اخبار بازی رومیزیمقالات بازی رومیزی

روبارو؛ روز بازی رومیزی ایرانی 1402

رویداد روز بازی رومیزی یا بطور مختصر روبارو یک پویش مردمی مرتبط با حوزه بازی های رومیزی و بردگیم هاست که توسط جمعی از علاقمندان به دنیای بازی‌های رومیزی از سال 1401 هر سال در اولین جمعه تابستان برگزار می شود. در این روز دوستداران این سرگرمی به کافه‌های بازی، مراکز فرهنگی و حتی فروشگاه‌های بازی می‌روند و آنجا چند ساعتی بازی می‌کنند. میز بازی در این روز نمادی از شادی و دورهم بودن انسان‌ها است.

جهت ترویج سنت گرامیداشت این روز، کافه‌بازی‌ها در تخفیف‌های مختلفی برای افرادی که با هدف بازی به آنجا می روند وضع می‌کنند. همچنین چالش‌ها و مسابقاتی با جوایز متنوع توسط تولیدکنندگان محتوا با همکاری تولیدکنندگان برگزار می‌شود. بجز افرادی که با جمع دوستان خود با کافه‌ها می‌روند، رویدادهایی هم برای کسانی که همبازی ندارند برگزار می‌شود تا آنها هم لذا دورهم بازی کردن در این مناسبت خاص را تجربه کنند. در این مقاله کمی درباره این پویش مردمی صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه روز بازی رومیزی

جامعه جهانی بردگیم از سال 2011 روز اول ماه ژوئن (اولین شنبه این ماه به روایت برخی) را با برگزاری رویدادهای متنوعی به عنوان روز جهانی بازی رومیزی گرامی می‌دارد. گروهی از فعالان این حوزه در ایران نیز از سال 95 تا 98 با برگزاری رویداد در خردادماه روز جهانی را گرامی می‌داشتند. این رویدادها با استقبال خوبی هم مواجه بود و مثلاً سال 97 حدود 2000 نفر در شش استان کشور در آن شرکت کردند.

سپس این برنامه به دلیل مشکلات اجرایی و البته گسترش پاندمی کرونا متوقف شد، تا بهار 1401 که بنده و تعدادی از دیگر تولیدکنندگان محتوا تصمیم بر برگزاری مجدد آن گرفتیم. جلساتی با افراد فعلی فعال و افراد قدیمی‌‌تر داشتیم و درنهایت تصمیم بر این شد که با توجه به متغیر بودن تاریخ روز جهانی و نیز زمان آن که در میانه امتحان مدارس بود، رویداد را با تاریخ بهتری ری‌برند کرده و مجدد شروع کنیم. نتیجه نظرسنجی مربوطه این بود که «اولین جمعه تابستان» گزینه مناسب‌تری است. جمعه و تابستان هر دو یادآور فراغت هستند و عمده امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها نیز تا آن تاریخ پایان یافته است.

تاریخ رویداد که مشخص شد کارهای اجرایی را شروع کردیم. نتیجه آن تلاش‌ها برگزاری چندین چالش مجازی در شبکه‌های اجتماعی و نیز رویدادهای حضوری در 16 استان کشور بود. درنهایت نیز بیش از 40 بازی رومیزی از جانب حامیان رویداد بین حدود هزار نفر شرکت کننده قرعه‌کشی و توزیع شد. این گونه برای اولین سال روبارو را جشن گرفتیم.

روبارو 1402؛ روز بازی رومیزی امسال

قرار بود سال دوم روبارو بهتر و بزرگتر از سال قبل برگزار شود اما شرایط کشور متفاوت از سال قبل بود. این شد که بانیان این رویداد تصمیم گرفتند روبارو 1402 را کوچکتر ولی صمیمانه‌تر از سال گذشته برگزار کنید. انتخاب شعار  #دور_این_میز_حالمون_بهتره نشان از حال دل جامعه و دلیل اهمیت بازی کردن در این شرایط را داشت.

مراکزی در یازده استان کشور برنامه ویژه ای برای گرامیداشت روز بازی رومیزی برگزار کردند که لیست آنها در زیر آمده است:

  • استان خوزستان: کافه کیف کوک
  • استان اصفهان: مجموعه تفریحی آراز، کافه روبازی، مجموعه تفریحی فینال
  • استان البرز: کافه لژیون، کافه کی‌برد
  • استان اردبیل: کافه بازی‌های رومیزی باگ
  • استان مرکزی: کافه بردلند، کافه فکربکر
  • استان گیلان: کافه همپایه
  • استان خراسان رضوی: خانه اوقات فراغت برنا
  • استان کرمان: مجموعه تفریحی کاپ
  • استان مازندران: کافه کوبو
  • استان فارس: بوکلند ارم، کافه بیولند، خانه جوان جهرم، کافه کندو
  • استان تهران: کافه کیف کوک، باشگاه بازی‌های فکری تاسینو، کافه پرادیزو، کافه دانادل، کافه بوردیکا، کافه گیک و چترنگ

خوشحالم که امسال هم این برنامه ادامه داشت و نزدیک به هزار نفر به بهانه تخفیف، جایزه و پیداکردن همبازی وقتشان را در مراکز مذکور به بازی گذراندند. به افراد بیشتری هم یادآوری شد که بازی کردن و شاد بودن، بخش مهم و جداناشدنی زندگی در هر مقطعی ست.

ادامه مسیر روز بازی رومیزی

از زبان امین جود زاده، یکی از بانیان این رویداد: “ما فرصت‌های بالقوه زیادی برای برگزاری وسیع‌تر رویداد روز بازی رومیزی داریم که برخی از آنها امسال عملی نشد. مثل برنامه‌ای که برای برگزاری رویداد در مدارس و دانشگاه‌ها داشتیم. یا می‌خواستیم در شرکت‌ها و سازمان‌ها رویداد داشته باشیم که فقط در شرکت تپسی اتفاق افتاد. پوشش خبری هم توسط سایت طرفداری صورت گرفت ولی با وجود کسب موافقت اولیه، موفق نشدیم از شورای فرهنگی شهرداری فضای تبلیغات بگیریم و در سطح شهر بنر نصب کنیم. امیدوارم بتوانیم سال بعد محدوده رویداد را از مجموعه‌های بازی، به مکان‌های عمومی‌تری تعمیم دهیم. همچنین راه‌اندازی صفحه رویداد در اینستاگرام (@ttd.iran) اولین قدم برای این بود که روبارو هویتی مستقل از شخص بنده بگیرد و سال بعد رو برند خود آن تاکید خواهیم کرد.”

روبارو در آینده

در حالی که جامعه بازی رومیزی تشنه رویداد است، کمتر کسی انگیزه و همت برگزاری رویدادهای این چنینی را دارد. سه سال گذشته را نگاه کنید، جز دو دوره روبارو، فقط یکی دو نمایشگاه، دو دوره مسابقات بازیکاپ بعلاوه رویداد صد میز صد بازی برگزار شده که آنها هم در حد یک سالن و در یک شهر بوده‌اند. ایده و مدعی زیاد است ولی یکی باید یاعلی بگوید و اقدام کند.

از زبان امین جودزاده: “نمی‌شود تولیدکننده بازی رومیزی بگوید شرکت پخش باید برنامه معرفی بازی بگذارد. پخش‌کننده بگوید فروشگاه‌ها باید رویدادهای ترویج بازی بگذارد. فروشگاه هم بگوید رسانه باید مردم را به سمت بازی رومیزی هدایت کند. آخرش هم همه به همین جامعه کوچک و نقلی چند هزار نفره راضی باشند. توصیه و درخواست من از کسانی که عاشقانه در این حوزه فعالند این است که هرچند کم و محدود، سعی کنند این حوزه را گسترش دهند و منتظر دیگران نباشند که فلانی برنامه برگزار کند و آنها فقط منتظر بشینند.”

کوروش

اکنونم را اینگونه می‌گذرانم که اندکی دانشجوی علم، اندکی طراح و ایده‌پرداز، اندکی بازی ساز، اندکی نوازنده و اندک تری نویسنده. با اینکه با چیزهای زیادی شگفت زده نمی‌شوم اما همیشه به دنبال شگفتی هستم. دوست دارم با کتاب‌‌هایم زندگی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا