رومیزشکافی چیست ؟

تا حالا شده برای خرید بازی رومیزی یا ،همون بردگیم، به یه فروشگاه برید و بازی‌‌ای رو بخرید که بعد از اولین تجربه دیگه سراغش نرفتید؟ و خریدینش چون فروشنده کلی ازش تعریف کرده؟

ایده اولیه رومیزشکافی

امروز هرجا میری پر شده از محتوای “نقد و بررسی” بازی های رومیزی. این نقد ها میتونن خوب و مفید باشن اما یه مشکل وجود داره:

عمده اونها درباره کیفیت تولید و آرت بازی هستن

که البته به وجودشون نیازه، اما اصل قضیه اینه که وقتی یه نفر یه بازی رو میخواد بخره، اصلا نمیدونه که آیا این بازی مناسب خودش هست یا نه؟ قراره اون بخره و تا ابد بازیش کنه و یا فقط میخره و میزاره داخل کلکسیون بازی های دیگش. یعنی محتوایی درباره جنبه های مختلف بازی، مثل اینکه بازی برای چه کسی طراحی شده ؟ چند نفره بازی حال میده؟ بازی قراره پر از فان باشه و یا قراره در سکوت و فکری باشه؟ بازی تکرارپذیره یا نه ؟ و همینطور خیلی چیزای دیگه …

اینجا بود که رومیزشکافی خلق شد …

رومیزشکافی یعنی تشریح و بررسی همه جانبه بازی با هدف کمک به مخاطب در راستای تصمیم گیری برای خرید

کلمه “رومیزشکافی” برگرفته از کلمه “کالبدشکافی” و به معنای “کالبدشکافی بازی رومیزی”یه.

رومیزشکافی چیست؟

در رومیزشکافی به چه چیزهایی می‌پردازیم ؟

1. مخاطب بازی

این قسمت بیشتر درباره مشخصات بازیکن های بازی صجبت می‌کنه. اینکه بهتره برای تجربه این بازی سراغ کیا بری

بازی را با چه کسانی بازی کنیم؟

پیشنهاد مخاطب مناسب و ایده‌آل برای بازی با هدف اینکه از تجربه اون حداکثر لذت رو ببرید.

بازی را با چه کسانی بازی نکنیم؟

درباره این صحبت می‌کنه که بهتره بازی رو با چه افرادی بازی نکنید که تجربه نه چندان خوبی از بازی براتون رقم بخوره.

مخاطب بازی باید چقدر بردگیمی باشد؟

مخاطب بازی چقدر با فضای بردگیم ها یا بازی های رومیزی باید آشنا باشه که با بازی ارتباط بگیره و تجربه بازی جذاب باشه؟

بهترین تعداد بازیکن برای بازی چند نفر است ؟

بهترین تعداد برای تجربه بازی یا تعداد ایده‌آل بازیکن برای بازی چند نفره؟

2. ویژگی های بازی

این قسمت مربوط میشه به ماهیت خود بازی، و به سراغ فاکتور هایی مثل استراتژی، شانس، تعامل، خنده و … در بازی میره. به هر کدوم از این فاکتور ها یک نمره از 1 تا 5 میده، که 1 به معنای اینه که اون فاکتور در بازی “وجود نداره” و 5 به معنای اینه که “در حد کمال” اون فاکتور رو داره.

بازی چقدر قوانین پیچیده و سنگین دارد؟

قوانین بازی چقدر زیادن، چقدر سنگین و پیچیدن؟ چقدر فسفرسوز و به فکر فرو برنده‌ان ؟

بازی چقدر فکری و مبتنی بر برنامه‌ریزی است؟

داخل بازی قراره چقدر فسفور بسوزونید؟ چقدر قراره مغزتون سوت بکشه؟ و …

بازی چقدر حساب کتاب ریاضی دارد؟

در طول بازی چقدر نیازه حساب و کتاب ریاضی مثل جمع و تفریق و … انجام بدید؟

بازی چقدر پر سروصدا و همراه با مذاکرست؟

در طول بازی چقدر نیازه با هم صحبت کنید، مذاکره کنید، چونه بزنید و همینطور سر و صدای بازی چقدره؟

بازیکن ها چقدر میتوانند در بازی یکدیگر را اذیت کنند؟

بازی چقدر اجازه میده که با اکشن های مختلف بازی بقیه بازیکن هارو تحت تاثیر قرار بدید.

بازی چقدر همراه با فان و خنده است؟

در طول بازی چقدر قراره بخندید و در کل بازی چقدر فانه ؟

شانس در بازی چقدر تاثیر گذار است؟

مقدار شانس بازی، شامل هر اتفاقی که در کنترل و برنامه ریزی بازیکن ها نیست، چقدره؟

بازی چه قدر به فرد حق انتخاب می دهد؟

اکشن هایی که بازیکن ها انجام میدن، چقدر تحت کنترل خودشونه و میتونن انتخاب های مختلفی داشته باشن؟

3. گیم پلی

این قسمت مربوط میشه به فاکتور های مرتبط با  “تجربه بازی” یا گیم پلی. اینکه داخل تجربه بازی چه اتفاقای میفته و چطور قراره بگذره. به هر کدوم از این فاکتور ها یک نمره از 1 تا 5 میده، که 1 به معنای اینه که اون فاکتور در بازی “وجود نداره” و 5 به معنای اینه که “در حد کمال” اون فاکتور رو داره.

ریتم بازی چقدر سریع است؟

نوبت هر بازیکن چقدر سریع میگذره؟ چقدر بازی روان و سریع پیش میره؟ قراره کلی صبر کنید تا هر بازیکن بازی کنه یا …

هیجان و غافل‌گیری بازی چقدر است؟

اتفاقات داخل بازی چقدر غافلگیر کننده و همراه با هیجانن.

در بازی چقدر احتمال خستگی وجود دارد؟

چقدر احتمال داره بازی به سمتی بره که حوصله بازیکن ها سر بره و خسته بشن؟

روش‌های بردوباخت در بازی چقدر متنوع هستند؟

بازی چقدر مسیر های مختلف برای رسیدن به هدف بازی یا پیروز شدن رو در مسیر بازیکن قرار میده؟

تجربه بازی (گیم‌پلی) چقدر تکرارپذیر است؟

هر دست بازی براتون تازگی داره؟ (توجه کنید که لزوما این فاکتور ربطی به روش های برد و باخت بازی نداره)

رومیزشکافی به چه دردی میخوره؟

هدف اصلی رومیزشکافی برای خریداران کمک به اونهاست، برای اینه که بازی‌هایی رو برای خرید انتخاب کنن که مناسب خودشون و جمعیه که میخوان بازی رو باهاشون تجربه کنن. در همین راستا، اگر خریدار بازی هستی، این سری محتوا کمکت می‌کنه:

  • بازی مناسب خودت رو پیدا کنی و بدونی چی بخری! نه اینکه یه بازی‌ای بخری که بعد از تجربش متوجه بشی اصلا بدرد تو و جمعی که باهاش بازی می‌کنی نمی‌خوره.

  • پولت رو سر بازی های درستی خرج کنی! یعنی به جای اینکه کلی بازی بخری و بزاری داخل قفسه بازی هات خاک بخورن، بازی هایی رو بخری که همیشه پای میز بازی میاریشون.

  • از تک تک بازی هایی که میخری بتونی لذت ببری! به معنای دیگه یا یه بازی رو نخری، یا تنها بازی هایی رو بخری که همیشه بازیشون کنی.

در حالت کلی رومیزشکافی یه محتوای کامل و جامعه از یک بازی رومیزی‌، که در کنار بقیه محتواهای وبسایت آیوی گیم، بانک کاملی از اطلاعات مرتبط با یک بردگیم رو میسازه. اینکه یه بازی رومیزی یه پشتوانه محتوایی خیلی قوی مثل رومیزشکافی داشته در گسترش اون داخل فضای وب و سوشال مدیا در بین مخاطبین عمومی و خاص بردگیم ایران،  بسیار موثره. پس اگر تولید کننده یا ناشر بازی هستی، این سری محتوا کمکت می‌کنه:

  • بازی شما به یه سبک متفاوت و دقیق معرفی بشه! تا زمانی که اسم بازی رومیزی‌ات داخل گوگل سرچ میشه، مخاطب بتونه با مراجعه به این صفحه، اطلاعات دقیق و کاملی از بازیت بدست بیاره.

  • کسانی بازی شما رو بخرن که ازش لذت خواهند برد! افرادی سراغ بازیت بیان که قراره ازش لذت ببرن و این یعنی یه خاطره خوب داخل ذهن مخاطب از یه محصول که برای برند شماست.

  • از نظر سئو و تولید محتوا، بازی شما جزو رتبه های برتر گوگل باشه. خیلی مهمه که وقتی یه بازی تولید میشه، داخل گوگل و فضای وب و سوشال مدیا، حولش تولید محتوای جدی و کاربردی صورت بگیره. رومیزشکافی در کنار بقیه مقالات این اتفاق رو رقم میزنن.

فهرست