ایکس باکسبازی کامپیوتریبازی کنسولیبازی موبایلپلی استیشنمقالات بازی ویدیویی

معرفی ژانر های بازی | بررسی مختصری بر انواع سبک ها در بازی های ویدیویی

در بازی های رایانه ای نیز به مانند سینما ژانر های متفاوتی وجود دارد که می تواند سلیقه های ما را از یک دیگر متفاوت کند و هر ژانر طرفداران به خصوصی دارد و هر شرکتی نیز در ژانر مخصوصی شهرت دارد مثلا استودیو From software در زمینه هاردکوربا بازی dark souls شهرت خوبی دست و پا کرده و طرفداران زیادی دارد به طوری که بسیاری از شرکت ها به تقلید از بازی های souls بازی های زیادی عرضه کردند (souls like).

 نکته ای باید توجه داشت این است که در یک بازی می توان بیشتر از یک ژانر داشت و ژانر های متفاوتی را با هم ترکیب کرد. امروز می خواهیم با هم به معرفی چند ژانر با هم بپردازیم. در این پست قصد داریم به معرفی ژانر های بازی های ویدیویی بپردازیم:

بازی های ورزشی:

می توان گفت که همه چی از اینجا شروع شد وقتی اولین بازی ویدویی درست شد بازی که بیشتر میتوان گفت از روی بازی پینگ پنگ الهام گرفته بود. بازی هایی که شبیه ساز رشته های ورزشی باشند در این دسته قرار می گیرد. از جمله معروف ترین بازی هایی که در این زمینه ساخته شده می توان به فرانچایز به FIFA و NBA2k اشاره کرد.

شاید وقتی اولین بازی ویدویی ساخته شد کسی فکر نمی کرد این صنعت بتواند یکی از پر درآمدترین شاخه های صنعت سرگرمی را تصاحب کند.

شوتر اول شخص:

بازی های شوتر اول شخص محبوبیت خود را با بازی های مانند doom و half-life به اوج رسیدند بازی های شوتر اول شخص همانطور که از اسمشان پیداست زاویه اول شخص دارند و اصولا به این حالت است که شما با تفنگی که به دست دارید به جنگ دشمنان می روید از جمله محبوب ترین بازی ها در این سبک می توان به Call Of Duty و CS:GO اشاره کرد. از جمله ژانر های دیگر که به این ژانر نزدیک است شوتر سوم شخص است که از جمله مهم ترین تفاوت های آن با شوتر اول شخص در زوایه دید است.

بازی Doom از اولین بازی های fps بود و توانست محبوبیت زیادی کسب کند این فرانجایز همچنان در حال عرضه نسخه های جدیدی از خود می باشد

ریسینگ:

بازی های ریسینگ نیز می توان جز شاخه ای از بازی های ورزشی دانست این ژانر همانطور که از اسمش پیداست مربوط به مسابقات ماشین سواری یا موتور سواری می شود این ژانر در گذشته محبوبیت زیادی داشت و شاید بازی Underground 2 یا بازی Need for Speed: Most Wanted برای خیلی از ما ها بازی خاطره انگیزی باشد که جز همین ژانر حساب می شوند اما امروزه از محبوبیت این ژانر کاسته شده و شاید بتوان از بازی Forza Horizon  به عنوان پرچم دار این ژانر نام برد.

بسیاری از گیمر ها با این بازی خاطره های زیادی دارند

اکشن – ادونچر:

یکی از ژانر های ترکیبی که بازی های اکشن ماجراجویی که تمرکز عمیقی بر داستان و نبرد بازی دارند. در این بازی ها شما علاوه بر درگیری هایی که در بازی و گیم پلی دچار آن میشوید همراه داستان بازی می شوید و داستان بازی را فرا می گیرید در واقع خیلی از بازی های را می توان در این ژانر قرار داد. برای مثال سری بازی Assassin’s Creed در این دسته قرار می گیرید از فرانچایز هایی که داستان های متفاوتی با همان گیم پلی خاص خودش عرضه می کند و شمارا به دل تاریخ می برد.

شایان ذکر است که بازی های ماجراجویی ژانر خاص خود را نیز در بر می گیرند. بسیاری از آنها در ژانر فرعی  point and click قرار می گیرند.

سری بازی Assassin’s Creed از جمله بازی جذاب و پرطرفدار شرکت ubisoft است که تواست موفقیت های زیادی کسب کند

پلتفرمر:

می خواهیم سراغ بازی ای برویم که حتی اگر کسی تا به حال نزدیک بازی های رایانه ای نیز نشده باشد احتمالا اسم آن را شنیده است یعنی بازی Super Mario یا همان قارچ خور خودمان که از معروف ترین بازی های تاریخ صنعت گیم است و در همین ژانر قرار می گیرد. در این سبک شما باید از روی موانع عبور کنید بدون آن که در داخل دام ها یا چاله ها بیفتید. این بازی های در برخورد اول ممکن است ساده بنظر برسند ولی در عمل به هیچ عنوان اینطور نیست.

این سبک با این که تغییر خاصی نداشته اما هنوز در بساری از بازی ها در مراحل مختلف بازی ها می توان آن ها را دید این ژانر امروزه بیشتر به همراه ژانر های دیگر در بازی های مختلف قرار دارد تا این که خود یک بازی جدا به طور کامل پلتفرمر باشد اما بازی هایی مانند Super Meat Boy یا Celeste اشاره کرد.

شاید بتوان گفت از معروف ترین بازی های تاریخ ویدیو گیم به طوری که حتی کسانی که گیمر نیستند نیز این بازی را می شناسند.

ریل تایم استراتژی:

اگر جز گیمر های قدیمی باشید حتما با بازی Stronghold آشنا هستید و دیالوگ های جذاب آن با دوبله شرکت دارینوس هنوز در ذهن شما باقی مانده است. در این بازی ها معمولا شما قرمانده یک منطقه ای هستید و باید آن منطقه را در مواجه با اتفاقاتی که در بازی رو به رو می شوید تصمیماتی بگیرید و با اداره آن منطقه و منابع به هدف مورد نظر برسید.

این ژانر به لطف محبوبیت همیشگی و رشد زیر ژانرهای جدید، همچنان جز بخش قابل توجهی از چشم‌انداز بازی‌های ویدیویی است.

این بازی ها معمولاً شامل مدیریت منابع و نقشه هستند و اغلب دارای نمای بالا به پایین هستند. Warcraft، Age of Empires و Command & Conquer از جمله محبوب ترین عناوین RTS هستند، اما لیست به همین جا ختم نمی شود. و وقتی نوبت به بازی های استراتژی نوبتی می رسد، سری Civilization و دیگر فرنچایزهای برجسته دیگر نیز خودنمایی می کنند.

اگر جز گیمر های قدیمی باشید حتما با بازی Stronghold آشنا هستید و دیالوگ های جذاب آن با دوبله شرکت دارینوس هنوز در ذهن شما باقی مانده است

موبا(MOBA):

این ژانر را شاید بتوان گفت از محصولات ژانر ریل تایم استراتژی است چرا که این سبک ویژگی‌های بسیاری را با بازی‌های ریل تایم استراتژی به اشتراک می‌گذارند. زاویه دوربین از بالا به پایین است ، بر مدیریت نقشه و منابع، به علاوه رقابت بلادرنگ بین بازیکنان تأکید دارد. تفاوت اصلی بین بازی های MOBA و RTS در شخصیت و نقش بازیکن است. در MOBA، ممکن است شما یک دسته بندی و بسیاری از اصول اولیه RTS در بازی داشته باشید، اما معمولاً فقط یک شخصیت را کنترل می کنید.

این یک تضاد قابل توجه با اکثر بازی‌های RTS است، جایی که شما مقر را می‌سازید و چندین واحد را فرمان می‌دهید. بازی های MOBA نیز بازی های چند نفره و تیمی را در اولویت قرار می دهند.از محبوب ترین بازی های این ژانر نیز می تولن به بازی های Dota 2 و League of Legends اشاره کرد.

بازی DOTA2 ابتدا به عنوان یک مپ در بازی Warcraft قرار داشت اما با محبوبیت گسترده ای که به دست آورد توسط شرکت valve یه یک بازی جدا تبدیل شد.

بازی های نقش آفرینی:(RPG)

فرض اصلی بازی نقش‌ آفرینی در بازی‌ های متعددی وجود دارند: شما شخصیتی را ایجاد می‌ کنید یا کنترل آن را در دست می‌ گیرید که سپس می‌ توانید از طریق امتیازات تجربه سطح آن را ارتقا دهید. RPG ها سنگ بنای بازی هستند، اما هیچ بازی به تنهایی نمی تواند این ژانر را نشان دهد، زیرا رشد کرده و به زیر ژانر های متعددی شکوفا شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا محبوب ترین ژانر های فرعی با توضیح کوتاه برای هر کدام آورده شده است.

RPG: شامل انواع مختلف و ژانر های فرعی، از بازی‌ های رومیزی با کارت و تاس (Dungeons & Dragons) تا RPG بازی‌ های ویدیویی (Fallout).

ARPG: بازی‌های Action RPG تاکید زیادی بر مبارزه دارند، اما شامل بسیاری از ویژگی‌های یک RPG استاندارد هساتند؛ مانند بازی The Witcher 3.

MMORPG: فرمت ژانر چند نفره آنلاین را با گیم پلی RPG با عناوین برجسته ای مانند World of Warcraft، EVE Online و Elder Scrolls Online ترکیب می کند.

TRPG: مخفف tactical role-playing game ، TRPG ها شبیه بازی های استراتژی هستند، اما تاکید عمیق تری بر تفکر خلاق و تصمیم گیری های کوتاه مدت دارند، مانند سری XCOM.

Roguelike: تعاریف دقیق شامل گیم‌پلی نوبتی، نوعی از permadeath، است. با این حال، بسیاری از نمونه‌های جدیدتر و محبوب‌تر، مانند The Binding of Isaac و Spelunky، به ترتیب بیشتر بر روی اکشن و پلتفرمینگ تمرکز دارند.

بازی The Witcher 3 یکی از بهترین بازی های این سبک است و توانسته است عنوان بهترین بازی سال را نیز از آن خود کند

سبک بقا و وحشت (Survival and horror):

بازی های بقا و ترسناک تداخل زیادی با هم دارند تا جایی که حتی زیر ژانر مخصوص به خود (survival horror) را ایجاد کردند. به طور خاص، بازی‌های ترسناک اغلب برخی از ویژگی‌های اساسی را با سبک بقای به اشتراک می‌گذارند، اگرچه عکس آن کمتر صادق است. مکانیک اصلی یک بازی بقا بر مدیریت منابع متمرکز است، که اغلب شامل سیستم‌های ساخت و ساز یا نجات است که می‌توانید برای کمک به زنده نگه داشتن شخصیت خود از آنها استفاده کنید.از محبوب ترین بازی های survival میتوان به بازی Minecraft اشاره کرد که بازیمنان زیادی را به خود جذب کرده است.

سبک ترسناک یک مقوله حتی گسترده تر است، که مسلماً ده ها عنوان بقا را در بر می گیرد. تقریباً هر چیزی که زامبی‌ها، داستان‌ های پسا آخرالزمانی یا پرش‌ های فراوانی داشته باشد، ترسناک محسوب می‌ شود. این عناوین اغلب روانی نیز هستند و از تنش برای غوطه ور کردن بازیکن در بازی استفاده می کنند. در بخش وحشت خالص، بازی هایی مانند Amnesia: The Dark Descent، Alien: Isolation و Blair Witch را دارید. با این حال، محبوب‌ ترین عناوین ترسناک معمولاً در جنبه‌ های بقا و ترسناک قرار می‌ گیرند، مانند فرانچایزهای Resident Evil و The Evil Within.

The Evil Within از جمله بازی هایی است که توانسته است در دو سبک بقا و وحشت تعادل را برقرار کند .

البته نمی توان گفت که همه ی ژانر های بازی هایی ویدیویی همین هایی هستند که در این پست توضیح دادیم. بعضی از مخاطبان ویدیوگیم تعاریف خود را از ژارهای مختلف بازی ویدیویی دارند. همچنین همانطور که گفتیم ژانر ها می توانند با هم ترکیب شوند و ژانر های جدیدی را به وجود بیاورند؛ اما سعی کردیم محبوب ترین ژانر هایی حال حاضر را به اختصار برای شما توضیح دهیم.

لینک های مفید

بهترین بازی های تاریخ از نظر وبسایت متاکریتیک|بهترین بازی های تاریخ از نظر وبسایت متاکریتیک

بازی ویدیویی| بازی ویدیویی چیست؟

بازی مستقل| بازی مستقل چیست؟

وبسایت IGN مرجع اطلاعات مختلف بازی های ویدیویی | ورود به سایت IGN

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا