آموزش بازی رومیزی

آموزش بازی رکب

همه آنچه برای بازی نیاز دارید

در آموزش بازی رکب قرار است تمام اطلاعات مورد نیاز برای تجربه این بازی رومیزی ساده و خانوادگی را بدست بیاورید. بازی رکب یک بازی کارتی و نبرد محور است که در آن بازیکن ها در نقش سردارانی، برای تصرف استان های مختلف روی نقشه بازی، ارتش خود را، شامل کارت هایی از سربازان مختلف، به نبرد ها می فرستند و تلاش می کنند با پیشی گرفتن از بقیه بازیکن ها در نبرد ها پیروز شده و با تصرف تعداد خاصی استان در نقشه برنده کل بازی شوید.

برای دسترسی به تمام اطلاعات بازی وارد صفحه مخصوص آن در بازی رکب شوید.


داستان بازی رکب

در زمان های خیلی دور سرداران برای گسترش قلمروی خود، ارتشی از سربازان خود را فرا میخواندند تا با دیگر سرداران بر سر آن بجنگند و بر شهر های مورد نظر، سلطه یابند. که این امر نیاز داشت تا علاوه بر نیرو های قوی، به حریفان خود رکب بزنند تا بتوانند قلمرو خود را بیشتر گسترش دهند.

بازیکن یا به اصطلاح سرداری پیروز جنگ خواهد بود که بتواند در انتها، سه استان مجاور یا پنج استان غیر مجاور را فتح کند. قطعا فرمانروایی سه استان مجاور کار راحت تریست و ارزش بیشتری نسبت به استانهای غیر مجاور دارد.

بازی رومیزی رکب در یک کلام

در بازی رکب هر بازیکن در نقش یک سردار تعداد 10 کارت بدست می آورد که شامل سربازارن مختلف با قدرت ها و توانایی های مختلف هستند. بازیکن باید با بازی کردن نوبت به نوبت این کارت ها، قدرت ارتش خود را در جنگ مشخص کند.

نهایتا بعد از اینکه همه بازیکن ها کارت های مد نظر خود را به نوبت و یکی یکی بازی کردند و از نبرد کنار کشیدند، ارتشی که بیشترین قدرت را در لحظه نهایی دارد، برنده جنگ فعال بازی می شود.

مقاله پیشنهادی: مقاله جامع بازی رومیزی چیست؟

معرفی قطعات و چیدمان بازی رکب

قطعات یا اجزای بازی

اجزای بازی رکب
  • برد یا صفحه اصلی(که استانها را نشان میدهد)
  • 30 نشان در شش رنگ (نماد استان فتح شده)
  • 1 نشان صلح و 1 نشان جنگ
  • 110 کارت ( شامل کارتهای ویژه و سرباز)

آموزش چیدمان بازی رکب

  1. صفحه بازی را در وسط میز بازی قرار دهید.
  2. همه کارت ها را بُر بزنید و به هر بازیکن 10 کارت بدهید.
  3. سپس هربازیکن یک رنگ را انتخاب کرده و 5 نشان از آن رنگ را بر می دارد. بقیه نشان ها به جعبه بازی بر می گردند.
  4. بقیه کارت ها را به پشت در کنار صفحه اصلی بازی قرار دهید.

اکنون آماده شروع بازی هستید.

چیدمان بازی رکب
چیدمان بازی رومیزی رکب

چگونه رکب بازی کنیم | آموزش بازی رکب

هر دور از بازی رکب با انتخاب محل جنگ شروع می شود. شروع کننده جنگ نشان جنگ (نشان سیاه) را دریافت می کند. در دور اول بازی بازیکن شروع کننده فردی است که سن کمتری دارد و در دور های بعدی بازی کسی است که برنده جنگ قبلی است.

انتخاب محل جنگ

بازیکنی که نشان جنگ را دارد یک استان خالی (یعنی استانی که هیچ نشانی روی آن نباشد) را انتخاب کرده و نشان جنگ را روی آن قرار داده و آن را به عنوان استان محل جنگ مشخص می کند (در شروع بازی محل جنگ می تواند هر استانی باشد).

جنگ

سپس جنگ شروع می شود. در این مرحله بازیکنی که محل جنگ را انتخاب کرده بازی را آغاز می کند و بعد از آن نوبت در جهت عقربه های ساعت ادامه پیدا می کند.

در هر نوبت بازیکنان می توانند یا کارت بازی کنند و به جنگ ادامه دهند، یا نوبت خود را پاس دهند (نوبتشان رد شود) و دیگر نجنگند. هر دور از بازی زمانی تمام می شود که همه بازیکنان نوبتشان را پاس بدهند و کارت بازی نکنند.

کارت بازی کردن

برای این کار بازیکن باید یک کارت از دست خود انتخاب کرده و آن را به رو جلوی خودش قرار دهد. کارت هایی که بازیکن بازی می کند کنار یکدیگر قرار می گیرند و صف ارتش بازیکن را می سازند. در حالت کلی دو نوع کارت در بازی وجود دارد: کارت های سرباز با حاشیه زرد و کارت های ویژه با حاشیه بنفش.

کارت های سرباز: ارتش شما را تشکیل می دهند و با حاشیه زرد رنگ و یک عدد مشخص شده اند. هر کارت سربازی که بازی شود قدرت ارتش بازیکن را به مقدار عدد روی کارت افزایش می دهد. در پایان هر جنگ اگر جمع اعداد کارت های شما از بقیه بیشتر باشد آن استان را می گیرید.

کارت های سرباز بازی رکب

کارت های سرباز در بازی تعداد مختلف دارند که در جدول زیر مشخص شده است:

تعداد قدرت کارت سربازتعداد کارت سربازی در بازی
110
28
38
48
58
68
108

کارت های ویژه: بر روند جنگ تاثیر می گذارند و با حاشیه بنفش مشخص شده اند. مثلا جنگ را ناگهانی تمام می کنند، یا کارتهای دیگران را می سوزانند. برای توضیح هر کدام از این کارتها به بخش “کارت های ویژه” مراجعه کنید.

کارت های ویژه بازی رکب

پاس دادن

اگر بازیکنی نخواهد که کارت بازی کند و یا دیگر کارتی نداشته باشد که بخواهد بازی کند باید پاس بدهد. این یعنی در ادامه جنگ فعال بازی نمی تواند کارت بازی کند و نوبتش رد می شود، اما همچنان در جنگ حضور دارد و قدرت ارتش وی در جنگ موثر است. حتی ممکن است برنده جنگ شود.

پایان جنگ

زمانیکه تمام بازیکنان پاس بدهند آن جنگ به پایان می رسد و زمان تعیین برنده است.

بعد از پایان هر جنگ برنده آن، نشان مربوط به رنگ خود را برداشته و بر روی استان محل جنگ قرار می دهد. اکنون این استان در تصرف آن بازیکن است. سپس همان بازیکن، محل جنگ بعدی را با قرار دادن توکن جنگ در استانی دلخواه، مشخص می کند، مگر اینکه کارت شیرزن بازی شده باشد، که در این صورت کسی محل جنگ بعدی را مشخص می کند که بیشترین کارت شیرزن را در جنگ کنونی بازی کرده باشد. شروع کننده جنگ بعدی برنده جنگ قبلی است.

تعیین برنده جنگ

پس از پایان جنگ بازیکنان اعداد کارت های ارتش خود را با هم مقایسه می کنند و بازیکنی که جمع عدد ارتش بالاتری داشته باشد جنگ را می برد. بازیکن پیروز نشان جنگ را از استان مورد ستیز برداشته و یکی از نشانهای خودش را به جای آن قرار می دهد تا مشخص باشد که صاحب آن استان است. همچنین این بازیکن محل جنگ بعدی را انتخاب خواهد کرد. اگر قدرت ارتش چند بازیکن با هم برابر باشد هیچکدام برنده جنگ نمی شوند. در این حالت آخرین بازیکنی که پاس داده محل جنگ بعدی را مشخص می کند.

تجدید قوا و شروع جنگ بعدی

بعد از اینکه برنده ی جنگ مشخص شد تمام کارت های بازی شد هی هر بازیکن به دسته ی سوخته ها ریخته می شود. همچنین اگر کارت بهار یا زمستان هم روی نقشه ی بازی قرار داشته باشد می سوزد.

سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. هر بازیکنی که دیگر هیچ کارت سربازی در دست نداشته باشد می تواند کل دست خود را بسوزاند.
  2. اگر تنها یک بازیکن در دستش کارت مانده باشد باید کل دست خود را بسوزاند حتی اگر هنوز سرباز داشته باشد.
  3. اگر تمام بازیکنان بدون کارت باشند، کارت مجدد پخش می شود. برای این کار کل کار تهای مانده و کارتهای سوخته را با هم برُ بزنید و به هر بازیکن ١٠ کارت بدهید، همچنین هر بازیکن به ازای هر استانی که تصاحب کرده باشد یک کارت بیشتر می گیرد، مثلا بازیکنی که ٢ استان دارد ١٢ کارت می گیرد.

بعد از انجام مراحل بالا بازیکن برنده محل جنگ بعدی را مشخص می کند و بازی از مرحله ی جنگ ادامه می یابد. البته ممکن است در جنگ قبل کارت شیرزن بازی شده باشد، که در این صورت کسی که بیشترین کارت شیرزن را بازی کرده باشد محل جنگ بعدی را مشخص می کند.

پایان بازی رکب و شروع امتیاز شماری

هر زمان بازیکنی ٣ استان مجاور یا ۵ استان در کل نقشه را داشته باشد (نشان خود را روی آن قرار داده باشد) بازی به پایان می رسد و آن بازیکن برنده ی بازی می شود. در صورت تساوی، بازیکنانی که مساوی شده اند با هم برنده می شوند.

در شرایط بسیار نادری ممکن است بازی به مرحل های برسد که هیچ استان خالی برای جنگ نمانده باشد، در این حالت بازی به پایان رسیده و بازیکنی که بیشترین استان را داشته باشد برنده می شود.

توضیحات کارت های ویژه

کارت های با حاشیه بنفش که شامل کارت های می شوند که قابلیت یکتایی دارند و می توانند وضعیت جنگ را تغییر دهند. ترتیب اعمال آنها هم مهم است که در قسمت “پایان بازی و امتیاز شماری” توضیح داده خواهد شد.

خلاصه قابلیت های کارت های ویژه رکب
توضیحات کارت های ویژه بازی رکب
  • ریش سفید: زمانی که ریش سفید بازی کنیم، ریش سفید قدرتمند ترین یا بالاترین سرباز رو شده، شامل سرباز های خودمان،را بی اثر می کند و باید کنار گذاشته شود یا به اصطلاح سوخته شود. همچنین نشان صلح ( با رنگ سفید) را در یک استان دلخواه قرار داده و تا زمانی که ریش سفید بعدی بازی شود، جنگی در آن شکل نمی گیرد. ممکن است تا چند جنگ بعدی هم باقی بماند. تعداد این کارتدر بازی 6 عدد است.
  • مترسک: زمانی که مترسک بازی کنیم، مترسک میتواند یک کارت سربازمان را به دستمان برگرداند. با این کارت نمیتوان کارتهای ویژه یا بنفش را برگرداند. تعداد این کارت 16 عدد است.
  • پرچمدار: زمانی که پرچمدار بازی کنیم، پرچمدار جنگ را همان لحظه تمام میکند و باید برنده مشخص شود. تعداد این کارت 3 عدد است.
  • طبل زن: زمانی که طبل زن بازی کنیم ، طبل زن قدرت تمامی کارتهای سرباز را دو برابر می کند. ضریب این کارت از هنگام رو شدن تا جنگ بعدی اعمال می شود. همچنین فقط یک طبل زن برای هر ارتش اثر میکند و با هر تعداد طبل زن، فقط یکبار ضریب آن اعمال میشود. تعداد این کارت 6 عدد است.
  • شیرزن: زمانی که شیرزن بازی کنیم، شیرزن قدرت ارتشمان را یک واحد بیشتر میکند. همچنین بازیکنی که بیشترین کارت شیرزن را بازی کرده، تعیین کننده محل جنگ بعدی خواهد بود. اگر تعداد کارتهای شیرزن رو شده از دو بازیکن برابر باشد، برنده جنگ محل بعدی جنگ را مشخص میکند. تعداد این کارت 12 عدد است.
  • شیر دُخت: زمانی که شیردخت بازی کنیم، شیردخت ارزش ارتشمان ده عدد بیشتر میکند. ویژگی دیگر این کارت این است که هیچ کارتی بر آن اثر نخواهد کرد. تعداد این کارت 3 عدد است.
  • کارت زمستان: زمانی که زمستان بازی کنیم، زمستان قدرت هر یک از سربازهای رو شده برابر با یک میکند. بنابراین فقط تعداد کارتهای سرباز اهمیت خواهد داشت؛ نه قدرت آن. تعداد این کارت 3 عدد است.
  • کارت بهار: زمانی که بهار بازی کنیم، بهار قدرتمندترین یا بالاترین سرباز رو شده را سه واحد اضافه میکند. ممکن است بالاترین سرباز را چند بازیکن بازی کرده باشند که در اینصورت برای هردوی آنها اعمال میشود. تعداد این کارت 3 عدد است.

برای دانلود خلاصه قابلیت های کارت های ویژه بازی رومیزی رکب به صورت پی دی اف اینجا بزنید.

ممکن است در طول یک جنگ، بالاترین کارت (که تحت تاثیر بهار است) عوض شود. مثلا اگر یک بازیکن کارت ١٠ بازی کند، بالاترین کارت دیگر ١٠ حساب می شود و فقط به بازیکنانی که ١٠ داشته باشند ٣ تا اضافه می شود. کارت زمستان و بهار در جایگاهش روی صفحه بازی قرار میگیرد و تا زمان جنگ بعدی اعمال می شود.

اولویت کارت های ویژه

کارت های ویژه (که تاثیر آنها روی کارت های سربازان اعمال می شود) به ترتیب زیر باید اعمال شوند:

ریش سفید، زمستان، طبل زن، بهار، شیرزن و شیردخت

این بدان معنی است که تاثیر ریش سفید قبل از اینکه دیگر کارت ها اعداد را تغییر دهند اعمال می شود. همچنین تاثیر طبل زن بعد از زمستان و قبل از بهار اعمال می شود.

قوانین دونفره بازی رکب

در بازی دونفره صفحه اصلی بازی استفاده نمی شود. هر دو بازیکن یک دسته کارت کاملا یکسان در اختیار دارند و در چندین جنگِ رو در رو تلاش می کنند یکدیگر را شکست دهند.

برای مشاهده فیلم آموزشی نحوه انجام دو نفره بازی رکب اینجا بزنید.

چیدمان بازی در حالت دونفره بازی رکب

هر بازیکن به ترتیب زیر 23 کارت در اختیار می گیرد:

  • 14 کارت سرباز ( از هر کارت سرباز 2 عدد)
  • 3 کارت مترسک
  • 1 عدد از هر کارت ریش سفید، طبل زن، شیر دخت، پرچمدار، زمستان و بهار

در بازی‌رومیزی رکب هر بازیکن یکی از دسته کارت ها را برداشته و بعد از برُ زدن ٨ کارت از آن می کشد. هر بازیکن یک رنگ انتخاب کرده و تمام پنج نشان آن رنگ را بر می دارد. بازیکن جوانتر نشان جنگ را برداشته و استان محل جنگ را مشخص می کند. باقی اجزای بازی را به جعبه برگردانید.

تغییرات روش بازی

بازی دو نفره به جز موارد زیر، در باقی موارد مانند بازی 3-6 نفره است:

  • زمانیکه یک جنگ به پایان می رسد برنده نشان خود را در آن استان قرار می دهد. سپس هر دو بازیکن تمام کارت هایی که بازی کرده اند را از بازی خارج کرده و به جعبه بر می گردانند و سپس (در صورت امکان) از دسته کارت های خودشان کارت می کشند و دستشان را تا ٨ کارت پرُ می کنند.
  • اولین بازیکنی که بتواند در 3 جنگ پیروز شود، برنده بازی است.
  • اگر بازیکنی کارت هایش تمام شود (هم کارت های اصلی اش و هم کارت هایی که در دست دارد)، باید بدون کارت به بازی ادامه دهد و در نتیجه نوبت هایش را در تمام جنگهای بعدی پاس بدهد.
  • اگر هر دو بازیکن، قبل از اینکه یکی بتواند در سه جنگ پیروز شود، کارت هایشان تمام شود بازیکنی که در جنگ های بیشتری پیروز شده برنده ی بازی است. در صورت تساوی بازی برنده ای ندارد.
  • نشان صلح در بازی دو نفره استفاده نمی شود و این بخش از کارت ریش سفید بی استفاده است.

ویدئو آموزشی بازی رکب


لینک های مفید:

کوروش کریمی

دانشجوی خسته مملکت، با چهارتا مهارت رزومه ای، که دوست داره یه مدرسه بسازه. بردگیم‌هارو بیشتر از ویدئوگیم دوست دارم. آیوی رو ساختم چون فکر می کنم مردم نیاز دارن بازی کنن، و باید بهشون بازی های خوب معرفی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا