طراحان بازی

مصاحبه با طراح بازی آنتی آنزیم | اقبال هژبر

از ایده تا طراحی

آیوی گیم به عنوان عضو کوچکی از خانواده بازی رومیزی، بردگیم و سرگرمی ایران، برای ایفای نقش خود در راستای حمایت از طراحان بازی و ایده پردازان این حوزه، به سراغ مصاحبه و گفتگو با عده ای از این عزیزان می رود و نتایج را به صورت مقالاتی در وبسایت خود منتشر می کند. مقاله امروز مختص آقای اقبال هژبر، طراح بازی آنتی آنزیم از نشر افرا گیم می باشد.


معرفی

اقبال هژبر

“سلام. من اقبال هژبرالساداتی هستم، کارشناس ارشد معماری و شغل اصلیم هم همین معماریه. چند سالی هم بود که توی دانشگاه اقبال لاهوری مشهد، نرم افزارهای معماری تدریس میکردم تا اینکه خوردیم به کرونا! ? اینجا بود که تصمیم گرفتم در کنار پروژه های معماری، وقت بیشتری به طراحی بازی اختصاص بدم. (البته باید بگم که از یه سال قبل از شروع همه گیری کرونا طراحی بازی رو به صورت یه تفریح شروع کرده بودم اما بعد از همه گیری، این قضیه برام جدی تر شد!) از اون سال تا الان طراحی بازی (هم بردگیم و جدیدا ویدیوگیم) جزیی از برنامه های ثابت هفتگیم شدن.”


سوالات ما

  • از کی با بازی های رومیزی آشنا شدی؟

-من هم مثل خیلی های دیگه از همون بچگی با شطرنج آشنا شدم و از بازی های مورد علاقه‌ام  راز جنگل و عموپولدار بود، همون زمان ها بود که از روی سرگرمی و علاقه ای که به پلنگ صورتی داشتم یه بردگیم ساختم که فقط یک تاس و چند تا کارت و یک صفحه بازی داشت با تم پلنگ صورتی! ? اون زمان هیچوقت فکر نمی کردم که یکروز بخوام به صورت جدی به طراحی بردگیم بپردازم.

  • چندتا از بازیهای مورد علاقت رو بگو.

از بازی های مورد علاقه‌م باید به روت (Root) ، معماران پادشاهی غربی (Architects of west kingdom) و سایث (Scythe) و البته زامبیساید (Zambiecide) اشاره کنم. این بازی ها، هرزمان روی میز میان تا یه هفته در حال بازی کردنشون هستیم! ?

  • از کی با بازی های رومیزی آشنا شدی؟ چطور شد که به فکر طراحی بازی افتادید؟ اگر دوست داشتید اسم چندتا از طراحای مورد علاقتون رو بفرمایید.

-جواب این سوال رو لابلای جوابهای قبلی گفتم اما از طراح های مورد علاقه ام باید به راینر کنیتزیا (به خاطر نو آوری هاش و البته پشتکار عجیب غریبش تو طراحی در تعداد بالا ?)  و شم فیلیپس ( به خاطر خلاقیتش توی استفاده از مکانیزم کارگر گذاری) اشاره کنم!


سرگذشت طراحی بازی اول

ایده اولیه بازی آنتی آنزیم
اولین ایده های مربوط به بازی آنتی آنزیم که به گفته خود اقبال: “قرار بود صفحه بازی متحرک باشه مثل بازی زولکین”.
  • ایده بازیتون چطور به ذهنتون رسید؟ چطور رفتید به سمت توسعه ایده و تبدیل اون به پروتوتایپ ؟

-ایده اولیه بازی آنتی آنزیم بر میگرده به روزهای اول همه گیری کرونا. تجربه‌ای عجیب غریب که با ترس از این ویروس همراه بود، اوایل اسفند بود که قرنطینه شروع شده بود و ما هم از ترس اینکه آلوده نشده باشیم هر زمان برمیگشتیم به خونه تمام لباسهامون رو مینداختیم توی ماشین لباسشویی، اینجا اولین جرقه بازی زده شد! ? چند روز بعد، وقتی سازوکار بازی زولکین رو دیدم از خودم پرسیدم من هم میتونم همچین بازی‌ای درست کنم که برد بازی متحرک باشه؟! پس اولین قدمهای آنتی آنزیم حول برد متحرک بازی میچرخید، تا اینکه بازی یه جهت دیگه پیدا کرد و دیدم برد متحرک خیلی به درد این بازی نمیخوره! پس بیخیال این قضیه شدم!

  • چه چالشهایی در طراحی این بازی داشتید؟

-طراحی این بازی با دو تا چالش شروع شد: یکی، “استفاده از برد متحرک بود” و دومی “بازیکن ها بر علیه هم باشن و همزمان بازی هم بر علیه اونها!” چالش اول رو که بی خیال شدم ?  ولی به نظرم تو چاش دوم موفق بودم! چیزی که من اینجا یاد گرفتم خیلی مهمتر از چالش اولیه این بازی بود! اینجا یاد گرفتم مهم نیست ایده اولیه بازیم رو حفظ کرده باشم! مهم اینه که تو انتقال اون تجربه ای که من میخواستم به بازیکن ها القا بشه موفق بودم یا نه؟!

تصویرسازی اولیه بازی آنتی آنزیم
تصویرسازی اولیه بازی آنتی آنزیم که توسط خود اقبال هژبر انجام شده بود.
  • درباره فرآیند تولید بازی اگر سخنی دارید بفرمایید.

همونطور که میدونید تولید این بازی توسط ناشری نوپا به اسم افراگیمز انجام شد، و معمولا وقتی خودتون ناشر بازی خودتون نیستید، به جز قسمت گیم پلی بازی در بخش های دیگه مثل تصویرسازی و طراحی گرافیک بازی نمیتونید نظر بدین یا کمتر میتونید نظر بدید و در نهایت نظر آخر رو ناشر میده. توی پروسه تولید این بازی انتظارات من از طراحی گرافیک و تصویر سازی بازی خیلی بیشتر از نتیجه کار بود (البته با تمام احترام به زحمتهایی که دوستان کشیدند!) به نظر خودم، یه جورایی پروتوتایپ بازی جذابتر از محصول نهایی بود ??

  • چه افرادی در طراحی و تولید این بازی کمک دست شما بودند؟ از چه کسانی میخواید تشکر کنید؟

یک بازی (چه بردگیم، چه ویدیو گیم) هر چقدر هم وقت برای طراحیش بذاریم اما اگر به اندازه کافی تستش نکنیم، هیچ ارزشی نخواهد داشت! توی پروسه طراحی آنتی آنزیم، نسرین (همسرم) خیلی بهم کمک کرد، چون همونطور که قبلن گفتم طراحی این بازی تو اوج قرنطینه های کرونا شروع شد و نمیشد بازی رو به کافه بازی ها برد حتی اون زمان نمیشد پیش دوستان و فامیل جمع شد و بازی رو تست کرد، اما اولین تست های بازیهام همیشه با نسرین انجام میشده و البته نظرهای خوبی هم بهم داده! دمش گرم! ?

پروتوتایپ برد اصلی بازی آنتی آنزیم از اقبال هژبر

توصیه برای طراحان تازه کار

• چه افرادی در طراحی و تولید این بازی کمک دست شما بودند؟ از چه کسانی میخواید تشکر کنید؟

من که هنوز اول راهم و هنوز دارم یاد میگیرم، اما مهمترین توصیه‌ای که میتونم به این دوستانمون داشته باشم اینه که طراحی بازی برعکس ظاهر جذابش، یک کار پر زحمته، و اگر از جمله آدمهایی هستید که از انجام یک کار تکراری زود خسته میشید شاید بهتر باشه دوباره در مورد این کار فکر کنید چون زمانی که مجبور شید یک بازی رو بارها و بارها تست کنید، اصلاح کنید و دوبار تست کنید، ممکنه خسته بشید و بذاریدش کنار! اما اگر از این تکرار خسته نمیشید میتونین توی این کار موفق باشید.

• برای اینکه یه نفر وارد فضای طراحی بشه باید چیکار کنه؟ مطالعه، تجربه بازی و …

به نظرم برای ورود به فضای طراحی بازی هیچی لازم نیست، اما وقتی که وارد شدید اول از همه تا میتونین باید بازی کنید: با توجه به ایده هایی که برای بازیتون دارین، بازی هایی که فکر میکنین مشابه بازیتون هستند رو تجربه کنین، اگر به اون بازی خاص دسترسی نداشتید، بازی کردن بقیه رو تماشا کنید میتونین عبارت Playthrough رو در ادامه اسم بازی مورد نظرتون سرچ کنین تا به ویدیوهای مربوط به اون بازی برسید.

مطالعه و آشنایی با مکانیزم های بازی های رومیزی هم یک بخش جدانشدنی از پروسه طراحی بازیه. برای این کار سایت BGG رفرنس خوبیه و همینطور میتونین کتاب: building blocks of tabletop game design مطالعه کنید. نسبت به سایت BGG توضیحات و مثالهای بیشتری زده.

برای دانلود pdf کتاب building blocks of tabletop game design وارد صفحه کتاب های طراحی بازی شوید.

و در نهایت پادکست های Boardgame design Lab از جمله برنامه های مهم هفتگیتون باید باشه، هم به تقویت زبان انگلیسی کمک میکنه و هم به افزایش دانشتون در طراحی بازی های رومیزی.


آینده مسیر

  • برنامه شما برای بازیهای بعدیتون چیه؟

در حال حاضر دارم روی نهایی کردن بازی آخرین پناهگاه کار میکنم واحتمالن خودم تولیدش کنم و در کنار اون، سل شیت بازی های دیگه م رو برای ناشرهای مختلف ایرانی و خارجی ارسال میکنم بلکه ناشری پیدا بشه و این بازی هایی که طراحی کردم و دران خاک میخورن رو بیاد تولید کنه! ??

پروتوتایپ بازی رومیزی آخرین پناهگاه
بازی رومیزی آخرین پناهگاه-Last Shelter از بازی های منتشر نشده اقبال هژبر
بازی رومیزی کومولوس از بازی های منتشر نشده اقبال هژبر
  • آرزوتون برای فضای بردگیم ایران چیه؟

آرزوم اینه که کمی از این کپی کردن های قارچ وار کم شه و به بازی های داخلی اهمیت بیشتری داده بشه، اتفاقی که به نظرم دور از دسترس نیست!


درباره آیوی گیم

  • نظرتون درباره آیوی گیم و در آخر هر سخنی دارید که بهش پرداخته نشد یا نیاز به توضیح بیشتر داره بفرمایید.

به نظرم آیوی‌گیم داره قدم های درستی رو برمیداره، قدمهایی که میتونه به تحقق آرزوی من و خیلی از فعالان حوزه بردگیم کمک کنه! امیدوارم با همین فرمون پیش برید و موفقیتهای زیادی رو از شما ببینم.


لینک های مفید

کوروش کریمی

دانشجوی خسته مملکت، با چهارتا مهارت رزومه ای، که دوست داره یه مدرسه بسازه. بردگیم‌هارو بیشتر از ویدئوگیم دوست دارم. آیوی رو ساختم چون فکر می کنم مردم نیاز دارن بازی کنن، و باید بهشون بازی های خوب معرفی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا