آموزش بازی رومیزی

آموزش بازی جالیز

در آموزش بازی جالیز قرار است تمام اطلاعات مورد نیاز برای تجربه این بازی رومیزی مهیج و خانوادگی را بدست بیاورید. بازی جالیز رقابتی است بین کشاورزان برای موفقیت بیشتر. اما موفقیت در این کسب و کار، همان قدر که به سخت کوشی و تلاش احتیاج دارد، حواس جمع، حساب و کتاب و کمی هم شانس م یخواهد. بهترین محصول را در جالیزها بکارید، به موقع محصولات را برداشت کنید، زمین ها را گسترش دهید و بهترین معاملات را با کشاورزهای دیگر انجام دهید تا بتوانید بهترین کشاورز «جالیز» باشید.


داستان بازی جالیز

صفحه ای از دفترچه بازی جالیز
بازی رومیزی جالیز در یک نگاه

بازی جالیز در یک کلام

بازی رومیزی جالیز یک بازی کارتی و خانوادگی است. در جالیز بازیکن‌ها با مدیریت و گسترش جالیزها، مبادله و طی کردن فرآیند های کاشت و برداشت محصولات، تلاش می‌کنند تا بهترین و گران‌ترین محصولات را بدست آورده و بکارند. و با فروش آنها، کسب و کارشان را حسابی سکه کنند. هر بازیکن در شروع بازی یک قطعه زمین دارد. که شامل دو جالیز است و می‌تواند روی آنها محصولات کشاورزی بکارد و از فروش محصولات، سکه به‌دست آورد.

معرفی قطعات و چیدمان بازی جالیز

قطعات یا اجزای بازی

بازی جالیز روی میز، آماده برای بازی
  • دفترچه راهنمای بازی
  • صفحات زمین(جالیز) 7 عدد
  • جالیز سوم 7 عدد
  • کارت های رویداد 12 عدد
  • کارت های محصول (در 13 نوع مختلف) 156 عدد
  • 8 عدد کارت راهنمای بازی
  • 1 توکن اصلاح نژاد
  • 6 توکن باران
  • 6 توکن برف
  • 7 توکن اعتبار
  • 7 توکن تراکتور
  • 8 توکن کود

آموزش چیدمان بازی جالیز

چیدمان بازی رومیزی جالیز
  1. هر بازیکن یکی از صفحه های زمین و نشان اعتبار مربوط به آن را بر می دارد. صفح هها و نشان های اعتبار اضافی را به جعبه برگردانید.
  2. تمام کارت های محصولات را بر حسب نوعشان جدا کرده، سپس با مراجعه به جدول 1 و بر اساس تعداد بازیکنان، کارت های محصول لازم را جدا کنید. بقیه ی کارت ها را به جعبه بازی برگردانید.
  3. کارت های محصول جداشده را برُ بزنید و به هر بازیکن 5 کارت بدهید تا در دست خودشان قرار دهند. کارت های باقی مانده را به پشت وسط میز و در دسترس همه بازیکنان بگذارید. این کارت ها «دسته محصولات» را تشکیل می دهند.
  4. به تعداد بازیکن ها، کارت جالیز سوم و نشان تراکتور بردارید و به رو کنار کارت های محصول، وسط میز بگذارید.
  5. یکی بیشتر از تعداد بازیکنان نشان کود بردارید و به رو کنار کارت های وسط بگذارید.
تعداد بازیکنتعداد کارتمحصولات انتخابیتعداد کارت دریافتی در پایان نوبت
3 نفره99کارت 7 (نخود فرنگی) تا کارت 15 (لوبیا)2 کارت
4 نفر105کارت 6 (فلفل) تا کارت 15 (لوبیا)2 کارت
5 نفر121کارت 6 (فلفل) تا کارت 16 (پیاز)3 کارت
6 نفر138کارت 6 (فلفل) تا کارت 17 (سیب زمینی)3 کارت
7 نفر156کارت 6 (فلفل) تا کارت 18 (خیار)3 کارت
جدول 1: راهنمای آماده سازی و برداشتن کارت در انتهای نوبت

چگونه جالیز بازی کنیم؟ | آموزش بازی جالیز

در بازی جالیز هر بازیکن نوبت خود اکشن ها یا کارهای اجباری خود را به ترتیب انجام داده، سپس نوبت به نفر بعدی می رسد و به همین صورت الی آخر. اکشن های اج شامل: کاشتن محصول، ورود به بازار و استفاده از کارت‌های محصولات و اضافه کردن کارت های محصولات به دست خود است.

اکشن اول: کاشتن محصول

بازیکنی که نوبت وی است، تا دو محصول از دست خود انتخاب کرده و روی جالیز هایش میکارد. محصولات غیر همنوع نمی توانند روی یک جالیز کاشته شوند.

نوبت بازار در بازی جالیز

اکشن دوم: نوبت بازار

بازیکنی که نوبت وی است، 2 کارت محصول از دسته کارت های مرکز زمین بازی رو کرده و شروع به معامله آن ها با کارت محصولات دست و کلاه بازیکن های دیگر می کند. این کارت ها قابلیت هدیه دادن هم دارند و به محض دریافت باید کاشته شوند.

اکشن سوم: برداشت کارت

در انتهای نوبت بازیکن از دسته کارت های مرکز میز بازی متناسب با تعداد بازیکن ها دو یا سه کارت برداشته و به دست خود اضافه می کند. اینجا نوبت وی تمام می شود و نوبت نفر بعدی است.

تک محصول کاشته شده در بازی جالیز

همچنین بازیکنان می‌توانند بدون نوبت و به صورت اختیاری کارهای از قبیل: برداشت محصول و فروش آنها (از جالیز هایشان و تبدیل آنها به سکه متناسب با قیمت خود محصول بر حسب تعداد)، خرید تجهیزات (پرداخت هزینه تجهیزات و برداشتن توکن یا تایل مربوطه شامل تراکتور، کود و جالیز سوم) و خرید محصول (پرداخت هزینه و برداشتن سه کارت از دسته کارت های وسط میز بازی)، را انجام دهند.

پایان بازی جالیز و شروع امتیاز شماری

در طول بازی هر زمان که دسته کارت های محصولات تمام شد، کارت های سوخته را بر بزنید و دسته جدید محصولات را ایجاد کرده و بازی را ادامه دهید. بازی زمانی که دسته کارت های محصولات برای بار سوم تمام شود، به پایان می رسد.

پس از پایان بازی، بازیکنان به شرح زیر آخرین مرحله کاشت و برداشت را انجام می دهند:

هر بازیکن می تواند از دستش حداکثر دو کارت (و اگر تراکتور داشته باشد، سه کارت) را بکارد. همه بازیکنان محصولاتی که در جالیزهایشان کاشته اند را برداشت کرده و به فروش می رسانند. در نهایت، بازیکنی که سکه های بیشتری داشت (با احتساب ارزش جالیز سوم، تراکتور و کارت کشاورز نمونه در بازی پیشرفته) برنده ی بازی است.

برای دانلود دفترچه قوانین بازی به صورت پی دی اف اینجا بزنید.

ویدئو آموزشی بازی رومیزی جالیز


لینک های مفید

کوروش

اکنونم را اینگونه می‌گذرانم که اندکی دانشجوی علم، اندکی طراح و ایده‌پرداز، اندکی بازی ساز، اندکی نوازنده و اندک تری نویسنده. با اینکه با چیزهای زیادی شگفت زده نمی‌شوم اما همیشه به دنبال شگفتی هستم. دوست دارم با کتاب‌‌هایم زندگی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا