Header Logo

رومیزشکافی El Dorado

برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد ” بخش رومیزشکافی” در سایت آیوی گیم شوید.

بازی رومیزی The Quest for El Dorado (2017)

در رقابت برای جستجوی معبد ال دورادوی افسانه ای، از جنگل ها، رودخانه ها و دهکده های مختلف عبور کنید و با طی کردن بهترین مسیر ممکن، سریعتر از بقیه بازیکن ها به معبد برسید...

2-5 نفره

تعداد بازیکنان

30-60 دقیقه

مدت زمان بازی

10+ سال

رده سنی

خرید بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Reiner Knizia
  • تصویرسازی: Franz Vohwinkel
  • گرافیک:
  • توسعه:
  • نسخه داخلی: معبد ال دورادو
  • ناشران نسخه داخلی: چارپایه 
  • ناشران نسخه خارجی: Ravensburger, 999 Games, Arclight , …

میخوای از El Dorado چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات

3.29/5

خوب رو به خیلی خوب

3.3/5

استراتژی

شانس

تعامل

سنگینی قوانین بازی 1.79 / 5
استراتژی در بازی 1.82 / 5
شانس در بازی 2.33 / 5
تعامل در بازی 1.52 / 5
گرم بودن گیم پلی 3.15 / 5
پیچیدگی گیم پلی 1.81 / 5
تکرارپذیری بازی 4.06 / 5

توضیحات بازی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type)
  • Family Game
دسته بندی (Category)
  • Adventure
  • Racing
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Card Drafting
  • Deck Building
  • Grid Movement
  • Hand Management
  • Hexagonal Grid
  • Modular Board
  • Race

توضیحات کلی بازی

داستان کلی بازی اینه که هر بازیکن باید تلاش کنه تا تیم اکتشافی خودش رو از مناطق مختلف صفحه (شامل جنگل، دهکده و رودخونه) عبور بده و سریعتر از دیگران به ال‌دورادو برسه. در طی این سفر، بازیکنا تیم اکتشافی خودشون رو تکمیل‌تر می‌کنن و تجهیزاتی می‌خرن که به اونا اجازه پیشروی بیشتری میده، و بعد با دقت مسیر حرکتشون رو برنامه‌ریزی می‌کنن و با احتیاط در جنگل‌های تاریک آمریکای جنوبی به پیش میرن. حرکت روی خونه‌‌های شش ضلعی زمین بازی، از طریق بازی کردن کارت انجام میشه، بازی کردن هر کارت شما رو یک یا چندتا خونه جلو میبره: کارت سبز (قَمه) برای جنگل، کارت آبی (پارو) برای رودخونه، و کارت زرد (سکه) برای دهکده. روی هر خونه از صفحه بازی، تعداد آیکون مورد نیاز برای ورود بهش مشخص شده، مثلا آیکون دو تا قَمه، یعنی باید یک کارت که دو تا آیکون قمه داره بازی کنی تا بتونی واردش بشی. هر بازیکن توی نوبتش میتونه هرچقدر که کارت توی دستش هست رو بازی کنه و یک خرید از بازار انجام بده. اینجاست که اهمیت مکانیزم اصلی بازی یعنی دک‌بیلدینگ (Deck Building )به رخ بازیکن کشیده میشه: هر بازیکن بازی رو با ۸ کارت شروع میکنه که دسته کارت‌های بازی‌نشده‌اش (کارت‌های سمت چپ تصویر) رو تشکیل میدن. در ابتدای هر نوبت ۴ کارت میکشه و بازی می‌کنه و در انتهای نوبتش هر تعداد کارتی که بازی کرده باشه میره توی دسته کارت‌های بازی‌شده (کارت‌های سمت راست تصویر). زمانیکه دسته کارت‌های بازی‌نشده‌اش تموم بشه، این فرصت رو پیدا می‌کنه تا کارت‌های بازی‌شده رو بُر بزنه و دوباره به عنوان دسته بازی‌نشده ازشون استفاده کنه. در طول بازی، بازیکنا با خرید کارت‌های جدید از بازار، دست کارت خودشون رو قوی‌تر می‌کنن و همزمان تلاش می‌کنن تا از دست کارت‌های ساده اولیه راحت بشن. (به نقل از وبسایت رومیز)

سابقه طراحان بازی

  • Reiner Knizia:
  1. Modern Art
  2. Loot
  3. Medici
  4. High Society
  5. Keltis
  6. Tigris & Euphrates
  7. Amon Re
  8. Through the Desert
  9. Ra
  10. Samurai
  11. Lost Cities

قطعات بازی

  • تایل های مناطق
  • 6 عدد تایل نواری سد راه (Blockades
  • 1 عدد تایل معبد
  • 8 عدد آدمک
  • 4 عدد برد شخصی
  • 1 نشان کلاه برای بازیکن نخست
  • 86 عدد کارت سفر (Expedtion)
  • 36 عدد توکن غار (Cave)
  • دفترچه راهنما
  • راهنمای چیدمان بازی

مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره

همونطور که در قسمت مشخصات بازی هم دیدید، بازی یه بازی خانوادگی یا Family هستش. این یعنی بازی باید تا حد خوبی ساده و مناسب برای خانواده ها باشه و همینطور هم هست. بازی ساده و روان و با جاشنی شانس (که برای بازی های خانوادگی لازمه) هستش. توضیحات دقیق تر رو میتونید در قسمت ماهیت بازی مطالعه کنید. با این تفاسیر و با ارجاع به قسمت “ماهیت بازی” و “تجربه بازی” این بازی مناسب برای مخاطبی هستش که سطح آشناییش با بردگیم “کم” هستش. دلیل اینکه سطح آشناییش “خیلی کم” نیست، اینه که ممکنه بازیکن هایی که تصوری از بردگیم های مدرن ندارن، ندونن فضای مکانیزم Deck Building در بازی جطوریه. دلیل دیگه هم قسمت خرید بازیه، که احتمالا مخاطب منچ و مارپله ای نتونه زیاد با این قسمت ارتباط بگیره. البته این امر ممکن هم هست که رخ نده چون بازی مکانیزم هایی داره که برای اکثر مردم، حتی کسانی که منچ و مارپله بازی میکنن هم غریب نیست. مثلا بازی مسابقه ای هستش. دقیقا مثل بازی منچ یا مارپله. بازی مدیریت دست داره، دقیقا مثل بازی های کارتی که با ورق و امثال اونها بازی میشه. نتیجتا با مخاطبی بازی کنید که میدونه بردگیم مدرن چیه، ولی اگر سراغ مخاطب منچ و مارپله ای هم رفتید، مانعی نیست و احتمالا با بازی راحت ارتباط میگیرن.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

از نظر تجربی بازیکن های که پای میز بازی ال دورادو میشینن خیلی سریع با اون ارتباط میگیرن و دلیل اصلی اون هم سادگی بازی و Family Game یا خانوادگی بودن بازیه. توضیحات دقیق تر رو در قسمت “گیم پلی” بخونید. از نظر فنی بازی مکانیزم هایی داره که برای عمده جمع های مخاطب آشناست به جز دوتا. با این نکات گروه های مختلف رو پای میز بازی بیارید، البته حتما به سطح آشنایی اونها دقت کنید.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

از نظر تم، بازی تا حدی تماتیکه و برای افرادی که علاقه مند به گل و گیاه و درخت کاری و باغبونی هستش، میتونه جذاب باشه. البته نکته مهم درباره بازی اینه که چون بازی تا حد خوبی شبه انتزاعی هستش و فضای درخت کاری و سناریو کلی بازی، زیاد در گیم پلی بازی تاثیر نداره، ممکنه کلا از نظر بصری تمرکز زیادی رو نگیره و حتی علاقه مندی به گل و گیاه هم برای اون زیاد تاثیر گذار نباشه.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

2 نفره
3.6/5
3 نفره
4/5
4 نفره
4.5/5

4

تعداد ایده آل بازیکنان

بازی یه بازی Racing یا مسابقه ای هستش. این یعنی تا حدی تعداد بازیکن های بازی نه باید خیلی کم باشه، که حس رقابت در بازی از بین بره و نه اینکه اینقدر تعداد بازیکن ها زیاد بشه که مسابقه ای بودن بازی تبدیل بشه به یه رقابت قاراشمیش و قاطی پاتی که هیچکی نتونه برنامه ریزی کنه و کلا بازی دست خود آدم نباشه. شاید در نگاه اول بگید که بازی میتونست با 6 نفره هم باشه ولی وقتی طراح بازی استاد راینر نیزیا آلمانی باشه، طبیعیه که بازی از نظر فنی عالی باشه، و همین شده بازی نهایتا 4 نفره هستش. البته دلایل دیگه ای هم داره که جای توضیحاتش اینجا نیست. با این نگاه از 2 نفره که بخوایم شروع کنیم، در حالت طبیعی بازی زیاد جذاب نمیشه چون رقابت زیاد چشمگیر نیست ولی بازم طراح یه اتفاق جالب رقم زده و در حالت دو نفره به هر بازیکن دو آدمک میده و شما باید دو آدمک همرنگ رو مدیریت کنید تا در کنار اینکه رقابت کمی زیاد میشه، مدیریت بازی هم تا حدی زیاد میشه. پس تجربه دو نفره بازی تجربه خوبیه. در ادامه تجربه 3 نفره بازی از نظر رقابتی بهتر از 2 نفره هستش ولی خیلی تفاوت چندانی نداره. همینطور 4 نفره بازی که زیاد تفاوت چندانی با 3 نفره بازی نداره. نتیجتا تعداد 3 نفره و 4 نفره بازی تا حد خوبی تجربه جالبی دارن.

رده سنی بازیکنان

10+

حداقل رده سنی

99-

حداکثر رده سنی

14+

رده سنی ایده آل بازیکنان

روی جعبه بازی حداقل رده سنی 10 سال ذکر شده و این عدد عدد منطقی و مناسبی برای حداقل رده سنی بازیکن هستش. جون قوانین بازی نه زیاد سنگین هستن که حداقل رده سنی رو ببره روی 14 سال و اینا و نه اونقدر سبک هستش که برای بازیکن 7 و 8 ساله مناسب باشه. درباره حداکثر رده سنی نمیشه برای بازی حداکثری تعیین کرد چون تا حد خوبی انسان تا انتهای زندگیش از رقابت و مسابقه هایی از جنس بازی که نه زیاد جدی هستن و تا حدی فان و لذت بخش، بهره های مثبتی میبره. از طرفی بازی برای اینکه خیلی جذاب پیش بره بازیکن باید، مدیریت و برنامه ریزی های کوتاه و بهینه سازی کردن یه سری المان های مختلف بازی مثل مسیر ها و … رو درک کرده باشه، که رده سنی 14، 15 سال به بالا این ویژگی ها و قابلیت هارو به طور غریزی و غیر غریزی در اختیار انسان ها میزاره.

مناسب برای چه جمعی

بازی کاملا خانوادگیه و برای عمده جمع ها مناسبه. البته برای جمع های رسمی پیشنهاد نمیشه چون رقابت در بازی یه جنبه اصلیه و نمیشه از اون چشم پوشی کرد.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
4.7/5
گیم گورو(فرد)
4.1/5
ویدئو آموزش
3.8/5

ویدئو آموزشی

بهترین راه یادگیری

دقترچه فارسی بازی در دسترس نیست ولی دفترچه های انگلیسی بازی که نسخه Ravens Burger اون در دسترسه و نسخه دانلودیش رو برای دانلود قرار میدیم، برای یادگیری بازی مناسبه. البته احتمالا نسخه فارسی دفترچه بازی هم ترجمه همین دفترچه باشه. ولی خب برای دوستانی که حوصله خوندن ندارن، فیلم های آموزشی بازی به زبان های انگلیسی و فارسی موجوده که متاسفانه خیلی حجم زیادی دارن و به طور میانگین 30 دقیقه ای وقتتون رو میگیرن. پس پیشنهاد میشه برید سراغ دفترچه بازی.

دفترچه قوانین و راهنمای بازی (دفترچه رسمی انگلیسی)

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

حجم دفترچه بازی 7 صفحه هستش که متناسب با سنگینی بازی و اطلاعاتی که داخل اون هست مناسبه. از این 7 صفحه، 3 صفحه اون اختصاص داره به توضیحات بازی و بقیه صفحات چیدمان و هدف بازی و توضیحات کارت های بازیه. البته ما دفترچه نسخه اصلی و Ravens Burger بازی رو بررسی کردیم ولی احتمال بسیار بالا دفترچه فارسی بازی هم ترجمه عینی همین دفترچه باشه.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و ... چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

فونت دفترچه مناسب و خواناست، رنگ استفاده شده مناسبه، کادر بندی نوشته، رنگ کادر ها، گرافیک کلی دفترچه مناسبه. البته برخی جاها ممکنه بخاطر تراکم زیاد نوشته یکم چشمتون اذیت بشه.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

یه نکته جالب درباره این دفترچه اینه که مشکل همیشکلی مناسب نبودن برای مخاطب عمومی بردگیم داخلی رو نداره و به معنای واقعی کلمه توضیحات داخل اون گرچه انگلیسی هستن ولی واقعا لحن توضیحات و سبک توضیحات اون برای مخاطب عمومی بردگیم داخلی که در مقابل مخاطب عمومی بردگیم خارجی در سطح آشنایی کمتری از دنیای بازی های رومیزی قرار داره هم مناسبه. اکشن های شما به تفکیک توضیح داده شدن، مثال براشون آورده شده و دقیق و بدون ابهام نکات رو منتقل کرده.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

سرفصل های موجود در دفترچه کامل هستن. تصاویر و مثال ها، نکات و تبصره ها همگی سر جای خودشون و به صورت موثری در دفترچه قرار گرفتن. دردر کل سرفصل هایی که باید در یک دفترچه ایده آل موجود باشن، در این دفترچه موجوده. در دفترچه قسمتی برای “روش دو نفره بازی”، “مثالی از یک دور کامل”، “بازی با توکن غارها (Caves)” و “توضیحات کارت های بازی (Glossary)” موجوده که ضروری هستن. چون چیدمان بازی روش های مختلف و مفصلی داره، یه دفترچه جدا برای اون در حجم 2 صفحه موجوده که چیدمان بازی و چیدمان قسمت فرشوگاه بازی (Marketplace) اما یه قسمت بسیار ضروری از دفترچه که نیازه که در دفترچه دوم و یا اول باشه، معرفی المان ها یا کامپوننت های بازیه که نبودنش یکم اذیت کننده بود و برای فردی که اولین باره بازی رو میبینه و میخواد از دفترچه بازی، بازی رو ببینه و تصمیم بگیره بازی رو بگیره یا نه و نمیدونه دقیقا بازی شامل چی المان هایی میشه، نبودن این قسمت یه اتفاق منفیه. البته در دفترچه دوم تا حدی المان های بازی معرفی میشن ولی تعداد اونها خیلی مهمه که در دفترچه اصلی بازی ذکر بشه. چون ممکنه مخاطب اصلا سراغ دفترچه دوم بازی نره و بخواد چک کنه ببینه کامپوننت هاش کم و کسری نداشته باشن. دفترچه انگلیسی یه صفحه کامل به شناسنامه ناشر و طراح بازی اختصاص داده شده که در دفترچه فارسی خوب بود در حد یه کادر اطلاعات ناشر فارسی باشه ولی نیست. البته این زیاد ویژگی منفی نیست و کلیت دفترچه مناسبه.

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

05-10
2.8/5
10-15
4/5
15-20
3.6/5
20+ .
2/5

15-20 دقیقه

زمان میانگین به دقیقه

توزیع زمانی مطالعه دفترچه تقریبا اینطوریه که عمدتا بین 10 تا 15 دقیقه برای اکثر افراد طول میکشه که دفترچه رو مطالعه کنن و اصل بازی رو یاد بگیرن.

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از 1 دقیقه
2.5/5
بین 1 تا 5 دقیقه
4.2/5
بیشتر از 5 دقیقه
0.5/5

1.5 دقیقه

زمان میانگین

بازی برد ماژولار (Modular Board) داره. یعنی با تایل های منطقه اون که 6 عدد هستن و دو رو دارن، میتونید انواع مختلفی از چیدمان رو برای بازی داشته باشید. چیدمان بازی شامل سه قسمت اصلی میشه: چیدمان برد بازی، چیدمان صفحه شخصی خودتون و کارت های خودتون و نهایتا چیدمان فروشگاه بازی. این چیدمان بازی حدود 2 دقیقه زمانتون رو میگیره چون باید کارت هارو از هم جدا کنید و بعد فروشگاه و دسته کارت های اولیه خودتون رو شکل بدید. یه نکته مهم هم اینه که چیدمان های مختلف بازی داخل دفترچه دوم بازی شامل 6 نوع چیدمان با درجه سختی های مختلفه. البته دوتا دفترچه شامل بیش از 40 چیدمان مختلف هم موجوده که در قسمت “دانلود دفترچه بازی” برای دانلود قرار دادیم.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

قوانین بازی متناسب با اینکه بازی یه بازی Family یا خانوادگیه تناسب خوبی داره و این یعنی حجم اونها کم هستش. این کم بودن قوانین از اکشن های اصلی سر راست و کم حج بازیکن ها و اکشن های فرعی مثل خرید کارت ها از فروشگاه یا بازار (Markeplace)، و همچنین نکات و تبصره های اجرایی بازی ناشی میشه.

سنگینی قوانین بازی

1.79/5

سبک رو به متوسط

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

قوانین بازی در عین حال که از نظر حجمی کم هستن از نظر سنگینی هم تا حد بسیار مناسبی سبک هستن. و از این نظر شما به سرعت به اونها مسلط میشید. البته اینکه اکشن ها و یا قابلیت های کارت های Action بازی رو بشناسید یا در کل با نحوه عملکرد کارت های سفر یا Expedition بازی آشنا بشید ممکنه یکم زمان بر باشه ولی میتونیدبه راحتی به قسمت قرار داده شده در دفترچه قوانین بازی برای توضیحات کارت ها با نام Glossary مراجعه کنید.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • شما نمیتونید از مهره همدیگه عبور کنید.
  • برای عبور از مکان هایی که تعداد المان بالا میخوان شما نمیتونید کارت های مختلف رو ترکیب کنید.
  • در انتهای نوبتتون میتونید تنها یه کارت بخرید، نه بیشتر.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Hand Management + Grid Movement
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

1.82/5

بدون کدوم وری میخوای بری

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی

اول از فکر کردن در بازی شروع کنیم: فکر کردن در این بازی به دلیل سبک بودن اون خیلی زیاد نیست. شما یه دست کارت دارید که از اونها جهارتا چهارتا میکشید و در ابتدای نوبتتون باید از بین اون چهارتا که دستتونه هر چندتا که میخواید رو بازی کنید و دوباره از دسته کارت خودتون کارت بکشید تا به چهار کارت برسید. در کل این نوبت فکر کردن شما محدود شده به دوتا فضا: فضای اول کارت های دستتونه که باید از بین اونها انتخاب کنید اما همیشه نمیتونید همشون رو انتخاب کنید. اینجاست که فضای دوم وارد میشه و اون زمین بازی که نشون دهنده مکانی هست که آدمک شما قرار داره. حالا شما باید تصمیم بگیرید متناسب با اینکه آدمکتون کجا قرار داره، میخواید کجا برید؟ حالا که میخواید برید فلان سمت، آیا با کارت های دستتون میتونید به اون سمت برید یا نه ؟ که این وابسته به کارت هایی هستش که دارید و عملا وابسته به شانس در بازیه. پس میبینید که تا حد زیادی فکر کردن در بازی وابسته به شانس شماست که البته برای یه بازی خانوادگی این سطح از شانس طبیعی و اصلا لازمه. البته شما یه اکشن خرید از فروشگاه هم دارید که در مواقعی که نمیتونید کارت های خوبی بازی کنید یا حتی میتونید ولی به کارت های خاصی در فروشگاه نیاز دارید، میتونید از کارت هاتون برای خرید از فروشگاه استفاده کنید. در واقع فروشگاه به گیم پلی تنوع و البته برنامه ریزی اضافه کرده. دقیق تر در قسمت گیم پلی صحبت می کنیم.

درباره برنامه ریزی در بازی میشه گفت که بازی کاملا تاکتیک محوره. استراتژی آشکاری تو بازی نداریم و صرفا شما در نوبتتون باید با توجه به کارت های دستتون و موقعیت آدمکتون در صفحه بازی، تصمیم بگیرید چه کارت هایی رو بازی کنید و یا چه کارت هایی رو بسوزونید تا در ازای اونها از فروشگاه خرید کنید. پس یه برنامه ریزی روی دسته کارت های دستمون داریم که زیاد عمر مفید نداره و سریع و کوتاه مدته و یه برنامه ریزی نسبتا طولانی مدت تر (نمیشه بهش گفت استراتژی) داریم که روی کارت های فروشگاه که در سطوح مختلفی هستن و به مرور وارد فروشگاه میشن، انجام میشه و شما سرمایه گذاری می کنید برای خرید اونها. نتیجتا در بازی فکر کردن وابسته به شانس و برنامه ریزی تاکتیک محور و به دو نوعه.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

بازی اطلاعات مخفی زیادی داره. این اطلاعات شامل اطلاعات کارت های دست بازیکن ها هستن که نمیدونید چیا هستن و همچنین دسته کارت های خودتون و بقیه که از اونها قراره چندتا چندتا برداشته بشه و به مرور به بازی اضافه بشه. یه سری از اطلاعات بازی هم آشکاره، مثل وضعیت آدمک بازیکن روی صفحه بازی و کارت های بازار. با توج به این دسته بندی اطلاعات، آینده نگری در بازی مقدار خیلی کمی داره، چون همه چیر وابسته به کارت های دست بازیکن ها و مدیریت اونهاست (یعنی مکانیزم Hand Management) که معلوم نیست چیا هستن و شانسی به دست بازیکن ها وارد میشه. البته تاحدی حافظه و مکانیزم زیرپوستی Memory در اینجا میتونه کمک کننده باشه ولی نه خیلی آشکار و برای استفاده از اون باید خیلی حواستون جمع باشه.

درباره ذهن خوانی هم میشه با اطلاعات آشکار بازی از جمله وضعیت مهره یا آدمک بازیکن در برد بازی و سمتی که احتمالا داره میره، و احتمال نیاز داشتن به یه سری از کارت های فروشگاه و یا کارت هایی که میخره، میشه نقشه ذهنی نسبتا بلد مدت بازیکنان دیگه رو حدس زد. یعنی ذهن خوانی در بازی با توجه به بررسی یه سری المان ها و حدس زدن نقشه ذهنی حریفاتونه. مثلا وقتی فلان بازیکن میره سراغ خرید کارت های مسافر (Traveler) بزرگ، قطعا داره برنامه ریزی میکنه که از مسیری که روستای زیادی داره عبور کنه و نمیخواد تمرکز کنه روی عبور از جنگل یا رودخانه. یا از این قبیل موارد ذهن خوانی. نتیجتا برنامه ریزی و ذهن خوانی در بازی مقدار ” کم” داره.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

بازی حساب و کتاب ریاضی خاصی نداره، یه سری شمارش تعداد کارت ها و یا جمع و تفریق های خیلی جزئی یه رقمی دارید که اصلا به حساب نمیاد.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Card Drafting + ~Deck Building
  • وسایل و قطعات: برد شخصی بازیکن ها (نگهداره دسته کارت ها)

سطح شانس بازی

2.33/5

شانس تعیین میکنه کجا بری

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه

اصل اینکه یه بازیکن بتونه خوب بازی کنه بر مبنای اینه که چه کارت هایی دستش بیاد و این بر مبنای اینه که کارت هایی که از دسته کارت های خودتون میکشید ( همون مکانیزم Card Drafting) کارت های خوبی باشن. البته یه نکته مهم درباره این جریان شانس در بازی اینه که دسته کارت های اولیه شما شامل یه تعداد کارت ثابت برای همه بازیکن ها هستش که داخل دفترچه توضیح داده شده و 8 عدد هستش که چهارتا رو دستتون میگیرید و بعد از بازی کردن تعدادیش دوباره دستتون رو تا چهار کارت پر می کنید و وقتی همه کارت هاتون رو بازی کردید دوباره اونهارو بر می زنید و دسته کارت های خودتون رو تشکیل میدید و دوباره جهارتا ازشون میکشید و ادامه ماجرا. این دسته کارت اگر چه برای همه بازیکن ها یکسان هستش اما اینکه چه کارت هایی به این دسته اضافه می کنید کاملا وابسته به برنامه ریزی خودتون در بازی و خریدتون از کارت های فروشگاهه. یعنی تا حدی اینکه چه کارت هایی داخل دسته کارت هاتون باشه و چه کارت های در نقاط مختلف به صورت تصادفی دستتون بیاد وابسته به برنامه ریزی خودتونه. این اتفاق یعنی در بازی شاهد یه درهم تنیدگی دقیق شانس و برنامه ریزی نسبتا طولانی مدت هستیم که برای یه بازی خانوادگی به شدت لازمه و موجب جذاب شدن بازی میشه. یعنی شاهد یه Deck Building با برنامه ریزی زیر پوستی هستیم که البته از طراحی مثل استاد نیزیا بعید هم نیست. نتیجتا میشه گفت شانس در بازی تقریبا زیاده.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها و دینامیک ها: Grid Movement + Modular Board
  • وسایل و قطعات: برد ماژولار بازی

سطح تعامل بازی

1.52/5

از بقیه بیفت جلو

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست

وقتی میگیم بازی مسابقه ای یا Racing هستش یعنی بازیکن ها باید رقابت می کنن تا یکیشون بتونه به نقطه انتهایی نقشه که مکان معبد ال دورادو هستش برسه. اما سبک مسابقه ای بازی فضای تعامل از جنس تاثیر روی بازی همدیگه زیادی رو ایجاد نکرده و بیشتر از اینکه تاثیر مستفیم در بازی باشه، یک نوع تنش و یک نوع بلاک کردن داریم: تنش بازی از این جنسه که چون بازیکن ها در روی برد بازی نمیتون آدمک هاشون رو از روی آدمک همدیگه عبور میدن، شما با ذهن خوانی یا فهمیدن مستقیم اینکه فلان بازیکن چه کارت هایی داره و آیا میتونه از فلان منطقه عبور کنه، آدمکتون رو در نقطه ای قرار بدید که مسیر بازیکن مورد نظر رو ببنیدید و برای چند دست اونو تو همون ناحیه مشغول کنید. که البته این تنش خیلی شدید نیست ولی میتونه برای دقایقی بازیکن ها دیگه رو در دور رقابت معلق کنه. این تنش تنها با یه قانون ساده وارد بازی میشه و اون اینه که بازیکن ها نمیتونن از مهره همدیگه عبور کنن. که البته مقدار معقولی داره و برای بازی های خانوادگی بد نیست. بلاک کردن هم در راستای همون ذهن خوانی یا فهمیدن مستفیم نقشه بلند مدت تر حریفتونه، که باعث میشه شما برید سراغ خریدن یه سری از کارت های خاص فروشگاه که تمومشون کنید و نزارید حریف اونهارو بدست بیاره یا اصطلاحا اونو بلاک کنید. البته بهش تحریم هم میشه گفت. یا مثلا ممکنه یه دسته از کارت هایی که به درد بازیکن مورد نظر نمیخوره رو وارد فروشگاه کنید. با نگاه کلی تر، میشه گفت بازی تعامل داره که در هم تنیده با شانس بازیه. چون شما میتونید با کارت هایی که بازی می کنید سبک بازی یا مسیر حرکت بازیکن های دیگه رو تحت تاثیرات زیرپوستی قرار بدید که باعث بشه بازیکن های دیگه برن سراغ عوض کردن نقشه ذهنی شون. نهایتا میشه گفت تاثیر روی بازی همدیگه در این بازی حد “متوسطی” داره و معقوله.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه

برای بازی های خانوادگی صحبت کردن و گپ زدن در حین بازی اجتناب ناپذیره و این بازی هم سبک مسابقه ای داره، قطعا فضایی رو برای غر زدن سر همدیگه یا شکایت کردن یا بد و بیرا های با لحن شوخی گفتن به همدیگه فراهم میکنه. در کل از نظر فنی مکانیزم های مستفیمی برای فراهم کردن شرایط صحبت کردن در بازی نداریم، ولی احتمالا صحبت های گذرا وابسته به جمع بازیکنان رو شاهد خواهید بود.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

برای بررسی و تحلیل مقدار گرم بودن گیم پلی این بازی اول از تم و داستان بازی و نحوه هماهنگی اون با مکانیزم ها و مشخصات فنی بازی و در کل، گیم پلی شروع می کنیم: داستان بازی حول یه سری گروه کاوشگر میچرخه که به دنبال معبد اسرار آمیز ال دورادو میگردن. این گروه های کاوشگر باید از جنگل ها، رودخانه ها و روستا ها عبور کنن و گاها درگیر چالش هایی هم بشن تا بتونن به معبد برسن. داستان بازی حس کاوش، اکتشاف و اسرار آمیزی داره که این در حالت کلی حس رفتن به سوی ناشناخته ها و سوپرایز رو به آدم منتقل میکنه. اینکه شما بیفتید داخل یه منطقه مسیع و برید دنیال یه جای اسرار آمیز، ایجاب میکنه قبلش خودتون رو آماده مقابله با هر نوع سوپرایزی کرده باشید، چرا که وارد دنیای ناشناخته ها شدید. حالا این داستان با حس چالش و غافل گیری اومده روی یه گیم پلی نشسته که بنیادش روی شانس و مکانیزم Deck Building نشسته. این یعنی یه حرکت حرفه ای از سوی طراح. یعنی در عین حال که بازی سبک هستش و اصلا از نظر فنی زیاد منطقی نیست شما غرق در بازی بشید، ممکنه برخی مواقع خیلی بازی رو جدی بگیرید، طوری که حس کنید واقعا کاوشگر هستید. البته این حرف تا حدی اغراق آمیزه ولی در کل یه عامل مهم در گرم شدن گیم پلی بازی اینه که تم، داستان و ماجرای بازی با مکانیزم های بازی و گیم پلی خیلی خوب روی هم نشستن. در قدم دوم میریم سراغ مکانیزم های بازی و ترکیب اونها که یه مجموعه هماهنگ رو ساختن و این باعث شده گیم پلی گرم بشه، چون هم سر راسته، هم میتونه چالش هایی داشته باشه، هم تعامل در بازی توسط خود بازیکن ها ایجاد میشه، نه لزوما خود بازی. نهایتا یه بازی ساده با گیم پلی گرم رو داریم.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

3.15/5

گرم، گاها گرم تنوری

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

یکی از ویژگی های مهم این بازی روان و ساده بودن گیم پلی اونه که البته با توجه به اینکه مکانیزم های به کار رفت در اون نسبتا زیاده، از حد آب خوردن فاصله گرفته و چون خانوادگیه، در حد ساده و روان قرار داره. هر بازیکن در نوبت خودش کارت بازی می کنه، مهرشو در صفحه بازی حرکت میده و یا اینکه میتونه با کارت های دستش از فروشگاه خرید کنه. بازیکن ها با هم رقابت می کنن تا به معبد ال دورادو در انتهای نقشه برسن و اینجا چاشنی شانس در زیربنای بازی، بازی رو پیش میبره.

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

1.81/5

بازی کن و برو جلو

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • گیر کردن پشت سد بزرگی از یک نوع اقلیم و نداشتن کارت مورد نظر.
  • گیر کردن پشت مهره بقیه بازیکن ها.
  • سرمایه گذاری روی یه سبک از کارت ها

تکرار پذیری بازی

تنوع گیم پلی (تنوع تجربه بازی در هر دست)

کم
متوسط
زیاد

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

تمام برنامه ریزی شما و البته شانس و اقبال شما در راستای اینه که مهره تون در زمین بازی در چه وضعیت قرار داره و چه شرایطی رو جلوی خودش خودش داره که ازش عبور کنه. این شرایط کاملا وابسته به برد ماژولار بازیه که آرایش های مختلفی برای اون وجود داره که 6 آرایش از اون در دفترچه اصلی بازی وجود داره و تقریبا 40 آرایش دیگه هم داخل دفترچه جدایی وجود داره که لینک های دانلود این دفترجه ها رو در قسمت “دانلود دفترچه قوانین” برای دانلود قرار دادیم. بر همین مبنا روش های برد و باخت بازی متنوع هستن و عملا میشه هر دست یه مسیر جدید برای رسیدن به معبد چیدمان کرد. در عین حال این تنوع در چیدمان به گیم پلی بازی هم تنوع میده و تکرارپذیری بازی رو در مجموع خیلی بالا میبره.

تکرار پذیری بازی

4.06/5

هر دست یه نقشه جدید

نمودار گیم پلی El Dorado

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و ... در طول بازی به چه صورته ؟

نمودار گیم پلی به صورت یه نمودار صعودی با شیب ملایمه که البته ممکنه خیلی زود به هیجان و یا اوج خودش برسه. یعنی ممکنه در یه نوبت بازیکنی با بازی کردن چهار کارت، بتونه یه تایل از نقشه بازی رو پشت سر بزاره، و خیلی بهویی بازی رو تموم کنه، پس ممکنه مسیر بازی از یه نقطه به بعد یعو صعودی با شیب خیلی زیاد بشه.

مکانیزم های بازی

مکانیزم Hand Management

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 17000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Gloomhaven, Brass, Terraforming Mars, Twilight Struggle, Viticulture
  • کاربری این مکانیزم در El Dorado: در ابتدای نوبتتون باید از کارت های دستتون تعدادی رو بازی کنید یا خرید کنید.

مکانیزم Card Drafting

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 9000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Through The Ages, Concordia, Wingspan, 7Wonders Duel, Azul
  • کاربری این مکانیزم در El Dorado: هر انتهای نوبتتون باید از دسته کارت های خودتون کارت بکشید.

مکانیزم Deck Buiding

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 4000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Great Western Trail, Concordia, Mombasa, Star Realms, Mage Knight
  • کاربری این مکانیزم در El Dorado: شما با خرید کارت های مختلف از فروشگاه دسته کارت های خودتون رو میسازید که از اونها باید در نوبتتون چهار تا چهار تا وارد دستتون کنید و بازی کنید.

مکانیزم Grid Movement

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 6399 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Scythe, Istanbul, War Chest, Onitama, Takenoko
  • کاربری این مکانیزم در El Dorado: مهره شما در بازی باید در ساختاری مشبک از 6 ضلعی ها حرکت کنه.

مکانیزم Hexagonal Grid

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 8600 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Scythe, Terra Mystica, On Mars, Keyflower, Samurai, Calico
  • کاربری این مکانیزم در El Dorado: ساختار برد بازی شش ضلعی های به هم چشبیده به صورت کندو هستش.

مکانیزم Modular Board 

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 7490 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:   Mansions of Madness, Five Tribes, Inis, Targi, Istanbul
  • کاربری این مکانیزم در El Dorado: برد بازی ماژولار هستش، یعنی میشه اون رو به آرایش های مختلفی، که اونهارو در دفترچه دوم چیئمان بازی میتونید پیدا کنید، چیدمان کرد.

مکانیزم Race

  • رایج بودن مکانیزم : متوسط (کاربرد در بیش از 670 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Istanbul, Dixit, Blitzkrieg, Catan
  • کاربری این مکانیزم در El Dorado: بازی جنبه مسابقه ای داره، یعنی هر بازیکن زودتر به معبد برسه برنده بازیه.

نسخه های توسعه دهنده بازی

اکسپنشن های The Quest for El Dorado

توسعه دهنده Heroes & Hexes به بازی یه سری کارت های مختلف اضافه میکنه که تا حدی بازی رو استراتژیک تر و جذاب تر میکنن. همینطور توکن های اضافه مثل توکن های غار بازی اصلی و البته چیدمان های اضافه.

پرومو کارت های The Quest for El Dorado

پیشنهاداتی برای بهتر کردن تجربه بازی

دکوراسیون، فضا و محیط بازی

دکوراسیون و فضای بازی پیشنهادی

بازی تم جستجوگری داری و شما باید به عنوان یه تیم جستجو بزنید به دل ماجرا و برید برای یه سفر اکتشافی تا معبد گمشده ال دورادو رو پیدا کنید. این تم باعث میشه اگر بتونید فضا و محیط بازی رو یکم اسرار آمیز کنید یا حتی برید داخل طبیعت بازی رو انجام بدید، احتمال خیلی زیاد یه تجربه خاطره انگیز و نوستالژی از بازی به جا خواهید گذاشت.

لباس یا کاستوم مخصوص برای بازی

لباس مخصوص بازی

اگر لباس کاوشگری یا گردشگری یا لباس طبیعت گردی تو فاز کلاه و جلیقه و چکمه و … دارید، حتما هنگام بازی تنتون کنید تا بیشتر از تجربه بازی لذت ببرید. البته انتظار حسی از بازی رو داشته باشید که از یه بازی خانوادگی سبک دارید، نه یه بازی دانجن کراول نقش آفرینی خیلی خفن.

موسیقی و صدای پس زمینه بازی

لینک دانلود موسیقی و صداهای پیشنهادی

صدای جنگل اولین صدائییه که با تم بازی همخوانی داره. همینطور میتونید بین صداهای جنگل صدای آبشار و رودخانه و رقت و آمد جزئی مردم رو هم اضافه کنید. یه فایل پیشنهادی سه بعدی برای دانلود قرار دادیم.

بازی های مشابه

بازی هایی با ویژگی های مشترک و برای تجربه بیشتر

اگر از بازی El Dorado لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول دربارهEl Dorado

  • بازی چیدمان های مختلفی داره؟

بله بازی در دفترچه خودش 6 نوع چیدمان با درجه سختی مختلف ارائه داده که البته یه دفترچه جدا توسط خود طراح بازی منتشر شده دارای حدود 40 چیدمان مختلف برای برد بازیه که میتونید اونهارو از قسمت “دانلود دفترچه قوانین” دانلود کنید. البته نسخه اکسپنشن Heroes and Hexes هم به بازی یه سری توکن و کارت اضافه میکنه که بازی رو جذاب تر میکنه.

  • بازی اکسپنشن داره ؟

بازی یه اکسپنشن رسمی داره که در قسمت “توسعه دهنده های بازی” معرفی کردیم. اکسپنشن Heroes and Hexes که هم به بازی یه سری توکن اضافه میکنه و هم یه سری کارت،که بازی رو جذاب تر میکنه. همچنین بازی یه پرومو پک داره که اونها هم به بازی یه سری کارت اضافه میکنه.

  • بازی دو نفره هم میشه؟

در بازی دو نفره شما کنترل دو آدمک از یه رنگ رو بر عهده میگیرید و این باعث میشه تجربه دو نفره بازی هم خیلی دور از تجربه تعداد بالای بازی نباشه و تجربه مناسبیه. البته مثل یه بازی دوئل حرفه ای نه.

  • کیفیت نسخه فارسی بازی چطوره ؟

برای اینکه بتونید از کیفیت اجزای بازی مطلع بشید به پیج اینستاگرامی دایورژن در اینجا مراجعه کنید.

رومیزشکافی مخاطبین از بازی

سطح آشنایی مخاطب با بردگیم چقدر باشه ؟
بهترین تعداد بازیکن چند نفره ؟
امتیاز کلی دفترچه بازی چنده ؟ (نسخه چارپایه)
سنگینی قوانین بازی چقدره ؟
سطح استراتژی در بازی چقدره ؟
آینده نگری و ذهن خوانی در بازی چقدره ؟
سطح شانس در بازی چقدره ؟
سطح تعامل در بازی چقدره ؟
حرف زدن و مذاکره در بازی چقدره ؟
گیم پلی بازی چقدر گرمه ؟
پیچیدگی گیم پلی بازی چقدره ؟
تکرارپذیری بازی چقدره ؟
متوسط
4 نفر
3.0/5
2.1/5
3.1/5
متوسط
3.0/5
2.4/5
متوسط
3.5/5
2.0/5
متوسط

+ نکات مثبت بازی از نگاه شما:

  • بازی ساده و مناسب برای هر جمعیه.
  • بازی کلی چیدمان مختلف داره.
  • مقدار شانس به بازی خیلی نشسته.

- نکات منفی بازی از نگاه شما:

  • شانس در بازی برخی مواقع آدمو اذیت میکنه.
  • ممکنه بازی یهو بدون پیش بینی تموم شه.

حستون از تجربه El Dorado چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما ...

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد...

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم...

آیوی گیم
آیوی گیم

سال 1398 سالی بود که آیوی گیم متولد شد. یه تیم از افرادی که هم علاقه مند به بازی کردن بودن و هم سهیم کردن بقیه افراد به لذت بازی. آیوی گیم تلاش داره تا بتونه روزی، بازی رو به عنوان یه مفهوم حرفه ای و تخصصی وارد زندگی روزمره انسان ها بکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط