Header Logo

رومیزشکافی کاستل (Nox)

برای اطلاع از رومیزشکافی های دیگه وارد “صفحه رومیزشکافی” سایت آیوی گیم شوید.

بازی کارتی کاستل (2012)

نمایشگاهی از ترسناک ترین نامیرا ها بسازید تا بتونید برنده بازی باشید ...

2-6 نفره

تعداد بازیکنان

20 دقیقه

مدت زمان بازی

8+ سال

رده سنی

خرید بازی
نقد کیفی بازی
نسخه موبایلی
نسخه چاپزی
  • طراحی: Steffen Bruckner
  • تصویرسازی: Oliver Freudenreich, Sandra Freudenreich
  • گرافیک:
  • توسعه: –
  • ناشران نسخه داخلی: After 5 Games
  • نسخه خارجی: Nox
  • ناشران نسخه خارجی:  HUCH!, Bard Centrum Gier, Foxmind, MINDOX , …

میخوای از کاستل چی بدونی ؟

بازی در یک نگاه

کیفیت گیم پلی

امتیازات

3.92/5

خوب رو به بالا

3.9/5

استراتژی

شانس

تعامل

سنگینی قوانین بازی:

1.19/5

استراتژی در بازی:

1.39/5

شانس در بازی:

0.93/5

تعامل در بازی:

4.15/5

گرم بودن گیم پلی:

3.93/5

پیچیده بودن گیم پلی:

1.62/5

تکرارپذیری بازی:

1.50/5

توضیحات بازی

مشخصات فنی

نوع بازی (Type)
  • Family Game
دسته بندی (Category)
  • Card Game
  • Party Game
مکانیزم ها (Mechanics)
  • Hand Management
  • Set Collection
  • Card Drafting

توصیف بازی

کاستل بازگردانی با تغییر تم از بازی کارتی ساده و هیجانی Nox هستش که توسط نشر After 5 Games تولید داخل شده.

داستان بازی

شب “هالووین” است و اهالیِ قلعه‌ی باستانیِ “کاستِل”، یعنی آقای “کلّه‌کدو” (یک “آدم-کدو”ی موذی و خبیث!)، استاد “گوربه‌گور” (یک زامبیِ خسته!) و جناب “کُهنه‌پیچ” (یک مومیاییِ هزارودویست‌ساله، از نوادگانِ فراعنه‌ی مصر!)، به‌رسمِ هر سال برای شرکت در مراسم آماده می‌شوند. سرگرمیِ این “مُرده‌های نَمُردنی” -که برعکسِ ظاهرِ ترسناک‌شان، از حسّ طنز خوبی هم برخوردار هستند- در شب “هالووین”، ترساندنِ مردمی است که برای برگزاری مراسم، به قلعه‌ی “کاستِل” می‌آیند! البته با این‌که اهالیِ قلعه، قصدِ بدی ندارند و هدف‌شان فقط شیطنت و بازیگوشی است ولی -به‌قول معروف- آن‌ها شوخی‌شوخی مردم را می‌ترسانند و مردم جدّی‌جدّی سکته‌های ناقص می‌زنند و روانه‌ی بیمارستان‌ها می‌شوند! این امر، ممکن است احساساتِ نداشته‌ی قلعه‌نشینان را اندکی جریحه‌دار کند ولی چاره‌ای نیست، برای یک “نامیرا”، ترسناک بودن، از نان شب واجب‌تر است!!
حال باید دید کدام‌یک از اهالیِ قلعه‌ی “کاستِل” می‌تواند تعداد بیش‌تری را زَهره‌تَرک کند (آن‌ها برای بالا بُردنِ آمارِشان حتی حاضرند زَهره‌تَرک‌شدگان را از یکدیگر بقاپند)!!…

سابقه طراحان بازی

  • Steffen Bruckner:
  1. Companeros

قطعات بازی

  • 9 عدد کارت نامیرا در سه نوع
  • دفترچه راهنمای بازی

توضیحات کلی

در بازی کارتی کاستل، هر بازیکن یه سری کارت با اعدادی که میتونن از 1 تا 15 باشن، در دست خودش خواهد داشت که با اونها باید یه نمایشگاه از کارت های در دسته های مختلف در جلوی خودش یا بقیه بازیکن ها درست کنه. این نمایشگاه میتونه نهایتا 6 دسته کارت داشته باشه. این یعنی فرصت برای ساختن نمایشگاه محدوده. چون هم ممکنه یه نفر سریع 6 دسته کارت هاشو در نمایشگاه خودش بسازه و بازی رو تموم کنه یا ممکنه کارت های بازی تموم بشن، چون کارت ها نامحدود نیستن. 

در این بازی وضعیت هر بازیکن کاملا موقتیه. یعنی هر لحظه امکان داره شما از عرش به فرش بیاید یا برعکس. همین امر موجب فان و هیجانی بودن بازی شده. یه بیت معروف از سنایی هست که کل بازی رو در خودش داره: 

که گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی - وگر بحری تهی گردی وگر باغی خزان بینی

مخاطب بازی

مشخصات بازیکن

حداقل سطح آشنایی مورد نیاز مخاطب با بردگیم برای بازی چقدره؟

خیلی کم

منچ-مارپله

کم

محدود

متوسط

هر از گاهی

زیاد

پیگیر

خیلی زیاد

خوره

بازی کاستل یه کارت گیم خیلی سادست. چون اولا فقط شامل یه سری کارت با اعداد مختلف هستش که سه نوع بیشتر ندارن، ثانیا هر کسی فقط قراره در بازی یه کارت بازی کنه و یکی برداره و نه کار دیگه ای و ثالثا نوع بازی یه بازی خانوادگی یا اصطلاحا Family Game هستش و این یعنی بازی خیلی سادست. پس برای افرادی که آشنایی چندانی با دنیای بردگیم ها و کارت گیم های مدرن ندارن، میتونه یه بازی مناسب باشه. 

جور کردن بازیکن برای این بازی چطوره؟

خیلی راحت
راحت
متوسط
سخت

از نظر سادگی، بازی در سطح خیلی ساده ای قرار داره، پس میشه آدم های مختلفی رو پای میز بازی آورد. از طرفی اتفاقات گیم پلی بازی که عمدتا از جنس ضدحال مثبت و حال گیری، با کلی خنده و خوشحالیه، پس هر کسی رو گیر آوردید، پای میز بازی بیارید. البته حواستون به توضیحات بخش “جمع بازیکنان” باشه.

بازی برای کسانی که چه علاقه و حرفه ای دارن میتونه باحال باشه؟ (وابسته به تم، فضای بصری بازی و گیم پلی)

گیم پلی بازی خیلی ضدحال محوره. پس افرادی که تو کار ضد حال هستن احتمالا از این بازی قراره کلی لذت ببرن. اینقدر به بقیه ضدحال خواهید زد که ضدحال دون خونتون پر شه.

جمع بازیکنان

بهترین تعداد بازیکنان

2 نفره
1/5
3 نفره
1.5/5
4 نفره
3.5/5
5 نفره
4.5/5
6 نفره
4/5
5-6

تعداد ایده آل بازیکنان

این بازی 2 تا 6 نفرست. اما واقعیت اینه که چون فان بودن و هیجان بازی به اتفاقات لحظه ای و سریعی هستش که در اون میفته و عملا تجلی بیت “اگر ماهی به چاه افتی و گر عرشی به فرش آیی” هستش، هر چقدر تعداد بازیکنان بره بالا، بازی خیلی باحال تر و هیجان انگیر تر میشه. این نکته هم قابل ذکره که بازی به اندازه کافی سریع پیش میره و این یعنی در تعداد بالا قرار نیست خیلی طول بکشه که دوباره نوبتتون بشه و مشکل حوصله سر رفتن هم اینطوری حل میشه. تعداد 6 نفر ممکنه گاهی خیلی رومخ باشه، چون لحظه به لحظه اتفاقاتی میفتن که شمارو از عرش به فرش می برن و برعکس و این برخی مواقع واقعا موجب تجربه منفی از بازی میشه. که این همیشگی نیست و خیلی کم اتفاق میفته. رو همین حساب تعداد 5 نفر تعداد مناسبی برای بازیه. ولی برای 6 نفره هم نگران نیاشید و پای میز بازی برید.

رده سنی بازیکنان

8+

حداقل رده سنی

40-

حداکثر رده سنی

12+

رده سنی ایده آل بازیکنان

بازی برای 10 سال به بالا مناسبه، ولی به دلیل قوانین ساده و گیم پلی روان بازی، با سنین پایین تر تا حدود 8 ساله هم میشه بازی رو تجربه کرد و این تجربه تجربه ایده آلی نخواهد بود چون در طول بازی نیازه که بازیکن ها حساب امتیاز های همدیگه رو با جمع و تفریق داشته باشن و این برای بچه های زیر 10 سال یکم کند انجام میشه. ولی اگر امتیازات رو بهشون لحظه ای برسونید این تجربه قرار نیست فاجعه هم باشه. از طرفی به همین دلایل برای سنین بالا و حدودا تا 40 سال هم بازی مناسب خواهد بود. حالا اینکه چرا بیشتر از 40 نیست یه سمت قضیه همین جمع و تفریق ریاضی بازیه و از سوی دیگه به دلیل اتفاقات فان زیاد بازیه که خب عمدتا افراد بیشتر از 40 ساله دیگه حال و حوصله این جنس از فان رو ندارن. از طرفی سنین 12 سال به بالا و مخصوصا جمع نوجوان، مناسب ترین مخاطب برای این بازی هستن.

مناسب برای چه جمعی

این بازی خوراک جمع های دوستانست. درسته که جنبه های ضدحال در اون زیادن ولی با این وضع گیم پلی بازی به قدری گرم هست ( به قسمت گیم پلی در بخش تجربه بازی مراجعه کنید) که موجب میشه این ضدحال و حال گیری ها به سمت لبخند های لحظه ای و پویا کردن جمع پیش برن تا زده شدن از بازی و تجربه منفی. پس احتمالا با پدر و مادر و خانواده هم این بازی برای شما مناسب باشه. همچنین برای جمع های رسمی از جنس ادارات و بانک ها که در اونها کارمند ها برای وقت استراحت میخوان یکم هیجان روحشون بره بالا هم این بازی مناسبه. ولی نکته مهم درباره این بازی اینه که اگر با جمعی بازی کنید که باهاشون آشنا نیستید یا تعارف دارید، احتمالا تجربه خوبی نخواهید داشت. پس برید سراغ هر جمع دورهمی خانوادگی، آشنا و گرم و صمیمی که میتونید.

یادگیری و چیدمان بازی

مناسب ترین راه یادگیری بازی

ویدئو های آموزشی

مناسب ترین راه یادگیری بازی چیه ؟

دفترچه قوانین
2/5
گیم گورو(فرد)
3/5
ویدئو آموزش
4/5
ویدئو آموزشی

بهترین راه یادگیری

با خوندن دفترچه بازی بازی رو کامل یاد میگیرید، ولی ویدئو  آموزشی فارسی تقریبا 3 دقیقه ای برای آموزش بازی وجود داره که یادگرفتن بازی از طریق اونها میتونه در زمان صرفه جویی کنه. این ویدئو مختصر بازی مربوط به “مای بردگیمز” هستش که لینکش رو در قسمت بالا یعنی “ویدئو های آموزشی” در قرار دادیم.

دفترچه قوانین و راهنمای بازی

حجم دفترچه متناسب با اطلاعات داخل اون چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

با توجه به اینکه توضیحات بازی خیلی سادست و میشه زیر یک دقیقه به یه فرد بازی رو آموزش داد پس طبیعتا نباید دفترچه بازی خیلی زیاد باشه. از طرفی اندازه دفترچه فارسی بازی خیلی کوچیک و توجیبیه. این یعنی صفحات بازی هم کوچیکه. ولی با همه این موارد حجم دفترچه یکم بیشتر از حدی هستش که باید باشه. دفترچه فارسی بازی شامل 10 صفحه میشه که تقریبا 4 تا 5 صفحه از اون زائد هستن. این در حالیه که میشد در حدود 5 تا 6 صفحه کل بازی رو توضیح داد. دفترچه بازی اصلی، یعنی Nox، به زبان های آلمانی، انگلیسی، فرانسه و هلند هم موجوده که توضیحات کامل بازی در اونها در 5 صفحه هستش. این در حالیه که اندازه کاغذ های دفترچه اصلی بازی کوچیک تر از نسخه فارسی هم هست.

نگارش دفترچه شامل ترجمه، رنگ، گرافیک، فونت و ... چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

درباره دفترچه فارسی بازی، فونت انتخاب شده برای دفترچه مناسبه. رنگ اون مناسبه، متن اون از نظر کادر بندی مرتب نوشته شده، اما نگارش متن از این نگاه که تمییزی بین قسمت اصلی توضیح بازی و نکات سطحی بازی و همینطور نکات خیلی مهم بازی دیده نمیشه. تمام اطلاعات در یک قالب نوشته شدن که این تا حدی مخاطب رو در رجوع به دفترچه دچار سردرگمی میکنه. البته به دلیل کم بودن حجم اطلاعات بازی، ممکنه این اتفاق نیفته، ولی در کل اینکه تمام اطلاعات با یک قالب نوشته شدن نکته منفی هستش. مخصوصا برای بخش “روند بازی” که اکشن های بازیکن ها کاملا یکنواخت با متن بقیه قسمت ها نوشته شده. بهتر بودن حداقل از شماره گذاری یا پررنگ کردن قسمت هایی از متن استفاده میشد. این اتفاق در دفترچه نسخه اصلی بازی با تغییر رنگ فونت اتفاق افتاده. از طرفی میشد به جای استفاده از متن خیلی از نکات رو با نماد و شکل ها نشون داد.

تاثیر دفترچه در یادگیری بازی چطوره ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

نوشتن دفترچه برای یه بازی بازگردانی شده از ترجمه صرف کمی سخت تره. چون برخی المان های بازی تغییر میکنن و نیازه که متناسب با المان های جدید بازی، فرآیند یادگیری بازی چیده بشه. این اتفاق در بازی کاستل به نحو مناسبی صورت گرفته. یعنی دفترچه قوانین برای یادگیری بازی مناسبه و با خوندن اون بازی رو کامل یاد میگیرید.

دفترچه چقدر کامل نوشته شده ؟

مناسب
متوسط
نامناسب
فاجعه

دفترچه نسخه اصلی بازی (منظور بازی Nox هستش)، تمام سرفصل های مورد نیاز برای یادگیری کامل بازی رو در بر داره. همینطور بخش مربوط به مثالی از بازی. درباره دفترچه نسخه فارسی باید گفت این سرفصل ها کامل هستن و حتی برخی سرفصل ها اضافه اومدن و میتونستن باهم ادغام بشن. مثلا سرفصل “امتیاز شماری” با سرفصل “پایان بازی”. اما خلا یه بخش در دفترچه حس میشه و اونم شناسنامه تیم بازگردانی بازیه. مثل اسم مترجم بازی، اسم گرافیست و نگارگر بازی، راه ارتباطی با تیم بازگردانی و … . الان اگر فردی بخواد با گرافیست بازی ارتباط بگیره از کجا باید شروع کنه؟

زمان تقریبی مورد نیاز برای مطالعه دفترچه (به دقیقه)

05-10
4/5
10-15
2.5/5
15-20
1.5/5
20+ .
0.5/5
5-10 دقیقه

زمان میانگین به دقیقه

زمان ذکر شده مقدار متمرکز زمان هستش. یعنی زمانی که باید بازیکن با تمرکز کافی بزاره تا دفترچه رو بخونه. این زمان به طور میانگین 10 دقیقه هستش. برای گیمر های حرفه ای این زمان میره به سمت حدود 5 و حتی زیر 5 دقیقه.

چیدمان بازی

مدت زمان تقریبی چیدمان بازی (به دقیقه)

کمتر از 1 دقیقه
4/5
بین 1 تا 5 دقیقه
2/5
بیشتر از 5 دقیقه
/5
30 ثانیه

زمان میانگین

کل چیدمان بازی گذاشتن دسته کار های بازی در وسط زمین بازی و در دسترس همه بازیکن هاست. پیشنهاد میشه وسیله ای هم برای یادداشت امتیازات داشته باشید.

ماهیت بازی

قوانین

حجم قوانین بازی چقدره ؟

کم
متوسط
زیاد

حجم قوانین این بازی خیلی کمه. قانون اصلی بازی بازی کردن یه کارت از دست و برداشتن یه کارت و پر کردن دسته، که این مقدار قانون یه حجم حداقلی از قوانین در دنیای بردگیم محسوب میشه. قوانین جزئی تر بازی و قید های اجرایی اونها هم خیلی کم هستن و نهایتا به 3 عدد برسن.

سنگینی قوانین بازی

1.19/5

سبک

سرعت تسلط به قوانین بازی چطوره ؟

کند
متوسط
سریع

چون هم حجم قوانین بازی کمه و هم این قوانین خیلی سبُک هستن پس با یک بار توضیح دادن بازی یا حتی دنبال کردن بازی از کنار زمین بازی، کاملا بازی رو یاد میگیرید.

قوانین و نکات مهم بازی که ممکنه فراموش کنید:

  • بعد از بازی کردن یه کارت از دستتون باید دوباره یه کارت بردارید تا کارت های دستتون به 3 کارت برسه.
  • شرط شمارش امتیاز های یه بازیکن در پایان دور بازی اینه که از هر سه نوع کارت ها در نمایشگاه جلوی خودتون داشته باشید.
  • فقط کارت های هم نوع میتونن روی همدیگه بازی بشن!

استراتژی

ابزار استراتژی در بازی

  • مکانیزم ها: Hand management, Set Collection
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح استراتژی در بازی

1.39/5

تاکتیک محور مبتنی بر محاسبات ریاضی

بازی چقدر نیاز به فکر کردن و برنامه ریزی داره؟

سرعتی-مهارتی

نیاز به سرعت عمل و مهارت

کم

نیاز به فکر کردن جزئی

متوسط

تاکتیک محور

متوسط

استراتژی محور

زیاد

تاکتیک + استراتژی

فکر کردن در این بازی اصلا مدت دار نیست و بیشتر از جنس یه تصمیم لحظه ای با توجه به شرایط موجوده. چون وضعیت بازیکن ها در طول بازی در هر نوبت جابه جا میشه، پس اصلا برنامه ریزی کار ساده ای نیست. در نوبت خودتون فقط شما نیازه به نمایشگاه کارت های بقیه و خودتون نگاه کنید و تصمیم بگیرید یکی از کارت ها دستتون رو روی یه دسته بازی کنید. تنها جنبه فکر کردن در این لحظه اینه که “امتیاز خودم یا بقیه رو ببرم بالا یا بیارم پایین؟”. یعنی دنبال عمق استراتژی در این تصمیم گیری نباید بود، بلکه اصل قضیه یه دو دوتا چارتای سادست و اینکه امتیاز هارو بر انداز کنید. بر انداز کردن امتیاز ها سریع شمارو به انتخاب بهتر میرسونه.

سطح آینده نگری و ذهن خوانی بازی چقدره ؟

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد

قبلا هم گفتیم که این بازی نمونه بارز بیت “گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی”. این یعنی از زمانی که شما یه کارت بازی می کنید، تا زمانی که دوباره نوبت شما بشه و یه کارت دیگه بازی کنید، وضعیت بسیاری از بازیکن ها، از جمله خودتون، کلی تغییر کرده. با این وجود آینده نگری و ذهن خوانی در بازی کاریه که فقط اعصاب خوردی براتون خواهد داشت.

حجم محاسبات و حساب و کتاب ریاضی در حین بازی چقدره ؟

ندارد
کم
متوسط
زیاد

چون کارت ها تماما شامل اعداد هستن و شما با این کارت های امتیازات نمایشگاه خودتون و دیگران رو تعیین می کنید، پس در هر نوبت که کارتی بازی میشه، باید یه جمع یا تفریق نهایتا دورقمی انجام بدید تا متوجه وضعیت فعلی هر کسی بشید. این اتفاق برای کسانی که حوصله ندارن اصلا خوشایند نیست. ولی اگر میتونید سریع حساب و کتاب کنید، نگران نباشید.

شانس

ابزار شانس در بازی

  • مکانیزم ها: Card Drafting, (Push Your Luck)
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح شانس بازی

0.93/5

بازی شانسی نیست

سطح شانس در بازی چقدره ؟

خیلی کم

هیچ ابزار و اتفاق شانسی در بازی نیست

کم

شانس تنها برای بهینه سازی بازی هست

متوسط

مکانیزم های شانس محور کم در بازی

زیاد

مکانیزم های شانس محور زیاد در بازی

خیلی زیاد

کل جریان بازی روی شانس میچرخه

مکانیزم Card Drafting که در بازی به صورت کشیدن کارت بعد از بازی کردن کارت برای رسوندن کارت های دست به 3 عدد صورت میگیره، یه مکانیزم ثابت در بازیه که برای همه بازیکن ها به یک اندازه توزیع شده. همونطوری که درباره عمده بازیهای شامل این مکانیزم میگیم، این مکانیزم در بازی شانسی مستقیم ایجاد نمیکنه. به نوعی جزوی از دینامیک های بازیه. همینطور یه مکانیزم Push Your Luck زیر پوستی در جریان بازی تزریق شده که تا وقتی بازی رو تجربه نکنید، متوجه اون نمیشید. این مکانیزم در بازی یه تصمیم سنگین از جنس این سوال ایجاد میکنه: ” خودم رو بکشم بالا یا بقیه رو بکشم پایین؟”. اگر خودتون رو بکشید بالا امکان داره بقیه بهتون حمله کنن و اگر بقیه رو بکشین پایین خودتون عقب میمونید. در مجموع سطح شانس در بازی کم هستش و مکانیزم های شانس محور بازی خیلی زیرپوستی هستن.

تعامل

ابزار تعامل در بازی

  • مکانیزم ها: Take That, (Set Collection)
  • وسایل و قطعات: ندارد

سطح تعامل بازی

4.15/5

بازی بالا پایین داره

تاثیر بازی دیگران روی بازی شما چقدره ؟

کم

هر کسی در بازی به راه خودشه

متوسط

حد معقولی از تاثیر در بازی

زیاد

بازیتون کلا دست خودتون نیست

یکی از نکاتی که موجب میشه این بازی یه بازی فان و مهیج باشه همین امره که تاثیر بازی دیگران روی بازی شما بسیار بالاست. یعنی مستقیما یه بازیکن میتونه امتیاز نمایشگاه کارت های شمارو تغییر بده. این سطح از تاثیر به هیچ وجه اذیت کننده نیست و بلعکس عمده هیجان بازی به همین علته. این هیجان زمانی به حداکثر میرسه که یه بازیکن از نظر امتیاز میفته جلو، و اینجاست که همه بازیکن ها حمله میکنن به سمتی که امتیاز اون بازیکن رو بیارن پایین. در این حین ممکنه یه نفر زیر پوستی بره به سمت پایان رسوندن بازی و برنده شدن. این اتفاقات در بازی از طریق یه مکانیزم پنهان از جنس Take That یا “توپاچه کردن” اتفاق میفته و همینطور تاثیر مستقیم روی عامل برد هر کسی، یعنی کلکسیون یا نمایشگاه کارت هاش. یعنی شما میتونید مستقیما Set Collection که یه مکانیزم برای مدیریت رفتن خودتون به سمت پیروزی هست، رو روی بازیکن های دیگه اعمال کنید و جایگاهشون در بازی رو تغییر بدید.

میزان حرف زدن و مذاکره در بازی (دیپلوماسی) چقدره ؟

کم

کلا حس کتابخونه داریم و زیاد صحبت نمیشه

متوسط

صحبت های گذرا و وابسته به جمع بازیکنان

زیاد

فضای بازی آدم رو یاد جمعه بازار میندازه

زمانی که نوبت به هر بازیکن میرسه، زمان صحبت هایی از این جنسه: « نه تروخدا منو بیخیال شو»، «برو سراغ فلانی، داره برنده میشه»، «فلانی رو بگیر » و … . هر اندازه به سمت پایان کارت های بازی میریم، این جنس صحبت ها بیشتر و بیشتر میشن. یعنی صحبت هایی از جنس مذاکره برای تبادل چیزی، در بازی اتفاق نمیفته.

تجربه بازی

گیم پلی

گرم بودن گیم پلی (میزان ارتباط گیری مخاطب با بازی ) چقدره ؟

اجاق گاز
گرم تنوری
گرم
ولرم
سرد

گیم پلی کاستل تا حد خیلی زیادی گرمه. یعنی ارتباط گیری مخاطب با اون و همراه شدن با گیم پلی اون، بسیار بالاست. این اتفاق حتی برای کسانی که بازی نمیکنن و دارن از کنار زمین بازی، بازی کردن بقیه رو تماشا میکنن هم میفته. یعنی خیلی پیش میاد که بقیه وایسن بازی شمارو نگاه کنن و درگیر بازی بشن و حتی دوست داشته باشن بازی رو تجربه کنن. از دلایل مهم این گرم بودن، جنس تعامل و تاثیر مستقیم بازیکن ها روی مسیر پیروزی همدیگست. دلیل دیگه هم قطعا سادگی بازیه.

گیم پلی چقدر گرمه ؟

3.93/5

اجاق گاز

پیچیده و سنگین بودن گیم پلی چقدره ؟

کوره فشار
یکم اذیته
متوسط
روان و ساده
آب خوردن

<p>گیم پلی بازی بسیار ساده و روانه. هر کسی در نوبت خودش دوتا کار رو انجام میده که عمق استراتژی زیادی ندارن و خیلی ساده روند بازی رو پیش میبره. این گیم پلی به حدی سادست که یادگیری اون از طریق نگاه کردن به بازی بقیه هم امکان پذیره.</p>

گیم پلی چقدر پیچیدست ؟

1.26/5

مثل آب خوردن

چالش های مهم حین بازی برای بازیکن

  • یه دوراهی بزرگ: “الان بقیه رو داغون کنم یا خودم رو بکشم بالا تا بقیه داغونم کنن؟”

تکرار پذیری بازی

تنوع در روش های برد و باخت

کم
متوسط
زیاد

بازی در کل یه مسیر رو برای برنده شدن شما تدارک دیده ولی این از جنسی نیست که خیلی اذیت کننده و حوصله سر باشه و مارو مجبود کنه که دیگه سمت بازی نریم. بازی خیلی سبک و سادست، این یعنی نداشتن مسیر های مختلف برای برنده شدن برای اون طبیعیه. از طرفی گیم پلی سریع و روان بازی، اتفاقات تعامل محور بازی و … موجب میشن اصلا به فکر این نباشید که چرا این بازی تکرارپذیر نیست. یه راه فان همیشگی در اینجا به راه های مختلف بازی میچربه. پس نگران این نباشید که بازی تکرارپذیری بالایی نداره. چون خیلی کم پیش میاد که اصلا به این قضیه فکر کنید.

تکرار پذیری بازی

1.5/5

همیشه یک مسیر

نمودار گیم پلی کاستل

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و ... در طول بازی به چه صورته ؟

در طول بازی اینقدر قراره بالا پایین بشید و بقیه رو بالا پایین بکنید که دیگه از فرط تغییر احساساتتون در طول بازی قاطی کنید. البته این حرف اغراقه، ولی در کل گیم پلی بازی کلی بالا و پایین و تغییرات داره و بیشتر جنبه فان و هیجانی بازی به همین دلیله.

مکانیزم های بازی

مکانیزم Hand Management

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 17000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم: Wingspan، 7 Wonders، Raiders of the North Sea، On Mars، The Quest for El Dorado
  • کاربری این مکانیزم در کاستل: در نوبتتون 3 کارت در دستتون دارید که باید اونهارو مدیریت کنید و یه کارت بازی کنید.

مکانیزم Card Drafting

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 9000 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  Throgh the  Ages Wingspan, Azul, 7 Wonders, Concordia, 
  • کاربری این مکانیزم در کاستل : هر کسی بعد از بازی کردن یه کارت باید یه کارت از دسته وسط بکشه تا کارت های دستشو به 3 عدد برسونه.

مکانیزم Set Collection

  • رایج بودن مکانیزم : بسیار رایج (کاربرد در بیش از 13300 بازی)
  • چند بازی شامل این مکانیزم:  The Gallerist، Splendor، Azul، Arboretum، Isle of Sky
  • کاربری این مکانیزم در کاستل: باید با کارت های دستتون و کارت های دست بقیه، نمایشگاهی از کارت های مختلف درست کنید.

پیشنهاداتی برای بهتر کردن تجربه بازی

موسیقی و صدای پس زمینه بازی

لینک دانلود موسیقی و صداهای پیشنهادی

بازی یکم ضدحالی، سرعتی و فانه. رو همین حساب یه سری آهنگ هایی مثل آهنگ پت و مت میتونه هم جنبه خنده بازی رو بیشتر کنه، هم حس خرابکاری و ضد حال.

بازی های مشابه

روند تغییر هیجان، استرس، فکر کردن، شانس، نا امیدی و ... در طول بازی به چه صورته ؟

اگر از بازی کاستل لذت بردید، احتمالا از بازی های لیست سمت راست هم لذت خواهید برد. همینطور اگر بازی های لیست مقابل را تجربه کرده اید، بازی جالیز می تواند یک بازی دیگر باشد که از آن لذت خواهید برد. البته توجه به توضیحات رومیزشکافی مربوط به مخاطب، ماهیت بازی و … همیشه در اولویت اول قرار داره.

برای مشاهده تصویر کامل هر بازی روی تصویر آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره کاستل

  • تجربه دو نفره این بازی مناسبه ؟

تعداد بازیکن در این بازی خیلی مهمه. تجربه تعداد بالای بازیکن ها در اون به جذاب و خاطره انگیز شدن بازی کمک می کنه. همینطور که در قسمت تعداد ایده ال بازیکن ها هم گفتیم، تعداد 5 نفره بازی بهترین حالت بازیه. با این نگاه دو نفره بازی به اندازه تعداد بالای بازی شاید مناسب نباشه. به جای تجربه دو نفره این بازی، بهتره بریم سراغ بازی های دوئل یا دونفره خوبی که در بازار موجود هستن.

  • این بازی رو میشه بیشتر از 6 نفره بازی کرد ؟

داخل دفترچه بازی در این باره چیزی ذکر نشده، در انجمن های مرتبط با بازی Nox هم درباره بازی بیشتر از 6 نفره اطلاعاتی نیست، اما شاید بشه با ترکیب کارت های دو بازی بشه بازی رو بیشتر از 6 نفر تجربه کرد. البته این اتفاق تست نشده و احتمال به باگ خوردن بازی هست.

حستون از تجربه کاستل چی بود ؟

خیلی باحال

زیاد حال داد، تجربه بازی هیچوقت یادم نمیره!

کمی باحال

تجربه بازی زیاد بد نبود، بسی حال داد اما ...

ای بابا!

تجربه بازی زیاد حال نداد، کاش می شد...

خدایا بسه دیگه

کاش بازی نمیکردم، بسیار پشیمانم...

آیوی گیم
آیوی گیم

سال 1398 سالی بود که آیوی گیم متولد شد. یه تیم از افرادی که هم علاقه مند به بازی کردن بودن و هم سهیم کردن بقیه افراد به لذت بازی. آیوی گیم تلاش داره تا بتونه روزی، بازی رو به عنوان یه مفهوم حرفه ای و تخصصی وارد زندگی روزمره انسان ها بکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط