بازی رومیزی بچورک، یا به فارسی “چلوار”، یا Patchwork یک بازی دونفره بسیار جذاب و شناخته شده در سطح جهان است که در آن دو بازیکن برای کامل کردن یک فرش چلتکه با قطعات مختلف پارچههای وصلهپینهدار با هم به رقابت میپردازند تا اینکه نهایتا بتوانند بهترین فرش را ببافند و به عنوان “استاد دکمه” برنده بازی شوند. طراح این بازی آقای اوه روزنبرگ، طراح بازیهایی مثل Agricola و Caverna، است که شاید بتوان وی را یکی از بهترین طراحان دنیای بازیهایرومیزی دانست.
بازی رومیزی پچورک | Patchwork(2014)
بهترین قطعات را انتخاب کنید و آن را در بهترین جای تابلو فرش خود بگذارید …
- طراح بازی: Uwe Rosenberg
- تصویرسازی: Klemens Franz, Rex Lee, Jolanta Lendzioszek, Gru Tsow
- ناشر: Lookout Games، هیرو گیمز
- نوع بازی: انتزاعی، خانوادگی
- دسته بندی: اقتصادی، پازل
- مکانیزم ها: کاشیگذاری، شبکه مربعی، درآمد، کاشی برداری، نوبت محور، چیدن قطعات، امتیازدهی بر اساس منابع، اکشن محور، مسیر زمانی
توضیحات بازی رومیزی پچورک
در بازی Patchwork، بازیکنان برای ایجاد زیباترین و کارآمدترین لحاف با انتخاب استراتژیک و قرار دادن قطعات پارچه روی تخته بازی شخصی خود رقابت می کنند. در این بازی بازیکن باید در عین حال هم به فکر جا کردن قطعه پارچه روی تخته شخصی خود باشد و در عین حال حواسش به رقیب هم باشد.
همچنین ببینید: بهترین بازیهای رومیزی دو نفره
تخته شخصی هر بازیکن
هر بازیکن با یک تخته بازی فردی شروع می کند که نشان دهنده لحاف خود است که به صورت شبکه ای از فضاهای با اندازه های مختلف به تصویر کشیده شده است. بازی از یک مسیر زمانی مرکزی استفاده می کند که به عنوان مکانیسم نوبت و ارز عمل می کند. بازیکنان به نوبت نشانگرهای زمان خود را در مسیر زمان حرکت میدهند تا تکههایی از پارچه را انتخاب و خریداری کنند تا به لحافهای خود اضافه کنند.
اشکال مختلف تکههای پارچه
تکههای پارچه با کاشیهایی با شکلهای مختلف نشان داده میشوند که هر کدام هزینهای بر حسب دکمه، واحد پول درون بازی دارند. بازیکنان فقط می توانند وصله هایی را انتخاب و خریداری کنند که از نشانگرهای زمانی آنها در مسیر زمان جلوتر هستند. این وصله ها روی لحاف بازیکن قرار می گیرند و فضاها را می پوشانند و فضاهای خالی را برای وصله های بعدی باقی می گذارند.
بازی پچورک یک پازل است
جنبه پازلی Patchwork از شکل نامنظم تکه های پارچه ناشی می شود. بازیکنان باید شکل ها، اندازه ها و الگوهای تکه هایی را که انتخاب می کنند به دقت در نظر بگیرند، زیرا باید آنها را به طور موثر در لحاف خود قرار دهند و از ایجاد شکاف های زیاد خودداری کنند. فضاهای خالی منجر به امتیاز منفی در پایان بازی میشود، در حالی که جمعآوری دکمهها و تکمیل اهداف خاص میتواند امتیاز جایزه را به همراه داشته باشد.
تحول زمانی، یک مکانیزم نوآورانه
بازی همچنین یک عنصر استراتژیک را از طریق مکانیزم مسیر زمانی، یا به انگلیسی Rondel، معرفی می کند. حرکت بیشتر در مسیر زمانی به بازیکنان امکان میدهد به پچهای با هزینه بالاتر و بالقوه با ارزشتر دسترسی داشته باشند، اما همچنین به این معنی است که به حریف خود نوبتهای بیشتری میدهند و احتمالاً پچهایی را که میخواستند از دست میدهند.
همچنین ببینید: مکانیزمهای بازیرومیزی
عمق استراتژی بازی پچورک
بازی رومیزی پچورک به دلیل سادگی ظریف خود شناخته شده است، در عین حال عمق و تصمیم گیری استراتژیک را ارائه می دهد. این ترکیبی از حل پازل، مدیریت منابع و آگاهی فضایی است، زیرا بازیکنان قصد دارند کاملترین و جذابترین لحافها را ایجاد کنند و در عین حال درآمد دکمه و محدودیتهای مکانی خود را متعادل کنند.
هدف بازی پچورک
بازی معمولاً زمانی به پایان می رسد که هر دو بازیکن به پایان مسیر زمانی برسند. در آن مرحله، بازیکنان امتیازات خود را بر اساس وصلههای تکمیل شده، دکمههای جمعآوریشده و جریمههای فضاهای خالی محاسبه میکنند. بازیکنی که بالاترین امتیاز را کسب کند برنده اعلام می شود.
مورد تحسین منتقدان
Patchwork به دلیل گیم پلی نوآورانه، قوانین قابل دسترس و تجربه جذاب دو نفره خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. اغلب به دلیل ترکیب هوشمندانه استراتژی و مکانیک های گیج کننده اش مورد ستایش قرار می گیرد، که آن را به یک انتخاب محبوب در بین گیمرهای معمولی و مشتاق تخته گیم تبدیل می کند.