در مقاله قبلی رفتیم سراغ یه سری سایت طراحی بازی بردگیم و اونارو به طراحان بردگیم معرفی کردیم که مقالات خوبی برای موضوعات مختلف حول طراحی بازی های رومیزی و بردگیم ها دارن.
در این مقاله میخوایم بریم سراغ 5 پادکست طراحی بازی رومیزی که منبع طراحی بازی فکری هستند و از تئوری های خیلی بنیادی تا مراحل تبدیل طرح و ایده بازی به یه بازی واقعی و نهایتا انتشار و ایجاد کسب و کار با بردگیم ها، به صورت هفتگی و ماهانه پادکست تولید می کنن.
این نکته رو هم بگم که ترتیب منابعی که معرفی می کنیم، هیچ معنی خاصی نداره و تصادفی هستن.
1 . Ludology
لودولوژی یه وبسایته که منبع پادکست هایی برای دنیای بردگیم هستش. این وبسایت به صورت هفتگی پادکست هایی منتشر میکنه که موضوعات زیر رو پوشش میدن:
- News: اخبار دنیای بردگیم
- Reviews: بررسی و نیم نگاه هایی به بردگیم ها
- Game History: تاریخ و تاریخچه بازی
- Game Design: طراحی بازی رومیزی
- Game Playing: بازی کردن و تجربه بازی های مختلف
همونطور که متوجه شدید لودولوژی علاوه بر پادکست پادکست طراحی بازی رومیزی ، به موضوعات دیگه دنیای بردگیم هم می پردازه. اما پرداختن به سه موضوع پایینی در سری پادکست های لودولوژی از پنج موضوع خیلی جزئی تر و تخصصی تر هستش که این سایت رو از دیگر سایت ها متمایز میکنه.
2 . Building The Game Podcast
دومین منبع پادکست طراحی بازی رومیزی یه وبسایته که در اون جناب Jason Slingerland طراح بازی Unreal Estate به همراه یه سری از دوستای طراحش دورهم جمع میشن و درباره مباحث کلی و جزئی و به قولی تهدید ها و فرصت های طراحی بازی صحبت میکنن. این پادکست ها جنبه مستند دارن و بحث هاشون عمدتا عملی و مجرب هستش.
اگر طراح تازه کار بازی هستید، میتونید از این پادکست ها شروع کنید.
3. Board Game Design Lab
وبسایت بردگیم دیزاین لب رو در مقاله قبلی در لیست وبسایت های طراحی بازی بردگیم آورده بودیم. جالبه بدونید این وبسایت خیلی کامل تره و اپیزود های زیادی از پادکست طراحی بازی رومیزی با موضوعات مختلف داره که چندتاشون اینا هستن:
- Art and Graphic Design: طراحی آرت و گرافیک بازی
- Business: کسب و کار و بیزینس با بردگیم
- Design Theory: تئوری های طراحی بازی
- Game Design Basics: اصول طراحی بازی
- Getting Published: انتشار بازی
- Mechanisms: مکانیزم های بازی
- Playtesting: پلی تست کردن بازی
- Theme: تم و فضای داستانی بازی
- Writing Rules: نوشتن قوانین برای بازی
دوتا نکته مهم درباره این پادکست ها وجود داره:
- همونطوری که میبینید موضوعاتی که پادکست های این وبسایت دارن، خیلی جزئی و دقیق هستن و برای طراحای بازی خیلی میتونن مناسب باشن.
- این پادکست ها فضاشون مصاحبه و بحث با طراحا و متخصصای بردگیمه. یعنی هر پادکست یه طراح یا متخصص میاد، درباره موضوع مربوطه حرف میزنه.
این وبسایت هم یه وبسایته که فقط پادکست داره. فضای کلی پادکست های اون هم جنبه کلی مباحث طراحی بازی، انتشار، پلی تست کردن، نوشتن قوانین و … هستش.
میزبان این پادکست ها آقای Tony Miller، طراح بازی، آقای Ian Jang، توسعه دهنده بازی و آقای Dan Letzring، ناشر بردگیم هستش که عمدتا باهم میشینن و گپ میزنن.
5. Board Game Business Podcast
در این وبسایت آقای Jeremy Commandeur و Brian Henk که چندی پیش بازی “پلیس خوب پلیس بد” رو از ایشون رومیزشکافی کردیم، درباره بردگیم صحبت می کنن با این نگاه که به بردگیم به چشم یه بیزینس یا کسب و کار در حال رشد نگاه می کنن. به گفته خودشون پادکست هاشون درباره بردگیم ها با نگاه کسب و کاری به اونهاست. موضوعات دقیقی که دارن به این صورته:
- Art: آرت و فضای بصری بازی ها
- Conventions: قرارداد های حقوقی
- Crowd-Funding: سرمایه گذاری جمعی
- Game Design: طراحی بازی (اصول و تئوری)
- Interviews: مصاحبه ها
- Legal Issues: مشکلات و چالش های حقوقی و قانونی
- Manufacturing: تولید
- Marketing: بازاریابی
- Playtesting: پلی تست کردن
- Publishing: انتشار
- Rules: قوانین
وبسایت انجمن هایی هم داره که بد نیستن.
اختتامیه منابع پادکست طراحی بازی رومیزی
معرفی منابع پادکست طراحی بازی رومیزی برای طراحای بازی فکری به اینجا ختم نیمشه و قطعا در ادامه سری مقالات طراحی بازی، سراغ منابع بیشتری هم خواهیم رفت. نکته ای که هست اینه که بعضی از این سایت ها نیاز به فیلترشکن دارن. پس حواستون بهش باشه.
قسمت بعدی میریم سراغ یه سری کتاب طراحی بازی رومیزی.
همچنین ببینید:
- تعریف طراحی بازی چیست؟
- رومیزشکافی Good Cop Bad Cop