avalon BG 9

Avalon BG 13

Avalon BG 12

Avalon BG 11

Avalon BG 10

Avalon BG 2

Avalon BG 3

Avalon BG 4

Avalon BG 5

Avalon BG 6

Avalon BG 7


قبلی
بعدی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type)
  • Party Game
دسته بندی (Category)
  • Bluffing
  • Card Game
  • Deduction
  • Fantasy
  • Medieval
  • Negotiation
  • Party Game
  • Spies/Secret Agents
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Finale Ending
  • Hidden Roles
  • Roles with Asymmetric Information
  • Simultaneous Action Selection
  • Team-Based Game
  • Traitor Game
  • Variable Player Powers
  • Voting

داستان بازی

حکایتِ اَوِلون، حکایتِ وفاداریِ محرمانه است. بازیکنان، یا یاران و خدمتگزارانِ وفادارِ آرتور هستند و برای لشگرِ نیکی می‌جنگند یا سرسپُردگانِ موردرِد و سپاهیانِ پلیدی‌اَند. نیکی، با موفقیت در ۳ مأموریت (مأموریت‌هایی در جست‌وجوی آرتور)، به پیروزی خواهد رسید و پلیدی، در صورتی به پیروزی خواهد رسید که ۳ مأموریت به شکست بینجامند! سپاه شرّ همچنین با کُشتنِ مِرلین در پایان بازی یا در صورتی که هیچ گروهی برای انجامِ مأموریت تشکیل نشود نیز پیروز خواهد شد!

توضیحات کلی بازی

اولون یه بازی نقش مخفی از سری بازی های Resistance هستش که توسط آقای Don Eskridge طراحی شده. این بازی توسط mr Gamer ترجمه و بازتولید داخلی شده.  

حال و هوای بازی به قرون وسطی و داستان معروف جدال شاه آرتور و موردرد بر میگرده. جایی که وفاداران آرتور، یعنی مرلین، پرسیوال و … در مقابل وفاداران موردرد، یعنی مورگانا و … قرار میگیرن و دو تیم خیر و شر رو میسازن. بازیکن ها هر کدوم در نقش یه وفادار به شاه آرتور و یا موردرد ظاهر میشن و بادی سعی کنن تیم خودشون رو به سمت پیروزی ببرن. بازی سبک استدلالی و نقش مخفی داره، یه چیزی مثل مافیا اما با تفاوت هایی. در این بازی هر بازیکن باید متناسب با شخصیتی که داره و تیمی که در اون قرار میگیره، سعی کنه اعتماد فرمانده جمع رو جلب کنه که برای انجام ماموریت های مختلف فرستاده بشه و سعی کنه نتیجه اون ماموریت رو به نفع تیم خودش تموم کنه. این بازی چندتا تفاوت عمده بازی مافیا داره:

  • بازی گرداننده یا گاد نداره. 
  • در طول بازی کلا یه مرتبه شب میشه و بعد از اون دیگه بازیکن ها چشماشون رو نمیبندن.
  • در این بازی کسی از بازی حذف نمیشه و تا آخر بازی همه بازیکن ها داخل بازی هستن.
  • شرط پیروزی بازی برای هر تیم به پایان رسوندن سه ماموریت موفقه که برای تیم شر یه شرط پیروزی دو شرط خاص پیروزی هم وجود داره.

سابقه طراحان بازی


Don Eskridge

  • Don Eskridge:
  1. The Resistance (2009)
  2. Abandon Planet (2017)
  3. Black Hole Council (2018)
  4. Spies & Lies (2019)
  5. Quest (2021)

قطعات بازی

  • ۱۴ کارتِ شخصیت در تیم خیر و شر
  • ۱ توکنِ فرمانده (با نشانِ تاج)

  •  

    ۵ توکنِ گروه (با نشانِ سپر و اژدها)

  • ۲۰ توکنِ رأی
  • ۱۰ کارتِ مأموریت
  • ۳ صفحه‌ی امتیازات دوطرفه 
  • ۵ امتیازشمار
  • ۱ نشانگرِ دُورِ بازی
  • ۱ نشانگرِ آراء
  • ۱ توکنِ بانوی دریاچه
  • دفترچه قوانین


مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره

چون بازی سبک استدلالی-نقش مخفی داره، زیاد مهم نیست مخاطب اون چقدر بردگیم هارو بشناسه. بیشتر نیازه که با مافیا آشنا باشه. البته اگر طرفدار مافیا نیست، اصلا ایرادی نداره و احتمال اینکه از این بازی خوشش بیاد همچنان بالاست، چون این بازی با مافیا فرق داره که چندتا از مهم ترین تفاوت هاش رو در قسمت توصیف بازی گفتیم. نتیجتا اینکه مهم نیست مخاطب بازی چقدر با بردگیم آشنایی داره، ولی بازم اینکه تو فضای بازی های رومیزی، دورهمی و فکری مدرن باشه، خیلی بهتره.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

تجربه ثابت کرده مخاطب عمومی بردگیم با بازی های دورهمی و یا اصطلاحا Party Game ها خیلی راحت ارتباط میگیره. این بازی هم یه بازی دورهمیه. از سوی دیگه بازی های نقش مخفی و استنتاجی مثل اولون، چون بیشتر گفتگو محور هستن و مخاطب در اونها نقش آفرینی میکنه و میتونه با حرف هاش تاثیرات مهمی در بازی بزاره، خیلی سریع مخاطب رو شرطی میکنن. این یعنی دیگه بیخیال بازی شدن براشون سخت میشه. درباره مافیا احتمالا این تجربه رو داشتید. اما با وجود این کشش به سمت این سبک بازی، جمع بازیکنان هستش. در این سبک بازی ها، پیدا کردن یه جمع که با بازی ارتباط بگیرن و بتونن خوب بازی کنن و اعصاب خورد کن نباشن، سخته. رو همین حساب نمیشه با هر جمعی بازی رو بازی کرد. مخاطب باید حوصله صحبت کردن، استدلال کردن، بلوف زدن، نقش بازی کردن و … رو داشته باشه و رد غیر این صورت، چون تاثیر هر بازیکن روی بازی بقیه هم زیاده، بازی از حالت جذابیت خودش خارج میشه و حتی شاید این موجب بشه کلا سمت بازی نرید و حسابی ازش زده بشید. رو همین حساب این بازی از نظر جور کردن مخاطب در سطج متوسط قرار داره و توصیه میشه اگر با یه جمع اوکی شدید، تا مجبور نشدید سراغ یه جمع جدید نرید. چون حتما قراره کلی حرض بخورید تا بقیه بازی رو دریابن.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

بازی های نقش مخفی استدلالی کلا بر مبنای صحبت کردن هستن. اینکه شما چقدر خوب میتونید صحبت کنید و نظر بقیه رو جلب کنید، در بازی به شدت موثره. پس طبیعیه که برای دوستانی که روابط عمومی بالایی دارن میتونه بازی جذابی باشه. برای علاقه مندان مافیا قطعا اولون یه تجربه متفاوته. چون یه سری فرق های مثبت با مافیا داره که خیلی بازی رو جذاب تر میکنه. درباره حرفه خاص هم نمیشه حرفی زد چون تنوع مخاطب بازی های نقش مخفی-استدلالی خیلی بالاست. یه نکته مهم هم درباره تم قرون وسطلایی بازیه که برای علاقه مندان داستان شاه آرتور، مرلین و اینا خیلی میتونه جذاب باشه.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

۵ نفره
۲/۵
۶ نفره
۳/۵
۷ نفره
۳.۵/۵
۸ نفره
۴/۵
۹ نفره
۳.۲/۵
۱۰ نفره
۲/۵

۷-۸

تعداد ایده آل بازیکنان

در حالت کلی درباره مافیا میشه گفت هر اندازه تعداد بازیکن ها بیشتر بشه، (تا حدود ۱۰، ۱۲ نفر) بازی جذاب تر میشه و این حرف تا حدی درباره این بازی درسته. این بازی یه تفاوت اصلی با مافیا داره و اونم حذف نشدن افراد از بازیه. یعنی همه تو بازی میمونن و تا لحظه آخر میتونندر جریان بازی، صحبت کنن، رای بدن و ماموریت انجام بدن. رو همین حساب اینکه تعداد بازیکن ها که برای این بازی از ۵ تا ۱۰ نفره، یه تعداد معقولی باشه، که هم پیچیدگی در بازی پیش نیاد و هم دعوا و جرو بحث های اضافه، خیلی مهم و حیاتیه. یعنی مهم تر از اینکه ببنیید با چه جمعی بازی کنید که بیشتر خوش بگذره، باید ببینید دنبال چند نفر آدم بازی باشید. همونطوری که میبینید تعداد ایده آل بازیکن ها بین حول و حوش ۷، ۸ نفره. متر از این تعداد چون توزیع نقش ها در دو تیم خیر و شر ممکنه در بازی اذیتتون کنه، شاید تجربه خوبی خلق نکنه و همینطور ازدحام زیاد بازیکن ها در بازی ۱۰ نفره. یه نکته خیلی مهم هم در این بازی اینه که شما میتونید از نقش های ویژه اختیاری در بازی استفاده کنید یا نکنید، که این باعث میشه متناسب با جمع های مختلف در تعداد مختلف یا حتی یه جمع، تجربه های متنوعی از بازی داشته باشید. که توی بازی ۱۰ نفره توصیه نمیشه همه نقش هارو وارد کنید، مگر اینکه خیلی در بازی حرفه ای شده باشید، چون احتمالا بازی براتون خیلی سنگین بشه.

رده سنی بازیکنان

۱۱+

حداقل رده سنی

۳۰-

حداکثر رده سنی

۱۸+

رده سنی ایده آل بازیکنان

حداقل رده سنی این بازی ۱۳ سال ذکر شده ولی با مخاطب های حول و حوش ۱۱ سال هم بازی تست شده و نتایج مثبتی گرفته شده، کمتر از این رده سنی احتمال بسیار بالا بازیکن ها نتونن به درستی استدلال کنن و بازی زیاد جالب از آب در نیاد. در مقابل این سبک بازی ها مخاطب بزرگسال عمومی رو با قاعده خاصی جذب نمیکنن. یعنی ممکنه هم یه مخاطب ۵۰ ساله از بازی لذت ببره و دیگه ولتون نکنه، همینطور ممکنه مخاطب ۳۰ ساله حوصله نقش بازی کردن و صحبت کردن های الکی (به تعبیر خودشون) رو نداشته باشه. بهترین رده سنی برای این بازی هم رده سنی ۱۸+ هستش که تقریبا رده سنی داشنگاه رفتن و بازیگوشی و خوره بودن اینجور بازیهاست.

مناسب برای چه جمعی

این بازی خوراک جمع های دوستانه و صمیمی هستش. همینطور باری جمع های خانوادگی که ویژگی هایی که در قسمت های قبل گفتیم رو دارن میتونه خوب باشه. اما برای جمع های رسمی و سنگین نمیتونه مناسب باشه مگر در شرایط خاص. کلا بازی های نقش مخفی طالب یه جمع صمیمی هستش. جمعی که حوصله دارن و حاضر هستش کلی صحبت کنن و تا پایان بازی بمونن.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
۴.۵/۵
گیم گورو(فرد)
۴/۵
ویدئو آموزش
۲.۵/۵

دفترچه قوانین

بهترین راه یادگیری

بازی قوانین خاصی نداره و میشه از دفترچه بازی به راحتی یادشون گرفت مخصوصا برای کسانی که مافیا باز هستش. فیلم های آموزشی بازی حداقل ۱۰ دقیقه هستن و خب دیدنشون ایرادی نداره، اما بالاخره شما باید برای چیدن بازی و آماده سازی برید سراغ دفترچه بازی. پس اگر حوصله مطالعه دارید، برید سراغ دفترچه.

ویدئو های آموزشی مناسب برای بازی

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه نسخه انگلیسی بازی ۸ صفحه داره که شامل کلی عکس و کلی مثاله و حجم منطقی داره. اطلاعات بازی زیاد نیست ولی نکات مهمی داره که خب نیازه داخل دفترچه با ذکر مثال توضیح داده بشه و شده. دفترچه انگلیسی بازی یه نسخه فارسی، توسط سرزمین ذهن زیبا و آقای محمدجواد ربیع نژاد ترجمه شده که ترجمه عینی دفترچه انگلیسی بازی و در ۸ صفحه هستش. متاسفانه دفترچه نسخه ترجمه شده مستر گیمر بازی برای بررسی دقیق در دسترس نبود ولی با یه نگاه جزئی بهش میشه گفت حجم اون هم قابل قبوله.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و … چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

نگارش دفترچه انگلیسی بازی مناسبه. فونت ها، گرافیک، پاراگراف بندی ها همه رعایت شدن. درباره نسخه فارسی سرزمین ذهن زیبا اما صرفا یه ترجمه سادست و از نظر نگارشی خوب نیست. صرفا فقط برای آموزش مناسبه. چون ترجمه خوبی داره. دفترچه نسخه مستر گیمر هم تقریبا میشه گفت از نظر نگارشی ضعیف و از نظر ترجمه هم در حد متوسطه. در محموع دفترچه های فارسی بازی کیفیت متوسط دارن اما دفترچه انگلیسی بازی کیفیت مناسب.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

اطلاعات داخل دفترچه برای یادگیری بازی مناسبه. چون از یه طرف قوانین بازی زیاد پیچیده نیستن و از طرفی سبک توضیح بازی چه در دفترچه انگلیسی و چه هر فارسی، سبک مناسبی برای بازیکن هایی هستش که آشنایی چندانی با دنیای بازی های رومیزی ندارن.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

سرفصل های موجود در دفترچه فارسی و انگلیسی بازی کامل هستن و هیچ سرفصلی اضافی و ناقصی در دفترچه وجود نداره. تمام اطلاعاتی که از بازی نیاز دارید رو میتونید در دفترچه بازی پیدا کنید. مثال های خوبی در دفترچه برای فهم بهتر آورده شده، تصاویر مختلف از بازی، استراتژی های مختلفریال قوانین و شخصیت های اختیار بازی و … دفترچه نسخه مستر گیمر بازی برای این قسمت در دسترس نبود تا بررسی بشه.

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

۰۵-۱۰
۱/۵
۱۰-۱۵
۳/۵
۱۵-۲۰
۴/۵
۲۰+ .
۲.۵/۵

۱۵-۲۰ دقیقه

زمان میانگین به دقیقه

توزیع زمانی مطالعه دفترچه تقریبا اینطوریه که عمدتا بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای اکثر افراد طول میکشه که دفترچه رو مطالعه کنن و اصل بازی رو یاد بگیرن. برای بقیه افراد هم اگر کند بخونن تا ۲۵ دقیقه و بیشتر ممکنه طول بکشه و اگر هم مخاطب گیمر باشه و دفترچه خوندن رو بلد باشه، سریع میره سراغ قسمت آموزش بازی و در حد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بازی رو یاد میگیره.

لینک های دانلود دفترچه راهنمای بازی

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از ۱ دقیقه
۴/۵
بین ۱ تا ۵ دقیقه
۲.۵/۵
بیشتر از ۵ دقیقه
۰.۵/۵

۴۵ ثانیه

زمان میانگین

چیدمان بازی به این صورته که به هر بازیکن یه کارت شخصیت میدید، صفحه ماموریت هارو با توکن های ماموریت، رای، فرمانده و کارت های پیروزی و شکست و نشان های روی صفحه ماموریت میزارید وسط میز بازی.


ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

قوانین بازی حجم زیادی ندارن. همینطور نکات، تبصره ها و … از نظر حجمی. اصل قضیه صحبت کردنه و رای دادن. اگر برای ماموریت انتخاب بشید یه اکشن کارت بای کردن هم اضافه میشه. همینطور اگر فرمانده بشید، باید تیم انتخاب کنید.

سنگینی قوانین بازی

۱.۶۹/۵

سبک و نسبتا رو به متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

همونطور که گفتیم اصل قضیه بازی صحبت کردنه و قوانین بازی زیاد نیست که موجب بشه تسط به اونها زمان بر باشه. در نتیجه سریع به بازی مسلط میشید. اما اینکه بتونید خوب بازی کنید به حرف زدن و استدلال کردنتون بر میگرده.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • شخصیت های مرلین از تیم خیر و اساسین (قاتل) از تیم شر حتما باید تو بازی باشن، بقیه شخصیت ها اختیاری هستن.
  • در صورتی که تعداد رای ها برای رفتن یه گروه برای ماموریت مساوی بشه، به نفع رای منفی هستش. یعنی منفی حساب میشه.
  • در صورتی که حتی یه کارت شکست در یه ماموریت بالا بیاد، ماموریت شکست میخوره مگر موارد خاص در بازی تعداد بالا.
  • فرمانده میتونه خودش رو هم برای ورود به تیم ماموریت انتخاب کنه.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Deduction + Bluffing + Negotiation /Hidden Roles + Roles with Asymmetric Information + Variable Player Powers / Simultaneous Action Selection + Voting
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

۳.۰۶/۵

در راستای یه نقشه ذهنی صحبت کن

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی

استراتژی در این بازی متفاوت با بازی های کارتی یا رومیزیه چون این بازی یه بازی نقش مخفی استدلالیه. تو بازی های معمولی تاکتیک و استراتژی شما داخل ذهنتونه و بازی رو باهاش پیش میبرید، ولی در این بازی اینطور نیست. شما قراره متناسب با تاکتیک و استراتژی ذهنتینون، صحبت کنید. یعنی خیلی از مواقع نیازه در راستای اون یه سری حرف هارو بزنید، یه سری حرف هارو نه. خب این از طرفی نیازمند اینه که سعی کنید منطقی صحبت کنید و از سوی دیکه سعی کنید آتو دست بقیه ندید. چون حتی ممکنه یاراتون رو هم به جون خودتون و همدیگه بندازید، چون احتمالا اونارو نمیشناسید، مگر در صورتی که تیم شر باشید، یا مرلین. نتیجتا میشه گفت صحبت کردن ابزاریه برای تجلی استراتژی در بازی به صورت عینی. فکر کردن در بازی بسیار شایعه و شما باید درباره تک تک کلماتی که قراره به زبون بیارید فکر کنید و در راستای برنامه ای که برای مدت بازی دارید، پیش برید. عمق این استراتژی، فکر کردن و برنامه ریزی متناسب با جمعی که باهاش بازی می کنید، کم و زیاد میشه و این یکی از ویژگی های مهم بازی های دورهمی نقش مخفی مثل اولون، مافیا و غیره هستش.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

آینده نگری در بازی خیلی مهم و زیاده. شما حتما باید سعی کنید پیش بینی هایی برای روند بازی و رفتار بقیه بازیکن ها داشته باشید تا بتونید با بازی همراه بشید و اصطلاحا بازی رو در بیارید. اگر میخواید تیمتون برنده بشه، اینده نگری اجتناب ناپذیره.

از طرفی ذهن خوانی بسیار در هم تنیده با آینده نگری در بازیه و باید تلاش کنید خودتون رو جای بازیکن های دیگه بزارید، احتملات بدید و نقش اونهارو در بیارید. سعی کنید ذهن اونهارو با حرف هاشون و اعمالشون بخونید. مبنای بازی های نقش مخفی همین ذهن خوانی در هم تنیده با آینده نگری هستش.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

این بازی محاسبات جبری ریاضی نداره. فقط نیازه تعداد رای هارو بشمارید.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها: Hidden Roles + Roles with Asymmetric Information + Variable Player Powers
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

۰.۹۳/۵

سعی کن با هر نقشی خوب بازی کنی

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه

در بازی های نقش مخفی مثل اولون و مافیا، تنها ابزار و چاشنی شانس، نقشی هستش که اول بازی دستتون میاد و باید تا انتهای بازی اون رو به عهده بگیرید. که این برای همه یکسانه و اجتناب ناپذیره. چون نقش ها در قالب کارت های شخصیت ها به صورت رندوم دست بازیکن ها میان.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها: Team Based Game + Negotiation + Traitor Game
  • وسایل و قطعات: ندارد
  •  

سطح تعامل بازی

۳.۴۶/۵

به نفع تیم خودت صحبت کن

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست

بازی های دورهمی نقش مخفی به تاثیر بازی بازیکن ها روی هم شناخته میشن. شما با حرف هاتون، با استدلال هاتون، با مذاکره کردنتون، رای دادنتون و کارت بازی کردن برای انجام ماموریت، روی بازی بقیه بازیکن ها مستقیما تاثیر میزارید و باعث میشید بازی اونهارو تغییر کنه و یا همونطور بمونه.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه

جریان اصلی بازی روی صحبت کردن، استدلال کردن و مذاکره کردن میچرخه. پس دنبال یه جریان بی سر و صدا از بازی نباشید.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

بازی های دورهمی عموما گیم پلی گرمی دارن و مخاطب در صورتی که نزدیک به مخاطب ایده آل برای بازی باشه، با بازی ارتباط خوبی میگیره. یعنی مثلا اینکه بازی رو بخواید با پسر عموهای پدرتون که هرکدوم ۶۰ سال سن دارن و راننده کامیون هستن، بازی کنید و انتظار ارتباط گیری خوب رو از اونها داشته باشید، اصلا نرید سراغ بازی. نتیجتا گیم پلی بازی عمدتا گرمه به شرظ اینکه جمع بازیکن ها، مناسب برای بازی باشن. پس دوباره به اهمیت جمع بازیکن ها میرسیم. که روی تجربه بازی خیلی تاثیر میذاره.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

۳.۸۱/۵

گرم، گاها گرم تنوری

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

گیم پلی بازی در کل از نظر فنی و مشخصات بازی روند ساده و روانی داره، اما چون وابسته به صحبت های بازیکن هاست، برخی مواقع ممکنه گره هایی تو بازی بیفته که گیم پلی بازی رو به سمتی ببره که بازی تبدیل به یه کوره فشار بشه. پس دوباره اینجا مهم میشه که با چه جمعی بازی می کنید یا چقدر بازیکن ها میتونن خوب بازی رو دربیارن.

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

۱.۹۹/۵

اگر بازیکن ها خراب نکنن روان و سادست

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • آخرین حرکت: ممکنه در بازی به یه جایی برسید، که نقش ها مشخص نشدن و آخرین ماموریت پیش روی شماست. اینجاست که خیلی مهم میشه، کی چی میگه و کی چی نمیگه.
  • مرلین رو پیدا کن: در صورتی که تیم خیر سه ماموریت رو با موفقیت به سرانجام برسونه، همجنان تیم شر فرصتی برای پیروزی داره و اون پیدا کردن مرلین در بازیه.

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

بازی مخاطب محوره. این یعنی هر بازیکن جدید، یه تنوع در بازی. اما یه مزیت مهم بازی، نقش های اختیاری اون هستش که باعث میشه شما با یه جمع ثابت هم، گیم پلی های متنوعی رو طی کنید. مثلا اگر یه نقش مینیون از تیم شرکم کنید و به جاش مورگانا رو بیارید، بازی کلی دچار تحول میشه. پس در کل تکرارپذیری بازی بالاست و این در بازی های دروهمی نقش مخفی طبیعیه.

تکرار پذیری بازی

۳.۹/۵

هر سری یه مسیر جدید

نمودار گیم پلی Avalon

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟

در این بازی کلا مبنا اینه که اطلاعات پنهانه، مگر اینکه خلافش ثابت بشه و نم نم رو بشه. از نظر کلی روند پیش روی بازی ثابت نیست نمیشه براش نمودار تعیین کرد، اما اگر فرض کنیم به مرور بازی در بیاد و اطلاعات رو بشه، میشه یه روند صعودی با شیب غیر ثابت برای اون در نظر گرفت. شیب این روند ثابت نیست، چون بازی خیلی به نحوه بازی کردن مخاطب وابسته هستش و مخاطبین میتونید روند بازی رو با نحوه بازی خودشون خیلی تغییر بدن. در بین این روند هم یه سری نقاط بیشینه داریم که لحظات گفتگو بعد از انتخاب هر تیمه که تعیین کننده کل بازیه.

مکانیزم های بازی


مکانیزم Final Ending

  • رایج بودن مکانیزم : خیلی کم (کاربرد در بیش از ۹۵ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Deception, Cable Card, Tuki, Mysterium
  • کاربری این مکانیزم در Avalon:در صورتی که انتهای بازی با سه متموریت موفق از سوی تیم خیر برسه، تیم شر یه فرصت داره که بازی رو ببره و اونم اینه که بتونه مرلین رو پیدا کنه.


مکانیزم Hidden Roles

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از ۲۰۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:, Coup, Bang, Werewords, Ultimate One night werewolf, Secret Hitler
  • کاربری این مکانیزم در Avalon:بازیکن ها ابتدای بازی کارت های شخصیت دریافت میکنن که هویت اونها و تیم اونهارو مشخص میکنه.


مکانیزم Roles With Asymmetric Information

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از ۱۰۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:, One night Ultimate werewolf, Spy fall, Detective Club, Werewords, The Resistance
  • کاربری این مکانیزم در Avalon: برخی نقش ها مثل مرلین و پرسیوال در تیم خیر و همچنین موردرد، اساسین، مورگانا و اوبران در تیم شر قابلیت هایی دارن که به نفع تیم خودشون میتونن از اونها استفاده کنن.


مکانیزم Simultaneous Action Selection

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از ۵۳۶۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:, Gloomhacen, Blode Rage, Rising Sun, Twilight Struggle, A Game of Thrones
  • کاربری این مکانیزم در Avalon:در صورتی که یه بازیکن برای ماموریت فرستاده بشه باید باید یه کارت از بین دوکارت پیروزی و شکست امتخاب کنه. بعد از بر زدن کارت های همه بازیکن های ماموریت رفته، کارت ها باهم رو میشن و نتیجه ماموریت مشخص میشه.


مکانیزم Team Based Game

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از ۳۸۵۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Santorini, Tash Kalar, Decripto, Mansions of Madness, Betrayal at house on the Hill, Codenames
  • کاربری این مکانیزم در Avalon: در بازی دوتیم خیر، طرفداران و مریدان شاه آرتور، و تیم شر، مریدان و ملازمان موردرد، وجود داره.


مکانیزم Traitor Game

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از ۲۱۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: the Dead of Winter, Werewords, Mansio of Madnes, Spy Fall, Saboteur
  • کاربری این مکانیزم در Avalon: بازی یه بازی نقش مخفیه که در اون خیانت و رکب زدن خیلی اتفاق میفته چون نقش ها مخفی هستن. 


مکانیزم Variable Player Powers

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از ۱۳۰۰۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Root, Architect of the west kingdom, Small World, Dead of Winter, 7 Wonders
  • کاربری این مکانیزم در Avalon: هر بازیکن متناسب با شخصیت های تحت نفوذ خودش، یه سری قابلیت هایی رو داره و البته میتونه بلوف داشتن اونهارو هم بزنه.


مکانیزم Voting

  • رایج بودن مکانیزم : نسبتا رایج (کاربرد در بیش از ۱۹۹۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Twilight Imperium, Detective Club, Two Room and a Boom, Dixit
  • کاربری این مکانیزم در Avalon: بعد از انتخاب یه تیم توسط فرمانده برای رفتن به ماموریت و صحبت کردن بازیکن ها، هر بازیکن باید رای بده که اون تیم برای ماموریت بره یا نه.

نسخه های توسعه دهنده بازی

اکسپنشن های The Resistance: Avalon


پرومو کارت های The Resistance: Avalon


پیشنهاداتی برای بهتر کردن تجربه بازی

دکوراسیون، فضا و محیط بازی

دکوراسیون و فضای بازی پیشنهادی

بازی تا حدی تماتیکه و تم قرون وسطی ای اون باعث شده فضای بازی خودش تا حدی تاثیر گذار باشه. حالا اگر بتونید محیط بازی رو یه فضای دارک و یا مناسب برای محل نبرد شاه آتور و موردرد انتخاب کنید، خیلی در بازی تاثیر میزاره.

لباس یا کاستوم مخصوص برای بازی

لباس مخصوص بازی

اگر لباس مبدل قرون وسطی دارید، حتما ازش استفاده کنید. شنل، تاج، کلاه، شمشیر و … . تماتیک بودن بازی با لباس مبدل خیلی بیشتر میشه و بازی رو به سمت خوبی میبره.

موسیقی و صدای پس زمینه بازی

لینک دانلود موسیقی و صداهای پیشنهادی

در رابطه با مفاهیم مرتبط با داستان شاه آرتور و مرلین کلی فیلم، بازی و موسیقی ساخته شده که میشه از اونها برای پس زمینه بازی استفاده کرد. برای مثال بازی Stronghold legend کلی موسیقی پس زمینه باحال داره.

بازی های مشابه

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟





اگر از بازی Avalon  لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره Avalon

  • این بازی مثل مافیاست ؟

از این نظر که هردو این بازی ها نقش مخفی هستش و استدلالی، شبیه هم هستن. ولی اولون با مافیا چندتا تفاوت عمده داره که در قسمت توضیحات بازی ذکر کردیم.

  • Avalon رو میشه کمتر از ۵ نفره بازی کرد ؟

روش های کاربر ساخت زیادی در این باره وجود داره، ولی با توجه به ماهیت بازی، حتی اگر بتونید بازی رو چهار نفره انجام بدید، قطعا بهتون خوش نمیگذره،

  • بازی نسخه فارسی داره ؟

یه نسخه از مستر گیمر به فارسی ترجمه شده که کیفیت قابل قبولی داره و عملا کپی بازیه و هیچ تغییر در اون اتفاق نیفتاده که میتونید تهیه کنید.

حستون از تجربه Avalon چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما …

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد…

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم…

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *