طراحی بازی

۵ کتاب که هر طراح بازی باید بخونه!

در مقالات قبلی رفتیم سراغ یه سری منابع وبسایتی برای مقالات و پادکست های طراحی بازی که محتوای مناسب و مفیدی برای موضوعات مختلف حول طراحی بازی های رومیزی و بردگیم ها دارن و میتونن برای طراحای بازی داخلی مفید باشن. مقالات قبلی رو میتونید از اینجا و اینجا مطالعه کنید.
در این مقاله میخوایم بریم سراغ ۵ کتاب با موضوع طراحی بازی. در انتخاب این کتاب ها چندتا نکته باید بگم:

  1. اینا از کتاب هایی هستن که خودم خوندم و معتقدم کتاب های خوب و مفیدی هستن.
  2. قطعا کتاب های خوب دیگه ای هم در این موضوع هست که در آینده معرفی می کنم و میتونید اونهایی که خودتون خوندید و تایید می کنید رو در قسمت نظرات زیر همین پست بنویسید.
  3. کتاب ها طوری انتخاب شدن که هر کدوم با بقیه متفاوت باشه و همشون باهم یه مجموعه جامع از همه المان های لازم برای طراحی بازی رو پوشش بدن. یعنی سعی کردم اینطوری نباشه که همه کتاب ها بخوان یه حرف رو بزنن. یه کتاب مثل مجموعه Kabold خیلی کاربردیه، یه کتاب مثل Art of Game Design یکم تئوری تر و بنیادی تره، یه کتاب مثل Eurogames تاریخی طوره و … .
  4. سعی کنید همه این کتاب هارو مطالعه کنید و نگید مثلا کتاب فلان خیلی تئوریه و بدرد نمیخوره. سعی کنید از همه جنبه ها اطلاعات خودتون رو گسترش بدید و جامع یاد بگیرید.
  5. در حین مطالعه کتاب ها حتما طراحی بازی رو هم پیش ببرید و اینطوری نباشه که بیخیال ایده پردازی بشید تا فلان کتاب رو تموم کنید. اطلاعات جدیدی که بدست میارید رو روی بازیتون سوار کنید و اونو توسعه بدید.

این نکته رو هم بگم که ترتیب کتاب هایی که معرفی می کنیم، هیچ معنی خاصی نداره و تصادفی هستن.
 

 ۱. Art of Game Design


اگر از افرادی باشید که پیگیر طراحی بازی هستید حتما اسم این کتاب رو شنیدید. دیگه هر مرجع تولید محتوایی که حول طراحی بازی صحبت میکنه میره سراغ این کتاب. این کتاب اثر آقای Jesse Schell که یه ویدئوگیم دیزاینره هستش و یه نگاه فنی منحصر به مقوله بازی، طراحی بازی و المان های مختلف بازی داره.
این کتاب به مقوله بازی های رومیزی به طور خیلی اختصاصی نمیپردازه ولی مقوله بازی رو برای طراحای بازی خیلی جالب و یکتا جا میندازه. خودش هم در مقدمه کتاب ادعا میکنه که کتاب رو طوری نوشته که برای همه نوع طراح، از ویدئو گیم تا بازی های رومیزی، قابل استفاده باشه.
کتاب شامل یه سری تیپس یا لنز برای بازی هستش که شامل المان های مختلف بازی میشن که طراح باید درباره اونها تصمیم های مختلفی بگیره. این لنز ها علاوه بر اینکه داخل کتاب بررسی شدن، داخل یه اپلیکیشن هم جمع آوری شدن که لینک دانلود هردو نسخه اندروید و ios اش رو قرار میدیم.
کتاب شامل ۳۴ فصل میشه که تقریبا از تئوری ترین ها به سمت کاربردی ترین ها میره.
این کتاب به تازگی توسط آقای ابوذر پوررنجبر، مدیر استودیو بازی سازی Blazingfall Games، و آقای پویا صباغ به فارسی ترجمه شده که لینک خرید pdf اون و یا دانلود ۱۰ فصل اول کتاب به صورت رایگان رو در قسمت لینک های دانلود قرار میدم.
 

لینک های دانلود:

 

 ۲. Rules of Play


این کتاب که کار مشترکی از Katie Salen طراح بازی و انیماتور و Eric Zimmerman، مدیرعامل Gamelab، هستش که همونطور که از اسمش مشخصه از مفهوم بازی کردن یا Playing شروع میکنه و به سمت طراحی بازی پیش میره. بازی درباره طراحی همه انواع بازی های رومیزی، شامل سبک ترین بازی ها تا استراتژیک ترین آنهاست.
نکته منحصر و یکتای کتاب در سبک نوشتن، نگاه اون به بازیه. کل فصول کتاب در راستای این هستن که به بازی به سبک های مختلفی نگاه میکنه و و بعد در اون راستا میاد بازی رو تعریف، بررسی و تحلیل میکنه که المان های مختلف بردگیم هارو در بین اونها و در جای اصلی خودشون میتونید پیدا کنید.
مباحث کتاب گرچه به ظاهر شبیه مباحث تئوری خیلی مفصل هستن، ولی وقتی با اونها پیش میرید به حدی عملی و کاربردی میشن که میتونید ازشون استفاده های مختلفی برای طراحی بازی بکنید.
محتوای مفصل کتاب شامل ۳۳ فصل هستش که در ۴ حوزه کلی بررسی میشن:

  1. Core Concepts: مفاهیم کلی
  2. Rules: قوانین
  3. Play: بازی کردن
  4. Culture: فرهنگ

 

لینک های دانلود:

 

 ۳. Building Blocks of Tabletop Game Design


این کتاب توسط Geoffrey Engelstein و Isaac Shalev نوشته شده و یه کتاب تخصصی تر در حوزه طراحی بازی های رومیزی به حساب میاد چرا که در اون پرداخته شده به مکانیزم های بازی های رومیزی و انواع مختلف اونها.
یعنی در این کتاب شاهد دسته بندی های جالبی از بردگیم ها هستیم که البته با فضای دسته بندی سایت هایی مثل سایت BGG تفاوت هایی داره و به نظر من خیلی بهتره.
کتاب اول اومده بردگیم هارو به ۱۳ دسته کلی تقسیم کرده که مبنای تقسیم اونها هم مکانیزم های بازی هستش؛ این دسته ها به این صورت هستن:

  1. Game Structure: دسته ساختار بازی، مثل کوآپ بودن، سولو بودن، شبه کوآب، کمپین محور و …
  2. Turn Order: نوبتی بودن بازی یا دور داشتن بازی.
  3. Actions: سبک اکشن های بازی مثل Acton Point داشتن یا Action Queue و … .
  4. Resolution: مکانیزم هایی مثل Enclosure یا Minimap که بیشتر مرتبط با کامپوننت های بازی هستش.
  5. Game End and Victory: مکانیزم های مرتبط با شرط پایان بازی یا تعیین برنده. مثل Player Elimination
  6. Uncertainity: عدم قطعیت در بازی شامل مکانیزم های شانس محور. مثل Push Ypur Luck
  7. Economics: مکانیزم هایی که جنبه اقتصادی و نسبتا تعامل محوری دارن. مثل Income
  8. Auctions: دسته مکانیزم های حراج و مزایده و مناقصه.
  9. Worker Placement: دسته مکانیزم های کارگر گذاری.
  10. Movement: دسته مکانیزم هایی که در آنها حرکت وجود دارد. مثل Pattern Movement یا Roll and Move.
  11. Area Control: مکانیزم های مرتبط با منطقه گیری و منطقه.
  12. Set Collection: مکانیزم های مزتبط با کلکسیون جمع کردن یا جور کردن دست.
  13. Card Mechanism: مکانیزم های کارت محور مثل Deck Building.

 

لینک های دانلود:

 

 ۴. Eurogames


برخلاف کتاب های قبلی این کتاب یکم فضای تاریخی و فرهنگی مبحث بردگیم رو و بیشتر بازی های اروپایی یا یوروگیم ها (Euro Games) بررسی می کنه.
از تاریخ بردگیم های آمریکایی_انگلیسی شروع می کنه و به فضای بردگین های آلمانی میرسه و بعد سراغ تولد بردگیم های سبک اروپایی میره.
در کل این کتاب حنبه تاریخی و فرهنگی داره و زیاد اطلاعات کاربردی در اختیارتون نمیزاره ولی برای یه طراح بازی قطعا لازمه که این کتاب رو خونده باشه که از بنیاد فرهنگی این صنعت مطلع باشه.
میتونید فهرست مطالب این کتاب رو در تصویر زیر ببینید:

لینک های دانلود:

 

۵. Kobold Guide to Board Game Design


شاید کاربردی ترین کتاب در بین این لیست پنج تایی همین کتاب باشه. اگر از طرفداری های مجموعه کتاب های Kabold باشید احتمالا میدونید که سبک کتاب چطوریه. سوژه این کتاب طراحی بردگیم هستش.
این کتاب یه مجموعه کاربردی از طراحای بازی رومیزی مثل Mike Selinker و James Ernest و … هستش که برونو فیدونی (Bruno Faidutti) فرانسوی و طراح بازی رومیزی Citadels یا دژ در وصف اون میگه:

کاش این کتاب رو بیست سال زودتر خونده بودم.

کتاب در حالت کلی چهار سرفصل اصلی داره که هر سرفصل اصلی به چند سرفصل تقسیم میشه که هر سرفصل رو یه نفر نوشته. سرفصل های اصلی اینا هستن:

  1. Concepting: مفاهیم پایه طراحی بازی
  2. Design: فرآیند طراحی بازی
  3. Development: توسعه بازی
  4. Presentation: ارائه بازی و پروتوتایپ

 

لینک های دانلود:

 

اختتامیه

معرفی کتاب های مختلف برای طراحای بازی به اینجا ختم نیمشه و قطعا در ادامه سری مقالات طراحی بازی سراغ منابع بیشتری هم خواهیم رفت. لینک دانلود کتاب ها همگی مستقیم هستن و فایل اونها pdf های قابل سرچ هستش.
 

همچنین ببینید:

 

لینک های مفید:

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *