بردگیمرومیزشکافیوبلاگ

رومیزشکافی Exploding Kittens (گربه های انفجاری)

کالبدشکافی بازی کارتی Exploding Kittens

برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد “صفحه رومیزشکافی” سایت آیوی گیم شوید.

بازی کارتی Exploding Kittens

از کارت هایی که دارید استفاده کنید تا دیر تر از بقیه بازیکن ها منفجر بشید.

2-5 نفره

تعداد بازیکنان

15 دقیقه

مدت زمان بازی

7+ سال

رده سنی

  • طراحی: Matthew Inman, Elan Lee, Shane Small
  • تصویرسازی: Matthew Inman, Elan Lee, Shane Small
  • گرافیک:
  • توسعه:
  • ناشران نسخه داخلی: آکو گیم، فندوقچه، نهالک، ام ای گیمز
  • نسخه های داخلی: گربه های انفجاری، نمیریه
  • ناشران نسخه خارجی: Asmodea, Angry Lion Game, Ad Mage, Exploding Kittens

میخوای از EK چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

استراتژی

شانس

تعامل

سنگینی قوانین بازی 0.87 / 5
سطح استراتژی در بازی 1.2 / 5
سطح شانس در بازی 1.17 / 5
سطح تعامل در بازی 2.88 / 5
3.64/5

کیفیت گیم پلی

گرم بودن گیم پلی 3.44 / 5
پیچیده و سنگین بودن گیم پلی 1.29 / 5
تکرار پذیری بازی 2.25 / 5

توضیحات بازی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type):

  • Party Game

دسته بندی (Category):

  • Card Game
  • Animal
  • Humor
  • Comic Book/ Strip

مکانیزم ها (Mechanics):

  • Hand Management
  • Take That
  • How Potato
  • Set Collection
  • Push Your Luck
  • Player Elimination

توصیف بازی

گربه های انفجاری یا Exploding Kittens بازی محبوب کارتی و معروف 8 میلیونی کیک استارتر، یه بازی دورهمی خیلی سادست که نسخه های مختلفی از اون تولید داخل شده. اکثر ناشرا از جمله آکوگیم، بازی رو با اسم گربه های انفجاری و مبتنی بر تم اصلی بازی تولید کردن و برخی نشر ها از جمله نهالک، تم بازی رو به تم “عجل معلق و شفای عاجل” تغییر داده و با نام “نمیریه” تولید کرده. در کل از این بازی در بازار ایران نسخه های زیادی وجود داره که برخی از اونها توسعه دهنده یا اکسپنشن Imploding Kittens رو هم در یک جعبه با بازی اصلی دارن.

توضیح کلی بازی

بازی کارتی گربه های انفجاری یا Exploding Kittens یه بازی کارتی دورهمی سبُک هستش که در اون شما باید سعی کنید با مدیریت کارت های دستتشون و گاها استفاده از بخت و اقبالتون، منفجر نشید! منفجر نشدن در این بازی به معنی اینه که از بدست آوردن کارت های انفجاری که در بازی وجود دارن، اجتناب کنید. اجتناب از منفجر شدن از راه های مختلفی در بازی ممکنه که از جمله اونا اینه که منفجر شدن بقیه رو به تعجیل بندازید. زمانی که تنها باقی مانده بازی باشید، برنده بازی شدید.

سابقه طراحان بازی

  • Matthew Inman:
  1. Bears vs Babies (2017)
  2.  You’ve Got Crabs (2018)
  • Matthew Inman:
  1. Bears vs Babies (2017)
  2.  You’ve Got Crabs (2018)
  3. Sea of Legends (2021)
  • Shane Small:
  1. Mage Knight (2000)
  2. Tsuro (2004)
  3. Crimson Skies (2003)

قطعات بازی

  • 56 عدد کارت گربه با انواع مختلف
  • دفترچه راهنمای بازی

مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای این بازی چقدره ؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره

بازی EK یه بازی بسیار ساده و فانه. این بازی از جمله بازیهای کارتی مناسب برای جمع هایی هستش که برای بار اوله با مفهوم بردگیم ها و کارت گیم های مدرن آشنا شدن.

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

بازی گربه های انفجاری یه بازی ساده و مناسب دورهمی هاست و در حالت پیشفرض جور کردن مخاطب برای اون از سطح “خیلی راحت” برخورداره. در عین حال مهمه که بازیکن ها به کارت های بازی مسلط بشن، حتی وقتی بدون توسعه دهنده بازی می کنید. اگر قراره خودتون به جمع بازی رو توضیح بدید، حتما یه بار اکشن کارت هارو دقیق برای جمعتون توضیح بدید. البته نباید توضیحاتتون حوصله سر بر باشه و بازی رو سنگین جلوه بده.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

وابسته به فضای بصری EK، تصویر سازای کتاب ها و مجلات کمیک، میتونن با تصویر سازی ساده بازی ارتباط خوبی بگیرن. همینطور برای نسخه داخلی نهالک بازی با نام “نمیریه”، فضای بصری بازی متفاوت و طراحی مداد و نزدیک به سیاه قلمه، و طراحای سیاه قلم میتونن با تصویر سازی بازی ارتباط خوبی بگیرن. از سوی دیگه گیم پلی بازی تا حدی ضدحال محوره که تمام قشر ضدحالیون عزیز رو تا حدی اغنا میکنه. این قشر همونایی هستن که فقط بلدن ضد حال بزنن. اگه بخوای باهاشون بری سفر، تا حد خوبی شمارو تا مرز سکته میبرن. از سوی دیگه قشر عزیز دوستان “بنداز”. اینا همونایی هستن که وقتی بهشون سلام بدی بهت یه تیکه میندازن، باهاشون خداحافظی کنی همینطور، ازشون تعریف کنی بیشتر میندازن و … . وای به حالت اگر جلوی این عزیزان یه بار اشتباه کنی، دیگه تا ابد بیچاره ای و اینقدر بهت میندازن، که یه استخون سالم تو بدنت نمیمونه که نشکسته باشه. ولی این نکته هم قابل ذکره که بازی با این عزیزان خیلی حال میده. مخصوصا وقتی میبازن کلی بهشون میشه خندید.

جمع بازیکنان

تعداد بازیکنان

5

4

3

2

این بازی 2 تا 5 نفرست. چون بازی از نوع “حذف بازیکن” یا Player Elimination هستش و قراره در طول بازی بازیکن ها منفجر بشن و برن بیرون، سرعت بازی به مرور بالاتر میره. این در مراحل ابتدایی بازی هم که هنوز بازیکنی حذف نشده، سرعت بازی بالاست. هر کسی در نوبت خودش یه سری کارت بازی می کنه و اکشن هاشون رو اعمال میکنه و یه کارت بر میداره و نوبت به نفر بعدی میرسه. اکشن های کارت ها به این صورته که هم روی بازیکن ها دیگه تاثیر میزارن، هم روی دسته کارت های وسط زمین بازی و هم روی خود بازیکنی که اون کارت رو بازی میکنه. این یعنی قرار نیست همش شما بشینید کنار و اتفاقی براتون نیفته تا نوبتتون بشه. پس سر رفتن حوصله در بازی به ندرت اتفاق میفته. از سوی دیگه هر چقدر تعداد بازیکن ها بالا میره، جذابیت بازی و جنگ و دعوا برای باقی موندن در بازی هم بالاتر میره. این جنگ و دعوا از نوع باحالشه، نه از نوع اذیت کننده. پس بهترین تعداد بازی 5 و بعد 4 نفرست.

رده سنی بازیکنان

مناسب ترین رده سنی :

12 سال به بالا

حداقل و حداکثر رده سنی :

7 سال الی 99 سال

بازی برای 7 سال به بالا مناسبه و همین رده سنی کمترین رده سنی هستش که بازیکن میتونه بازی کنه و تجربه خوبی رو رقم بزنه. سنین کمتر شاید در تشخیص کارت های بازی، استفاده ترکیبی از اونها و این چنین اتفاقاتی، نتونن خوب عمل کنن و تجربه خوبی از بازی رو رقم بزنن. حداکثر رده سنی برای این بازی معنی نمیده. نکته اصلی درباره رده سنی حداکثری بازی همون بحث حوصله و صبره که در قسمت “مناسب ترین تعداد” توضیح دادم. مناسب ترین رده سنی هم از حدود 12 سال به بالاست که بازیکن ها میتونن دقیق کارت هارو تشخیص بدن و البته دقیقا میدونن چطوری کارت هارو بازی کنن که بازی رو برای خودشون راحت و برای بقیه سخت کنن.

مناسب برای چه جمعی

از نظر سادگی، بازی در سطح مناسبی برای همه افراد قرار داره، از سوی دیگه گیم پلی سریع بازی باعث میشه جمع های مختلف با شخصیت های مختلف جذب این بازی بشن. رو همین حساب این بازی رو میتونید با عمده جمع ها، با افراد مختلف بازی کنید. البته نکته مهمی که وجود داره حوصله بازیکن ها و جمع بازیه. چون برای بازی نیازه که بازیکن ها به اکشن کارت ها مسلط بشن، خیلی مهمه که جمع، حوصله این رو داشته باشه که اولا توضیحات کارت هارو بهشون بدید، ثانیا تمرکز بزارن که اکشن هارو یاد بگیرن و ثالثا یکی دو دست طول بکشه تا بتونن با شناخت از کارت های بازی، اونهارو در دستشون مدیریت کنن. اگر جمعی دارید که حوصله این کار هارو نداره، بهتره باهاشون بازی نکنید. در غیر این صورت با هر جمعی که فکر می کنید حوصله و صبر کافی رو دارن، برید پای میز بازی و ار تجربه بازی لذت ببرید.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
ویدئو آموزشی
گیم گورو

دفترچه اصلی بازی کامل و مناسب برای یادگیریه و احتمالا زمان کمتری از ویدئو آموزشی ازتون بگیره. همینطور دفترچه های نشر های داخلی عمدتا در سطح مناسبی قرار دارن و برای یادگیری مناسب هستن، ولی پروسه یادگیری بازی برای یه جمع بهتره اینطوری باشه که یه بازیکن کامل دفترچه رو بخونه و به اکشن های کارت ها مسلط بشه، بعد بیاد و کامل بازی رو به بازیکن های دیگه یاد بده.

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه نسخه اصلی و رسمی کمپانی Exploding Kittens بازی شامل دو صفحه تقریبا A4 هستش. سبک اون از جنس board هستش. یعنی دو صفحه با اطلاعات زیاد به صورت قسمت های جدا از هم. از نظر حجم اطلاعات در اون سطح دفترچه “مناسب” هستش. دفترچه های نسخه فارسی انتشارات مختلف هم به طور کلی از نظر حجم تقریبا مناسب هستن، اما باز هم نیاز به بررسی تک تک دارن.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و ... چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

نگارش دفترچه بازی مناسبه. فونت استفاده شده، کادر نوشته ها، رنگ فونت ها، تمیز و مرتب بودن به طرز خوبی مناسب هستن. حتی تصاویر ها و المان های گرافیکی زیادی در دفترچه وجود داره که به فهم بهتر نوشته ها کمک می کنه. کادر های توضیح اکشن کارت ها از نکات اصلی و نکات جزئی قابل تفیکیکه، همینطور قسمت های مختلف از نوع بصری و نگارشی در سطح مناسبی نوشته شدن.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

بازی قوانین زیادی نداره. با احتساب این امر توضیحات مرتبط با یادگیری بازی در دفترچه، مناسب و ایده آله. توضیحات اکشن کارت های مختلف بازی هم در صفحه دوم دفترچه قوانین به صورت کامل و با لحن مناسبی توضیح داده شدن.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجع

سرفصل های موجود در دفترچه کامل هستن. قسمت جدا برای مثالی از یک دست بازی آورده شده که خیلی در یادگیری بهتر بازی تاثیر میزاره. همچنین یه قسمت خیلی مفید در انتهای دفترچه از کمبو کردن کارت های مختلف و کمبو های ویژه کارت های مختلف بازی آورده شده که بعد از یه دست بازی و یادگیری بازی، خیلی به دردتون میخوره.

زمان مورد نیاز برای مطالعه دفترچه

10 دقیقه
7 دقیقه
5 دقیقه

زمان ذکر شده مقدار متمرکز زمان و با احتساب یادگیری هستش. یعنی زمانی که باید بازیکن با تمرکز کافی بزاره تا دفترچه رو بخونه و بازی رو یاد بگیره، نه اینکه فقط بخونه. این زمان به طور میانگین 7 دقیقه هستش. برای گیمر های حرفه ای این زمان میره به سمت حدود 5 و حتی زیر 5 دقیقه.

لینک های دانلود دفترچه راهنمای بازی

دفترچه انگلیسی نسخه رسمی Exploding Kittens

چیدمان بازی

مدت زمان چیدمان بازی

کم

زیر یک دقیقه

متوسط

بین 1 تا 5 دقیقه

زیاد

بیشتر از 5 دقیقه

چیدمان بازی در کل به این صورته: کارت هارو بر بزنید و به هر بازیکن تعدادی کارت بدید (کارت های بمب نباید دست بازیکن ها بیفته و حتم باید در دسته کارت های وسط باشه) و بقیه کارت هارو در وسط زمین بازی بزارید.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

بازی قوانین زیادی نداره، بلکه این اکشن های کارت هاست که شاید یکم در یادگیری بازی اذیتتون کنه که اون هم با چند دست بازی دستتون میاد. اکشن های زیاد کارت ها سنگینی و حجم قوانین رو بالا نمیبرن، بلکه زمان تسلط به بازی رو زیاد میکنن که در قسمت “سرعت تسلط به قوانین” اعمال شدن.

سنگینی قوانین بازی

0.87/5

بسیار سبک

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

همونطور که گفتیم قوانین اصلی بازی کم هستن، ولی مسط شدن به اقدامات شخصیت ها و این چنین اتفاقات جزئی تر بازی یکم ممکنه زمان ببره، که این امر طبیعیه.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید
  • هر بازیکن میتونه هر چند کارت از دستش در نوبت خودش بازی کنه.
  • بعد از اتمام کارت هایی که میخواید بازی کنید حتما باید یه کارت از دسته وسط بردارید، مگر با بازی کردن کارت های خاص.
  • در صورتی که با کارت گربه انفجاری مواجه بشید باید اونو رو کنید و بعد از خنثی کردن یا نکردن اون، اون رو به دسته کارت های وسط برگردونید.

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها: Hand management, Set Collection
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی بازی

1.2/5

تاکتیک محور

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی

فکر کردن و برنامه ریزی در این بازی به معنای تاکتیک های لحظه ای و گاها با تاریخ انقضای یک دور بازی اتفاق میفته. با توجه به بالا و پایین های هر دست بازی، وضعیت طروی پیش نمیره که شما بتونید یه برنامه ریزی بلند مدت برای بازی خودتون داشته باشید. حتی گاها ممکنه بعد از برنامه ریزی و بازی کردن چند کارت از دستتون، کارت بعدی ای که بر میدارید، گربه انفجاری باشه! به همین منوال، برنامه ریزی و فکر کردن در این بازی از جنس مدیریت کارت های دستتون در لحظه ای که نوبتتونه هستش و نه بیشتر. یعنی “عمق” فکر کردن و برنامه ریزی بازی به این صورته که تصمیم بگیرید کدوم کارت هارو، با چه هدفی، تا چه تعداد و با اعمال بر روی چه کسانی بازی کنید. بعد از این مرحله دیگه بازی دست خودتون نخواهد بود تا دوباره نوبتتون بشه. این اتفاق از سطح “کم” فکر کردن و برنامه ریزی برخورداره، اما بخاطر عمق بالایی که داره، باعث میشه این بازی در مجموع از سطح “متوسط” فکر کردن و برنامه ریزی برخوردار باشه.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

آینده نگری در این بازی زیاد معنی نمیده. چون تنها قسمتی از بازی در دست بازیکن ها میچرخه و اون قسمت، قسمت “مدیریت کارت های دست” هستش که مکانیزم Hand Management برای بازی رقم میزنه. قسمت دیگه اطلاعات بازی کاملا پنهانه، مگر در شرایط خاص که اطلاعات پنهان بازی تا حد کمی در اختیار بازیکن هایی قرار میگره که کارت خاصی رو بازی میکنن. این اطلاعات پنهان شامل دسته کارت های وسط بازیه که برای همه بازیکن ها یکسانه و مکانیزم Push Your Luck برای بازی رقم زده. با این تفاسیر، آینده نگری در بازی کار بسیار سختیه، مگر در شرایطی که گفته شد. 
اما در مقابل، ذهن خوانی در این بازی، از سطح “کم” برخورداره. جنس ذهن خوانی بازی به صورت حدس زدن کارت های دست بازیکن ها اتفاق میفته. به این صورت که با توجه به کارت هایی که بازیکن ها بازی می کنن، واکنش هایی که به کارت های دستشون نشون میدن و تعداد کارت های دستشون، میشه تا حدی متوجه این شد که کارت های حریف چه کارت هایی هستن، یا مثلا سه کارت رویی وسط زمین که حریف دیدتشون، چیا هستن. در مجموع آینده نگری و ذهن خوانی در این بازی سطح “کم” دارن.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
فاجعه

شما در داخل بازی قرار نیست حساب و کتاب ریاضی انجام بدید. نه جمع و تفریق ساده و نه انتگرال سه گانه پیچیده. تنها ممکنه تعداد کارت های “خنثی کننده” در بازی براتون مهم باشه که اونم سریع دستتون میاد.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها: Card Drafting, Push Your Luck, Hot Potato
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

1.17/5

بازی شانسی نیست

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی وجود نداره

کم

شانس فقط برای بهینه سازی بازی وارد شده

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی داره روی شانس میچرخه

مکانیزم Push Your Luck مکانیزمیه که شانس رو در سطح مساوی برای همه بازیکن ها رقم میزنه. البته مساوی بودن شانس به معنای احتمالاتی خودش مد نظره، نه به معنای مطلق. این مکانیزم یه اتفاق اجتناب ناپذیر رو در بازی رقم میزنه: ریسک کردن. چون قراره بعد از نوبتتون یه کارت از دسته وسط بکشید و به نوبتتون خاتمه بدید و اگر اون کارت، کارت انفجاری باشه از بازی حذف میشید (مگر خنثی کننده داشته باشید)، مهم میشه که مستقیم ریسک کنید و یه کارت بردارید، یا با بازی کردن یه سری کارت از دستتون از برداشتن کارت از دسته وسط یا انفجار، نجات پیدا کنید. Push Your Luck در عمده بازی ها یه مفهوم ثابت و منطقی از “ریسک کردن” رو داره و این مفهوم در این بازی، جزو اصلی ترین دینامیک های بازیه. سطح شانس بازی از درجه “کم” هستش ولی نه بخاطر بهینه سازی، بلکه بخاطر دینامیک و پیش برنده بازی.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها: Take That, Player Elimination, Hot Potato
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

2.88/5

جمعه بازار به سبک جالیز

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هرکسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی وجود داره

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست

تاثیری که بازیکن های دیگه روی بازی شما میتونن بزارن از دو جنسه. یک جنس تاثیر غیر مستقیم روی انتخاب های شما، با گرفتن کارت های دستتون هستش که به نوعی انتخاب های شما در نوبتتون رو محدود میکنه. یک جنس دیگه از نوع تاثیر مستقیم روی بازی شما، با استفاده از دسته کارت های وسطه. در این حالت به نوعی برنامه برای انفجار شما چیده شده که نیازه یا کارت های مختلفی بازی کنید که از انفجار اجتناب کنید، و یا قبول کنید و از دور بازی کنار برید. هر دو این سبک تعاملات از مکانیزم Take that بازی، به اندازه ها و سطح متفاوت بهره می برن.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه

صحبت هایی که در بازی رد و بدل میشه معمولا در ابتدا و بین نوبت هر بازیکن اتفاق میفته که گاها از جنس تهدید های توپر و توخالیه و گاها هم صرفا یه حرف گذراست که نشانی از تعجب، تشکر و تشنجه. کلا بازی یه بازی فانه و صبحت، خنده، مسخره بازی، داد و بیداد و سر و صدا در بازی طبیعیه. منتهی این سر و صدا در بازی از جنس مذاکره نیستن و بیشتر مربوط به تم پس زمینه بازی هستن، نه مستفیما خود بازی.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

گیم پلی بازی EK تا حد خوبی گرمه. اگر مخاطب با کارت های بازی آشنا باشه، خیلی خوب با بازی ارتباط میگیره. البته یه نکته خیلی مهم مطرحه که درباره نسخه نهالک بازی با نام “نمیریه” هستش که عمدتا برعکس این اتفاق رخ میده و احتمالا بخاطر تغییر تم بازی، گیم پلی بازی تحت تاثیر تم، به سمت سردی رفته. تست نسخه اصلی و نسخه نهالک روی مخاطب یکسان این نتایج رو رقم زدن.

گیم پلی چقدر گرمه

3.44/5

گرم تنوری

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

 از باب ساده بودن، گیم پلی بازی واقعا سادست. بازیکن ها کارت هایی بازی میکنن و با برداشتن یه کارت از دسته کارت های وسط به نوبتشون خاتمه میدن. در صورتی که تسلط به اکشن کارت ها داشته باشید، گیم پلی بازی روان و ساده تر میشه و اونموقع، جنگ و چالش ساده بازی رو به معنای واقعی کلمه درک می کنید.

گیم پلی چقدر سنگینه

1.29/5

مثل آب خوردن

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • ریسک کردن برای کشیدن یه کارت دسته وسط یا بازی کردن کارت هایی که نوبتتون رو رد می کنن.
  • چینش کارت های دستتون برخی مواقع طوریه که راحت کارت های خوبتون رو از دست میدید. مثلا معمولا کارت های خنثی کننده در گوشه های دست قرار میگیره و اگر یه بازیکن تیز باشه میتونه کار تهای مهم یه نفرو از دستتش در بیاره…

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

مسیری که برای پیروزی همیشه در راستای اینه که پول بیشتری بدست بیارید و این یعنی سطح تنوع برد و باخت بازی کمه. ولی نکته اصلی “عمق” این تنوعه که هر دست براتون تازگی داره. این عمق وابسته به حرف زدن و مذاکره شما در بازیه. هر دست برای شما فرصت های جدید پدید میاد که بتونید از محصولاتی که برنامه کاشت اونهارو دارید، بیشترین سکه رو بدست بیارید. این عمق به تکرارپذیری بازی سطح “متوسط” رو میده، ولی نه به معنای وجود مسیر های اصلی پیروزی منتوع در بازی، بلکه به معنای وجود فرصت های مختلف در بازی که البته در صورت موفق بودن مذاکره و صحبت های شما، اتفاق میفته.

تکرار پذیری بازی

2.25/5

مسیر های پیروزی محدود

نمودار گیم پلی Exploding Kittens

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و ... در طول بازی به چه صورته ؟

ابتدای نوبت هر بازیکن، نقاط اوج بازی هستن که به نوعی سطح هیجان و استرس بازی رو بخصوص برای بازیکنیان دیگه، بالا میبره. بعد از بازی کردن کارت های دست، نوبت به برداشتنیه کارت از دسته وسط برای بازیکنی که نوبتشه میرسه که نقطه اوح بازی برای اون بازیکنه. اما وقتی کارت رو بر میداره و میبینه منفجر نشد، تا حدی وارد حاشیه امن خودش میشه.

مکانیزم های بازی

مکانیزم Hand Management

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 17000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Wingspan، 7 Wonders، Raiders of the North Sea، On Mars، The Quest for El Dorado
  • کاربری این مکانیزم در EK: شما در نوبتتون باید دو یا سه کارت محصول از دستتون در جالیز های زمین خودتون بکارید. همینطور میتونید تعدادی از کارت های دستتون رو با بقیه در مرحله بازار مبادله کنید.

متا مکانیزم Hot Potato

  • رایج بودن مکانیزم :  خیلی کم (کاربرد در بیش از 35 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Old Maid, Pass the Bomb, Mega Civilization, Pets and Pirates, Psycho Killer
  • کاربری این مکانیزم در EK:کارت گربه انفجاری در دسته کارت های وسط وجود داره که اگر دستتون بیفته، در صورتی که خنثی کننده نداشته باشید، از بازی حذفتون میکنه. شما باید از این کارت اجتناب کنید.

مکانیزم Player Elimination

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 4000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Love Letter, Skull, Salem, Exploding Kittens, Star Realms
  • کاربری این مکانیزم در EK: بازیکن ها با بازی کردن کارت های مختلف و یا کارت های گربه انفجاری در دسته وسط، همدیگه رو از بازی حذف می کنن تا تنها یه نفر باقی بمونه.

مکانیزم Set Collection

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 13300 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  The Gallerist، Splendor، Azul، Arboretum، Isle of Sky
  • کاربری این مکانیزم در EK: شما باید محصولات مشابه رو متناسب با تعدادی که به سکه میرسن روی یه جالیز بکارید تا بتونید موقع برداشت، از اونها سکه بدست بیارید.

مکانیزم Take That

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 3800 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Evolution, Potion Explosion, Saboteur, Beasty Bar, Age of War
  • کاربری این مکانیزم در EK: شما میتونید با استفاده از قابلیت برخی کارت ها، از بازیکن های دیگه کارت بگیرید و اونهارو در بازی کلیب اذبت کنید.

مکانیزم Push Your Luck

  • رایج بودن مکانیزم : رایج (کاربرد در بیش از 3300 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Codenames, Abyss, Ticket to Ride, Lost Cities, The Grizzled
  • کاربری این مکانیزم در EK: ریسک کردن در بازی برای کشیدن کارت از دسته کارت های وسط جزوی از بازیه، مگر با بازی کردن کارت های خاص.

نسخه های دیجیتالی بازی

نسخه موبایلی بازی Exploding Kittens

نسخه موبایلی رسمی Exploding Kittens جزو معدود بازی های موبایلی کارتی با کیفیته که در وبسایت آیوی گیم به صورت رایگان برای پلتفرم اندروید و ios قابل دانلود هستش. که لینک ورود به صفحه دانلود این بازی در اینجا قرار داده شده.

نسخه های توسعه دهنده بازی

اکسپنشن های بازی Exploding Kittens

پیشنهاداتی برای بهتر کردن تجربه بازی

موسیقی و صدای پس زمینه بازی

موسیقی ها و صداهای پیشنهادی

بازی یکم ضدحالی، سرعتی و فانه. رو همین حساب یه سری آهنگ هایی مثل آهنگ پت و مت میتونه هم جنبه خنده بازی رو بیشتر کنه، هم حس خرابکاری و ضد حال. از طرفی موسیقی های تند و هیجانی هم خوراک پس زمینه بازی هستن که به راحتی میتونید نمونه هاشون رو با گوگل پیدا کنید.

بازی های مشابه

بازی هایی برای تجربه بیشتر

اگر از بازی جالیز لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره Exploding Kittens

  • دو نفره بازی مناسبه ؟

بازی EK یه بازی دورهمی هستش. یعنی تعداد بالای بازیکن ها در اون به جذاب و خاطره انگیز شدن بازی کمک می کنه. همینطور که در قسمت تعداد ایده ال بازیکن ها هم گفتیم، تعداد 5 نفره بازی بهترین حالت بازیه. با این نگاه دو نفره بازی به اندازه تعداد بالای بازی شاید مناسب نباشه. به جای تجربه دو نفره این بازی، بهتره بریم سراغ بازی های دوئل یا دونفره خوبی که در بازار موجود هستن.

  • بازی رو میشه بیشت تر از 5 نفر بازی کرد ؟

در اصل بازی بدون اکسپنشن ها، تا 5 نفر قابلیت بازی داره، اما میشه کارت های دوتا بازی رو ب هم ترکیب کرد و تا 9 نفر هم بازی رو تجربه کرد. البته این حرکت توصیه نمیشه.

  • نسخه های اکسپنشن به بازی چی اضافه می کنه؟

نسخه های اکسپنشن یا توسعه دهنده به بازی تعدادی کارت با قابلیت های باحال اضافه میکنه.

  • این بازی مثل مافیاست ؟

خیر. بازی مافیا یه بازی نقش مخفیه، ولی این بازی یه بازی کارتی، دورهمی و ساده هستش.

  • نسخه نمیریه چه تفاوتی با نسخه اصلی بازی داره ؟

تفاوت در تم بازی، کارت های بازی و به تعبیری، سناریو بازی.

حستون از تجربه گربه های انفجاری چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما ...

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد...

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم...

مشاهده بیشتر

کورش حیدر

20 سال عمر خوبیه برای اینکه چیزایی از دنیایی که درونش زندگی می کنی بفهمی که باهاشون بتونی 20 سال بعدی زندگیت رو بهتر، مفید تر، موثر تر، با لذت و رشد بیشتر بگذرونی. 20 سال اول به بازی، مطالعه، هنر و ورزش گذشت، برنامه برای 20 سال بعدی هم همینه. البته خیلی بیشتر از قبل. پس برو که بریم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا