مقالات بازی ویدیویی

بازی مستقل چیست؟ (Indie games)

در چند سال گذشته بازی هایی تحت عنوان بازی مستقل وارد بازار شدند و توانستند توجه بسیاری از کاربران حوزه گیمینگ را به خود جلب کنند. بازی های ایندی که تعداد آنها روز به روز رو به افزایش است، توانسته اند سهم زیادی از بازار بازی های ویدیویی را از آن خود کنند. در این مقاله به بررسی مفصل چیستی بازی مستقل می پردازیم. 


مقدمه

قرن بیست و یکم‌‌ را باید سرآغاز شکوفایی صنعت بازی های ویدیویی نامید. با فروش کنسول های بازی و فراگیر شدن بازی های ویدیویی در میان جوانان باعث شد تا شرکت های سازنده و ارائه دهنده دهنده بازی به فکر تجاری سازی بیشتر این صنعت باشند. میل زیاد نوجوانان و جوانان به تجربه سرگرمی های جدید و در دسترس باعث گسترش بازی های ویدیویی در ابتدای قرن بیست و یکم شد. شرکت های زیادی شروع به ساخت عناوین بزرگ و پرهزینه ای کردند تا بتوانند سهم بیشتری در این بازار را مال خود کنند.

از جمله شرکت های موفق نشر بازی در اوایل قرن که تا امروز توانستند نام خود را حفظ کنند می توان به راکستار (Rockstar) و بلیزارد (‌Blizzard) اشاره کرد. این دو شرکت و شرکت های دیگری توانستند با سود زیادی که از تولید و فروش بازی های ویدیویی کسب کردند، شرکت خود را گسترش دهند. منابع مالی کسب شده توستط این شرکت ها باعث شد که آن ها علاوه بر ساخت بازی های ویدیویی به سراغ خرید استودیو ها و شرکت های کوچکتر بروند. برای ادامه بحث لازم است با تعریف دو کلمه ی سازنده بازی و ناشر بازی را از هم جدا کنیم.

بازی های مستقل طیف وسیعی از بازی ها را شامل می شوند. با اینکه یک بازی ایندی عموما با گرافیک های ساده تر (مینیمال) شناخته می شود (به دلیل کاهش هزینه های تولید برای استودیو های مستقل کوچک)، اما در لا به لای این بازی ها، بازی هایی هم هستند که گرافیک های سنگین و امروزی دارند. حتی بازی های مستقلی هم وجود دارند که از تکنولوژی دنبال کردن پرتو نور (Ray tracing RTX) استفاده می کنند. از جمله این بازی ها می توان به بازی ایندی تحسین شده Stray اشاره کرد.

در چند سال اخیر دسته جدیدی از بازی های ویدیویی سر و صدای زیادی به پا کردند و توانستند جایگاه مناسبی را در بین بازی کن های بازی های ویدیویی پیدا کنند. این بازی ها، که هم نقد مثبت منتقدین و هم توجه گیمر ها را به خود جلب کرده اند، بازی های مستقل هستند که در ادامه تعریف آن می پردازیم.

بازی مستقل

به چه بازی ای بازی مستقل گفته می شود؟

در بین تولیدکنندگان بازی های ویدیویی، استودیوها و توسعه دهنده هایی وجود دارند که بدون تاثیر از شرکت های ناشر بزرگ، دست به تولید عناوینی می زنند که هیاهو و زرق و برق کمتری نسبت به بازی های بزرگ و پرخرج (AAA) دارند. عمده این بازی ها، از دل یک سری ایده خلاقانه بیرون آمده اند که بسیاری از این بازی ها را منحصر به فرد می کند.

به چنین بازی هایی در صنعت گیم، که توسط استودیو های عمدتا کوچک و گاهی توسط تیم های دو یا سه نفره ساخته می شود بازی مستقل می گوییم. بر خلاف بازی های غیر مستقل، این بازی ها توجه زیادی به بازار فروش ندارند و بیشتر به عنوان پیاده سازی ایده ای است که طراح آن در ذهن خود داشته است. در چند سال اخیر با افت محسوس بازی های بزرگ، بازی های مستقل توانسته اند طرفداران زیادی در بین مخاطبان بازی های ویدیویی پیدا کنند. 

بازی های مستقل بیشتر با ایده های خلاقانه در بخش های مختلف بازی شناخته می شوند. مانند گرافیک خلاقانه، مکانیزم جدید یا موسیقی های نوآورانه.


ویژگی های بازی های مستقل

ایندی گیم ها بیشتر با چند ویژگی خاص قابل تشخیص است. عمده این بازی ها گرافیک ساده و مینیمال دارند و از پردازش های گرافیکی بیهوده در آن ها دیده نمی شود. بسیاری از آن ها حجم بسیار کمی دارند و به راحتی قابل اجرا بر روی سیستم های ضعیف هم هستند.

این ویژگی ها علاوه بر خلاقانه بودن مکانیزم ها وداستان بازی های مستقل، باعث شده تا بسیاری از گیمرهای حرفه ای به سمت تجربه این بازی ها بروند و از محتوایی که در اختیار آن ها قرار می گیرد لذت ببرند. اما شاید با خودتان فکر کنید که این بازی ها پروژه های ساده ای هستند خیلی نمی توانند مخاطب امروزی را که دنبال بازی های بزرگ با تایم پلی زیاد و رقابت بیشتر است را به خود جذب کند. اگر اینطور فکر می کنید کاملا در اشتباهید.

بازی ماینکرفت (Minecraft) که طبق بسیاری از آمار ها پرفروش ترین بازی دهه اخیر است هم در ابتدا توسط یک استودیو مستقل طراحی شد. اما پس از مدتی تمام حق و حقوق خود را به مایکروسافت واگذار کرد. سازندگان بازی های مستقل، اکثرا شناخت خوبی از فضای بازی های ویدیویی و میل مخاطبان به بازی دارند. به همین دلیل سعی می کنند بازی هایی بسازند که حداقل یک ویژگی در آن ها با بازی هایی که در بازار موجود است متفاوت باشد. این یک ویژگی می تواند داستان یا نحوه روایت آن، گیم پلی و سبک بازی، موسیقی و یا گرافیک و طراحی دیدنی بازی باشد.

ماینکرفت یکی از بهترین نمونه های مکانیزم خلاقانه در بازی های مستقل است البته که این بازی بعدها توسط مایکروسافت خریده شد.

به عنوان مثال بازی Death’s door و بازی Blasphemous در داستان و سبک روایت آن تفاوت های عمده ای با بازی های موجود در ژانر خودشان دارند. یا بازی Dead cells که سبک گیم پلی و مبارزات در آن بسیار نوآورانه است. حتی بازی بسیار زیبا و احساسی To the moon علاوه بر داستان جذاب موسیقی بینظیری دارد و دلیل آن موسیقی دان بودن خود طراح بازی است.

همچنین بخوانید: خلاقیت؛ عنصر گمشده در بازی های امروزی

پس با این وجود می توان گفت بازی های مستقل می توانند نیازهای سرگرمی مخاطبان بازی را از جنبه های متفاوت برطرف کنند و دلیل آن هم باز بودن دست طراحان در زمینه ایده پردازی است؛ چون توجه کمتری به اتفاقاتی که در بازار بازی های ویدیویی می افتد دارند. در ادامه با چند مثال به بررسی المان های خلاقانه در بازی های مستقل پرداختیم


مکانیزم خلاقانه در بازی مستقل

بازی Dead Cells یکی از بازی های مستقل چند سال اخیر است که از همان زمان عرضه سر و صدای زیادی به پا کرد. این بازی مستقل به دلیل مکانیزم های مبارزاتی جذاب و کاملا منطقی و بدون باگ مورد توجه بازیکنان بازی های ویدیویی قرار گرفت. از طرفی همکاری با دیگر بازی های هاردکور مانند بازی Hollow Knight و Blasphemous باعث بیشتر شدن مخاطبان این بازی شد. همچنین عرضه همزمان آن برای تلفن های همراه اندروید و IOS باعث گسترده شدن مخاطبان آن شد.

نحوه متفاوت روایت داستان در بازی مستقل

بازی مستقل Blasphemous از آن دست بازی هایی است که با روایت یک داستان اصلی به همرا داستان های فرعی افراد داخل بازی، ذهن شما را تا مدت ها درگیر خود می کند. این بازی که یک بازی هاردکور هم محسوب می شود، با داستانی جذاب و روایت جذاب داستان باعث شد تا در بین بازی های مستقل طرفداران زیادی پیدا کند. در این بازی به یکی افسانه های تاریخی – مذهبی شهر سویل به طور غیر مستقیم اشاره شده است.

موسیقی بازی و ایده جالب طراح بازی مستقل

کمتر کسی پیدا می شود که بازی مستقل To The Moon را تجربه کرده باشد و در لیست بهترین بازی هایی که تجربه کرده نباشد. این بازی با یک داستان درام جذاب و معماهای ساده، چند ساعتی شما را سرگرم می کند و در پایان با تمام شدن داستان بازی اشک مخاطب را سرازیر می کند. اما نکته مهم و متفاوت بازی، موسیقی بازی است. از آنجایی که طراح بازی خودش موسیقی شناس است، باظرافت زیادی در این فاکتور بازی به خرج داده.

طراحی گرافیکی چشم نواز در بازی مستقل

بازی Kena، یکی بازی های مستقل چند وقت اخیر است که با توجه به تبلیغات گسترده و مناسب توانست کاربر های زیادی را جذب خود کند. فاکتور قابل توجه این بازی مستقل (جدای از داستان و گیم پلی بازی) طراحی گرافیکی این بازی است و همین نکته مورد توجه بسیاری از کاربران Kena قرار گرفت.

جدای از این عناوینی که به عنوان مثال معرفی شدند، بازی های مستقل دیگری هم هستند که در چند فاکتور و گاهی در تمام زمینه ها نوآوری هایی داشتند. شاید بهترین مثال از این دست بازی ها، بازی های مستقل Hollow Knight و Deaths Door باشد که از همه نظر بازی های خوبی به شمار می روند.

حالا پس از شناخت بازی های مستقل و المان هایی که در یک بازی مستقل دیده می شود، به سراغ بررسی مفهوم های کلی دیگری در تولید و انتار بازی های ویدیویی می رویم تا تعریف بازی های مستقل بیشتر از قبل روشن شود.


 سازنده بازی کیست؟

بازی های ویدیویی ای که ما در اختیار داریم همواره توسط یک تیم متخصص در چند زمینه ساخته شده است. این تیم در حالت ایده آل شامل افرادی ای است که در زمینه های داستان پردازی، طراحی گرافیکی و دیزاین، کارگردانی و طراحی مراحل بازی، گیم پلی و مکانیزم های بازی و موسیقی و غیره تخصص دارند و حاصل کار گروهی این افراد بازی ای می شود که ما در اختیار داریم. در این صنعت می توان از استودیو های ناتی داگ (Naughty Dog)، رِمِدی (Remedy)، فِرام سافتور (From software) و آبسیدین (Obsidian) نام برد.

ناشر بازی کیست؟

در دنیای بازی های ویدیویی، شرکت هایی وجود دارند که بازی های ساخته شده توسط استودیو های بازی سازی را به پلتفرم های فروش و ارائه بازی، می فروشند. البته بحث فروش بازی ها بسیار مفصل است که به آن هم می پردازیم. از شرکت های معروف ناشر بازی می توان به شرکت های الکترونیک آرتز (EA)، سونی (Sony) و اکتیویژن (Activision) اشاره کرد. شرکت ناشر بازی می تواند صرفا نقش ناشر را داشته باشد و هم می تواند با سرمایه گزاری روی یک پروژه یا به عبارتی سفارش یک پروژه به استودیو های بازی سازی نقش تهیه کنندگی را هم داشته باشد.

پس می توان گفت یک بازی ویدیویی را تیم سازنده بازی طراحی می کند و آن را می سازد. پس از آن ناشر بازی با استفاده از شبکه هایی که در اختیار دارد بازی را به فروش می رساند. ناشر می تواند بازی مورد نظر خود را به شیوه های مختلفی عرضه کند. از روش های قدیمی مانند فروش دیسک های بازی که هنوز هم در کنسول های بازی مرسوم است گرفته تا فروش بازی بر روی پلتفرم های ارائه دهنده بازی که امروزه بیشتر مورد استفاده کاربران است.

Biggest game publishers
تعدادی از بزرگترین شرکت های ناشر بازی

پلتفرم های ارائه دهنده بازی

در این بین لازم است با یک مفهوم دیگر هم آشنا شویم. پس از فراگیر شدن بازی های ویدیویی، افرادی تصمیم گرفتن نقش واسطه بین ناشر بازی (که خود ناشر بازی واسطه بین تولید کننده بازی و مخاطب بازی است) و مخاطبان را با ارائه خدمات جانبی دیگر بازی کنند. این منجر به ساخت شبکه هایی شد که بازی های ناشر های مختلف را گردآوری می کنند (البته با رعایت قانون کپی رایت) و در اختیار کاربران قرار می دهند.

علاوه بر ارائه بازی، این شبکه ها امکانات دیگری مثل شبکه ارتباطی بین کاربران و امکان نظر دادن و مطالعه نظرات در رابطه با بازی ها را برای کاربران خود فراهم می کنند. البته امروزه امکانات گسترده تری را مثل آنلاین بازی کردن بازی ها همراه دوستان در اختیار کابران خود قرار می دهند. استیم (Steam)، ایکس باکس گیم (Xbox Game) و اپیک گیمز از معروف ترین پلتفرم های ارائه دهنده بازی هستند. حال به سراغ تعریف بازی مستقل و غیر مستقل می رویم.

پلتفرم های فروش و ارائه خدمات جانبی بازی های ویدیویی

بازی های غیر مستقل

در ابتدا به سراغ بازی ای غیر مستقل می رویم که سهم بسیار بزرگ تری از بازار را به خود اختصاص داده اند و شما آشنایی بیشتری با عناوین آن دارید. بسیاری از بازی هایی که امروز شناخته شده اند بازی هایی هستند که یک تهیه کننده بزرگ یا یک ناشر بزرگ سفارش ساخت آن ها را می دهند. عناوین بزرگی مثل بازی های سری کال آف دیوتی (Call Of Duty)، بتل فیلد (Battlefield) یا فیفا از جمله بازی هایی هستند که به این شکل تولید می شوند.

به عبارت دیگر، یک شرکت مادر وجود دارد که زیر مجموعه آن استودیو هایی هستند که بازی های موردنظر آن ها را تولید می کنند. به این استودیو ها، استودیو های غیر مستقل و به این بازی ها بازی های غیر مستقل گفته می شود.

این بازی ها عمدتا با سرمایه گزاری های بسیار زیاد و نجومی کار خود را شروع می کنند و با توجه به سابقه خوبی که از قبل در میان طرفداران حوزه بازی های ویدیویی داشتند، فروش خوبی هم خواهند داشت؛ حتی اگر بازی ساخته شده توسط آن ها کیفیت مناسبی نداشته باشد و انتظارات مخاطبان را برآورده نکنند.

سابقه خوبی که این عناوین مانند سری فیفا، کال آف دیوتی یا بسیاری از بازی های سونی از قبل داشته اند، باعث شده تا ناشرهای آن ها صرفا به فکر فروش بازی های خود بدون توجه به سابقه بازی و سلیقه مخاطبان آن باشند. حال که منظور خود را از بازی های غیرمستقل بیان کردیم به سراغ بررسی بازی های مستقل می رویم.

تعدادی از بزرگترین عناوین استودیو های بزرگ بازی سازی و ناشر های بزرگ

جمع بندی

در دنیای بازی های ویدویی امروز، نیاز به خلاقیت در بازی بیشتر از هرچیزی احساس میشود. بازی های مستقل به خوبی توانستند این نیاز را برطرف کنند و به دسته محبوبی از بازی های ویدیویی تبدیل شوند. با اینکه بسیاری اصرار دارند تا بازی های مستقل را صرفا یک ژانر از بازی های ویدیویی درنظر بگیرند، اما این بازی ها به قدری رشد کرده اند که می توانند رقیب های قدرتمندی برای عناوین بزرگ باشند و نامشان به عنوان یک دسته جدید از بازی ها (نه فقط یک ژانر) درنظر گرفته شود.

محبوبیت و کیفیت این بازی ها در حدی است که توانستند به لیست نامزدهای برترین بازی سال هم راه پیدا کنند. ما هم در بخش بازی های دیجیتال آیوی گیم ما علاوه بر بررسی عناوین بزرگ به بررسی و معرفی بازی های مستقل ارزشمند هم خواهیم پرداخت.

مطالب مفید

نقد و بررسی بازی مستقل Deaths Door : بررسی بازی Deaths door | یک شاهکار مستقل

نقد و بررسی بازی مستقل Trek To Yomi: بررسی بازی Trek To Yomi | سفر به فیلم های آکیرا کورزاوا

صفحه بازی های مستقل در استیم: بازی های مستقل | Indie Games

نقدو بررسی بازی Hearthstone: بررسی بازی Hearthstone | یک بازی کارتی تمام عیار

آرین مختاری

گیمری که سرنوشت، اونو «فیزیک پیشه» و شیفته فیزیک کرده. دانشجویی که استرسش برای فوتبال بین منچستریونایتد و بیرمنگام بیشتر از امتحان و درسشه! برای آیوی که مثل فرزندمون میمونه مینویسم و امیدوارم سریعتر به بلوغ برسه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا