Header Logo

رومیزشکافی کودتا (Coup)

برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد “صفحه رومیزشکافی” سایت آیوی گیم شوید.

بازی کارتی کودتا (2012)

سعی کنید با بلوف زدن و استفاده از قابلیت شخصیت هاتون، بقیه مدعیان دربار رو از بازی حذف کنید.

2-6 نفره

تعداد بازیکنان

15 دقیقه

مدت زمان بازی

13+ سال

رده سنی

خرید بازی
نقد کیفی بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Rikki Tahta
  • تصویرسازی: بهنام بلالی
  • گرافیک:
  • توسعه: Haig Tahta, Sacha Tahta
  • ناشران نسخه داخلی: After 5 Games
  • نسخه خارجی: Coup
  • ناشران نسخه خارجی: La Mame Games ,Indie Boards & Cards, FoxGames

میخوای از کودتا چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات

3.01/5

متوسط رو به خوب

3/5

استراتژی

شانس

تعامل

سنگینی قوانین بازی:

1.43/5

استراتژی در بازی:

1.91/5

شانس در بازی:

0.7/5

تعامل در بازی:

2.66/5

گرم بودن گیم پلی:

1.83/5

پیچیده بودن گیم پلی:

1.65/5

تکرارپذیری بازی:

2.73/5

توضیحات بازی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type)
  • Party Game
دسته بندی (Category)
  • Card Game
  • Bluffing
  • Deduction
  • Party Game
  • Political
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Hidden Roles
  • Memory
  • Player Elimination
  • Take That
  • Variable Players Power

توصیف بازی

 Coup یه بازی دورهمی بلوف محوره، طراحی آقای Riki Tahta، که نسخه های بسیار زیادی از اون به زبان های مختلف ترجمه و بازگردانی شدن. از چینی و آلمانی و … تا فارسی. نسخه داخلی این بازی توسط نشر After 5 Games با اسم “کودتا” و تصویر سازی بهنام بلالی بازگردانی شده. همینطور نسخه اکسپنشن بازی با اسم “کودتا پلاس” با شخصیت های اضافی، توسط همین نشر تولید شده.

داستان بازی

آینده‌ای نه‌چندان‌دور: یک طبقه‌ی اشرافیِ جدید، متشکّل‌از مُدیران عاملِ چندملّیتیِ سودجو، حکومت را در دست گرفته‌است. آزمندیِ آن‌ها و تسلّطِ بی‌چون‌وچرای‌شان بر اقتصاد، زندگی مردُم -بجُز عدّه‌ای اندک از دُم‌کلفت‌ها- را در فقر و نااُمیدی فرو بُرده‌است.
امّا از دلِ توده‌های مردُمِ تحتِ‌فشار، یک گروه پارتیزانیِ زیرزمینی با هدفِ براَندازیِ حُکّامِ فاسد، قد علم کرده‌است. تلاش‌های مُتهوّرانه‌ی این شورشیان، باعثِ به‌وجود آمدنِ دودَستگی، نفاق و ضعف در مجامعِ حکومتیِ امپراتوریِ جدید شده و این حکومتِ فاسد را در آستانه‌ی فروپاشی قرار داده‌است.
امّا این اغتشاشات، برای شما، به‌عنوانِ یکی‌از اعضای بلندمرتبه‌ی دولت، فرصتی است مُغتنم تا با ایجادِ انحراف، تطمیع و فریب‌کاری، راهِ خود را به‌سوی قدرت مُطلق، باز کنید! برای تحقّقِ این هدف، باید نفوذِ رُقبای خود را از بین بُرده و آن‌ها را به ناکجاآباد، تبعید کنید!
در این روزگارِ مُلتهب، تنها یکی‌از شما می‌تواند دوام بیاورد…

سابقه طراحان بازی

  • Rikki Tahta:
  1. Senators 
  2. The Chameleon
  3. Complot
  4. Gooseberry
  5. HurlyBurly
  6. Melee

قطعات بازی

  • 15 کارت شخصیت
  • 6 کارت خلاصه قوانین
  • 50 سکه 
  • دفترچه قوانین

توضیحات کلی

بازی کارتی کودتا یه بازی دورهمی بلوف محوره که در اون شما باید با استفاده از قابلیت شخصیت هایی که کنترل می کنید، بقیه بازیکن هارو از بازی حذف کنید و در نهایت خودتون در بازی باقی بمونید. این حذف کردن با پرداخت سکه و کودتا کردن اتفاق مییفته و یا با استفاده از قابلیت برخی شخصیت های بازی.

مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره

بازی کودتا یه بازی Party Game و یا دورهمی هستش. چون این بازی بلوف محور و تا حدی نقش مخفیه وابستگی جذابیت اون به مخاطب بالاست. خیلی مهمه که بازیکنی که باهاش بازی می کنید بتونه با بازی پیش بیاد. رو همین حساب باید آشنایی متوسطی با بردگیم ها داشته باشه. یعنی چندتا بردگیم و کارت گیم بازی کرده باشه و سیستم بلوف زدن و بازی هایی که نقش مخفی هستن رو بلد باشه.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

بازی کودتا یه بازی ساده و مناسب دورهمی هاست و در حالت پیشفرض جور کردن مخاطب برای اون از سطح “راحت” برخورداره. اما درباره ماهیت بلوف محور و بازی ها نقش مخفی، با قابلیت های مختلف شخصیت ها، نکات مهمی هست و اون اینه که : مخاطبین این بازی ها خاص هستن. به این معنی که چون نیازمند تجربه های کوچک تعامل، کنترل و مدیریت قابلیت شخصیت ها، صحبت کردن و بلوف زدن هستش، برای مخاطبین عمومی بردگیم، ارتباط گرفتن با این بازی ها زمان زیادی میبره و گاها اتفاق نمیفته. در عین حال برای تم های شخصیتی خاصی بازی میتونه خیلی هم جذاب باشه، ولی این همگانی نیست. برای همین اگر یه گروه برای بازی گیر آوردید، که تجربه مطلوبی براتون اتفاق افتاد، دیگه خیلی دنبال پیدا کردن یه گروه جدید نباشید. ولی اگر گروه مناسبی گیرتون افتاد حتما بازی رو تجربه کنید.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

جریان بازی مبتنی بر اینه که بازیکن ها چقدر خوب بتونن درباره نقش هایی که دارن یا ندارن بلوف بزنن و همچنین بقیه رو قانع کنن که فلان نقش رو دارن و یا ندارن . رو همین حساب هر شغل و حرفه ای که فرد در اون روابط عمومی بالایی داره و میتونه خوب صحبت کنه، افکار رو گمراه کنه و … میتونه نقطه مشترکی با جریان این بازی پیدا کنه. مثلا کسانی که مافیا باز هستنت با این بازی خیلی خوب ارتباط میگیرن. البته در این بازی قرار نیست مثل مافیا صحبت کنید. فقط قراره ادای کسی رو در بیارید که به یه شخصیت نفوذ داره. البته ممکنه واقعا اون شخصیت رو داشته باشید. برای روانشاسان هم این بازی یه کیس استادی خوب و نرم تر از مافیا خواهد بود.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

2 نفره
0.5/5
3 نفره
1.5/5
4 نفره
3/5
5 نفره
4/5
6 نفره
3.5/5
5-6

تعداد ایده آل بازیکنان

این بازی 2 تا 6 نفرست. چون بازی یه بازی Duduction و استنتاج محوره و همچنین بخاطر وجود مکانیزم “حذف بازیکن” در بازی هر چقدر تعداد بازیکن ها بیشتر بشه، بازی جذاب تر میشه و تجربه مطلوب تری خواهد داشت. از طرفی چون اکشن های بازیکن ها در نوبتشون خیلی سریع انجام میشه و قرار نیست برای کم حوصله ها، حوصله سر بر بشه، تعداد 6 نفره اون تجربه مطلوب خواهد داشت. اما درباره این تعداد چون ممکنه فرآیند “به چالش کشیدن” اقدام های بازیکنان یکم قاطی بشه و برای افرادی که حوصله ندارن، منتظر بودن برای اینکه دونه دونه چالش ها پاسخ داده بشه و به نتیجه برسه تا دوباره نوبتش بشه و کودتا کنه و بزنه یه نفرو داغون کنه،تجربه 6 نفره بازی شاید زیاد مطلوب نباشه، با این تفاسیر میشه گفت تجربه 5 نفره بازی تجربه احتمالا بهتری خواهد بود. البته برای بازی 6 نفره هم درنگ نکنید. سردرگمی در این بازی رایج نیست، ولی بیصبرانه منتظر بودن بازیکن ها برای داغون کردن بقیه و غر زدن برای رسیدن نوبت، محتمله.

رده سنی بازیکنان

13+

حداقل رده سنی

30-

حداکثر رده سنی

17+

رده سنی ایده آل بازیکنان

بازی برای 13 سال به بالا مناسبه و همین رده سنی کمترین رده سنی هستش که بازیکن میتونه بازی کنه و تجربه خوبی رو رقم بزنه. سنین کمتر شاید نتونن خوب با مفهوم استنتاج، بلوف و حذف کردن بقیه از بازی ارتباط بگیرن. حداکثر رده سنی هم حدودا 30 سال هستش که آغاز ورود از دوره بزرگسالی به چله پختگیه. عمده افرادی که سن بالاتر از 30 سال دارن، معمولا اینطور بازیهارو بی فایده قلمداد می کنن که البته این برای مخاطب عمومی بردگیم معنی میده. مناسب ترین رده سنی هم از حدود 17 سال به بالاست که تقریبا اوج دوران بازیگوشی یه نفره. بازیگوشی فاکتور مهمیه که مخاطبینی که دارن، بازی رو باحال تر می کنن.

مناسب برای چه جمعی

همونطوری که گفتیم بازی های بلوف محور خیلی خاص هستن. از اون بیشتر بازی های نقش مخفی. البته کودتا یه بازی نقش مخفی مثل مافیا نیست ولی باز نیازمند آشنایی حداقلی با مکانیزم نقش مخفیه. دهه شصتی ها و پایین تر خیلی سخت با این بازی ها ارتباط می گیرن. این بازی خوراک جمع های دوستانه و دانشجویی هستش که رده سنی بازیکن ها نزدیک به همه. زمانی که فاصله سنی بازیکن ها زیاد بشه، احتمالا ادبیات بازی یکسان نخواهد بود و همین امر باعث میشه تجربه بازی خیلی مطلوب نشه. برای جمع های خانوادگی عمومی این بازی پیشنهاد نمیشه، ولی اگر پدر و مادر، یا اعضای خانواده خیلی پایه ای دارید که بردگیمی هستن و چندتایی بازی تو این فاز بازی کردن، این بازی میتونه بازی خوبی باشه. برای فضای کافه گیم ها هم چون عمدتا مخاطبین کافه گیم ها خوره بردگیم هستن و یه آشنایی حداقلی با بازی های این چنینی دارن، این بازی یه بازی سریع و مناسبه که البته این همه اینها باید با توجه به سطح آشنایی مخاطب با بردگیم باشه.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
2.5/5
گیم گورو(فرد)
4.5/5
ویدئو آموزش
2/5
گیم گورو

بهترین راه یادگیری

دفترچه بازی کامل و مناسب برای یادگیریه و احتمالا زمان کمتری از ویدئو آموزشی ازتون بگیره. ولی پروسه یادگیری بازی برای یه جمع بهتره اینطوری باشه که یه بازیکن کامل دفترچه رو بخونه و بازی رو یاد بگیره، بعد بیاد و کامل بازی رو به بازیکن های دیگه یاد بده.

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

توضیحات بازی تقریبا سادست. دفترچه فارسی بازی از 7 صفحه تشکیل شده که ترجمه عینی دفترچه انگلیسی هستش. دو صفحه از دفترچه به توضیح قابلیت شخصیت ها اختصاص داره که کاملا طبیعیه و برای بازی های شخصیت محور، اختصاص قسمت گاها قابل توجهی از دفترچه به توضیح شخصیت ها منطقیه. با توجه به اطلاعاتی که در دفترچه انگلیسی و فارسی بازی وجود داره، حجم دفترچه از سطح مناسبی برخورداره و تقریبا چیز اضافه ای در دفترچه وجود نداره.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و ... چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

ترجمه دفترچه خوب و مناسبه، به این معنی که ادبیات نوشتاری اون طوری هستش که قابل فهم و تقریبا بدون ابهامه. فونت انتخاب شده، رنگ متن، تفیکیک قسمت های مختلف متن منطقیه و از نظر بصری و محتوایی برای مخاطب مناسبه. البته دلیل این امر میتونه این باشه که دفترچه فارسی  از ترجمه خط به خط دفترچه انگلیسی نوشته شده. دفترچه انگلیسی بازی هم از نظر نگارشی در سطح مطلوبی قرار داره.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

نوشتن دفترچه برای یه بازی بازگردانی شده از ترجمه صرف کمی سخت تره. چون در بازگردانی یک سری المان ها ( گاها کل تم) در بازی تغییر می کنه، البته بازگردانی کودتا به معنای واقعی کلمه صورت نگرفته. یعنی بازی بومی نشده و میشه گفت همون کودتای اصلی هستش با تغییر تصویر سازی. این اتفاق در دفترچه هم رخ داده و به نوعی روان بودن ادبیات نوشتاری دفترچه که کپی شده از دفترچه اصلی هستش، برای اینکه مخاطب ایرانی باهاش بتونه ارتباط بگیره و راحت بازی رو یاد بگیره رعایت نشده. البته این خیلی بد نیست و تا حدی کمی تاثیر منفی داره. در کل دفترچه نسخه اصلی برای مخاطب آشنا به بردگیم نوشته شده و این اتفق با ترجمه دفترچه اصلی به نسخه فارسی، تا حدی منفیه. بهتر بود لحن دفترچه یکم روان تر و نزدیک تر به ادبیات مخاطبی که با بردگیم آشنایی چندانی نداره نوشته میشد.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

سرفصل های مورد نیاز برای یادگیری بازی در دفترچه نسخه انگلیسی و فارسی کامل هستن. توضیح تک تک دینامیک های بازی، شخصیت های بازی، نحوه عملکرد اقدامات اصلی بازی همگی در دفترچه آورده شدن. نکات اضافی برای جذاب تر شدن بازی و مثالی از بازی در دفترچه به مقدار کافی وجود داره. یه قسمت جدا برای تغییرات بازی دو نفره آورده شده. اما شناسنامه تیم بازگردانی، به جر تصویرساز بازی، نیاورده شده که این البته مشکل بزرگی نیست ولی خوبه که در دفترچه وجود داشته باشه.

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

05-10
2/5
10-15
3.5/5
15-20
2.5/5
20+ .
1.3/5
10-15 دقیقه

زمان میانگین به دقیقه

زمان ذکر شده مقدار متمرکز زمان و با احتساب یادگیری هستش. یعنی زمانی که باید بازیکن با تمرکز کافی بزاره تا دفترچه رو بخونه و بازی رو یاد بگیره، نه اینکه فقط بخونه. این زمان به طور میانگین 15 دقیقه هستش. برای گیمر های حرفه ای این زمان میره به سمت حدود 10 و حتی زیر 10 دقیقه.

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از 1 دقیقه
4.3/5
بین 1 تا 5 دقیقه
2.5/5
بیشتر از 5 دقیقه
0/5
1.5 دقیقه

زمان میانگین

چیدمان بازی در کل به این صورته: کارت هارو بر بزنید و به هر بازیکن دو کارت بدید. همچنین به هر بازیکن دو سکه و یک کارت خلاصه قوانین بدید. این کارا کمتر از یک دقیقه وقت میگیرن.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

بازی قوانین اصلی زیادی نداره، بلکه این اکشن های شخصیت ها، به چالش کشیدن اونها و اقدامات متقابل اونهاست که شاید یکم در یادگیری بازی اذیتتون کنه که اون هم با چند دست بازی دستتون میاد. البته استفاده از کارت های راهنمای اقدامات میتونه مفید باشه.

سنگینی قوانین بازی

1.45/5

سبک و نسبتا رو به متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

همونطور که گفتیم قوانین اصلی بازی کم هستن، ولی مسط شدن به اقدامات شخصیت ها و این چنین اتفاقات جزئی تر بازی یکم ممکنه زمان ببره، که این امر در عمده بازیهای شخصیت محور با مکانیزم هایی مثل Hidden Roles, Variable Players Power و … طبیعیه.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • هر بازیکن در نوبت خودش فقط میتونه یکی از اقدامات ذکر شده در کارت خلاصه قوانین یا دفترچه رو انجام بده
  • اگر بازیکنی در آغاز نوبتش 10 سکه یا بیشتر داشته باشه، حتما باید کودتا کنه.
  • هر بازیکنی میتونه اقدامات بقیه رو به چالش بکشه و مهم نیست نوبتش باشه یا نباشه.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها: Hidden Roles, Memory, variable Player Powers, (Bluffing)
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

1.91/5

ژرف اندیشی عمیق

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی

در این بازی فکر کردن و برنامه ریزی زیاد معنی نمیده. فضای بازی ایجاب میکنه شما در طول بازی و به خصوص در نوبتتون، یه تصمیم ساده بگیرید و اون اینه که کدوم اقدام رو انجام بدید تا پول بیشتری کسب کنید و بقیه رو حذف کنید تا برنده بشید. البته این تصمیم عمق زیادی داره. از مکانیزم “حافظه” در بازی گرفته تا تلاش برای یک اقدام بلوف محور، همگی نیازمند یک سری برنامه ریزی های ناخودآگاه ذهنی هستن. ولی این عمق فکر کردن و برنامه ریزی در جریان بازی دیده نمیشه. در واقع نمیشه به این بازی گفت تاکتیک محور. همینطور استراتژی در بازی به اون صورت دیده نمیشه. پس میشه گفت فکر کردن و برنامه ریزی در بازی به اندازه “کم” وجود داره اما با عمق بالا. 

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

آینده نگری در این بازی زیاد معنی نمیده. چون هر اقدامی که بازیکنی انجام میده، میتونه با چالش هایی رو به رو بشه و قسمتی از اطلاعات نهان بازی رو، یا آشکار کنه و یا نکنه، پس نمیشه زیاد آینده نگری کرد، چون اطلاعات پنهان بازی بین بازیکن ها تقسیم میشه. این از سویی بخاطر نقش مخفی بودن بازیه و از طرفی فرآیند بلوف بازی، باعث میشه اعتماد به این اطلاعات پنهان، که ممکنه حدس زده بشن، پایین و پایین تر بیاد. همینطور مکانیزم “حافظه” بازی خودش باعث میشه سطح آینده نگری متناسب با مخاطب تغییر کنه.
اما درباره ذهن خوانی کاملا برعکس آینده نگری، در این بازی خیلی معنی میده. اینکه تو چشمای بازیکن ها نگاه کنید و حس کنید که اونها دارن بلوف میزنن یا دارن راست میگن، یا اینکه فلان بازیکن با کار هایی که تا الان کرده و کاری که الان داره میکنه کجای بازیه و چی تو ذهنشه، اتفاقیه که خیلی تو بازی میفته. در محموع این بازی از سطح “متوسط” از آینده نگری و ذهن خوانی برخورداره. که اون هم بخاطر اینه که ذهن خوانی در بازی و یا به بیان دیگه رو شدن دست بازیکن ها بخاطر زبان بدنشون و شناخت های قبلی، در بازی خیلی بارزه. مخصوصا برای جمع هایی که چند دست با هم بازی می کنن و از همدیگه شناخت دارن. به بیان دقیق تر اینکه شما خودتون رو جای یه بازیکن بزارید و با توجه به تصمیماتی که قبلا توسط اونها گرفته شده و وضعیت فعلی اون، شما چه تصمیمی خواهید گرفت، خیلی کمکتون میکنه و در بازی اتفاق میفته.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

شما در داخل بازی قرار نیست حساب و کتاب ریاضی انجام بدید. تنها ممکنه با یه سری حدس ها بتونید محاسبه کنید که کدوم شخصیت ها دیگه در قسمت تحت نفوذ بازیکن ها نیستن. که لازمه این امر دونستن اینه که در کل 15 کارت شخصیت در بازی در 5 نوع وجود داره. یعنی از هر شخصیت 3 کارت. که این محاسبه، زیاد از جنس محاسبات ریاضی عامیانه در بازی ها نیست. البته این اتفاقات مربوط به مکانیزم “حافظه” در بازیه که نمیشه گفت که از جنس ریاضی هستش.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها: (Push Your Luck)
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

0.7/5

بازی شانسی نیست

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه

ابزار شانسی در بازی وجود نداره. نه از جنبه مکانیزم های شانس محور و نه از جنبه المان ها و قطعات مرتبط با بازی که شانس بازی رو بالا ببرن. البته یه مکانیزم Push Your Luck خیلی زیر پوستی در جریان بازی تزریق شده که البته با بلوف زدن ها و مکانیزم های دیگه درهم تنیده هستش، ولی این امر شانس بازی رو زیاد نمیکنه.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها: Player Elimination, Take That, (Bluffing)
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

2.66/5

همه قصد از بین بردن شمارو دارن

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست

سطح تعامل بازی یه تعامل مستقیم از جنس تاثیر روی اکشن های بازیکن ها و حذف اونها از بازی، که عمده جذابیت بازی هم به همین دلیل رخ میده. این تاثیر حد معقولی داره و باعث میشه، شما وابسته به جمعی که دارید با اونها بازی می کنید، تصمیم بگیرید که چه اکشنی انجام بدید که هم بقیه بهتون گیر ندن و هم بتونید پول بیشتری بدست بیارید. از سوی دیگه شما هم میتونید با بقیه بازیکن ها وارد چالش بشید و روی اکشن هاشون تاثیر بزارید.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه

صحبت هایی که در بازی رد و بدل میشه معمولا در ابتدا و بین نوبت هر بازیکن اتفاق میفته که گاها از جنس تهدید های توپر و توخالیه و گاها هم صرفا یه حرف گذراست که نشانی از تعجب، تشکر و تشنجه. گاها صحبت ها برای رو کردن دست یه نفره که آیا داره بلوف میزنه یا نه و گاها صرفا یه صحبت برای منحرف کردن جمعه برای یه سری اقدامات مثل کودتای ناگهانی و … .

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

تست این بازی روی تعداد زیادی از مخاطبین عمومی بردگیم با رده سنی های مختلف نشون داد که گیم پلی بازی کودتا تا حدی سرده. یکی از دلایل این امر، اینه که این بازی بلوف محوره و البته بلوف زدن در بازی اجتناب ناپذیره. این امر بازی رو به مخاطب خیلی وابسته میکنه. ارتباط گرفتن با این بازی برای مخاطبین عمومی یکم سخته. اگر مخاطبینی که باهاشون بازی می کنید، خوره یا پیگیر بردگیم هستن، کودتا یه بازی هستش که با اجزای کم حجم گیم پلی زیادی رو منتقل میکنه ولی در کل برای مخاطب عمومی  عمدتا اینطوریه.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

1.83/5

تا حدی ولرم به سمت گرم

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

درباره روان و ساده بودن گیم پلی باید بگیم که گیم پلی بازی ساده و خیلی روانه. هر کسی تو نوبت خودش باید یه اقدام انجام بده که در صورتی که با چالش روبه رو نشه، زیر ده ثانیه جمع میشه و میره. اما وقتی به چالش کشیده میشه، جذابیت بازی تازه از اون نقطه شروع میشه و این اصلا اذیت کننده نیست. این گیم پلی روان ادامه پیدا میکنه تا وقتی تنها یه نفر تو بازی مونده باشه.
نقش مخفی بودن بازی هم بسیار دقیق با بلوفینگ بازی ست شده، ولی همچنان سرد بودن گیم پلی بازی وجود داره.

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

1.65/5

روان و ساده

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • ترس از بلوف زدن یا ترس از دست دادن یه کارت خوب بخاطر به چالش کشیده شدن.

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

مسیری که برای پیروزی همیشه در راستای اینه که پول بیشتری بدست بیارید و این یعنی سطح تنوع برد و باخت بازی کمه. ولی نکته اصلی “عمق” این تنوعه که هر دست براتون تازگی داره. این عمق وابسته به حرف زدن و مذاکره شما در بازیه. هر دست برای شما فرصت های جدید پدید میاد که بتونید از محصولاتی که برنامه کاشت اونهارو دارید، بیشترین سکه رو بدست بیارید. این عمق به تکرارپذیری بازی سطح “متوسط” رو میده، ولی نه به معنای وجود مسیر های اصلی پیروزی منتوع در بازی، بلکه به معنای وجود فرصت های مختلف در بازی که البته در صورت موفق بودن مذاکره و صحبت های شما، اتفاق میفته.

تکرار پذیری بازی

2.73/5

هر بازیکن یه مسیر

نمودار گیم پلی کودتا

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و ... در طول بازی به چه صورته ؟

ابتدای نوبت هر بازیکن، نقاط اوج بازیه که به نوعی سطح هیجان و استرس بازی رو بخصوص برای بازیکنی که نوبتشه، بالا میبره. بعد از انجام اقدام و رد شدن نوبت بازیکن، حاشیه امن اون شروع میشه. اما ممکنه در همین حاشیه امن، چالشی رخ بده.

مکانیزم های بازی

مکانیزم Hidden Roles

  • رایج بودن مکانیزم : کم (کاربرد در بیش از 200 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: The Resistance: Avalon, Secret Hittler, Ultimate Werewolf, Werewords, Bang!
  • کاربری این مکانیزم در کودتا: اشخاص تحت نفوذ هر بازیکن مخفی هستن و تا زمانی که به چالش کشیده نشدن، آشکار نمیشن.

مکانیزم Memory

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 5000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Codenames, Abyss, Spyfall, Masarade, Good Cop Bad Cop
  • کاربری این مکانیزم در کودتا: به یاد تعداد کارت های اشخاص و اقداماتی که بازیکن ها انجام میدن، باعث میشه مچ یه نفر رو بگیرید یا مچتون رو بگیرن. از طرفی برخی مواقع با به یاد داشتن این اقدامات میتونید متوجه این بشید که بلوف بقیه واقعیه یا نه.

مکانیزم Player Elimination

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 4000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Love Letter, Skull, Salem, Exploding Kittens, Star Realms
  • کاربری این مکانیزم در کودتا: شما باید با به چالش کشیدن اقدامات بقیه و رو کردن دستشون، اونهارو از بازی حذف کنید و تنها باقی مانده زمین بازی باشید.

مکانیزم Take That

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 3800 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Evolution, Potion Explosion, Beasty Bar, Age of War, Saboteur
  • کاربری این مکانیزم در کودتا: شما میتونید با استفاده از قابلیت برخی شخصیت ها، از بازیکن های دیگه باج بگیرید و اونهارو از دریافت سکه در نوبتشون محروم کنید.

مکانیزم Variable Player Powers

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 13000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Root, Architect of the west kingdom, Small World, Dead of Winter, 7 Wonders
  • کاربری این مکانیزم در کودتا:هر بازیکن متناسب با شخصیت های تحت نفوذ خودش، یه سری قابلیت هایی رو داره و البته میتونه بلوف داشتن اونهارو هم بزنه.

نسخه های توسعه دهنده بازی

اکسپنشن های کودتا و Coup

پرومو کارت های Coup

پیشنهاداتی برای بهتر کردن تجربه بازی

موسیقی و صدای پس زمینه بازی

لینک دانلود موسیقی و صداهای پیشنهادی

بازی تم مرموز، با چاشنی خیانت و به معنای واقعی کلمه، کودتا داره. برای همین یه موسیقی پس زمینه توی فاز قطعه “پدر خوانده” میتونه فضای بازی رو به سمت جذابی ببره. از طرفی هر موسیقی پس زمینه که یکم تم جنایی و راز آلود داره، میتونه یه موسیقی مناسب برای پس زمینه بازی باشه.

دکوراسیون، فضا و محیط بازی

دکوراسیون و فضای بازی پیشنهادی

فضای بازی طوریه که اگر دکوراسیون اطراف بازی تیره و نور محیط بازی هم کم باشه، حس کودتا رو بیشتر میشه منتقل کرد. میتونید از خاموش کردن چراغ های اضافی یا کشیدن پرده ها شروع کنید.

بازی های مشابه

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و ... در طول بازی به چه صورته ؟

اگر از بازی کودتا لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره کودتا

  • تجربه دو نفره بازی مناسبه ؟

بازی کودتا یه بازی دورهمی هستش. یعنی تعداد بالای بازیکن ها در اون به جذاب و خاطره انگیز شدن بازی کمک می کنه. همینطور که در قسمت تعداد ایده ال بازیکن ها هم گفتیم، تعداد 5 نفره بازی بهترین حالت بازیه. با این نگاه دو نفره بازی به اندازه تعداد بالای بازی شاید مناسب نباشه. به جای تجربه دو نفره این بازی، بهتره بریم سراغ بازی های دوئل یا دونفره خوبی که در بازار موجود هستن. البته در دفترچه بازی یه قسمت برای اصلاحات دونفره بازی وجود داره.

  • اکسپنشن ها چی به بازی اضافه می کنن ؟

کارت ها، اعمال و اکشن هایی به بازی اضافه میشه که عمدتا در جهت بهتر کردن تجربه بازی هستش. برای اطلاعات دقیق تر، دفترچه نسخه کودتا پلاس رو از قسمت “دفترچه راهنمای بازی” دانلود و مطالعه کنید.

  • کودتا رو میشه 6 نفر به بالا بازی کرد ؟

در دفترچه نسخه کودتا پلاس، بازی بیشتر از 7 نفره توضیح داده شده.

  • کودتا مثل مافیاست ؟

اطلاعاتی که برای بازی نیاز دارید رو در پست رومیزشکافی جالیز پیدا میکنید. درباره ویدئو ها هم ویدئو رومیز از بقیه مناسب تره.

حستون از تجربه کودتا چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما ...

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد...

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم...

آیوی گیم
آیوی گیم

سال 1398 سالی بود که آیوی گیم متولد شد. یه تیم از افرادی که هم علاقه مند به بازی کردن بودن و هم سهیم کردن بقیه افراد به لذت بازی. آیوی گیم تلاش داره تا بتونه روزی، بازی رو به عنوان یه مفهوم حرفه ای و تخصصی وارد زندگی روزمره انسان ها بکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط