رومیزشکافی

رومیزشکافی رکب



برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد ” بخش رومیزشکافی” در سایت آیوی گیم شوید.

بازی کارتی رکب

کارت های ارتش خودتون رو مدیریت کنید تا بتونید در نبرد با بقیه بازیکن ها پیروز بشید.

۲-۶ نفره

تعداد بازیکنان

۴۵ دقیقه

مدت زمان بازی

۱۴+ سال

رده سنی

خرید بازی
نقد کیفی بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Dominique Ehrhard
  • تصویرسازی: محمد نوالدینی
  • گرافیک: –
  • توسعه:
  • نسخه خارجی: Condottiere
  • ناشران نسخه داخلی: رومیزگیمز و مستفیل
  • ناشران نسخه خارجی: Eurogames, Fantasy Flight Games, Heidelberger Spieleverlag , …

میخوای از رکب چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات


۳.۱۱/۵

خوب رو به خیلی خوب
۳.۱/۵

استراتژی

شانس

تعامل


سنگینی قوانین بازی
۱.۸۹ / ۵

استراتژی در بازی
۱.۹۵ / ۵

شانس در بازی
۲.۰۶ / ۵

تعامل در بازی
۱.۹۳ / ۵

گرم بودن گیم پلی
۲.۸۱ / ۵

پیچیدگی گیم پلی
۱.۹۶ / ۵

تکرارپذیری بازی
۲.۵۳ / ۵

توضیحات بازی

 

Rakab BG

 

Rakab BG Box

 

Rakab BG Box 2

 

Rakab BG 1

 

Rakab BG 8

 

Rakab BG 7

 

Rakab BG 6

 

Web

 

Rakab BG 9

 

Web

 

Web

 

Web

 

Rakab BG logo

 

Condottiere(FF) BG

 

Condottiere BG

قبلی
بعدی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type)
  • Strategy
دسته بندی (Category)
  • Card Game
  • Bluffing
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Hand Management
  • Area Majority/ Area Influence
  • Constrained Bidding
  • Auction/ Bidding

توضیحات کلی بازی

بازی رکب یه بازی کارتی نبرد محوره که در اون شما با بقیه بازیکن ها بر سر فتح کردن استان های مختلف نقشه بازی باهم به نبرد میپردازید. نبرد از طریق کارت های مختلف بازی که در حالت کلی به دو دسته کارت های سرباز و کارت های ویژه تقسیم میشن صورت میگیره. شما در نوبتتون یه کارت بازی می کنید که اگر سرباز باشه، یه مقدار قدرت برای ارتش شما داره و اگر کارت ویژه باشه، میتونه کارت های سرباز خودتون و بقیه رو تحت تاثیرات مختلف قرار بده. یا میتونید در نوبتتون پاس بدید و از نبرد کناره گیری کنید.
نسخه اصلی این بازی در سال ۱۹۹۵ توسط دومنیک ارهارد با نام Condotiere طراحی میشه. تا به امروز نسخه های مختلفی از اون تولید و نشر شده.
رکب نسخه ایرانی این بازیه که توسط رومیزگیمز ترجمه و بازگردانی و تحت لایسنس توسط مستفیل در ایران تولید شده.
اگر دنبال یه رقابت کل کل محور و هیجان انگیز هستید و میخواید با یه عده دور هم جمع شید و واس هم کری بخونید و یه بازی با چاشنی شانس رو تجربه کنید، رکب یه انتخاب مناسبه.

سابقه طراحان بازی


Dominique Ehrhard

  • Dominique Ehrhard:
  1. Marrakech
  2. Panic Lab (۲۰۱۲)
  3. Sylla (۲۰۰۸)
  4. Serenissima (۱۹۹۶)
  5. Iliad (۲۰۰۶)

قطعات بازی

  • ۱۱۰ کارت بازی
  • ۳۰ نشان بازیکنان
  • یک نشان جنگ
  • یک نشان صلحیک صفحه بازی
  • دفترچه راهنما


مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره
بازی رکب یا Condottire از نظر سادگی برای مخاطب عمومی بردگیم در صورتی مناسبه که سطح آشنایی مخاطب با بردگیم “کم” باشه. چون نه به اندازه ای سنگینه که نیاز باشه مخاطب با دنیای بردگیم ها زیاد آشنا باشه و از طرفی برای مخاطب با سطح آشنایی “خیلی کم” ممکنه توضیحات بازی و سبک به کار گیری کارت های بازی یکم اذیت کننده باشه که البته این همیشگی نیست ولی امکان داره پیش بیاد. البته این نکته هم قابل ذکره که اگر میخواید با مخاطب “خیلی کم” اونو تجربه کنید، توضیحات قسمت گیم پلی بازی رو بخونید و بعد تصمیم بگیرید. یه نکته هم اینه که خب طبیعتا برای اینکه بتونید بازی کنید نیازه که کارت های بازی رو بشناسید و این یعنی احتمالا مخاطبی که آشنایی چندانی با بردگیم نداره، در یادگیری بازی قراره کلی اذیت بشه.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

در حالت پیش فرض جور کردن بازیکن برای این بازی متناسب با سنگینی بازی و سطح به کار گیری قوانین “خیلی راحت” هستش. اما به یه دلیل جور کردن بازیکن برای اون “راحت” هستش. اونم قوانین بازی هستش که شاید توضیح دادنش برای برخی افراد سنگین باشه. پس جانب احتیاط رو رعایت کنید و سعی کنید هر کسی رو پای میز بازی نیارید. به جاش متناسب با آشنایی با بازی های رومیزی، مخاطب رو بیارید پای میز بازی.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

خب بازی یه بازی نبرد محوره و جنگیه. در اون شما ارتش خودتون رو به نبرد مستفیم با ارتش های دیگه میبرید، رو همین حساب برای افرادی که طرفدار بازی های جنگی و Wargame ها هستن، این بازی میتونه یه تجربه ساده و جذاب باشه. البته این بازی یه Wargame نیست و سبک نبرد در اون هم متفاوته. از طرفی تصویر سازی نسخه فارسی بازی که توسط محمد نورالدینی به سبک واقع گرایی تصویر سازی شده، تم بازی رو به سمت تم عشایری و سنتی برده که برای قشر هنری میتونه خیلی جذاب باشه. از طرفی بازی تم بلوف زنی داره، میشه توش کلی مذاکرات بدون قانون انجام داد و از این منظر برای افرادی که طرفدار بازی های بلوفی هستن هم میتونه جذاب باشه.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

۲ نفره
۱.۵/۵
۳ نفره
۲.۵/۵
۴ نفره
۳.۷/۵
۵ نفره
۴.۵/۵
۶ نفره
۴/۵

۵

تعداد ایده آل بازیکنان
بازی رکب یا Condottire یه بازی جنگی شلوغه ک در اون سبک جنگ به نحوی هستش که تعداد بالای بازیکن ها موجب نمیشه بازی بره رو اعصاب، بلکه برعکس، بازی رو به سمت جذاب شدن میبره. فقط تنها نکته تعداد بالا اینه که آمار همه ارتش هارو باید به صورت بروز داشته باشید که ممکنه برای برخی که حوصله جمع و تفریق ندارن، این تعداد جالب نباشه. رو همین حساب بهترین حالت های بازی ۵ نفره و گاها ۴ و ۶ نفره هستش.

رده سنی بازیکنان

۱۰+

حداقل رده سنی

۴۰-

حداکثر رده سنی

۱۸+

رده سنی ایده آل بازیکنان
این بازی مناسب برای ۱۴ سال به بالاست که احتمالا دلیل اصلی این بالا بودن رده سنی، فضای نبرد محور بودن بازیه. اما نکته مهم درباره قوانین بازی اینه که اگر مخاطبتون بتونه جمع و تفریق انجام بده و یا حتی اگر شما براش انجام بدید، میتونید با مخاطب حول و حوش ۱۰ ساله هم بازی رو تجربه کنید. البته پیشنهاد میشه مخاطبتون از ۱۸ سال به بالا باشه تا بتونید حداکثر لذت از بازی رو ببرید. درباره حداکقر رده سنی، چون سبک بازی یه سبک اذیت کردن همدیگه و گاها ترکوندن ارتش همدیگه بازی کارت هایی مثل زمستان و یا ریش سفید (در بازی اصلی به نام Bishop یا اسقف) داره، پیشنهاد میشه با افرادی که حوصله این کارارو ندارن بازی نکنید.

مناسب برای چه جمعی

جذابیت بازی خیلی وابسته به اینه که مخاطبتون چقدر باهاتون صمیمی هستش، چون قرار با هم تبرد داشته باشید و کلی در این نبرد ها همدیگرو اذیت کنید و بلوف بزنید و و واسه هم کُری بخونید. پس ترجیحا سراغ جمع هایی برید که باهاشون تعارف ندارید و صمیمی هستید.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
۴.۴/۵
گیم گورو(فرد)
۴/۵
ویدئو آموزش
۳.۸/۵

دفترچه قوانین

بهترین راه یادگیری
قوانین کلی بازی سادست و تنها نیازه که برید سراغ اینکه کارت های مختلف بازی رو بشناسید و بهترین راه برای این کار اینه که برید سراغ دفترچه بازی.

ویدئو های آموزشی مناسب برای بازی

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه فارسی رسمی بازی ۱۱ صفحه داره که در تقریبا سایز A5 دارن و متناسب با اطلاعاتی که بازی داره حجم مناسبیه. البته یک صفحه از دفترچه به سرگذشت بازی اخصاص داده شده که عملا انگار بازی ۱۰ صفحه دفترچه داره. از این ۱۰ صفحه هم فقط ۳ صفحه اون مربوط به اصل گیم پلی بازیه و بقیه مربوط به چیدمان، داستان، اکشن های کارت های ویژه و … هستش.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و … چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

ترجمه خوب و مناسبه و متناسب با سطح مخاطب عمومی بردگیم در ایران نوشته شده که این یه مزیت خیلی خوب برای این دفترچه هستش. نگارش، فونت، رنگ متن و کادربندی و گرافیک دفترچه هم مناسب و متناسب با فضای کلی بازی طراحی شده. در کل نگارش دفترچه بازی مناسبه.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

لحن دفترچه مناسب برای مخاطب عمومی بردگیم هستش و این یه مزیته. در یه جمله میشه گفت دفترچه طوری نوشته شده که اگر یه بار اونو با دقت بخونید، کل بازی رو بدون ابهام یاد میگیرید.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

سرفصل های موجود در دفترچه کامل هستن. تصاویر و مثال ها، نکات و تبصره ها همگی سر جای خودشون و به صورت موثری در دفترچه قرار گرفتن. حتی یه سرفصل “خلاصه بازی” و یه سرفصل “خلاصه روش بازی” داریم که خیلی به یادگیری کمک می کنن. یه سرفصل کامل برای توضیحات کارت ها داریم. یه سرفصل برای “اولویت کارت های ویژه” و یکی باری “سرگذشت بازی” داریم که همگی دفترچه رو به سمت کامل بودن بردن. شناسنامه ناشر هم آخر دفترچه وجود داره که خوبه.

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

۰۵-۱۰
۰.۵/۵
۱۰-۱۵
۳.۵/۵
۱۵-۲۰
۳/۵
۲۰+ .
۰.۲/۵

۱۰-۱۵ دقیقه

زمان میانگین به دقیقه
توزیع زمانی مطالعه دفترچه تقریبا اینطوریه که عمدتا بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای اکثر افراد طول میکشه که دفترچه رو مطالعه کنن و اصل بازی رو یاد بگیرن. برای بقیه افراد هم اگر کند بخونن تا ۳۰ دقیقه و بیشتر ممکنه طول بکشه و اگر هم مخاطب گیمر باشه و دفترچه خوندن رو بلد باشه، سریع میره سراغ قسمت آموزش بازی و در حد ۱۰ دقیقه بازی رو یاد میگیره. قسمت اعظم وقت مطالعه دفترچتون رو هم احتمالا بخش اقدامات کارت های ویزه و اولویت اثر دهی اونها بگیره که خب طبیعیه.

لینک های دانلود دفترچه راهنمای بازی

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از ۱ دقیقه
۴/۵
بین ۱ تا ۵ دقیقه
۲/۵
بیشتر از ۵ دقیقه
۰/۵

۴۰ ثانیه

زمان میانگین
بازی چیدمان خاصی نداره. متناسب با تعداد بازیکنان، کارت های اضافه رو بیرون میزارید و به هر بازیکن ۷ کارت میدید. بقیه کارت هارو میزارید وسط میز بازی و شروع می کنید.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

قوانین بازی خیلی کم هستش. یا کارت بازی می کنی و یا پاس میدی. تنها چیزی که مهمه و بازی رو پیچیده میکنه اکشن ها و اقدامات کارت های ویژه یا دور بنفش بازیه که نیازه به اونها مسلط بشید.

سنگینی قوانین بازی

۱.۸۹/۵

سبک رو به متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

همونطوری که گفتیم قوانین ساده هستن و تنها ممکنه یکی دو دور طول بکشه که به اقدامات کارت های ویژه یا ترکیب شدن کارت ها و اولویت اثر دهی اونها مسلط بشید که طبیعیه.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • تاز زمانی که دست همه بازیکن ها از کارت خالی نشه نمیتونید دستتون رو پر کنید.
  • در صورتی که بازیکنی ابتدای بازی هر ده کارت دستش ویژه یا دور بنفش باشن باید یه بار دیگه کارت ها تقسیم بشن.
  • کسی که کارت ریش سفید (در نسخه اصلی بازی کارت Bishop یا اسقف) بازی میکنه میتونه توکن صلح رو جابه جا کنه
  • محل جنگ رو بعد هر دور کسی مشخص میکنه که بیشترین کارت شیر زن (در بازی اصلی Courtesan) در دور قبلی بازی کرده بود.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: hand Management / Constrained Bidding / Bluffing
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

۱.۹۵/۵

حساب کتاب کن ببین باید چی بیای

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی
فکر کردن در بازی خیلی وابسته به دسته کارت هایی هست که دارید و متناسب با اونها ممکنه نیاز داشته باشید زیاد فکر کنید که چی رو بازی کنید یا چی رو بازی نکنید. اما این فکر کردن از جنس یه استراتژی طولانی نیست و بیشتر یه تصمیم تاکتیک محور با توجه به شرایط کنونی بازی باید به کارت بازی کنید.
برنامه ریزی هم همینطور کوتاه مدته. البته ممکنه یه سری نقشه های بلد مدت برای بازی کردن یه سری کارت ها داشته باشید، ولی چون در هر لحظه از بازی که یه بازیکن کارت بازی میکنه، وضعیت بازی تغییر میکنه و ممکنه حتی ارتش شما هم تحت تاثیر قرار بگیره، نمیشه برنامه بلند داشته باشید و مطمئن باشید عملی میشه. مثلا ممکنه بخواید با کارت مترسک یا (Scarecrow در بازی اصلی) بخواید بلوف بزنید و یه کارت ۱۰ بازی کنید تا کارت های بالای بقیه رو بکشید بیرون. یا مثلا بخواید بقیه رو تهدید کنید که زمستان بازی می کنید و نکنید. خلاصه اینکه فکر کردن و برنامه ریزی در بازی مقدار متوسطی داره و از جنس تاکتیک.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

آینده نگری در بازی امکان پذیر نیست مگر زمانی که بتونید زیر زبون بازیکن هارو بکشید که چه کارت هایی دارن یا بتونید ذهن خوانی کنید و از کارت های که بازی میکنن بتونید آینده نگری کنید. این آینده نگری در بازی خیلی موثره چون باعث میشه زمانی که میبینید در جنگی شانس پیروزی ندارید، از اون خارج بشید یا بتونید با کمترین کارت ها و هزینه برنده یه جنگ بشید. مقدار این آینده نگری و ذهن خوانی در بازی کمه ولی تاثیرش زیاده، چون نمیشه به راحتی نقشه یه نفرو خوند، چون کارت های دستش رو نمیدونیم چیا هستن.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

حساب و کتاب ریاضی در بازی زیاده. هر کارت جدیدی که بازی میشه میتونه قدرت ارتش خود بازیکن و بقیه رو افزایش یا کاهش بده که این یعنی نیازه که قدرت ارتش هر بازیکن قبل از اینکه شما بخواید کارت بازی کنید مشخص بشه و همجنین محاسبه کنید که ببینید با بازی کردن فلان کارت از دستتون چه اتفاقی میفته.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: ~Push your luck
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

۲.۰۶/۵

دستت خوب بیاد همه رو له می کنی

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه
از نظر فنی شانس در بازی وابسته به ده کارتی هستنش که اول بازی دستتون میاد و کلا مبنای بازی تون رو به سمتی میبره که تصمیم بگیرید چطوری بازی کنید. یعنی عمق این شانس خیلی زیاده. به نوعی استراتژی و تعامل در بازی رو هم در بر می گیره که سطح بالاییه. پس در کل بازی شانسیه. از طرفی یه جنبه Push Your Luck زیر پوستی هم داخل بازی هست که باعث میشه خیلی از مواقع برید سراغ اینکه ریسک کنید و یه کارت رو بازی کنید. در مجموع مقدار شانس بازی سطح “متوسط” ولی با عمق تاثیر زیادی داره.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Constrained Bidding / Area Influence
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

۱.۹۳/۵

میتونی ارتش بقیه رو سوسک کنی

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست
جنس تاثیر در بازی دیگران در این بازی از نوع تاثیر مستقیم روی ارتش همدیگست که با بازی کردن برخی کارت ها مثل ریش سفید، زمستان و بهار اتفاق میفته. حتی زمانی که شما کارت های معمولی رو بازی می کنید، باعث میشید بازیکن های دیگه سبک بازیشون یا تاکتیکشون رو عوض کنن که این یه نوع تاثیر پنهان یا Passive هستش. در کل این تاثیر مقدار معقول و متوسطی داره اما دقیقا مشابه شانس بازی، عمق بالای داره، چون روی بازی حریفاتون یه سری تحمیلات خاص اعمال می کنه.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه
مذاکره در بازی به عنوان یه مکانیزم اصلی وجود نداره. ولی صحبت های تهدید محور، بلوف زدن و یا قول و قرار های خاص و حتی کری خوندن در بازی خیلی زیاد اتفاق میفته که برخی مواقع بازی رو خیلی پر سر و صدا میکنه، ولی از جنبه ای که هیجان بازی بره بالا، نه رو اعصاب رفتن.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

روند گیم پلی بازی طوریه که مخاطب باهاش به طرز خوبی ارتباط میگیره و جذب اون میشه. اما این روند چون وابسته به این هستش که مخاطبا چه کارتایی دارن و چقدر میتونن با اون کارت ها به نفع خودشون و به ضرر بقیه بازی کنن، زمانی که مخاطب از کارت های دستش راضی نباشه، زیاد با بازی حال نمیکنه که البته طبیعیه و از نظر فنی مشکل خاصی به حساب نمیاد. از نظر فنی گیم پلی بازی گرمه.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

۲.۸۱/۵

تا حد خوبی گرمه

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

قوانین ساده بازی گیم پلی بازی رو خیلی ساده میکنن. ولی اصل قضیه کارت های بازی و به خصوص کارت های ویژه و دوربنفش بازی هستش که به کار بردنشون و اولویت به کار رفتنشون و اینکه شما باید هی محاسبه کنید ببینید فلان کارت چقدر روی قدرت ارتش های بازیکن ها تاثیر میزاره، یکم گیم پلی بازی از حالت روان خودش خارج می کنه، که البته این خیلی زیاد نیست. نتیجتا گیم پلی بازی “روان و ساده” به سمت متوسطه.

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

۱.۹۶/۵

روان و ساده به سمت متوسط

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • محاسبه فدرت ارتش هر بازیکن به صورت بروز
  • ریسک برای بازی کردن برخی کارت ها.

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

مسیر های پیروزی بازی زیاد نیستن، اما متناسب با اینکه چه کارت هایی دستتون میاد، تجربه های متفاوتی از بازی خواهید داشت و این یعنی هر دست تا حد متوسطی براتون تازگی داره.

تکرار پذیری بازی

۲.۵۳/۵

کارت های جدید، تجربه جدید

نمودار گیم پلی رکب

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟

 
روند بازی صعودی ثابت نیست. شما هی بالا پایین میشید و ممکنه هم صعود داشته باشید و هم نزول، چون هر کارتی که بازی میشه، پتانسیل اینو داره که شما رو ببره بالا و یا بیاره پایین.

مکانیزم های بازی


مکانیزم Hand Management

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از ۱۷۰۰۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Gloomhaven, Brass, Terraforming Mars, Twilight Struggle, Viticulture
  • کاربری این مکانیزم در رکب :قراره از ده کارت یا کمتر که دستتون دارید در نوبتتون یکی رو بازی کنید. حالا اینکه کدوم، بر میگیرده به برنامه خودتون.


مکانیزم Auction/ Bidding

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از ۴۵۰۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Gloomhaven, Brass, Terraforming Mars, Twilight Struggle, Viticulture
  • کاربری این مکانیزم در رکب:  شما قراره یه سری کارت بازی کنید جلوی خودتون که قدرت ارتش شمارو مشخص میکنن. مثل یه حراج که در اون کسی برنده دور بازی میشه که قدرت ارتششریال یا ارزش کارت هاش، بیشتر باشه.


مکانیزم Area Majority/ Influence

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از ۵۶۲۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Scythe, Spirit Island, Twilight Struggle, Blood Rage, Lisboa
  • کاربری این مکانیزم در رکب: دعوا و نبرد اصلی شما با بقیه بازیکن ها بر س تصاحب استان های مختلف نقشه بازیه. هر بازیکنی که پنج استان غیر محاور یا سه استان مجاور رو فتح کنه، برنده بازیه.


مکانیزم Constrained Bidding

  • رایج بودن مکانیزم : خیلی کم (کاربرد در بیش از ۳۴ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Five Tribes, Keyflowers, Alchemist, Ra, Stockpile
  • کاربری این مکانیزم در رکب: برخی کارت های ویژه بازی میتونن کارت های سرباز بازی رو تحت تاثیر قرار بدن. از طرفی شما نمیتونید هر مقدار که میخواید به قدرت ارتششون اضافه کنید و در محدوده خاصی از اعداد و قابلیت ها این اتفاق ممکنه.

نسخه پرینتی بازی

نسخه پرینتی یا چاپزی نسخه اصلی بازی (Condottiere)

لینک دانلود

نسخه پرینتی یا چاپزی نسخه اصلی بازی نشر Fantasy Flight برای دانلود اینجا قرار داده شده که البته دفترچه راهنماشو میتونید از قسمت دفاترچه قوانین دانلود کنید.

بازی های مشابه

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟

 

 

 

 
اگر از بازی رکب  لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.
برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره رکب

  • بازی رو میشه دو نفره هم بازی کرد ؟

بله. دو نفره بازی تفاوت های کوچیکی در چیدمان کارت ها در دست بازیکن ها با حالت ۳ به بالا داره که داخل دفترچه بازی توضیح داده شده. ولی پیشنهاد میشه برید سراغ تعداد بالای بازی.

  • رکب چقدر با نسخه اصلی فرق داره ؟

از نظر فنی هیچ تفاوتی نداره و صرفا فضای بصری و داستان بازی تغییر کرده.

رومیزشکافی مخاطبین از بازی

سطح آشنایی مخاطب با بردگیم چقدر باشه ؟
بهترین تعداد بازیکن چند نفره ؟
امتیاز کلی دفترچه بازی چنده ؟
سنگینی قوانین بازی چقدره ؟
سطح استراتژی در بازی چقدره ؟
آینده نگری و ذهن خوانی در بازی چقدره ؟
سطح شانس در بازی چقدره ؟
سطح تعامل در بازی چقدره ؟
حرف زدن و مذاکره در بازی چقدره ؟
گیم پلی بازی چقدر گرمه ؟
پیچیدگی گیم پلی بازی چقدره ؟
تکرارپذیری بازی چقدره ؟
متوسط
۴ نفر
۳.۸۰/۵
۲.۵۰/۵
۳.۱۰/۵
متوسط
۳.۵۰/۵
۳.۲۰/۵
متوسط
۳.۰۰/۵
۲.۰۰/۵
متوسط


+ نکات مثبت بازی از نگاه شما:

  • تم و فضاسازی زیبا
  • گیم پلی نسبتا سریع

– نکات منفی بازی از نگاه شما:

  • کم بودن تنوع کارت های بازی
  • وابستگی زیاد برنده شدن شما به شانس
  • توضیحات ابتدایی بازی زیادن
  • اکشن های بدون جذابیت
  • سطح استراتژی کم

حستون از تجربه رکب چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما …

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد…

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم…

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *