رومیزشکافی

رومیزشکافی Arboretum- باغ موزه



برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد ” بخش رومیزشکافی” در سایت آیوی گیم شوید.

بازی کارتی Arboretum (2015)

بهترین درخت هارو انتخاب کنید و سعی کنید با اونها بهترین مسیر هارو بسازید تا بتونید بیشترین امتیاز رو بگیرید.

۲-۴ نفره

تعداد بازیکنان

۳۰ دقیقه

مدت زمان بازی

۸+ سال

رده سنی

خرید بازی
نقد کیفی بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Dan Cassar
  • تصویرسازی: Philippe Guérin, Chris Quilliams, Beth Sobel
  • گرافیک: Waldo Ramirez
  • توسعه:
  • نسخه داخلی: باغ موزه
  • ناشران نسخه داخلی: آکوگیم (Akogame)
  • ناشران نسخه خارجی: Renegade Game Studios, Z-Man Games, Inc.Filosofia Éditions , …

میخوای از Arboretum چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات


۳.۳۶/۵

خوب رو به خیلی خوب
۳.۳/۵

استراتژی

شانس

تعامل


سنگینی قوانین بازی
۱.۸۶ / ۵

استراتژی در بازی
۲.۶۶ / ۵

شانس در بازی
۱.۱۶ / ۵

تعامل در بازی
۱.۴۶ / ۵

گرم بودن گیم پلی
۲.۹۷ / ۵

پیچیدگی گیم پلی
۲.۲۱ / ۵

تکرارپذیری بازی
۲.۷۴ / ۵

توضیحات بازی

 

Arburetum BG

 

Arboretum Box BG

 

Arboretum BG 8

 

Arboretum logo

 

Arboretum BG 1

 

Arboretum BG 5

 

Arboretum BG 7

 

Arboretum BG 14

 

Arboretum BG 6

 

Arboretum BG 9

 

Arboretum BG 2

 

Arboretum BG 13

 

Arboretum BG 3

 

Arboretum BG 4

 

Arboretum(Per) Box BG

 

Arboretum BG 11

 

Arboretum BG 12

قبلی
بعدی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type)
  • Family Game
دسته بندی (Category)
  • Card Game
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Hand Management
  • Set Collection
  • Pattern Buillding

داستان بازی

زیبایی طبیعت در هیچ مکانی به اندازه‌‌ی یک باغ پر از رنگ‌های باشکوه نمایان نیست. در بازی باغ موزه، شما در تلاش هستید تا با برنامه‌ریزی دقیق، مسیرهایی را برای بازدید کنندگانی که در فضایی بی نظیر و پر از جوانه ها و برگ ها قدم می‌زنند ایجاد کنید. شکوفه های شاد گیلاس، ذغال اخته های معطر،‌ درختان بلوط باشکوه و … همگی در این بهشت آرام جای دارند. اما در پس این ظاهر آرام، فضایی پر از رقابت بازی جریان دارد. شما باید تصمیم بگیرید که چه کارتی در باغ شما کاشته شود و چه کارتی در دست شما باقی بماند، چرا که تنها متخصص ترین باغ موزه‌دار می‌تواند در میان دوست‌داران طبیعت مشهور شود.

توضیحات کلی بازی

Arburetum یه بازی کارتی خانوداگی استراتژیکه که در اون شما به عنوان یه سری آدم درخت کار باید تلاش کنید از انواع درخت هایی که در اختیار دارید، بهترین الگو هارو در زمین خودتون بکارید تا بتونید از اونها امتیاز کسب کنید. این بازی خیلی خوب تونسته با وسایل و ابزار کم و تنها با استفاده از کارت، عمق استراتژی خوبی رو منتقل کنه از این نظر یکی از بهترین بازی های سبک خودشه.
این بازی سال ۲۰۱۵ توسط آقای Dan Cassar طراحی و توسط Z-man Games وارد بازار شد و بعد از گذشت سه سال در ۲۰۱۸ با تغییر طراحی بصری کارت ها و جعبه بازی، توسط ناشرنین مختلفی از جمله Renegade Game Studios بازنشر شد و وارد بازار شد. نسخه فارسی این بازی توسط نشر آکوگیم و با تصویر سازی نسخه دوم ۲۰۱۸ بازی، تولید داخل شده. این بازی تا حد خوبی شمارو یاد بازی Lost Cities یا حتی ممکنه Keltis بندازه که طبیعیه. چون طراحی اون از Lost Cities الهام گرفته شده.

سابقه طراحان بازی


Dan Cassar

  • Dan Cassar:
  1. Cavemen: The Quest for Fire
  2. The Blood of an Englishman

قطعات بازی

  • ۸۰ عدد کارت در ۱۰ نوع مختلف
  • برگه های امتیاز دهی
  • دفترچه قوانین


مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره
بازی از جنبه سبک بودن تا حدی نزدیک به متوسطه. پس برای مخاطبی که هر از گاهی بردگیم بازی میکنه مناسبه. احتمالش خیلی زیاده که مخاطب برای اولین مرحله بازی، کلا متوجه هدف بازی نشه و صرفا با بازی پیش بیاد تا ببینه چی میشه و اصل قضیه هم در نحوه امتیاز گرفتن از مسیر هایی هستش که با درخت ها میسازه. اما از سویی جذابیت و گیم پلی روان بازی باعث میشه مخاطبایی که سطح آشنایی اونها با بردگیم در سطح “کم” قرار داره هم بتونن تجربه خوبی از اون داشته باشن و برای اونها هم مناسب باشه.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

دوتا عامل هستش که جور کردن مخاطب برای بازی رو در سطح “راحت” قرار داده: اول قوانین بسیار ساده بازیه که برای هر مخاطبی قابل توضیح دادنه، البته قوانین امتیاز گیری شاید در ابتدا یکم اذیت کننده باشه، و دوم گرم بودن گیم پلی بازی هستش که مفصلا در قسمت قوانین و گیم پلی درباره اونها صحبت می کنیم.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

از نظر تم، بازی تا حدی تماتیکه و برای افرادی که علاقه مند به گل و گیاه و درخت کاری و باغبونی هستش، میتونه جذاب باشه. البته نکته مهم درباره بازی اینه که چون بازی تا حد خوبی شبه انتزاعی هستش و فضای درخت کاری و سناریو کلی بازی، زیاد در گیم پلی بازی تاثیر نداره، ممکنه کلا از نظر بصری تمرکز زیادی رو نگیره و حتی علاقه مندی به گل و گیاه هم برای اون زیاد تاثیر گذار نباشه.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

۲ نفره
۴.۲/۵
۳ نفره
۳.۶/۵
۴ نفره
۳.۲/۵

۲

تعداد ایده آل بازیکنان
در حالت کلی درباره مافیا میشه گفت هر اندازه تعداد بازیکن ها بیشتر بشه، (تا حدود ۱۰، ۱۲ نفر) بازی جذاب تر میشه و این حرف تا حدی درباره این بازی درسته. این بازی یه تفاوت اصلی با مافیا داره و اونم حذف نشدن افراد از بازیه. یعنی همه تو بازی میمونن و تا لحظه آخر میتونندر جریان بازی، صحبت کنن، رای بدن و ماموریت انجام بدن. رو همین حساب اینکه تعداد بازیکن ها که برای این بازی از ۵ تا ۱۰ نفره، یه تعداد معقولی باشه، که هم پیچیدگی در بازی پیش نیاد و هم دعوا و جرو بحث های اضافه، خیلی مهم و حیاتیه. یعنی مهم تر از اینکه ببنیید با چه جمعی بازی کنید که بیشتر خوش بگذره، باید ببینید دنبال چند نفر آدم بازی باشید. همونطوری که میبینید تعداد ایده آل بازیکن ها بین حول و حوش ۷، ۸ نفره. متر از این تعداد چون توزیع نقش ها در دو تیم خیر و شر ممکنه در بازی اذیتتون کنه، شاید تجربه خوبی خلق نکنه و همینطور ازدحام زیاد بازیکن ها در بازی ۱۰ نفره. یه نکته خیلی مهم هم در این بازی اینه که شما میتونید از نقش های ویژه اختیاری در بازی استفاده کنید یا نکنید، که این باعث میشه متناسب با جمع های مختلف در تعداد مختلف یا حتی یه جمع، تجربه های متنوعی از بازی داشته باشید. که توی بازی ۱۰ نفره توصیه نمیشه همه نقش هارو وارد کنید، مگر اینکه خیلی در بازی حرفه ای شده باشید، چون احتمالا بازی براتون خیلی سنگین بشه.

رده سنی بازیکنان

۱۲+

حداقل رده سنی

۹۹-

حداکثر رده سنی

۱۵+

رده سنی ایده آل بازیکنان
یکی از ویژگی های مهم بازی اینه که با اینکه کلا ۸۰ تا کارت داره، عمق استراتژی زیادی داره و درباره این قضیه مفصل تر در بخش استراتژی صحبت می کنیم. این ویژگی باعث میشه رده سنی افرادی که باهاشون بازی رو تجربه می کنید، خیلی مهم باشه، طوری که مخاطب درک استراتژیک از بازی داشته باشه و بتونه محاسبات ذهنی مختلفی رو انجام بده. نتیجتا رده سنی مناسب برای بازی از ۱۵ سال به بالاست. درباره کمترین رده سنی روی جعبه بازی ۸ سال ذکر شده ولی اصلا پیشنهاد نمیشه، چون احتمالا تجربه خوبی از بازی نخواهید داشت و بازیکن با سن کمتر از ۱۲ سال نتونه حس بازی رو خوب درک کنه. از طرفی بازی به دلیل اینکه تا حدی شبه انتزاعیه، مخاطب حداکثری نداره و با هر کسی که فکر میکنید، مغزش یاری محاسبات رو داره، برید پای میز بازی.

مناسب برای چه جمعی

بازی برای تقریبا همه جمع ها مناسبه و میتونید حتی اون رو در جمع های رسمی بازی کنید.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
۳.۹/۵
گیم گورو(فرد)
۳.۲/۵
ویدئو آموزش
۴.۲/۵

ویدئو آموزشی

بهترین راه یادگیری
بازی قوانین خاصی نداره و میشه از دفترچه بازی به راحتی یادشون گرفت مخصوصا برای کسانی که مافیا باز هستش. فیلم های آموزشی بازی حداقل ۱۰ دقیقه هستن و خب دیدنشون ایرادی نداره، اما بالاخره شما باید برای چیدن بازی و آماده سازی برید سراغ دفترچه بازی. پس اگر حوصله مطالعه دارید، برید سراغ دفترچه.

ویدئو های آموزشی مناسب برای بازی

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه انگلیسی نسخه Renegade Game Studios بازی ۷ صفحه داره که با توجه به اطلاعات داخل اون منطقیه و حجم مناسبی داره. دفترچه نسخه آکوگیم فارسی بازی هم ترجمه همین دفترچه هستش و با یه صفحه اختلاف همین حجم رو داره.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و … چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

نگارش دفترچه انگلیسی مناسبه. اما دفترچه فارسی از نظر فونت، تراکم کلمات، فاصله پاراگراف ها در برخی قسمت ها نتونسته خوب عمل کنه و مناسب نیست. ترجمه کلی دفترچه مناسبه، ولی همچنان بقیه علائم نگارشی سطح “متوسط” دارن.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

اطلاعت داخل دفترچه از نظر اینکه مخاطب صفر میتونه با اونها بازی رو یاد بگیره خوب و مناسبه. البته قبلا گفتیم که ترجیحا برید سراغ ویدئو های آموزشی.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

سرفصل های موجود در دفترچه کامل هستن. تصاویر و مثال ها، نکات و تبصره ها همگی سر جای خودشون و به صورت موثری در دفترچه قرار گرفتن. در دفترچه انگلیسی یه صفحه کامل به شناسنامه ناشر و طراح بازی اختصاص داده شده که در دفترچه فارسی خوب بود در حد یه کادر اطلاعات ناشر فارسی باشه ولی نیست. البته این زیاد ویژگی منفی نیست و کلیت دفترچه مناسبه.

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

۰۵-۱۰
۱.۵/۵
۱۰-۱۵
۴.۵/۵
۱۵-۲۰
۳.۷/۵
۲۰+ .
۰.۲/۵

۱۰-۱۵ دقیقه

زمان میانگین به دقیقه
توزیع زمانی مطالعه دفترچه تقریبا اینطوریه که عمدتا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای اکثر افراد طول میکشه که دفترچه رو مطالعه کنن و اصل بازی رو یاد بگیرن. برای بقیه افراد هم اگر کند بخونن تا ۲۰ دقیقه و بیشتر ممکنه طول بکشه و اگر هم مخاطب گیمر باشه و دفترچه خوندن رو بلد باشه، سریع میره سراغ قسمت آموزش بازی و در حد ۱۰ دقیقه بازی رو یاد میگیره. البته احتمالا یادگیری نحوه امتیاز گیری در بازی بیشتر وقتتون رو بگیره.

لینک های دانلود دفترچه راهنمای بازی

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از ۱ دقیقه
۴/۵
بین ۱ تا ۵ دقیقه
۳/۵
بیشتر از ۵ دقیقه
۰.۲/۵

حدود ۱ دقیقه

زمان میانگین
بازی چیدمان خاصی نداره. متناسب با تعداد بازیکنان، کارت های اضافه رو بیرون میزارید و به هر بازیکن ۷ کارت میدید. بقیه کارت هارو میزارید وسط میز بازی و شروع می کنید.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

قوانین اصلی بازی خیلی حجم کمی دارن. یه سری قوانین برای نحوه امتیاز گیری داریم که از نظر حجمی زیاد نیستن ولی ممکنه از نظر درک مخاطب یکم زمان ببرن.

سنگینی قوانین بازی

۱.۸۶/۵

سبک رو به متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

تست مختلف بازی روی مخاطبین نشون داده اصل قوانین بازی رو هم در ۳۰ ثانیه اول یاد میگیرن، ولی قوانین مرتبط با امتیاز گیری و بیشتر نحوه شمردن امتیاز های مسیر ها و یا اصلا نحوه ساختن مسیر ها برای مخاطبینی که زیاد بردگیمی نیستن، یکمی زمان بر هستش.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • مسیر هایی که میسازید باید دنباله ای از اعداد صعودی رو بسازن.
  • شما امتیاز مسیر رو میگیرید، که در انتهای بازی از اون نوع درخت در دست خودتون بیشترین عدد رو داشته باشید.
  • ابتدا و انتهای مسیر باید یه نوع درخت باشن.
  • حتما باید بعد از بازی کردن یه کارت، یه کارت از دستتون بسوزونید تا کارت های دستتون رو دوباره به ۷ کارت برسونید.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Set Collection + Pattern Bulding/ hand Management / ~Memory
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

۲.۶۶/۵

حواست به هرکاری که میکنی باشه

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی
فکر کردن در بازی سطح زیادی داره و شما باید در کل بازی از اولین اکشنی که انجام میدید، که برداشتن کارته تا اکشن نهایی تون که سوزوندن کارته، با فکر برید جلو. نکته مهم درباره این فکر کردن در مرحله بازی کردن کارت در باغ خودتون، در هم آمیختگی اون با محاسبات ریاضی ذهنی و مکانیزم حافظه Memory از تعداد کارت های بازی و کارتهایی که تا الان توسط شما و حریفتون بازی شده هستش. این در هم امیختگی به مرور زیاد و زیاد تر میشه، چون کارت های سوزونده شده و بازی شده بیشتر میشن. به طوری که اگر حواستون باشه، انتهای بازی متوجه میشید کارت های دست حریفتون چیا هستن. از سویی اینکه شما در کل نمیتونید بیشتر از ۷ کارت در دستتون داشته باشید، باعث شده انتخاب کارتی که میخواید بسوزونید، عمق فکر کردن در بازی رو زیاد کنه. چون ممکنه کارتی که شما میسوزونید، همون کارتی باشه که حریفتون دنبالشه.
از سوی دیگه برنامه ریزی در بازی حرف اصلی رو میزنه که البته در ابتدای بازی زیاد حس نمیشه و طبیعیه. اما به مرور عمق اون بیشتر میشه و شما حتما به برنامه ریزی و سرمایه گذاری روی یه سری از درخت ها خواهید داشت. نکته مهم درباره نتیجه این برنامه ریزی کارت های هستش که در دستتون نگه میدارید. قانون امتیاز شماری یه گونه درخت در باغ شما اینه که شما بتونید در انتهای بازی کارتی با بیشترین عدد از اون گونه رو در دستتون داشته باشید و این قانونی هستش که به سرمایه گذاری و برنامه ریزی در بازی معنی میده. یعنی لزوما هر درختی که در باغتون باهاش یه مسیر میسازید، قرار نیست واستون امتیاز داشته باشه. که اینجا به نوعی یه مکانیزم Area Majority خیلی زیر پوستی داریم. پس باید سرمایه گذاری رو ببرید روی یه سری گونه های خاص و برای نگه داشتن اونها تو دستتون برنامه ریزی داشته باشید. از طرفی میتونید برای اینکه حریف امتیاز نگیره برنامه ریزی کنید. که البته قانون صفر کردن کارت ۸ با کارت ۱ اینجا خیلی مهم میشه که میتونه نقشه هاتون رو نقشه بر آب کنه. نتیجتا فکر کردن در بازی در هر لحظه وجود داره ولی این فکر کردن اذیت کننده نیست و بیشتر مواقع تبدیل میشه به یه سری انتخاب های ساده و یا گاها عمیق. برنامه ریزی هم در بازی از ابتدای بازی زیاد وجود نداره و به مرور متناسب با کارت هایی که دستتون میاد بهش نیاز پیدا می کنید و در انتهای بازی نتیجه میده.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

اول بریم سراغ توضیح ذهن خوانی در بازی. اینطوری شروع کنیم که : اطلاعاتی که شما از بازی دارید پنج دسته هستن: اول اطلاعاتی هستش که از باغ حریفتون دارید که آشکاره، دوم اطلاعاتی هستش که از دست حریفتون دارید که قعلا پنهانه و به مرور با یه سری محاسبات ذهنی براتون آشکار میشه، سوم اطلاعات باغ و کارت های دستتونه که آشکاره، چهارم اطلاعات کارت های وسط بازی که پنهان هستش و پنجم اطلاعات کارت های سوخته هستش که در راستای مکانیزم حافظه بازی، یا براتون آشکاره یا پنهان. در مجموع اگر اطلاعات دسته اول، سوم و پنجم رو بتونید تا حد خوبی بدست بیارید، میتونید ذهن و استراتژی حریفتون رو بخونید. یعنی ذهن خوانی بازی تبدیل شده به فهمیدن استراتژی حریف و این خودش تبدیل شده به اینکه جواب دوتا سوال رو بدید: اول اینکه حریف روی چه درخت هایی سرمایه گذاری کرده؟ دوم اینکه چه کارت های دستشه؟
درباره آینده نگری در بازی میشه گفتچون اطلاعات دسته چهارم در بازی خیلی مهم هستش و پنهانه، خیلی نمیشه آینده نگری رو در ابتدای بازی دید، ولی وقتی بتونید استراتژی حریف رو تا حدی پیدا کنید، براتون ساده خواهد بود که در بازی آینده نگری کنید. البته نکته کلی درباره آینده نگری و ذهن خوانی در بازی اینه که درسته اینا عمیق هستن ولی سطح زیادی ندارن و برآیند هردوشون میشه در حد “متوسط”.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

حساب و کتاب ریاضی این بازی در چند جا خودشو نشون میده: اول زمانی هستش که میخواید یه درخت رو در باغ خودتون بکارید که نیازه یه برانداز بکنید که کجا بزاریدش که بیشترین امتیاز رو بگیرید و حتی بتونید مسیر های مختلفی رو از طریق اون بسازید. این قسمت، بیشترین محاسبه رو داره که البته سخت نیست. نتیجش هم میشه یه انتخاب ساده. دوم زمانی هستش که میخواید تعداد کارت های یه دسته درخت دستتون بیاد و نیازه که یه سری چیزارو تو ذهنتون بشمارید، که این قسمت با مکانیزم حافظه بازی در هم تنیده شده. پس باید گفت این بازی محاسبات ریاضی ساده ولی تقریبا دائمی در هر نوبت از بازی داره که البته اذیت کننده نیست و به نوعی در مرحله پیاده کردن استراتژی شما در بازی رخ نشون میده. یعنی همین محاسباته که استراتژی شمارو تعیین میکنه.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Card Drafting / ~Push your luck
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

۱.۱۶/۵

بخت و اقبال میتونه یارت باشه و یا نباشه

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه
از نظر فنی شاید شانس در بازی خیلی نباشه. یعنی مکانیزم کارت کشی یا Card Drafting بازی، که در برداشتن کارت خودشو نشون میده، و یه Push Your Luck زیر پوستی در بازی که، در سورزوندن کارت خودشو نشون میده، زیاد نیست، ولی تجربه بازی سوار بر شانسه و این طبیعیه و اصلا اذیت کننده نیست. چون کارت هایی که ابتدائا بدست میارید و کارت هایی که در طول بازی بدست میارید، همه و همه شانسی هستش و بازی شمارو تحت تاثیرات جدی قرار میدن. نتیجتا بازی سطح شانس “کم” داره، ولی با عمق زیاد.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: ~Take That / ~Area Majority
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

۱.۴۶/۵

در راستای امتیاز گرفتن خودت یا نگرفتن حریف

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست
جنس تاثیر در بازی دیگران در این بازی دو نوعه: اول از جنس یه تو پاچه کردن یا Take That خیلی ریزه که خیلی از مواقع ارادی و گاها غیر ارادیه و بازی بقیه یا خودتون رو تحت تاثیرات مختلفی قرار میده. دوم از جنس تاثیر مستقیم در امتیاز گیری یه بازیکن در انتهای بازیه که یه جورایی با مکانیزم Passive یا پنهان Area Majority در بازی وارد شده و به این صورته که بازیکن امتیاز یه گونه از درخت رو در صورتی میگیره، که کارت با بیشترین شماره رو از اون نوع ور در انتهای بازی در دست خودش داشته باشه. هر دو این تاثیرات برآیند ” متوسط” دارن و بازی رو به سمت جذاب شدن بردن.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه
چون سطح فکر کردن در بازی زیاده، بازیکن ها بیشتر از اینکه به فکر حرف زدن بیفتن سعی می کنن حواسشون به بازی باشه. مگر اینکه گذرا یه سری جملات با هم رد و بدل کنن. مثل ” ای کلک، اون ۸ رو سوزوندی که من برش دارم و با ۱ دستت خنثی کنیش؟” .

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

تمام چیزایی که از بازی در قسمت ماهیت گفتیم، در خدمت گیم پلی هستن که اون رو به سمتی ببرن که مخاطب درگیر بازی بشه و تا حد خوبی این اتفاق افتاده و گیم پلی بازی رو به سمت گرمی برده. البته مخاطب بازی هم خیلی مهمه. در کل میشه گفت گیم پلی بازی “گرم” و درگیر کننده هستش.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

۲.۹۷/۵

گرم، گاها گرم تنوری

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

قوانین بازی خیلی سادست، اما درهم تنیدگی و به کاربردن ترکیبی استراتژی، شانس و تعامل در بازی، به نحو خوب در بازی، باعث شده کمی گیم پلی به سمت سنگینی بره. البته این سنگینی زیاد نیست. در واثع سطح اون “روان و ساده به سمت متوسطه”.

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

۲.۲۱/۵

در همتنیدگی استراتژی، شانس و تعامل

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • به یاد داشتن کارت هایی که سوخته میشه.
  • دوراهی بزرگ سوزوندن کارت های مهم و خوب.
  • محاسبات ذهنی برای بازی کردن کارت.

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

روش های برد و باخت بازی از نظر فنی زیاد نیست و تنوع نداره، اما اینکه هر سری از بازی برای مخاطب تازگی داشته باشه، تا حدی در بازی اتفاق میفته. یه دلیل برای این امر میتونه ترکیب استراتژی، شانس و تعامل در بازی به طور متناسب باشه که به نوعی دو دسته اطلاعات آشکار و مخفی رو در بازی به وجود آورده که شما به دنبال کشف قسمت مخفی هستید تا از اونها در راستای اطلاعات آشکار استفاده کنید.

تکرار پذیری بازی

۲.۷۴/۵

تازگی، از جنس استراتژی

نمودار گیم پلی Arboretum

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟

 
بازی روند خطی صعودی داره و تمام المان های موثر در گیم پلی وابسته به مخاطب در اون به مرور افزایش پیدا می کنن و در انتهای بازی در حالی که تپش قلب ها بالا میره، نتیجه میدن.

مکانیزم های بازی


مکانیزم Hand Management

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از ۱۷۰۰۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Gloomhaven, Brass, Terraforming Mars, Twilight Struggle, Viticulture
  • کاربری این مکانیزم در Arboretum: باید از هفت کارتی که دستتون دارید یکی رو بکارید و یکی رو بسوزونید.


مکانیزم Set Collection

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از ۱۳۳۰۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: The Gallerist, Splendor, Azul, Isle of Sky, Arboretum
  • کاربری این مکانیزم در Arboretum: شما باید داخل باغ خودتون مجموعه از درختای یکسان داشته باشید تا بتونید امتیاز بیشتری بگیرید.


مکانیزم Pattern Buiding

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از ۳۴۸۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: A Feast of Odin, Azul, Calico, Takenoko,
    Quadropolis
  • کاربری این مکانیزم در Arboretum: باید داخل باغ خودتون مسیر هایی از درختان مختلف یا یکسان به صورت صعودی و با ابتدا و انتهای یکسان بسازید.

بازی های مشابه

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟

 

 

 

 

 
اگر از بازی Arboretum  لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.
برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره Arboretum

  • کیفیت تولید بازی چطوره؟

درباره کیفیت تولید ارجاع داده شده به پیج دایورژن در اینستاگرام که میتونید لینک اون رو در ابتدای پست و دکمه آبی رنگ نقدر کیفی پیدا کنید.

رومیزشکافی مخاطبین از بازی

سطح آشنایی مخاطب با بردگیم چقدر باشه ؟
بهترین تعداد بازیکن چند نفره ؟
امتیاز کلی دفترچه بازی چنده ؟
سنگینی قوانین بازی چقدره ؟
سطح استراتژی در بازی چقدره ؟
آینده نگری و ذهن خوانی در بازی چقدره ؟
سطح شانس در بازی چقدره ؟
سطح تعامل در بازی چقدره ؟
حرف زدن و مذاکره در بازی چقدره ؟
گیم پلی بازی چقدر گرمه ؟
پیچیدگی گیم پلی بازی چقدره ؟
تکرارپذیری بازی چقدره ؟
متوسط
۲ نفر
۳.۱۰/۵
۲.۸۰/۵
۳.۸۵/۵
متوسط
۲.۱۰/۵
۲.۸۵/۵
متوسط
۳.۱۰/۵
۳.۰۰/۵
متوسط


+ نکات مثبت بازی از نگاه شما:

  • استراتژی بالا در عین داشتن قطعات کم.
  • تم جالب که به گیم پلی میاد.
  • در هر لحظه از بازی استراتژی وجود داره.

– نکات منفی بازی از نگاه شما:

  • تاثیر شانس در بازی زیاد میشه گاها.

حستون از تجربه Arboretum چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما …

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد…

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم…

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *