اخبار بازی ویدئوییمقالات بازی ویدیویی

چه اتفاقی برای سری بیوشاک افتاد؟ تاخیر دوباره بیوشاک 4

سال 2008 بود که کن لوین اولین نسخه از سری بازی بیوشاک را کارگردانی کرد. انتشار این بازی در زمان خود برخلاف بسیاری دیگر از بازی های جریان ساز صنعت ویدیوگیم از استقبال نسبتا خوبی برخوردار شد. به علاوه با گذشت زمان هم ارزش بازی ساخته شده توسط کن لوین بیشتر درک شد و بیوشاک را به یک نماد برای بازی های شوتر تبدیل کرد. اما چه شده که پس از گذشت 13 سال از انتشار اولین نسخه و با گذشت 9 سال از آخرین نسخه از این سری بیوشاک خبری از نسخه جدید این بازی نیست؟

در این پستابتدا به صورت مختصر به جایگاه بازی بیوشاک در صنعت ویدیوگیم می‌پردازم و درنهایت بررسی می‌کنم که چرا خبری از نسخه جدید بازی نیست!

شروع سری بیوشاک و انقلاب در بازی های ویدیویی

انتشار اولین نسخه از سری بیوشاک یعنی بازی بیوشاک 1، غوغایی در صنعت گیم به پا کرد. این بازی از هرنظر شاهکار به نظر می‌رسید. طراحی های گرافیکی بصری یک شهر آتلانتیکی در زیر اقیانوس به همراه گرافیک فنی فوق العاده و کم عیب و نقص باعث نمایش یک بازی بینظیر شد. این گرافیک فوق العاد میزبان یکی از عمیق ترین داستان های بازی های ویدیویی در آن زمان باشد. داستانی که اتفاقات آن در چند ساعت اول بازی خیلی تصادفی بنظر می‌رسید. اما پیشروی در بازی کم کم ابعاد پنهانی از داستان بیوشاک را نمایان می‌کند. این نوع روایت داستان به همراه پایان بندی چندگانه پویا، تمایز سری بازی بیوشاک با بقیه بازی ها بود.

بازی بیوشاک در نگاه اول یک بازی شوتر کلیشه ای مانند دیگر بازی های این سبک بنظر می‌رسید. اما با کشف اولین قابلیت های ماورایی بازی به کلی متفاوت می‌شود. شما علاوه بر تیراندازی باید از قابلیت های مختلف خود استفاده کنید تا هم دشمنان خود را شکست دهید و هم معماهای محیط را حل کنید. اینکه چه قابلیت هایی را انتخاب کنید و مورد استفاده قرار دهید تاثیر مستقیمی رو سبک بازی شما و درنهایت پایان بندی داستان بازی برای شما دارد.

شکست در نسخه دوم

پس از موفقیت های عظیم نسخه اول بازی، سازندگان به فکر ساخت دنباله‌ای از این بازی افتادند. اما آنطور که انتظار دارشتند این مسئله پیش نرفت و یک شکست تمام عیار را در مقابل نسخه اولیه بازی تجربه کردند. داستان بازی در نسخه دوم نه عمیق بود و نه حتی چیز جدید داشت. یک داستان کلیشه ای که منجر به یک گیمپلی کلیشه ی و ساده می‌شد. به طوریکه هیچ نقطه عطف و یا هیجان انگیزی در بازی وجود نداشت و پس از چند ساعت حوصله ادامه دادن بازی را نداشتید.

کامبک رویایی در نسخه اینفینیت

سال 2014 را باید سال بازگشت سری بیوشاک به ریلی دانست که خودشان آن را ساخته بودند. عرضه بازی بیوشاک اینفینیت با غوغایی همراه بود که توانست جایگاه بیوشاک را حتی بالاتر از نسخه قبلی ببرد. این نسخه با شخصیت پردازی فوق العاده، ارتباط داستانی با نسخه قبلی و استفاده بهینه از مکانیزم های قدیمی و حتی بهبود آن ها دوباره یک اثر شاهکار را به جامعه گیمرها ارائه کرد. عمق داستانی خوب و ویژگی های مثبت فنی باعث شد تا بیوشاک اینفینیت یکی از بهترین بازی های تاریخ ویدیوگیم شود.

در این بازی هم مشابه نسخه اول با یک سبک روایت جدید و متفاوت از بازی های روز مواجهیم. همچنین مکانیزم های گیمپلی و سبک بازی شما تاثیر ویژه ای روی پایان بندی بازی خواهد داشت.

زمزمه هایی از نسخه چهارم بازی

سال 2022 در بحبوحه همه گیری کرونا بود که یک خبر در دنیای گیم همه را به خود جلب کرد. سازندگان سری بیوشاک یعنی  2K Marin، به دنبال جذب توسعه دهندگان فنی برای کار بر روی پروژه بازی بیوشاک 4 بودند. آن ها به دنبال افرادی می گشتند تا بتوانند با موتور آنریل بر روی فرایند تولید و توسعه نسخه جدید از سری بیوشاک کار کنند. این خبر باعث شد تا شیفتگان این بازی منتظر یک نسخه دیگر از سری بیوشاک باشند.

اما ظاهرا فرایند توسعه بیوشاک 4 خیلی خوب پیش نمی رود. خبری که چند روز پیش منتشر شد نشان می‌داد که تولید این بازی با مشکلات فنی زیادی همراه بوده و به این زودی ها برطرف نمی‌شود. تولیدکنندگان بازی بیوشاک 4 طی یک آگهی، دوباره به دنبال افرادی هستند که بتوانند روی موتور گرافیکی آنریل 5 کار کنند.

جمعبندی

در شاهکار بودن سری بیوشاک و توانمندی های سازندگان آن هیچ شکی نیست. اما آیا این تیم می‌تواند بازی ای را تولید کند که در دنیای امروز با عناوین بزرگ رقابت کند؟ بازی ای که همه انتظار بالایی از آن خواهند داشت و باید دوباره تحول بزرگی در صنعت بازی های ویدیویی ایجاد کند. نظر شما در رابطه با ادامه این سری چیست؟

آرین مختاری

گیمری که سرنوشت، اونو «فیزیک پیشه» و شیفته فیزیک کرده. دانشجویی که استرسش برای فوتبال بین منچستریونایتد و بیرمنگام بیشتر از امتحان و درسشه! برای آیوی که مثل فرزندمون میمونه مینویسم و امیدوارم سریعتر به بلوغ برسه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا