Header Logo

رومیزشکافی Chinatown

برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد ” بخش رومیزشکافی” در سایت آیوی گیم شوید.

بازی رومیزی Chinatown

مغازه و غرفه های مختلف رو در الگو های خوب داخل محله چینی ها راه بندازید و سعی کنید با مذاکره و مبادله با بقیه بتونید بیشترین در آمد رو از مغازه ها داشته باشید و برنده بازی بشید.

3-5 نفره

تعداد بازیکنان

60 دقیقه

مدت زمان بازی

12+ سال

رده سنی

خرید بازی
نقد کیفی بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Karsten Hartwig
  • تصویرسازی: Mathieu Leyssenne, Franz Vohwinkel
  • گرافیک:
  • توسعه:
  • نسخه داخلی: Chinatown, تهران 1410
  • ناشران نسخه داخلی: بازبازی (BuzzBuzzy)و بردباز (Bord Baaz)
  • ناشران نسخه خارجی: Z-Man Games, alea, Ravensburger , …

میخوای از Chinatown چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات

3.38/5

خوب رو به خیلی خوب

3.3/5

استراتژی

شانس

تعامل

سنگینی قوانین بازی 1.92 / 5
استراتژی در بازی 1.95 / 5
شانس در بازی 2.35 / 5
تعامل در بازی 2.66 / 5
گرم بودن گیم پلی 3.23 / 5
پیچیدگی گیم پلی 1.97 / 5
تکرارپذیری بازی 2.61 / 5

توضیحات بازی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type)
  • Strategy
دسته بندی (Category)
  • City Building
  • Economic
  • Negotiation
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Enclosure
  • Income
  • Investment
  • Negotiation
  • Set Collection
  • Tile Placement
  • Trading
  • Victory Point as Resources

توضیحات کلی بازی

در بازی Cinatown شما در نقش مغازه دار ها و غرفه دار های محله چینی ها در نیویورک سال 1960 هستید مه باید سعی کنید از طریق بدست آوردن کنترل مغازه های مختلف و راه اندازی کسب و کار های مختلف در اونها، مذاکره و مبادله کردن با بقیه بازیکن ها و نهایتا گسترش کسب کارتون، با بدست آوردن بیشترین درآمد، برنده بازی بشید.

بازی در طول شش سال روایت میشه. در هر سال بازیکن ها یه سری توکن های کسب و کار های مختلف و کارت های مالیک مغاز ههای مختلف در محله چینی هارو بدست میارن و باید سعی کنن کسب و کار های مشابه در الگو های به هم پیوسته در مغازه های خودشون راه بندازن تا در پایان هر سال بازی درآمدی رو بدست بیارن.

مبادله و مذاکره در بازی محدودیتی نداره و حتی میشه بدون پول بازی و با پول واقعی صورت بگیره. (البته این فقط یه شوخیه)

بازی تا حد خوبی استراتژی داره ولی نه از سبک استراتژی بازی های استراتژیکی که میشناسیم، بلکه در راستای شانس بازی. شانس در بازی زیاده و تمام المان های بازی تحت تاثیر اون هستن.

نسخه داخلی این بازی توسط “باز بازی” و “بردباز”تولید شدن که نسخه بازبازی با ارت اصلی و صرفا ترجمه دفترچه هستش و نسخه بردباز با تغییر آرت به تم تهران در سال 1410 با همین نام هستش.

طراح بازی هم آقای کارستن هارتویگ هستش که زیاد بازی هاش در ایران شناخته شده نیستن ولی ایده های یونیکی در بازی هاش به کار میبره.

سابقه طراحان بازی

  • Karsten Hartwig:
  1. Augsburg 1520 (2006)
  2. Lucky Loop (2003)

قطعات بازی

  • 1 صفحه بازی
  • 90 ژتون کسب و کار
  • 85 کارت ساختمان
  • 150 نشانگر بازیکن
  • 80 اسکناس در سه نوع
  • 1 نشانگر سال بازی
  • 1 کارت نفر اول
  • 5 کارت راهنما
  • دفترچه قوانین

مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره

حداقل سطح آشنایی مخاطب برای اینکه بتونه این بازی رو تجربه کنه در حد “کم” هستش. چون بازی سادست و پیچیدگی جدی ای نداره و تنها مهارت خاصی که نیاز داره، مربوط به مهارت مذاکره و دیپلوماسی برای معامله کردنه. که هر انسانی به اندازه ای اون رو داره. اگر برید سراغ اینکه مخاطبتتون از نظر رده سنی یه مخاطب ایده آل برای بازی باشه، مطمئن باشید تجربه بازی بهتون خوش میگذره. مونوپولی میتونه فیلتر خوبی برای مخاطبین بازی باشه. اگر مخاطبتون بازی مونوپولی رو تجربه کرده و خوشش اومده، حتما از این بازی هم خوشش میاد.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

توضیحات مفصل گیم پلی در در بخش “تجربه بازی” قسمت “گیم پلی” مطالعه کنید. چون دلیل اصلی اینکه جور کردن بازیکن برای این بازی “خیلی راحت” هستش، گرم بودن گیم پلی اون در کنار ساده بودن اونه. بازی به حدی روال و راحت پیش میره که نیاز نیست برای مخاطباتون فیلتر خاصی تعیین کنید و هر کسی رو که گیر آوردید، میتونید پای میز بازی بیارید.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

بازی کلا فاز مبادله و مذاکره و بحث و دیپلوماسی داره که باعث میشه هر کسی که علاقه مند باشه به اینطور فضا ها، از این بازی که به نوعی حالت خیلی باحالی از این المان هارو به کار گرفته، لذت ببره.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

3 نفره
1.5/5
4 نفره
3/5
5 نفره
4.5/5
5

تعداد ایده آل بازیکنان

بازی طوریه که هر چقدر بیشتر باشید، بهتر میشه و جنبه جمعه بازار شدن بازی، صحبت کردن و مذاکره با همدیگه، مبادله کردن و توپاچه کردن و … خیلی قشنگ تر و به یاد موندنی تر منتقل میشه.

رده سنی بازیکنان

10+

حداقل رده سنی

99-

حداکثر رده سنی

15+

رده سنی ایده آل بازیکنان

بازی اینقدر فانه که رده سنی حداکثری برای اون معنی نمیده. همونطوری که مونوپولی برای همه رده های سنی مناسبه، این بازی هم محدودیت حداکثری رده سنی نداره. درباره حداقل رده سنی، چون جنبه اصلی بازی مذاکره کردنه، رده سنی بازیکن باید طوری باشه که بتونه تا حدی به نفع خودش تصمیم بگیره و اگر نیاز شد وعده هایی بده که شاید بهشون عمل نکنه. که خب رده های سنی پایین زیاد آلوده این فضا نشدن و احتمالا نمیتونن به خوبی با بازی ارتباط بگیرن.

مناسب برای چه جمعی

بازی برای همه جمع ها مناسبه. فقط تنها نکته ای که باید بهش توجه کنید اینه که بازی یه جنبه تبانی کردن و اذیت کردن عمدی همدیگه داره که از نظر فنی برای بالا بردن جذابیت بازی و منتقل کردن حس بهتر بازی طراحی شده، ولی ممکنه موجب کدورت بشه. پس به این نکته توجه کنید که جمعی که انتخاب می کنید، شامل افرادی نباشه که زیاد باهم متفاوت باشن و اصطلاحا یه دست باشن.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
3.1/5
گیم گورو(فرد)
4.3/5
ویدئو آموزش
3.5/5
گیم گورو

بهترین راه یادگیری

قوانین بازی ساده هستن، ولی سبک دفترچه طوریه که بهتره برای یادگیری بازی، یه بازیکن بره بازی رو یاد بگیره و بعد از یادگیری بیاد به بقیه یاد بده. چون هم ویدئو های آموزشی بازی نسبتا طولانی هستن، هم دفترچه مناس مخاطب عمومی نیست.

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه رسمی انگلیسی نسخه Z-man بازی 6 صفحه A4 داره که از نظر حجمی مناسبه و دفترجه فارسی نسخه BuzzBuzzy هم ترجمه همین دفترچه هستش که همین مقدار حجم داره و مناسبه. دفترچه فارسی نسخه تهران 1410 برد باز در دسترس نبود، برای همین این دفترچه رو بررسی نمیکنیم.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و ... چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه انگلیسی از نظر نگارشی مناسبه، ولی یه نکته مهم درباره دفترچه های ترجمه شده از بازی های مختلفه وجود داره که در اکثر بازی های ترجمه شده میبینیم، و اونم اینه که ترجمه صرف روی دفترچه صورت میگره، بدون اینکه ادبیات نوشتاری دفترچه به تناسب مخاطب عمومی بردگیم ایران، نوشته بشه و طوری باشه که مخاطب عادی هم بتونه از خوندن اون، کاملا بازی رو درک کنه. این اتفاق در این بازی رخ نداده. البته بقیه ویژگی های نگارشی دفترچه بازی مناسب هستن، ولی ادبیات نوشتاری یکم ثقیل هستش. که اونم بخاطر ترجمه صرفه. البته ترجمه به خوبی صورت گرفته.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه انگلیسی بازی کاملا مفهومه و برای مخاطبی که بازی رو بلد نیست میتونه مناسب باشه، ولی دفترچه فارسی به دلیل همون نکته ای که در قسمت نگارش دفترچه اشاره کردیم، برای یادگیری بازی خیلی مناسب نیست.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

سرفصل های دفترچه هم انگلیسی و هم فارسی کامل هستن. مثال ها، معرفی ژتون ها و توکن های مغازه، تفکیک اکشن ها، جدو.ل درآمد سالیانه بر حسب تعداد ژتون و … همگی به خوبی آورده شدن و دفترچه رو کامل کردن.

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

05-10
0.7/5
10-15
4/5
15-20
4.5/5
20+ .
3/5
15-20 دقیقه

زمان میانگین به دقیقه

توزیع زمانی مطالعه دفترچه تقریبا اینطوریه که عمدتا بین 15 تا 20 دقیقه برای اکثر افراد طول میکشه که دفترچه رو مطالعه کنن و اصل بازی رو یاد بگیرن. برای بقیه افراد هم اگر کند بخونن تا 30 دقیقه و بیشتر ممکنه طول بکشه و اگر هم مخاطب گیمر باشه و دفترچه خوندن رو بلد باشه، سریع میره سراغ قسمت آموزش بازی و در حد 10 دقیقه بازی رو یاد میگیره. کارت های راهنمای بازی هم خیلی کمک کننده هستن و باعث شدن رجوع به دفترچه خیلی کم بشه.

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از 1 دقیقه
3.5/5
بین 1 تا 5 دقیقه
4.2/5
بیشتر از 5 دقیقه
0.5/5
حدود 1 دقیقه

زمان میانگین

صفحه بازی میزارید وسط، به همه مقداری پول و یه رنگ مهره بدید. بقیه پول هارو بزارید در کنار زمین بازی، ژتون هارو داخل کیسه بریزید، کارت های ساختمان هارو هم بر بزنید و بزارید کنار زمین بازی. همه این کار ها حدودا 1:30 دقیقه طول میکشه.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

قوانین بازی نسبت به اتفاقات وابسته به استراتژی، شانس و تعامل رخ میده در بازی خیلی کمه و این یه مزیت برای بازیه، چون بازی رو رد عین سادگی جذاب و گاها عمیق می کنه.

سنگینی قوانین بازی

1.92/5

سبک رو به متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

همونطوری که گفتیم قوانین ساده هستن و در حد چند دقیقه به قوانین بازی و روند پیش روی بازی مسلط میشید. سبک بازی هم اینطوریه که همه بازیکن ها با هم در اجرای اکشن های بازی عمل می کنن و این به افرادی که به بازی مسلط نیستن کمک میکنه با بازی پیش برن.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • نمیتونید همه ژتون ها و کارت های مغازه هارو دست خودتون نگه دارید و باید طبق جدول عمل کنید.
  • تعداد ژتون ها و کارت هایی که باید بردارید و در دست خودتون نگه دارید، وابسته به سال بازی تغییر می کنه.
  • درآمدی که کسب و کار های مختلف دارن، متناسب با سال بازی تغییر میکنه.
  • در بازی هر نوع تبانی، قول و قرار و مبادله مجازه.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Enclosure + Investment / Tile Placement + Set Collection / Trading + Negotiation 
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

1.95/5

شانست رو مدیریت کن

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی

فکر کردن در بازی در راستای یه سری محاسبات ذهنیه که باعث بشه شما بیشترین سود رو از کسب و کار های مختلف بدست بیارید.این فکر کردن بیشتر متمرکز شده در زمانی که ژتون های جدید رو میشن و رابطه بین اونهارو با کسبو کار هایی که دارید بدست میارید. که خب وابسته به شانس هستش. این فکر کردن شما تبدیل میشه به کلمات و جاری میشه رو زبونتون تا با صحبت کردن و مذاکره بتونید از ژتون های رو شده، بهترین هارو انتخاب کنید و برای خودتون روی صفحه بازی قرار بدید. 

برنامه ریزی در بازی مثل فکر کردن خیلی متمرکز توی لحظه یا بازه زمانی خاصی نیست و از جنس یه استراتژی بلد مدته که در بازی تبدیل میشه به سرمایه گذاری هایی گاها ریسک محور که با صحبت کردن های شما تبدیل به سود یا تبدیل به ضرر میشن. این سرمایه گذاری ها برای راه اندازی کسب و کار های بیشتر و زنجیره مشابه از اونها برای بدست آوردن سود بیشتره. پس به نوعی در عین اینکه بازی یه رقابت صحبت محوره، زیر لایه های برنامه ریزی محور هم داره.جریان بازی تاکتیک هایی هم برای شما داره که هنگام تصمیم گیری برای مبادله سراغتون میاد.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

اطلاعات بازی به غیر از استراتژی و برنامه ذهنی بازیکن ها کاملا آشکاره و این یعنی در بازی قرار نیست ذهن خوانی زیادی داشته باشید. آیندی نگری هم به دلیل اینکه ژتون ها و توکن های مغازه کاملا شانسی در اختیار بازیکن ها قرار میگیرن، زیاد در بازی مرسوم نیست، غیر از مقدار طبیعی خودش که در هر بازی ممکنه از سوی بازیکن ها به کار گرفته بشه.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

حساب و کتاب ریاضی در این بازی خیلی زیاد نیست و صرفا یه سبک سنگین کردن برای اینه که ببنید در صورت داشتن کدوم توک کسب و کار میتونید سود بیشتری داشته باشید. نهایتا هم نیازه برای محاسبه درآمد سالیانه هر نفر، یه سری محاسبات ساده انجام بدید.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Enclosure + Investment / Push Your Luck ~
  • وسایل و قطعات: کیسه توکن های مغازه

سطح شانس بازی

2.35/5

شانس تعیین میکنه چطور بازی کنی

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه

مبنای بازی توکن های و کارت های مغازه که نقش سند ها و سرقفلی های مغازه رو دارن، هستن از طریق شانس وارد بازی میشن. یعنی تمام المان های بازی و ویژگی های اون از جمله استراتژی و تعامل بازی، در راستای این هستن که شانس و اقبال در بازی برای شما چی رقم میزنه و چه توکن ها و کارت هایی دستتون میاد. این مقدار شانس در بازی تونسته خیلی خوب به گیم پلی بازی کمک کنه که به سمت گرمی بره و در عین حال ساده بمونه. از طرفی تونسته با وجود مقدار نسبتا زیاد خودش، همچنان استراتژی در بازی رو حفظ کنه که این یه ویژگی مثبت و خیلی مهم از بازیه. مکانیزم Push your luck بازی هم که به صورت پنهانه، تونسته خیلی خوب با فضای بازی و جنبه واقعی راه اندازی کسب و کار همگام سازی بشه، که این هم از نقاط قوت طراحی بازیه.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Negotiation / Trading
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

2.66/5

تعامل کن تا بتونی پیشرفت کنی

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست

تمام برنامه ریزی ها و فکر کردن های بازیکن ها بدون تعامل در بازی، هیچ معنا و مفهومی نداره و شانس و اقبال در بازی هم با همین تعامل معقول بازی به تجلی خودش میرسه. وقتی شما شروع می کنید با بقیه تبادل می کنید، مذاکره می کنید و عملا بازی اونهارو تحت تاثیر قرار میدید، دارید همزمان هم به سمت پیشرفت خودتون میرید، و هم احتمالا دارید موجب پیشرفت رقیب میشید. اما نکته مهم اینه که این وسط کی توسنته دیگری رو بیشتر قانع کنه و سود بیشتری ببره. یعنی در حالت طبیعی بدون تعامل داشتن با بقیه نمیتونید در جریان بازی پیشرفت کنید و درآمد زیادی بدست بیارید، مگر اینکه شانس و اقبالتون به طور ماورایی زیاد باشه که معمولا پیش نمیاد. یعنی شما جبرا وارد یه سری تعاملات میشید که باید با فکر و در راستای استراتژی در اونها عمل کنید تا بتونید بیشترین سود رو بدست بیارید. نتیجتا تاثیر بازی بازیکن ها روی همدیگه در این بازی “متوسط” به “سمت زیاده”.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه

تجلی عملی تعامل و استراتژی و حتی شانس در بازی میشه مذاکره کردن شما با بقیه بازیکن ها که باید با برنامه ریزی باشه و گرنه احتمالا کلی میره تو پاچتون.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

روند گیم پلی بازی و ویژگی های پیش فرض بازی طوری هستن که همه المان های بازی در راستای جذاب تر کردن و درگیر کردن بیشتر بازیکن ها در بازی به کار گرفته شدن. این یعنی گیم پلی بازی تا حد خوبی گرمه و حتی میتونه به سمت “گرم تنوری” هم بره.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

3.23/5

گرم به سمت گرم تنوری

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

از ویژگی های مهم این بازی اینه که در عین استفاده از مکانیزم های و متا مکانیزم های آشکار و پنهان مختلف و نسبتا زیاد، تونسته یه روند ساده و روان رو برای بازی بسازه، به طوری که این ساده وروان بودن نه تنها به گرم بودن گیم پلی ضربه نزده، بلکه موجب تقویت اون هم شده. نتیجتا گیم پلی بازی “روان و ساده” به سمت متوسطه.

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

1.97/5

پیچیدگی باید در نگاه تو باشد

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • تبانی یه سری از بازیکن ها.
  • انتخاب از بین مغازه های خوب و خوب تر با مقدار زیادی ریسک

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

تنوع گیم پلی (تنوع تجربه بازی- هر دست چقدر تازگی داره برای بازیکن ها)

کم
متوسط
زیاد

مسیر هایی که برای پیروزی طی می کنید در هر دست بازی تغییر نمیکنه و همیشه باید سعی کنید بیشترین پول رو بدست بیارید. اما اینکه چطوری بتونید بیشترین پول رو بدست بیارید، وابسته به اتفاقاتی هستش که گیم پلی بازی رقم میزنه و از این نظر گیم پلی بازی متنوعه و هر دست بازی براتون تازگی داره.

تکرار پذیری بازی

2.61/5

تازگی از جنس گیم پلی

نمودار گیم پلی Chinatown

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و ... در طول بازی به چه صورته ؟

بازی به طور کلی روند صعودی داره و نقاط اوج جزئی در نمودار بازی وجود داره که لحظه رو شدن توکن ها و ژتون های جدید مغازه هاست که به نوعی ممکنه مسیر بازی رو عوض کنه.

مکانیزم های بازی

مکانیزم Set Collection

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 13300 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: The Gallerist, Splendor, Azul, Isle of Sky, Arboretum
  • کاربری این مکانیزم در Chinatown: در صورتی از یه کسب و کار یه تعداد مشخص چسبیده به هم داشته باشید سود بیشتری می برید.

مکانیزم Negotiation

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از 180 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Sheriff of Notingham, Diplomacy, Rising Sun, Siderial Confluence
  • کاربری این مکانیزم در Chinatown: مذاکره چاشنی اصلی بازیه که به شما کمک می کنه بتونید به مرحله مبادله برسید.

مکانیزم Trading

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 4000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Dead of Winter, Catan, Bazaar, Pandemic
  • کاربری این مکانیزم در Chinatown: میتونید توکن های مغازه رو مبادله کنید. همینطور سند مغازه هارو بزنید به اسم هم.

مکانیزم Enclosure

  • رایج بودن مکانیزم : متوسط (کاربرد در بیش از 860 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Agricola, Calico, Era, Blokus, Through the Desert
  • کاربری این مکانیزم در Chinatown: شما با مهره های رنگی خودتون مغازه های مختلف رو مال خودتون می کنید. این مرجله قبل از راه انداختن کسب و کاره.

مکانیزم Income

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از 380 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Brass, Gaia Project, Terraforming Mars, Everdell, Feast of Odin
  • کاربری این مکانیزم در Chinatown: هر مغازه متناسب با تعدادش در نوع خودش آخر هر سال براتون یه سودی داره.

مکانیزم Investment

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از 110 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: The Gallerist, Mombasa, Stockpile Medici, Imperial
  • کاربری این مکانیزم در Chinatown: شما مالکیت مغازه ها و کسب و کار هارو با کارت های مغازه ها و توکن های کسب و کار بدست میارید.

مکانیزم Tile Placement

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 6980 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Azul, Carcassonne, Isle of Sky, Samurai, Kingdomino
  • کاربری این مکانیزم در Chinatown: شما باید تایل های کسب و کار هاتون رو در مغازه هایی که دارید بکارید.

مکانیزم Victory Point as Resources

  • رایج بودن مکانیزم : کم(کاربرد در بیش از 165 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Terra Mystica, Viticulture, Five Tribes, Patchwork, Modern Art
  • کاربری این مکانیزم در Chinatown: انتهای بازی برنده بازی کسیه که بیشترین پول رو داشته باشه.

بازی های مشابه

اگر از بازی Chinatown  لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره Chinatown

  • بازی چقدر شبیه مونوپلی هست؟

این بازی رو خیلیا یه تجربه کامل تر و جذاب تر از مونوپولی میدونن. تا حدی همینطور هم هست. بازی تاس نداره و نقش شانس بازی رو یه کیسه پر از توکن کسب و کار بازی می کنه.

  • بازی رو 2 نفره هم میشه بازی کرد ؟

روش رسمی خاصی برای این وجود نداره. اما اگر میخواید میتونید از اینجا از روش های کاربر ساخت مطلع بشید.

  • بازی رو بیشتر از 5 نفره هم میشه بازی کرد ؟

روش رسمی خاصی برای این وجود نداره. اما اگر میخواید میتونید از اینجا از روش های کاربر ساخت مطلع بشید.

  • بازی نسخه ایرانی داره ؟

بله نسخه ترجمه شده بازی توسط “باز بازی” و نسخه بازگردانی شده اون با نام “تهران 1410” توسط نشر “برد باز” تولید داخل شدن.

رومیزشکافی مخاطبین از بازی

سطح آشنایی مخاطب با بردگیم چقدر باشه ؟
بهترین تعداد بازیکن چند نفره ؟
امتیاز کلی دفترچه بازی چنده ؟
سنگینی قوانین بازی چقدره ؟
سطح استراتژی در بازی چقدره ؟
آینده نگری و ذهن خوانی در بازی چقدره ؟
سطح شانس در بازی چقدره ؟
سطح تعامل در بازی چقدره ؟
حرف زدن و مذاکره در بازی چقدره ؟
گیم پلی بازی چقدر گرمه ؟
پیچیدگی گیم پلی بازی چقدره ؟
تکرارپذیری بازی چقدره ؟
متوسط
4 نفر
3.90/5
2.60/5
3.00/5
کم
3.70/5
4.30/5
زیاد
4.00/5
2.40/5
زیاد

+ نکات مثبت بازی از نگاه شما:

  • استراتژی بازی از جنس شانسه.
  • یه تجربه مناسب برای افرادی هستش که مونوپولی رو دوست دارن.

- نکات منفی بازی از نگاه شما:

  • امکان تبانی در بازی وجود داره.

حستون از تجربه Chinatown چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما ...

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد...

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم...

آیوی گیم
آیوی گیم

سال 1398 سالی بود که آیوی گیم متولد شد. یه تیم از افرادی که هم علاقه مند به بازی کردن بودن و هم سهیم کردن بقیه افراد به لذت بازی. آیوی گیم تلاش داره تا بتونه روزی، بازی رو به عنوان یه مفهوم حرفه ای و تخصصی وارد زندگی روزمره انسان ها بکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط