شخصیت سوپر ماریو (Super Mario) یک شخصیت نمادین از یک بازی ویدیویی است که قلب میلیونها بازیکن در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این ارتباط جهانی با ماریو باعث شدهاست تا در انواع محصولات دنیای سرگرمی و حتی بازارپردازی محصولات غیر سرگرمی نیز از این شخصیت استفاده شود. در این مقاله به شخصیت ماریو، داستان ظهور و رشد این شخصیت از بازی تا آخرین نمایشش در فیلم سینماییاش میپردازیم.
اولین حضور سوپر ماریو در دنیای ویدیوگیم
احتمالا اگر اطلاعات زیادی از تاریخچه دنیای ماریو نداشته باشید، با اولین مراجعه به ذهن، پاسخی نظیر سوپر ماریوی قارچ خور از آن دریافت میکنید در حالیکه در اولین حضور ماریوی ایتالیایی در بازیهای هیچ قارچی وجود ندارد و فقط لباس و شاهزاده آن با خاطرات ما از این شخصیت اشتراک دارد. سوپر ماریو، اولین بار در بازی کلاسیک “Donkey Kong” در سال 1981 به عنوان، یک دلسوز نجات شاهزاده گیر افتاده در چنگال گوریلی بزرگ، به دنیای ما وارد شد. از آن زمان، او به چهره اصلی کنسول نینتندو و یکی از شناخته شدهترین و محبوبترین شخصیتها در صنعت بازی تبدیل شدهاست.
داستان پردازی دنیای سوپر ماریو
ماریو که با نام “سوپر ماریو” نیز شناخته میشود، یک لولهکش حرفهای است و در پادشاهی قارچ زندگی میکند. او را به راحتی با کلاه قرمز و علامت تجاری خود با علامت “M” روی آن، لباسهای آبی و سبیلهای بزرگ میتوان تشخیص داد. داستان ماریو با ماجراجوییهای قهرمانانه و تعقیب بی وقفهاش برای نجات پرنسس هلو از چنگال Bowser شرور شکل گرفتهاست که آن را به قهرمانی در دنیای نینتندو تبدیل کرد.
تاریخچه سوپر ماریو
42 سال پیش، در سال 1981، شیگرو میاموتو طراح بازی ویدیویی ژاپنی، شخصیتی به نام مرد پرشی را برای بازی خود طراحی کرد. سپس در سال 1982 توسط شرکت نینتندو با تغییر نام، ماریو تبدیل به یکی از شناختهشدهترین شخصیتهای دنیای بازیها شد.
سال ۱۹۸۵، بازی ویدیویی Super Mario Bros که جانشین بازی آرکید Mario Bros سال ۱۹۸۳ و نخستین بازی در سری Super Mario ، توسط شرکت نینتندو، در ژاپن برای کامپیوتر خانگی (Famicom) توسعه داده و منتشر شد. در همان سال، این بازی در آمریکا برای کسنول سرگرمی نینتندو (NES) نیز منتشر شد.
در Super Mario Bros، ماریو پرنسس تودستول (بعداً به نام پرنسس پیچ(هلو)) را از دست پادشاه کوپا (بعداً به نام باوزر شناخته شد) در قلمرو قارچها نجات میدهد. برای نجات پرنسس، ماریو باید هشت دنیای قارچها را پشت سر بگذارد. سپس با رفتن به قلعه در هر دنیا، مینیونی از پادشاه کوپا را شکست دهد.
ماریو و بازیهایی که در آنها حضور داشته است، به عنوان “پرفروشترین سری بازی ویدیویی تمام دوران”، “اولین فیلم بر اساس یک بازی ویدیویی موجود” و “محبوبترین شخصیت بازی ویدیویی” توسط کتاب رکوردهای گینس جهانی مورد تقدیر قرار گرفتهاند.
شکل گیری نسخه های مختلف از سوپر ماریو
ماریو از ابتدای تولد خود در بازیهای متعددی در سبکهای مختلف از جمله ژانر پلتفرمر، بازیهای مسابقهای، بازیهای ورزشی و حتی بازیهای نقشآفرینی ظاهر شدهاست. در همه این نقشها، ارتباط خود با داستان اولیه یعنی جهان قارچها و نجات شاهزاده و دیگر شخصیتهای این دنیا حفظ کرده است. سری Super Mario بهویژه برای گیمپلی پلتفرمینگ خود شهرت دارد. جایی که بازیکنان کنترل ماریو را در حین حرکت در سطوح مختلف پر از دشمنان، موانع و اسرار پنهان کنترل میکنند.
ماریو دارای تواناییها و قدرتهای مختلفی است که به او در تلاش هایش کمک می کند. اینها عبارتند از Super Mushroom، که به او اجازه میدهد تا اندازه خود را افزایش دهد و در برابر حملات دشمن مقاومت کند، گل آتش، که به او توانایی شلیک گلولههای آتشین را میدهد، و Super Star، که شکستناپذیری موقت را به او میدهد. علاوه بر این، ماریو یک دستیار قابل اعتماد به نام لوئیجی دارد که اغلب در ماجراجوییهایش در حالتهای چند نفره به او میپیوندد.
فراتر از بازیها، سوپر ماریو به یک نماد فرهنگی تبدیل شده است. با حضور در فیلمها، نمایشهای تلویزیونی، کالاها و حتی داشتن جاذبههای پارک موضوعی خودش. جذابیت، جذابیت جاودانه و گیم پلی قابل دسترس او باعث شده تا ماریو به یک نام آشنا و نماد صنعت بازی تبدیل شود.
چه یک گیمر باتجربه باشید و چه تازه وارد دنیای بازیهای ویدیویی، Super Mario یک تجربه هیجانانگیز و لذتبخش را ارائه میدهد. این سری که نسلهای مختلف بازیکنان را مجذوب خود کرده است و حتی تا به امروز نیز الهامبخش ماجراجوییهای جدید است. آمار ها از حضور سوپر ماریو در بیش از 200 بازی حکایت دارد تا جایی که نینتندو چندین سال است که هویت خود را بیشتر با این شخصیت معرفی میکند.
حضور سوپر ماریو در صنعت متنوع سرگرمی
ماریو پس از حضور سرشار خود در دنیای بازیهای ویدیویی و جذب مخاطب خود، تبدیل به شخصیت مهمی برای حضور در جلد و دنیای سرگرمیهای مختلف شده است. از حضور ماریو و لویئجی در دنیای بازی رومیزی و بازی مونوپولی سوپر ماریو گرفته تا صنعت سینما و انیمیشن که به تازگی با اکران انیمیشن با کیفیت سوپر ماریو همراه بوده است.
سوپر ماریو در صنعت بردگیم
همینکه شما سوپر ماریو را در سایت بردگیمگیک جستجو کنید، با یک لیست حداقل 40 موردی مواجه خواهید شد که به شکل مستقیم نام سوپر ماریو را در نام بازیهای رومیزی خود استفاده کردهاند. به جز این موارد، بازی سوپر ماریو مونوپولی است که یکی از تمهای استفاده شده در بازی مونوپولی است.
سوپر ماریو در صنعت سینما
ماریو از سال 1986 و با حضور در انیمه ژاپنی با نام Super Mario Bros.: The Great Mission to Rescue Princess Peach! پای خود را به صنعت سینما نیز باز کرد. با اینحال این انیمه جذابیت خاصی نداشته و پس از آن در سال 1993 نیز یک فیلم سینمایی با عنوان Super Mario Bros. با حضور مارو و لویئجی ساخته شد و آن نیز خیلی جلب توجه نکرد.
این فیلم که به صورت فانتزی و ماجراجویی ساختهشدهبود، تلاش داشت تا دنیای بازی Super Mario Bros. را به صورت سینمایی به تصویر بکشد. بازیگرانی مانند باب هاسکینز، جان لگویزامو و دنیل برسلین ایفای نقش کردند. با این حال، این فیلم توانست موفقیت تجاری یا تحسین بزرگی را کسب نکند و در بررسیهای انتقادی نیز به مشکلاتی برخورد کرد.
با این حال، از آن زمان تاکنون، برخی از شرکتها و استودیوها درگیر تولید فیلمها و مجموعههای تلویزیونی مبتنی بر دنیای سوپر ماریو بودهاند. به عنوان مثال، در سال 2022، فیلمی با عنوان “Super Mario Bros.” به کارگردانی اشلیک گونوانچلی و تهیهکنندگی استودیوی انیمیشنی “Illumination Entertainment” در حال تولید است و منتظر عرضه میباشد.
بنابراین، سوپر ماریو همچنان به عنوان یک شخصیت مهم و با اهمیت در صنعت سینما حضور دارد و تولیدات بیشتری مبتنی بر این شخصیت محبوب در آینده قابل انتظار است.
ساخت انیمیشن سوپر ماریو با کیفیت مناسب توسط Universal Pictures در سال 2023 نشان از ادامه حضور این شخصیت در صنعت سینما دارد.
رقیب ماریو در دنیای بازیهای ویدیویی یعنی سونیک که در صنعت سینما پیش از این با دو فیلم سینمایی در چند سال اخیر حضوری فعال داشته است، در بخش پایانی فیلم اول، یک کنایه هم به دنیای قارچخور سوپر ماریو میزند و این دنیا را دنیایی به درد نخور میداند.
گوگل و سوپر ماریو
در کنار شهرت زیاد سوپر ماریو، گوگل نیز در هنگام جستجوی کلیدواژههای سوپر ماریو و حتی Dunckey Kong، اطلاعات ویژه این بازی را با یک گیمیفیکیشن همراه میکند.
گیمیفیکیشن این جستجو، در هنگام کلیک روی علامت سکه در کنار عنوان رخ میدهد و مانند بازی، با کلیک روی آن، یک سکه به سمت بالا پرتاب میشود.
تجربه دوباره نوستالژیک آنلاین
با وجود گذشت 30 تا 35 سال از انتشار این بازی برای کنسول نینتندو، هنوز هم میتوان در گوشه و کناری این کنسول قدیمی و بازی قدیمی ماریو را تجربه کرد امّا این تجربه ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد با این حال ، شما میتوانید از سایت supermarioplay با همان ویژگیها تجربه کنید.