ایکس باکسبازی کامپیوتریبازی کنسولیپلی استیشنمعرفی بازی ویدیوییمقالات بازی ویدیویی

بهترین بازی های تاریخ از نظر وبسایت متاکریتیک (به روزرسانی 2022)

سایت متاکریتیک، یکی از مراجع معتبر نقد بازی های ویدیویی (حتی فیلم و سریال) توسط رسانه های معتبر و رسمی است. اهمیت این وبسایت درحدی است که در سال های اخیر نمره میانگینی که بازی های در این وبسایت دریافت میکنند نشاندهنده بسیاری از مسائل مانند کیفیت بازی و بزرگی پروژه تولید و انتشار بازی است.

معمولا هر اثر جدیدی (چه ویدیوگیم باشد چه فیلم و سریال) که قرار است منتشر شود، چند روز قبل از عرضه‌ی نهایی در اختیار منتقدین و رسانه های رسمی آن حوزه قرار می‌گیرد. منتقدین براساس پارامترها و استانداردهایی که در ذهن خود دارند شروع به بررسی اثر می‌کنند. درنهایت از 0 تا 100 نمره ای به آن اثر اختصاص می‌دهند که این نمره در سایت متاکریتیک قرار می‌گیرد. میانگین این نمرات، نمره متا بازی یا فیلم موردنظر را ارائه می‌کند که تا حد زیادی کیفیت اثر را توصیف می‌کند. در این به پست 10 تا از بازی هایی که یشترین نمره متا را در وبسایت متا کریتیک گرفته اند معرفی می کنیم:

Tony Hawk’s Pro Skater 3

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

نمره متاکریتیک: 97/100

حدود یک سال پس از عرضه پلی‌استیشن 2، اکتیویژن ادامه‌ای از بازی محبوب خود Tony Hawk’s Pro Skater 2 را منتشر کرد. در حالی که بیشتر بازی‌ها برای مطابقت با نسخه محبوب خود تلاش می‌کنند، THPS3 در هر سطحی موفق بود. به بازیکنان این نسخه میتوانستد تا در دنیایی زیباتر از همیشه، حرکت های ترکیبی بیشتری نسبت به سری های قبلی بازی انجام دهند. یکی از نکات تحسین برانگیز این بازی این بود که میتوانستید به صورت آنلاین با دوستان خود بازی کرده و به آن‌ها اجازه می‌داد در مراحل بازی با یکدیگر رقابت کنند.

Tony Hawk's Pro Skater 3
Tony Hawk’s Pro Skater 3

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

نمره متاکریتیک: 97/100

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

Breath of the Wild دوباره تعریف کرد که جهان‌های باز چگونه می‌توانند به نظر برسند و بازیکنان چگونه می‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند، و دیگر شرکت‌های بازی را وادار کرد تا درباره نحوه طراحی بازی‌های خود تجدید نظر کنند. Breath of the Wild به جای تمرکز روی ایستگاه‌های بین راه و برج‌ها، بازیکنان را تشویق کرد تا هر طور که می‌خواهند کاوش کنند. همچنین یکی از بهترین بازی هایی است که نینتندو سوییچ ارائه کرده است.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Disco Elysium: The Final Cut

نمره متاکریتیک: 97/100

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

Disco Elysium که توسط ZA/UM توسعه یافته است، یک بازی RPG است که در سال 2019 منتشر شد. در بازی، بازیکنان در نقش کارآگاهی هستند که از او خواسته شده تا یک قتل را حل کند.  بازیکن مجبور به یادگیری مهارت های مختلف برای عبور از داستان و حل ماموریت است.

جذابیت Disco Elysium دنیای پررنگ و شخصیت های بی عیب و نقص آن است که آن را حتی بدون مبارزه به یک بازی اعتیاد آور تبدیل می کند. فاینال کات بازی را حتی بهتر می کند و انیمیشن های جدید، ماموریت های اضافی و صداپیشگی را برای تمام خطوط بازی اضافه می کند.

Disco Elysium: The Final Cut Improves
Disco Elysium: The Final Cut Improves

Grand Theft Auto V

نمره متاکریتیک: 97

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

در هر صنعتی، به ندرت پیش می‌آید که یکی از محبوب‌ترین نسخه‌ها نیز یکی از تحسین‌شده‌ترین نسخه‌ها باشد، اما Rockstar با انتشار Grand Theft Auto V این کار را به خوبی انجام داد. صادقانه بگویم، برای بهبود نسخه قبلی آنها، هیچ چیز دیگری قابل قبول نبود.با گذشت حدود 10 سال از عرضه بازی بازیکنان همچنان جزییات خیره کننده ای از بازی پیدا می‌کنند.

با بازگرداندن بازیکنان به لوس سانتوس، این بار راک استار سه قهرمان داستان را معرفی کرد که همگی داستان های خاص خود را داشتند.با گذشت این همه مدت بازی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و بسیاری از بازی دوستان همچنان وقت خود را در دنیای Grand Theft Auto V می‌گذرانند.

Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V

Red Dead Redemption 2

نمره متاکریتیک:97

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

نزدیک به یک دهه طول کشید تا Rockstar کار خود را بر روی Red Dead Redemption 2 تکمیل کند، اما نتیجه یکی از زیباترین تجربیات جهان باز در بازار است، حتی سال‌ها پس از انتشار آن، بازیکنان نقش آرتور مورگان را بازی می‌کنند. Rockstar از هیچ هزینه ای برای این بازی دریغ نکرد، زیرا همه چیز به خوبی انجام شده است.

نه تنها مبارزات، داستان، صداگذاری و موسیقی بازی به درستی انجام می شود، بلکه نقشه بازی نیز بسیار شگفت انگیز است. Rockstar شهرها و مناطق کلیدی از دوران مختلف را با هم ترکیب می کند تا این احساس را ایجاد کند که بازیکنان به معنای واقعی کلمه در حال کاوش در تمام آمریکا هستند. Red Dead Redemption 2 تاکنون بیش از 45 میلیون نسخه فروخته است.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2

Super Mario Galaxy

نمره متاکریتیک: 97

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

در نیمه ابتدایی دوران Wii، نینتند بازار فروش را در اختیار خود داشت آنها در ارائه بازی هایی که برای مخاطبان معمولی و طرفداران هاردکور جذاب بود، با عرضه بازی هایی مانند Super Mario Galaxy تسلط داشتند. در حالی که بازی های سوپر ماریو از امتیاز بالایی برخوردار هستند، گلکسی یکی از بهترین بازی های سوپر ماریو در تمام دوران ها محسوب می شود.

در کهکشان، ماریو تمام جهان را طی می کند. او به کهکشان‌های مختلف سفر می‌کند تا ستاره‌ها را جمع‌آوری کند و با Bowser که Princess Peachرا ربوده و به تهدیدی برای جهان تبدیل شده است، مبارزه کند. علیرغم تکیه بر Wiimote (کنترلر مخصوص کنسول Wii )، بازی همچنان به طرز شگفت انگیزی عالی انجام می شود و حتی تعدادی توانایی جدید به ماریو می دهد.

Super Mario Galaxy
Super Mario Galaxy

Soulcalibur

نمره متاکریتیک: 98

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

Soulcalibur بالاترین نمره در میان تمام بازی های فایتینگ دارد و توانسه شهرت خوبی به دست بیاورد. Namco با Soulcalibur انقلابی در بازی های فایتینگ سه بعدی ایجاد کرد و در استفاده از سیستم هشت طرفه برای حرکت پیشگام بود. بازی Soulcalibur نه تنها رویایی بود، بلکه بسیار زیبا و پر محتوا بود. اگرچه برای زنده  نگه داشتن Dreamcast (کنسول خانگی) کافی نبود، اما این بازی برای تبدیل Soulcalibur به یک فرنچایز کافی بود و یکی از طولانی ترین فرنچایزهای سه بعدی باقی مانده است.

Soulcalibur
Soulcalibur

Grand Theft Auto IV

نمره متاکریتیک: 98

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

بازیکنان در نقش نیکو بلیک، سرباز سابق از شرق اروپا که به دنبال دور شدن از گذشته خود بود، بازی کردند. نه تنها بازی اصلی یکی از باورنکردنی‌ترین تجربه‌های جهان باز است، بلکه حتی DLC بازی نیز درجه یک است. Grand Theft Auto IV یک تجربه همه جانبه است که بازیکنان بارها و بارها به آن باز می گردند.

Grand Theft Auto IV
Grand Theft Auto IV

Tony Hawks Pro Skater 2

نمره متاکریتیک: 98

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

در دهه 2000، محبوبیت ورزش‌های شدید باعث شد که برخی از ورزش‌ها تعداد انگشت شماری بازی ویدیویی داشته باشند،اما هیچ بازی محبوب‌تر از بازی اسکیت Tony Hawk’s Pro Skater 2 اکتیویژن نبود. از موسیقی گرفته تا کنترل‌های آسان برای یادگیری و در عین حال سخت‌گیرانه تا محیط‌های گسترده، همه چیز برای ایجاد یک تجربه اسکیت عالی وجود داشت.

از موسیقی گرفته تا کنترل‌های آسان برای یادگیری و در عین حال سخت‌گیرانه تا محیط‌های گسترده، همه چیز برای ایجاد یک تجربه اسکیت عالی وجود داشت. جای تعجب نیست که این بازی به عنوان بهترین عنوان PlayStation One تبدیل شد.

Tony Hawks Pro Skater 2
Tony Hawks Pro Skater 2

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

نمره متاکریتیک: 99

لینک صفحه بازی در سایت متاکریتیک

تنها یک بازی وجود دارد که می تواند ادعا کند بی عیب و نقص است. Ocarina of Time از نینتندو نه تنها بهترین بازی Zelda است، بلکه بهترین بازی تمام دوران است. در این داستان، Link در زمان سفر می‌کند تا خانه‌اش را از شر دشمن دیرینه‌اش Ganondorf نجات دهد. Ocarina of Time زمانی که عرضه شد، پیشگامانه بود و حتی امروزه هم یک تجربه شگفت انگیز است.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time
The Legend of Zelda: Ocarina of Time

جمعبندی

وبسایت متا کریتیک یک مرجع شناخته شده برای بررسی کلی بازی های ویدیویی است. با اینکه در بسیاری از موارد نمره متا یک بازی نشان دهنده کیفیت و ارزش بازی است، اما دنیای بازی های ویدیویی بسیار پیچیده تر از آن است که یک بازی را صرفا با یک نمره از 0 تا 100 توصیف کرد. در بسیاری از موارد اختلاف هایی بین مخاطبان بازی ها و منتقدین وجود دارد، مثلا یک بازی از نظر مخاطبان یک بازی بسیار خوب شناخته می شود با این حال منتقدین نظر مثبتی نسبت به آن ندارند؛ گاهی هم برعکس این اتفاق می افتد.

از طرفی بازی هایی که هر ساله نسخه جدیدی از آنها منتشر می شود مانند بازی های پرطرفداری مثل سری فیفا و کال آف دیوتی خیلی از مواقع از نظر منتقدین بجای آن که با نسخه های دیگر از همان سری بازی مقایسه شوند، با بازی های دیگر حتی در ژانر ها و سبک های دیگر مقایسه می شوند.

مشکل دیگر نقد ها در وبسایت متا وجود بازی هایی است که بسیار مقدس درنظر گرفته می شوند و یک بازی هرچقدر هم با کیفیت از هر نظر باشد نمی تواند نمره ای بالاتر از آن بازی دریافت کند. در این وضعیت و شرایط زمانی و متفاوت بودن ژانر و محتوای بازی ها با هم در نظر گرفته نمی شود.

در کل با اینکه وبسایت متا کریتیک یک مرجع بزرگ و معتبر برای پیدا کردن یک شناخت کلی از بازی موردنظر است ولی نقص هایی که گفته شد در آن وجود دارد که نمیشود آن را صد در صد قابل استناد دانست.


لینک های مفید

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

    1. هر دو بازی مخصوصا GTA V سالها از زمان خودشون جلوتر بودن.
      همونطور که میبینید همین الان هم خیلی تایم پلی بالایی دارن.

  1. سلام. من GTA IV رو پلی میدم یه مدتیه ولی انتظار نداشتم نمره متاش 98 بیاد،بیشتر از GTA V. خب خلاصه ولی خیلی از بازی ها بجز یه چند تاش بد بودن

    1. سلام پارسا جان؛
      نکته ای که درمورد نمره دهی متاکریتیک وجود داره اینه که منتقدین این نمره ها رو میدن. برای نمره دادن هم تمام جنبه های بازی رو ازگیم پلی گرفته تا داستان و گرافیک و مشکلات فنی درنظر میگیرن. بنابراین ممکنه یک بازی از نظر ماها خیلی ارزش خاصی نداشته باشه اما اونقدر از نظر مکانیزمی و نکات فنی قوی باشه که نظر منتقدین رو به خودش جلب کنه!
      از طرفی این نمره ها معمولا زمان عرضه بازی داده میشه. پس درست نیست که بدون درنظر گرفتن فاکتور زمان یک بازی مثلا قدیمی رو با یک بازی جدیدتر مقایسه کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا