رومیزشکافی

رومیزشکافی Architects



برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد ” بخش رومیزشکافی” در سایت آیوی گیم شوید.

بازی کارتی Architects of the West Kingdom (2018)

تمام استراتژی و برنامه ریزی خود را به کار بگیرید، تا وفاداری خود را به پادشاه اثبات کنید و به بهترین معمار پادشاهی غرب تبدیل شوید …

۱-۵ نفره

تعداد بازیکنان

۶۰-۸۰ دقیقه

مدت زمان بازی

۱۲+ سال

رده سنی

خرید بازی
نقد کیفی بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Shem Phillips, S J Macdonald
  • تصویرسازی: Mihajlo Dimitrievski
  • گرافیک: Shem Phillips
  • توسعه:
  • نسخه داخلی: Architects of the West Kingdom
  • ناشران نسخه داخلی: دهکده بردگیم، گیمیکال
  • ناشران نسخه خارجی: Garphill Games, Angry Lion Games, Portal Games, White Goblin Games , …

میخوای از Architects چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات



۳.۴۳/۵
خوب رو به خیلی خوب
۳.۴/۵

استراتژی

شانس

تعامل


سنگینی قوانین بازی
۲.۵۱ / ۵

استراتژی در بازی
۲.۵۶ / ۵

شانس در بازی
۱.۰۱ / ۵

تعامل در بازی
۱.۸۴ / ۵

گرم بودن گیم پلی
۳.۱۹ / ۵

پیچیدگی گیم پلی
۲.۱۱ / ۵

تکرارپذیری بازی
۳.۱۲ / ۵

توضیحات بازی

 

Archtects of the West Kingdom BG

 

Architects of the West Kingdom BG Box

 

Architects of the West Kingdom BG 8

 

Architects of the West Kingdom BG 9

 

Architects of the West Kingdom BG 4

 

Architects of the West Kingdom BG 11

 

Architects of the West Kingdom BG 6

 

Architects of the West Kingdom BG 10

 

Architects of the West Kingdom BG 1

 

Architects of the West Kingdom BG 2

 

Architects of the West Kingdom BG 3

 

Architects of the West Kingdom BG 5

 

Architects of the West Kingdom BG 7

 

Architects BG Expansion 1

 

Architects BG Expansion 2

 

Architects BG Expansion 3

قبلی
بعدی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type):
  • Strategy
دسته بندی (Category):
  • City Building
  • Medieval
مکانیزم ها (Mechanics):
  • Drafting
  • Solo/ Solitaire Game
  • Variable Players Power
  • Worker Placement

توضیحات دفترچه بازی

معماران پادشاهی غربی در پایان امپراطوری کارولینگان، در شهر سیرکا در سال ۰۵۸ پس از میلاد اتفاق میافتد. بازیکنان، در
نقش معماران سلطنتی، با یکدیگر رقابت میکنند تا پادشاه را تحت تاثیر قرار دهند و با ساخت ساختمانهای مختلف در سرزمین
جدید او، جایگاه اصیل خود را حفظ کنند. به این منظور، بازیکنان باید مواد خام را جمع آوری کنند، کارآموز استخدام کنند و به صورت
دقیق نیروهای خود را مورد پایش قرار دهند. شهر پر از خائن است. معماران رقیب، از هیچ کاری برای جلوگیری از پیشرفت شما
دریغ نمیکنند. آیا پرهیزگار و با فضیلت باقی میمانید یا در جمع دزدان و در بازار سیاه شما را پیدا خواهند کرد؟

توضیحات کلی بازی

بازی Architect of the West Kingdom یه بازی استراتژی با مکانیزم اصلی کارگر گذاری با سبک خاصی هستش که در اون شما در نقش یه سری معمار هستید که باید رضایت پادشاه رو جلب کنید.
آقای شم فیلیپس (Shem Philips) خالق مجموعه North Sea این بازی رو به همراه دو بازی دیگه تحت عنوان مجموعه West Kingdom با سبک کارگر گذاری خاص خودش طراحی کرده.

سابقه طراحان بازی


Shem Philips

  • Shem Phillips:
  1. Architects of the West Kingdom: Age of Artisans
  2. Paladins of the West Kingdom
  3. Viscounts of the West Kingdom
  4. Explorers of the North Sea
  5. Raiders of Scythia
  6. Noctiluca

قطعات بازی

  • ۳۵ عدد آجر (Clay)
  • ۲۵ عدد طلا (Gold)
  • ۴۰ عدد چوب (Wood)
  • ۳۰ عدد سنگ مرمر (Marble)
  • ۴۰ عدد سنگ (Stone)
  • ۱۰ نشانه بازیکن در ۵ رنگ
  • ۵۰ عدد سکه نقره (Silver)
  • ۱۰۰ عدد کارگر در ۵ رنگ
  • ۱۰ عدد کارت بازار سیاه (Black Market)
  • ۲۲ عدد کارت بدهی (Debt)
  • ۱۱ عدد کارت پاداش (Reward)
  • ۶ کارت ضریب دهی (Multiplier)
  • صفحه اصلی بازی
  • ۵ صفحه بازیکن دو طرفه
  • ۴۰ کارت کارآموز (Apprentice)
  • ۴۰ کارت ساختمان (Building)
  • دفترچه قوانین بازی


مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره
بازی در عین حال که استراتژی و نیمه سنگینه (در این مورد به طور مفصل تر در بخش ماهیت و گیم پلی صحبت می کنیم)، ولی از نظر اینکه مخاطب در اون به دلیل عدم آشنایی با بردگیم نتونه با بازی پیش بیاد، بازی تونسته طوری عمل کنه که با کمترین اکشن، بازیکن با بازی پیش بیاد و عملا مشکل سنگینی بازی از نظر اکشن های زیاد و نا آشنا برای مخاطب در بازی وجود نداره. البته محاسبات و استراتژی پشت این اکشن هم مهمه که دقیق تر در ادامه دربارش صحبت می کنیم. نتیجتا از نظر آشنایی با بردگیم با در نظر گرفتن همه این مباحث سطح آشنایی مورد نیاز برای مخاطب “متوسط” هستش. یعنی مخاطبی که هر از گاهی یه بردگیم جدید تجربه می کنه.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

بازی از نظر فنی یه بازی متوسط به سمت نیمه سنگین به حساب میاد و البته کاملا استراتژی هستش. نکته مهم درباره جور کردن بازیکن برای بازی اینه که مخاطبتون بتونه یه ساعت الی یک و نیم ساعت بشینه پای یه بازی و فکر کنه، استراتژی بچینه، برنامه ریزی کنه، محاسبه کنه و … . نکته اصلی در جور کردن بازی کن برای بازی های استراتژی متوسط مثل همین بازی، اینه که اولا مخاطب بتونه با بازی پیش بیاد (از نظر زمانی) و نکته دوم اینه که حوصله فکر کردن داره یا نه. چون اگر بخواد صرفا تو بازی فقط اکشن انجام بده و فکر نکنه، بازی تجربه خوبی برای بقیه خلق نمیکنه. نتیجتا برای تجربه بازی اگر با یه گروه مخاطبی که سطح آشنایی شون با بردگیم متوسطه روال بودید، تا وفتی دوباره یه گروه جدید برای بازی گیرتون نیفتاده، بازیکنارو عوض نکنید.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

اول از تصویر سازی بازی شروع کنیم. تصویر سازی بازی کارتونی و تم وایکینگی طور داره که خب علاقه مندای خودشو میتونه داشته باشه. بازی تماتیک نیست و زیاد شما در بازی قرار نیست محو تماشای کارت های بازی یا برد بازی بشید ولی به هر حال فضای بصری خاص بازی میتونه برای عده ای جذاب باشه. درباره گیم پلی بازی میشه گفت که گیم پلی تا حد متوسطی فکری و گسترده از انتخاب های مختلفه که برای افرادی که بازی های استراتژی دوست دارن قطعا میتونه مناسب باشه. یه ویژگی جالب بازی هم اینه که شما میتونید در بازی درست کار باشید و برید سراغ کمک کردن به ساخت کلیسای جامع یا Cathedral و یا در عین حال بخواید شرور بازی در بیارید برید سراغ بازار سیاه یا Black Market. نتیجتا برای بچه های شرور دنیای بردگیم میتونه بازی لذت بخشی باشه. اینکه برن سراغ خلاف کاری و پول در بیارن. البته این فقط یه شوخی بود.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

۱ نفره
۱.۷/۵
۲ نفره
۲.۷/۵
۳ نفره
۴/۵
۴ نفره
۴.۷/۵
۵ نفره
۳.۹/۵
۴ نفر
تعداد ایده آل بازیکنان
از یک نفره یا سولو بازی شروع کنیم، تجربه یه نفره بازی زیاد توصیه نمیشه چون این بازی یه بازی استراتژی چند جانبه هستش. در دفترچه بازی برای تک نفره بازی و چیدمان مخصوص اون با کارت های Scheme بازی وجود داره. دو نفره اون هم فضای یه بازی دوئل خیلی خفن رو نداره ولی بد نیست. وارد ۳ نفره بازی که میشیم فضای تجربه بازی خیلی بهتر از ۲ نفره بازیه و تا حد خوبی میتونه فضای استراتژی و اصل تجربه بازی رو منتقل کنه. بهترین تجربه بازی تعداد ۴ نفره بازیه که در اون هم به اندازه کافی تنوع گیم پلی رو درک می کنید، به دلیل تعداد بازیکن زیاد و همچنین اونقدرا بازی گره نمیخوره و پیچیده نمیشه بخاطر تعداد بالای بازیکن. البته بازی های استراتژی کلا زیاد برای تعداد بازیکن بالاتر از ۵ و ۶ نفر طراحی نمیشن چون دیگه از فضای استراتژی و فکر کردن به فضای فشار روانی و عصبی وارد میشن. تعداد ۵ نفره بازی هم خوبه ولی تعداد بازیکن ها ممکنه یکم بازی رو کند و یا گیم پلی رو به سمت پیچیده و سرد شدن ببره و دلیل اصلی این امر خود بازیه. تا حدی میشه گفت کامپوننت و کمیت های بازی، مناسب برای بازی تا ۴ نفره و بازی ۵ نفره یه سری محدودیت های از جنس تجربه بازی و حس کسل کنندگی بازی به جا میزاره. پیشنهاد میشه بازی رو ۳ یا ۴ نفره تجربه کنید.

رده سنی بازیکنان

۱۴+
حداقل رده سنی
۴۵-
حداکثر رده سنی
۱۹+
رده سنی ایده آل بازیکنان
بازی برای ۱۲+ سال مناسبه. اما این رده سنی حداقلی برای بازی از این نگاه ذکر شده که بازیکن بتونه قوانین بازی رو درک کنه، اما اینکه یه تجربه خوب از بازی به جا بزاره و بازیکن کم سن بتونه در بازی استراتژی بچینه و با بازی پیش بیاد، برای یه فرد ۱۲ ساله یکم سخته. برای همین حداقل رده سنی برای بازی میره روی حدود ۱۴، ۱۵ سال. حداکثر رده سنی با توجه به میزان استراتژی بازی و سبک کارگرگذاری منحصر به فرد اون تا حدی هستش که مخاطب بتونه محاسبات ذهنی انجام بده و با بازی پیش بیاد. البته این محاسبات لزوما از جنس محاسبات ریاضی نیستن. با این حساب حدودا رده سنی ۴۵ سال میتونه برای مخاطب حداکثری این بازی منطقی باشه. در عین حال رده سنی ایده آل بازیکن های حدود ۱۸ تا ۲۰ ساله که ذهن در اوج فعالیت خودشه و میتونه کارآمد تر عمل کنه. البته برای مخاطب گیمر و پیگیر بردگیم، رده سنی مهم نیست و به نوعی واقعا صرفا سن یه عدده!

مناسب برای چه جمعی

بازی ویژگی خاصی نداره که برای جمع های خاصی تجربه خوبی رو خلق نکنه. در همین راستا برای عمده جمع های دوستانه و خانوادگی مناسبه.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
۴.۶/۵
گیم گورو(فرد)
۳.۹/۵
ویدئو آموزش
۳/۵
دفترچه قوانین
بهترین راه یادگیری
دقترچه فارسی بازی در دسترس نیست ولی دفترچه های انگلیسی بازی که نسخه Garphill Games اون در دسترسه و نسخه دانلودیش رو برای دانلود قرار میدیم، برای یادگیری بازی مناسبه. ولی خب برای دوستانی که حوصله خوندن ندارن، بهتره یه نفر بره بازی رو یاد بگیره و بیاد به بقیه هم یاد بده. البته باز هم احتمالا نیاز خواهید داشت که برای نکات ریز بازی برید سراغ دفترچه.

ویدئو های آموزشی مناسب برای بازی

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

حجم دفترچه بازی ۲۷ صفحه هستش که متناسب با سنگینی بازی و اطلاعاتی که داخل اون هست مناسبه. البته بیشتر صفحات دفترچه رو معرفی قسمت های مختلف برد بازی گرفته که اگر از اونها صرف نظر کنیم، حجم دفترچه خیلی کمتر میشه. و البته باید گفت که اون اطلاعات زائد نیستن.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و … چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه انگلیسی بازی از نظر نگارش مناسبه ولی مناسب مخاطب عمومی بردگیم داخلی نیست. این اتفاقیه که تو خیلی از بازیا میفته و ادبیات نوشتاری دفترچه ها گرچه برای مخاطب خارجی که تا حد خوبی بردگیمیه مناسبه، ولی برای مخاطب داخلی که تازه با بردگیم آشنا شده نه. بقیه المان های گرافیکی دفترچه هم مناسب هستن. یه سری جاها به پیوست دفترچه با رنگ آبی ارجاع داده شده که خیلی کمک کننده هستش.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه بازی واقعا برای یادگیری بازی مناسبه و تا حد خوبی اطلاعاتی که پوشش داده همه اطلاعاتی مفیدی هستن که بدرد شما میخوره. برخی جاها یه سری نکات رو ذکر کرده که مثلا در نگاه اول شاید اصلا به نظر ضروری نیان ولی وقتی بازی رو تجربه کنید میبینید دقیقا به همون نکات در همون مکانی که نیاز دارید برخورد کردید و با مراجعه به دفترچه سریع میتونید اونو پیدا کنید. این نشون میده برای دفترچه بازی زمان زیادی گذاشته شده. البته اینکه آقای شم فیلیپس و مکدونالد تجربه طراحی بازی های ریدرز و … رو دارن، قطعا بی تاثیر در خوب بودن این دفترچه نیست.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

در بازی هایی که نکات و قوانین ریز زیادی دارن، دفترچه باید خیلی دقیق و دسته بندی شده اطلاعات رو در اختیار مخاطب بزاره که نه مخاطب از زیاد بودن اطلاعات و بد نوشته شدن اونها و البته ترتیب اشتباه اونها گیج بشه و نه اینکه کلا بیخیال دفترچه بشه. در این بازی که خب بازی متوسطی هست (از نظر سنگینی)، دفترچه به نحو مناسبی کامل نوشته شده و اطلاعات درون اون هموطوری که در قسمت قبل گفتیم برای یادگیری بازی مناسب هستن.

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

۰۵-۱۰
۰.۸/۵
۱۰-۱۵
۳/۵
۱۵-۲۰
۴.۴/۵
۲۰+ .
۴/۵
۱۵-۲۰ دقیقه
زمان میانگین به دقیقه
توزیع زمانی مطالعه دفترچه تقریبا اینطوریه که عمدتا بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای اکثر افراد طول میکشه که دفترچه رو مطالعه کنن و اصل بازی رو یاد بگیرن. بیشتر وقت مطالعه تون رو هم آشنایی با مکان های مختلف روی برد بازی میگیره.

لینک های دانلود دفترچه راهنمای بازی

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از ۱ دقیقه
۳/۵
بین ۱ تا ۵ دقیقه
۴/۵
بیشتر از ۵ دقیقه
۰/۵
۱.۵ دقیقه
زمان میانگین
برد بازی رو میزارید وسط، منابع رو میزارید کنار برد. کارت های Apprentice رو برد بزنید و در جای خودشون روی برد ازشون ۸ تا رو کنید. همینطور کارت های سازه یا buildings رو بر بزنید و در جای مخصوص خودش روی برد بازی قرار بدید. به هر بازیکن یه برد از پنج کاراکتر بازی بدید به همراه ۲۰ کارگر مخصوص رنگ خودش.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

یه ویژگی منحصر به فرد بازی اینه که کلا شما قراره در نوبتتون یه کار انجام بدید: یه کارگر بزارید روی یه نقطه نقشه و اکشن اون نقطه رو انجام بدید. این یعنی نهایت سادگی اکشن های اصلی یه بازیکن. حالا اینکه کارگر رو کجا بزارید میشه یه مجموعه انتخاب که عمق استراتژی بسیار بالایی داره و فکر کردن شمارو میطلبه. اکشن های هر مکان در صفحه بازی منحصر به خودشه و توضیحات مفصل خودش رو داره و از این نظر قوانین جزئی بازی تعداد بالایی دارن. چون نیازه که شما بدونید هر مکان در صفحه بازی چه کاربرری داره و قرار دادن کارگرتون در اونجا میتونه چه اتفاقی رو رقم بزنه. از طرفی هر اکشن خودش یه سری جزئیات داره که البته زیاد نیستن ولی نیازه به اونها هم مسلط بشید. نتیجتا با در نظر گرفتن اکشن های فرعی که مربوط به مکان های روی صفحه بازی میشن، حجم قوانین بازی مقدار ” متوسط” داره.

سنگینی قوانین بازی

۲.۵۱/۵
تقریبا متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

قوانین بازی سنگین نیستن و اعمال اونها در بازی هم بسیار سر راست و راحته. به نوعی چالش و سنگینی اجرایی نداره. از نظر سنگینی قوانین بازی سطح متوسط داره و سرعت تسلط به اونها هم به دلیل اینکه نیازه شما بدونید اینکه کارگرتون رو میزارید فلان نقطه چه اتفاقی میفته و … سطح “متوسط” داره.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Worker Placement / ~Set Collection / ~Hand Management
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

۲.۵۶/۵
کوه یخی از استراتژی

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی
سبک کارگرگذاری بازی هم منحصر به فرده و اینطوریه که بر خلاف بقیه بازی های کارگر گذاری دیگه مثل Stone Age یا Agricola و …، شما تعداد زیادی کارگر دارید که نمیتونید جمعیتشون رو بیشتر کنید و فقط میتونید اونهارو روی نقشه بزارید و به محض گذاشتن روی یه نقطه از نقشه یا صفحه بازی، اکشن اون نقطه رو انجام میدید و دیگه مثل بقیه بازی ها نیست که تو یه فاز کارگر هاتون رو میزارید و تو فاز بعدی که کارگر هارو بر میدارید، اکشن اون رو انجام میدی. از طرفی کارگر هاتون رو نمیتونید بر دارید مگر در صورتی که از اکشن Town Center در بازی استفاده کنید یا همه کارگرهاتون رو تماما روی صفحه گذاشته باشید.
با این نگاه به بازی، فکر کردن در بازی یه اتفاق دائمیه. شما در هر لحظه از بازی نیاز دارید که فکر کنید به اینکه کارگرتون رو کجا بزارید. البته لازمه بگیم فکر کردن خیلی عجین شده با برنامه ریزی در بازی.
برنامه ریزی در بازی داستان مفصل تری داره. برنامه ریزی در بازی هم از جنس تاکتیک و هم از جنس استراتژی به مقادیر متفاوت وجود داره. از ویژگی های منحصر به فرد این بازی اینه که تونسته صرفا با اکشن کارگر گذاری، عمق استراتژی زیادی در بازی خلق کنه. وقتی شما میخواید کارگر بزارید روی نقشه، نیازه که یه برنامه ریزی و فکر کردن کوتاه مدت برای این داشته باشید که اگر فلان جا کارگر بزارم چی گیرم میاد و این به چه دردی میخوره و باهاش میتونم چیکار کنم؟ در عین حال نیازه دارید به یه سری محاسبات ذهنی که سبک سنگین کنید که کجا کارگر بزارید که بهترین گزینه باشه. این میشه تاکتیک بازی که در راستای یه استراتژی بزرگ تره که به دو صورت خودش رو نشون میده: اول از جنس سرمایه گذاری روی یه جنبه از بازی. مثلا سرمایه گذاری روی بازار سیاه و کلیسای جامع یا Cathedral. یا سرمایه گذاری روی جمع کردن منبع و ساخت و ساز از طریف Guildhall و یا ترکیبی از همش. یعنی شما یه مشی و متود حرکتی برای بازیتون انتخاب می کنید و طبق اون پیش میرید که البته در طول بازی لزوما ثابت نیست. مخصوصا اگر اولین دست هایی باشه که بازی می کنید. دوم صورت استراتژی از جنس کمیت کارگر هاتونه که کلا ۲۰ تا هستش و نیازه برای هموشن برنامه داشته باشید. یعنی شما یه محدودیت دارید به اسم تعداد کارگر ها که باید با یه استراتژی دقیق اونهارو به نقطا مختلف بفرستید چون ممکنه یه عده شون به وسیله بقیه بازیکن ها دستگیر بشن، یه عده شون رو نتونید بر گردونید یه عده کلا کاربردی نداشته باشن چون جای درستی فرستاده نشدن.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

چون همه اطلاعات بازی به جز قسمت کمی از اون آشکاره، آینده نگری در بازی با توجه به اینکه ذهن خوانی در بازی از جنس حدس زدن استراتژی بازیکن های دیگست، اتفاقیه که در بازی زیاد رخ میده. یعنی شما میتونید با یه سری محاسبات نه لزوما ریاضی و دقت کردن به سبک بازی بقیه، چند قدم پیش روی بازی رو پیش بینی کنید. در برای این کار نیاز دارید به اینکه به بازی دیگران دقت کنید و سعی کنید استراتژی بازی اونهارو (البته اگر اصلا استراتژی داشته باشن) حدس بزنید. مثلا فلان بازیکن که داره فلان منبع رو خیلی جمع می کنه میخواد چیکار کنه یا دنبال کدوم کارت کارآموز میگرده یا الان میخواد فلان کارگر های کدوم بهمان بازیکن رو دستگیر کنه و … . سطح آینده نگری و ذهن خوانی در مجموع تقریبا “زیاد” هستش.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

حساب و کتاب ریاضی در بازی دو نوعه: یکی شمارش تعداد المان های بازی مثل منابع و کارگر ها و … . و دوم محاسبات ذهنی که عمدتا از نوع شمارش و جمع و تفریق سادست برای برآورد سود و زیان حاصل از یه اکشن شما بریا گذاشتن یه کارگر روی صفحه بازیه.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Card Drafting / Drafting~
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

۱.۰۱/۵
اثر خاصی از شانس نیست

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه
بازی کلا شانس محور نیست و ابزار شانس در اون یکی نحوه انتخاب کارت های سازه اول بازی به وسیله مکانیزم Drafting هستش و دیگری کشیدن کارت از دسته کارت های سازه روی صفحه بازی.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Worker Placement
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

۱.۸۴/۵
تعامل در راستای استراتژی

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست
نکته مهمی که سبک تعامل این بازی داره اینه که در این بازی شما نمیتونید همدیگه رو بلاک کنید. در عمده بازی های کارگر گذاری شما میتونید با چیدن کارگر هاتون در یه نقطه، ظرفیت کارگر اون نقطه رو پر کنید و نزارید بازیکن های دیگه از اون نقطه استفاده کنن. اما در این بازی غیر از منطقه بازار سیاه یا Black Market، شاهد این اتفاق نیستیم. تاثیری که شما میتونید روی بازی بقیه بزارید یکی از جنس تاثیر مستقیم با دستگیری کارگر های اون بازیکنه که از طریق Town Center بازی انجام میشه و دیگری از جنس استراتژی هستش که شما میچینید و بازیکن های دیگه رو در یه سری دام های ریز و درشت میندازید. مثلا تو یه نقطه از بازی چهارتا کارگر میزارید تا بقیه برن به سمت دستگیری اونها و شما جای دیگه کار خودتون رو بکنید. یا اینکه میرید سراغ اینکه بازار سیاع رو Reset کنید و یه بازیکن مجبور شه پرهیزکاری یا Virtue از دست بده و … . در کل این مقدار تعامل برای بازی معقول و مقدار “متوسطی” داره.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه
از نظر فنی نیازی به حرف زدن در بازی نیست و بازی عملا استراتژیه و بازیکن ها باید با نقشه های ذهنی شون با هم حرف بزنن. البته صحبت های مختلف مربوط به بازی یا نامربوط از سوی بازیکن ها غیر قابل اجتنابه.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

برای اینکه بتونیم درباره گرمای گیم پلی صحبت کنیم یه سری نکات مهم وابسته به ویژگی های منحصر این بازی رو بررسی می کنیم: اول سبک کارگر گذاری خاص بازی که در قسمت استراتژی توضیح داده شد. این سبک کارگرگذاری گیم پلی بازی رو به سمتی برده که خیلی ساده و خیلی روان بشه (نسبت به سنگینی خود بازی). یعنی هر بازیکن نیازه در نوبت خودش فقط یه کارگر بزاره یه جای صفحه بازی یا نقشه و اکشن اون قسمت رو انجام بده. این اتفاق به سادگی رقم میخوره و مخاطب خیلی راحت میتونه با بازی ارتباط بگیره. نکته دوم درباره میزان استراتژی بازیه که متناسب با مخاطب های بازی میتونه در عین حال عمیق یا سطحی باشه به طوری که اگر شما تعداد دفعات بالا بازی رو تجربه کرده باشید، احتمالا سبک بازیتون خیلی عمیق تر میشه و این عمیق شدن به دور از پیچیدگی و گره خوردن گیم پلی بازی رخ میده. البته ممکن هم هست گیم پلی گاها گره بخوره که غیر قابل اجتنابه. یعنی اینکه مخاطب شما چقدر بردگیمی باشه، میتونه تعیین کنه بازی چقدر استراتژیک باشه. این نکته از نظر فنی متناسب با مکانیزم های بازی هم قابل بررسی هستش. یعنی وقتی مکانیزم های بازی رو بررسی می کنیم میبینیم که کل استراتژی و تعامل بازی خلاصه شده در یه مکانیزم Worker Placement. با در نظر گرفتن این نکات و یه سری نکات جزئی تر که جای ذکر اونها نیست، نتیجتا گیم پلی Architects of the West Kingdom تا حد خوبی گرمه.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

۳.۱۹/۵
گرم از نوع ساده و روان

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

با در نظر گرفتن نکاتی که در قسمت “گرم بودن گیم پلی” گفتیم و سطح سنگینی قوانین بازی، مقدار استراتژی و تعامل بازی، مقدار پیچیدگی و سنگینی گیم پلی Architects تا حد خوبی روان و سادست. در کل بازی یه بازی متوسطه و نکته مهمی که باید ذکر شده در اینجا اینه که این متوسط بودن به معنی کم بودن عمق استراتژی برای بازیکن هایی که بازی های سنگین بازی می کنن نیست، بلکه اگر مخاطبتون گیک یا خوره بردگیم باشه، بازی تا حد خوبی استراتژیک و چالشی میشه. از طرفی بازی راند و دور و فاز و … نداره و همینطوری به نوبت پیش میره تا به شرط انتهای بازی برسید. این خودش در ساده شدن گیم پلی خیلی تاثیر گذاشته.

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

۲.۱۰/۵
کوه یخی از جنس استراتژی

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • مدیریت کارگر ها به این دلیل که شما تمام کارگر های خودتون رو دارید و باید به درستی اونهارو مدیریت کنید.
  • دستگیر شدن کارگر هاتون در نقطه ای که زیاد جمع شدن.
  • محاسبات ذهنی برای بازی کردن کارت.

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

تنوع تجربه بازی (تنوع گیم پلی)

کم
متوسط
زیاد

مسیر های که برای پیروزی توسط بازی در اختیار شما قرار میگیره تا حدی نزدیک به متوسطه. در بازی شما از روش های مختلفی میتونید امتیاز بدست بیارید که البته سرمایه گذاری روی همه اونها کار سختیه و این یعنی نیازه شما تصمیم بگیرید روی چه چیزهایی میخواید سرمایه گذاری کنید. میخواید بد باشید و برید سراغ بازار سیاه و امتیاز Virtue یا پرهیزکاری رو از دست بدید، یا میخواید نیکوکار باشید و برید سراغ ساخت Cathedral یا کلیسای جامع. در عین حال تنوع گیم پلی یا نتوع تجربه بازی، تا حد خوبی بالاست.

تکرار پذیری بازی

۳.۱۲/۵
تازگی، از جنس سبک امتیاز گیری

نمودار گیم پلی Architects of the West Kingdom

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟

 
بازی تا حدودی خطی پیش میره و نم نم هیجان بازی زیاد میشه. البته چون محاسبه امتیازات آخر بازی صورت میگیره، و شاید شما نتونید مقدار امتیازات بازیکن هارو در حین بازی داشته باشید، ممکنه یه غافل گیری هایی آخر بازی داشته باشید. یکی دیگه از شگفتی های بازی اینه که شما قراره روند صعوری گیم پلی رو با تکرار یه اکشن (کارگر گذاری) به پایان برسونید بدون اینکه خسته کننده باشه.

مکانیزم های بازی


مکانیزم Drafting

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از ۴۳۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Terraforming Mars, Wingspan, Agricola, Blood Rage, On Mars
  • کاربری این مکانیزم در Architects: در ابتدای بازی کارت های سازه ای که دستتون میاد از طریق قاعده Drafting هستش که در دفترچه توضیح داده شده.


مکانیزم Solo/ Solitaire Game

  • رایج بودن مکانیزم : نسبتا رایج (کاربرد در بیش از ۲۴۹۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Gloomhaven, Scythe, the Feast of Odin, Viticulture, Mage Knight
  • کاربری این مکانیزم در Architects: بازی قابلیت تک نفره هم داره.


مکانیزم Variable Player Powers

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از ۱۳۰۰۰ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Root, 7Wonders, Dead of Winter, Small World, Avalon
  • کاربری این مکانیزم در Architects:اگر بخواید با طرف دوم کارت های کاراکتر بازی کنید یه سری منابع اولیه متفاوت گیرتون میاد.


مکانیزم Worker Placement

  • رایج بودن مکانیزم : نسبتا رایج (کاربرد در بیش از ۲۸۴۵ بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Agricola, Tzolk’in, Stone Age, Raiders of the North Sea, Targi
  • کاربری این مکانیزم در Architects: شما باید در بازی برای اینکه بتونید کار های مختلفی انجام بدید باید کارگر هاتون رو بزارید روی نقاط مختلف نقشه

نسخه های توسعه دهنده بازی

اکسپنشن های Architects of the West Kingdom






پرومو کارت های Architects of the West Kingdom


















بازی های مشابه

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و … در طول بازی به چه صورته ؟

 

 

 

 

 
اگر از بازی Architects لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.
برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره Architect of the West Kingdom

  • بازی نسخه تک نفره هم داره؟

تک نفره بازی به صورت یه قسمت جدا در دفترچه بازی اورجینال قرار داده شده که با کارت های خاصی انجام میشه. نسخه های داخلی بازی، یعنی نسخه گیمیکال و دهکده بردگیم هم این نسخه رو ندارن و احتمالا باید جدا تهیه کنید. البته نسخه گیمیکال بازی به همراه اکسپنشن Age of Artsans هستش.

  • کدوم نسخه داخلی رو بخریم؟

هر دو نسخه تغییری در گیم پلی بازی ندادن و آرت اصلی بازی رو هم دست نزدن اما نسخه گیمیکال اکسپنشن Age of Artisans بازی رو هم داره که میتونید بازی رو تا ۶ نفره بازی کنید. از نظر کیفیت بازی به پیج دایورژن در اینجا مراجعه کنید.

رومیزشکافی مخاطبین از بازی

سطح آشنایی مخاطب با بردگیم چقدر باشه ؟
بهترین تعداد بازیکن چند نفره ؟
امتیاز کلی دفترچه بازی چنده ؟ (نسخه دهکده بردگیم)
امتیاز کلی دفترچه بازی چنده ؟ (نسخه گیمیکال)
سنگینی قوانین بازی چقدره ؟
سطح استراتژی در بازی چقدره ؟
آینده نگری و ذهن خوانی در بازی چقدره ؟
سطح شانس در بازی چقدره ؟
سطح تعامل در بازی چقدره ؟
حرف زدن و مذاکره در بازی چقدره ؟
گیم پلی بازی چقدر گرمه ؟
پیچیدگی گیم پلی بازی چقدره ؟
تکرارپذیری بازی چقدره ؟
متوسط
۴ نفر
۳.۲۰/۵
۳.۶۰/۵
۲.۷۰/۵
۳.۱۰/۵
متوسط
۲.۰۰/۵
۲.۵۰/۵
متوسط
۳.۳۰/۵
۲.۴۰/۵
متوسط


+ نکات مثبت بازی از نگاه شما:

  • سبک کارگر گذاری جالب
  • اکشن های کم با استراتژی بالا
  • تنوع در روش های کسب امتیاز در بازی
  • سطح تعامل معقول در بازی

– نکات منفی بازی از نگاه شما:

  • تصویر سازی و تم بازی در گیم پلی بی تاثیره . حس نمیشه.
  • یک نفره بازی توضیحات بیش از حدی داره و به اندازه توضیحاتش جذاب نیست.

حستون از تجربه Architects چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما …

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد…

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم…

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *