اخبار

در اولین جلسه از کارگاه بازی رومیزی چه گذشت؟ – زمستان 1401

روز اول بهمن ماه 1401، به صرف یک کارگاه بازی رومیزی دورهمی، میهمان جمعی از فعالان حوزه آموزشی و معلمان بودیم که ساعاتی را در کنار هم درباره بازی های رومیزی صحبت کنیم. با همراهی دوست عزیزم حامد اسدی، ایده پرداز و طراح بازی رومیزی ایرانی هورامون، بعد از ظهر روز شنبه، 1 بهمن، این کارگاه برگزار شد. در ادامه به گزارش مختصری از این کارگاه خواهم پرداخت.

هدف از کارگاه بازی رومیزی

هدف اصلی کارگاه بازی رومیزی در قدم اول آشنا شدن مخاطب، که در حوزه مخاطبین عام بازی رومیزی جای می گیرند، با مفهوم بازی و سرگرمی های دورهمی و فکری بود و سپس عمیق شدن روی بازی رومیزی یا بردگیم به عنوان یک سبک بازی و نهایتا آشنایی با ساختار بازی های رومیزیف مثل مکانیزم ها، سبک ها، دسته بندی ها و …، برای خلق و طراحی بازی بود. که قسمت اول این هدف در طول یک کارگاه حدودا دو ساعته به اختصار برگزار شد.

موضوعاتی که در کارگاه بازی رومیزی درباره آنها صحبت کردیم

  • تعریف بازی به معنای عام، شاخصه ها و مرزهای تعریفی آن
  • انواع مختلف بازی در قالب های مختلف دیجیتالی و غیردیجیتالی؛ مثل ویدیو گیم، بردگیم، موبایل گیم، اسکیپ روم، بازی محیطی، بازی تعاملی، بازی آموزشی و … .
  • مزیت هایی که بازی رومیزی به عنوان یک سبک بازی نسبت به بقیه سبک ها دارد.
  • نحوه نگاه به بازی های رومیزی؛ نگاه محصول محور یا نگاهی از جنس پکیج حاوی محتوا و دارای اثرات اجتماعی
  • قطعات و اجزای فیزیکی بازی های رومیزی؛ انواع رایج و عام در کنار انواع خاص آنها.
  • ساختار بازی های رومیزی بر اساس فاکتور های مختلف؛ شامل قوانین، مکانیزم ها، داستان، تم و … .
  • بررسی دقیق تر مکانیزم های موجود در بازی های رومیزی و نحوه استفاده از آنها برای طراحی بازی در مقیاس عام.
  • دسته بندی بازی های رومیزی و معیار های دسته بندی؛ مثل دسته بندی بر اساس هدف بازی، بر اساس تم، بر اساس مکانیزم و … .
  • عوامل تاثیر گذار در تجربه بازی؛ مثل شانس، استراتژی و تعامل.
  • تحولات تاریخی بازی های رومیزی؛ بازی های سبک اروپایی و آمریکایی؛ یوروگیم ها و امریترش ها.
  • بررسی مخاطبین عام بازی ها و به طور خاص مخاطبین بازی های رومیزی.
  • تجربه یک بازی رومیزی و عوامل تاثیر گذار در کیفیت آن.
  • نگاه به بازی رومیزی به دید یک صنعت روبه رشد و پویا.
  • صنعت بازی رومیزی در ایران و نوسانات آن.
  • برخی مراجع محتوایی و بانک اطلاعاتی بازی های رومیزی.
  • و …

ادامه کارگاه بازی رومیزی

جلسه اول کارگاه بازی رومیزی با تحقق قسمت اول هدف، یعنی آشنایی کلی مخاطب با فضای بازی های رومیزی، به خوبی و خوشی برگزار شد. امید است متناسب با شرایط مخاطبین این جلسات مقدماتی بیشتری تا رسیدن به مبحث “طراحی بازی”، برگزار شود.

اطلاع بیشتر از جلسات بعدی کارگاه از طریق مجله آیوی گیم به اطلاع خواهد رسید.


لینک های مفید

کوروش کریمی

دانشجوی خسته مملکت، با چهارتا مهارت رزومه ای، که دوست داره یه مدرسه بسازه. قبلنا با ویدئو گیم حال می کردم، ولی امروز فقط بردگیم و بازی رومیزی. آیوی رو ساختم چون فکر می کنم مردم نیاز دارن بازی کنن، و باید بهشون بازی های خوب معرفی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا