ایکس باکسبازی کامپیوتریبازی کنسولیپلی استیشنمعرفی بازی ویدیوییمقالات بازی ویدیویی

معرفی رزیدنت اویل ۹؛ بررسی جامع Resident Evil Requiem + تاریخ انتشار

تاریخ انتشار، داستان، گیم پلی و مقایسه با نسخه‌های قبلی

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و انتظاری طولانی، شرکت کپکام (Capcom) بالاخره در جریان رویداد بزرگ Summer Game Fest 2025 از جدیدترین نسخه اصلی سری رزیدنت اویل رونمایی کرد. این بازی که اکنون با عنوان رسمی Resident Evil Requiem شناخته می‌شود، نهمین قسمت اصلی این مجموعه افسانه‌ای در ژانر وحشت و بقا است و تریلر رونمایی آن، بازگشتی تاریک‌تر، جدی‌تر و سینمایی‌تر را به طرفداران وعده می‌دهد. با ما همراه باشید تا به تمام جزئیات منتشر شده از این عنوان مورد انتظار بپردازیم.

سری بازی‌های رزیدنت اویل (Resident Evil) از زمان عرضه‌ی اولین نسخه در سال ۱۹۹۶، به‌عنوان یکی از پیشگامان ژانر ترس و بقا شناخته شده است. Resident Evil Requiem، نهمین نسخه‌ی اصلی این مجموعه‌ی پرآوازه از شرکت کپکام، با وعده‌ی بازگشت به ریشه‌های ترس‌آور سری و در عین حال بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن، توجه هواداران و منتقدان را به خود جلب کرده است. این مقاله به بررسی جامع جزئیات این بازی، از جمله داستان، گیم‌پلی، شخصیت‌ها، فناوری‌های به‌کاررفته، و انتظارات از آن می‌پردازد. با تکیه بر اطلاعات رسمی منتشرشده و منابع معتبر بین‌المللی، تلاش شده تا محتوایی کامل و به‌روز ارائه شود که هم برای طرفداران قدیمی و هم برای بازیکنان جدید جذاب باشد.

تاریخ انتشار و پلتفرم‌ها

بر اساس اعلام رسمی کپکام در رویداد Summer Game Fest 2025، بازی Resident Evil Requiem در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۶ (۸ یا ۹ اسفند ۱۴۰۴) منتشر خواهد شد. این بازی برای پلتفرم‌های PlayStation 5، Xbox Series X/S، و PC عرضه می‌شود و به دلیل استفاده از فناوری‌های نسل جدید، روی کنسول‌های قدیمی‌تر در دسترس نخواهد بود. نسخه‌ی PC از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند Ray Tracing، نرخ فریم بالا، و پشتیبانی از نمایشگرهای فوق عریض بهره می‌برد. همچنین، کپکام اعلام کرده که نسخه‌های ویژه‌ای از بازی، شامل نسخه‌ی کلکسیونی با آیتم‌های فیزیکی مانند مجسمه‌ی شخصیت‌ها و آرت‌بوک، در دسترس خواهد بود.

داستان و شخصیت‌های جدید؛ معرفی چهره‌ای تازه

تریلر معرفی Resident Evil Requiem، با فضاسازی دلهره‌آور خود، تمرکز داستان را بر روی یک شخصیت جدید به نام گریس اشکرافت (Grace Ashcroft) قرار می‌دهد. گریس، یک تحلیلگر فنی FBI است که به نظر می‌رسد دختر آلیسا اشکرافت، روزنامه‌نگار و یکی از شخصیت‌های قابل بازی در سری Resident Evil Outbreak باشد. این ارتباط، نشان از تلاش کپکام برای پیوند دادن داستان‌های قدیمی و جدید این مجموعه دارد.

داستان Resident Evil Requiem به شهر نمادین راکون سیتی بازمی‌گردد، جایی که ویروس جدیدی به نام T-Requiem بار دیگر فاجعه‌ای بیولوژیکی را رقم زده است. گریس به عنوان شخصیت اصلی بازی، یک بازمانده‌ی مرموز با گذشته‌ای پیچیده است که به‌عنوان مأمور ویژه‌ای برای تحقیق درباره این ویروس وارد راکون سیتی می‌شود. گریس، با مهارت‌های رزمی و هوش استراتژیک، به‌عنوان کاراکتری تازه‌نفس به سری معرفی شده که می‌تواند جایگاهی مشابه قهرمانان کلاسیک مانند کریس ردفیلد یا جیل ولنتاین پیدا کند.

بر اساس اطلاعات اولیه، گریس برای تحقیق درباره مجموعه‌ای از قتل‌های مرموز، به هتلی وهم‌آور فرستاده می‌شود؛ هتلی که مشخص می‌شود محل کشته شدن مادرش در هشت سال قبل بوده است. او در این مأموریت نه تنها باید با تهدیدهای بیولوژیکی جدید روبرو شود، بلکه مجبور است با گذشته تاریک و آسیب‌های روحی خود نیز مواجه گردد. تریلر همچنین شامل نماهای کوتاهی از شهر راکون سیتی تخریب‌شده پس از حوادث نسخه‌های دوم و سوم است که این سوال را در ذهن طرفداران ایجاد کرده که آیا بازی دارای بخش‌هایی در گذشته (فلش‌بک) خواهد بود یا خطوط زمانی متفاوتی را دنبال خواهد کرد. عنوان بازی، “Requiem” که به معنای “مرثیه” یا “آمرزش‌خوانی” است، به تم‌هایی چون پایان، حسابرسی و سوگواری اشاره دارد و نویدبخش داستانی عمیق و احساسی است.

شایعات و تریلرهای منتشرشده حاکی از بازگشت احتمالی لیان اس. کندی، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سری، هستند. طبق اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت‌های معتبری مانند IGN و GameSpot، لیان ممکن است نقشی مکمل داشته باشد و داستان بازی حول محور همکاری گریس و لیان برای مقابله با تهدید جدید بچرخد. همچنین، شخصیت‌های فرعی جدیدی مانند دانشمندانی از شرکت آمبرلا و گروه‌های بازمانده در راکون سیتی معرفی شده‌اند که به عمق داستان می‌افزایند.

داستان بازی بر انتخاب‌های بازیکن تأکید دارد و به گفته‌ی کپکام، تصمیم‌گیری‌های شما روی مسیر داستان و پایان‌های متعدد تأثیر می‌گذارد. این ویژگی، که از Resident Evil 3 Remake الهام گرفته شده، تجربه‌ای پویاتر و شخصی‌تر ارائه می‌دهد.

گیم‌پلی و تکامل: ترکیب اکشن سینمایی و وحشت بقا

کپکام در بیانیه‌های خود، گیم‌پلی Resident Evil Requiem را یک “شیفت جسورانه در لحن و گیم‌پلی” و ترکیبی از “اکشن سینمایی با ریسک بالا” و “وحشت بقای خالص” توصیف کرده است. این بازی بار دیگر از زاویه دید اول شخص استفاده خواهد کرد تا حس غوطه‌وری و ترس را که در Resident Evil 7 و Village به اوج خود رسید، حفظ نماید. با این حال، به نظر می‌رسد کپکام قصد دارد این فرمول را تکامل بخشد.

  • اکشن سینمایی با ریسک بالا: این عبارت می‌تواند به معنای وجود صحنه‌های از پیش کارگردانی‌شده بیشتر و لحظات سینمایی دلهره‌آور باشد که بازیکن را در موقعیت‌های مرگ و زندگی قرار می‌دهد. برخلاف اکشن پر زد و خورد Village، شاید در اینجا با نبردهایی روبرو باشیم که بیشتر بر پایه جاخالی دادن‌های دقیق، استفاده هوشمندانه از محیط، و تصمیم‌گیری‌های سریع استوار است تا شلیک بی‌امان.
  • بازگشت به وحشت بقا: تأکید بر “وحشت بقای خالص” احتمالاً به معنای محدودیت بیشتر در منابع (مهمات و آیتم‌های سلامتی) و تمرکز دوباره بر حل معماهای محیطی است. هتل آرکادیا با درهای قفل‌شده، راهروهای تاریک و اسرار پنهان، پتانسیل بالایی برای ارائه معماهایی به سبک نسخه‌های کلاسیک این سری دارد.
  • دشمنان جدید: تریلر به وضوح نشان داد که دیگر با زامبی‌های کلاسیک یا گرگینه‌های Village طرف نیستیم. دشمنان به نمایش درآمده، موجوداتی انسان‌نما با حرکات غیرطبیعی و ظاهری شبیه به اعضای یک فرقه مذهبی هستند که به نظر می‌رسد تحت تأثیر نوع جدیدی از یک عامل بیولوژیکی قرار گرفته‌اند. طراحی آن‌ها بیشتر بر روی ایجاد حس انزجار و ترس روانی تمرکز دارد تا ترس ناشی از خشونت صرف.

کپکام همچنین به یک سیستم “سلامت روان” اشاره کرده است که می‌تواند مکانیک جدید و جالبی باشد. قرار گرفتن در معرض رویدادهای ترسناک یا مشاهده صحنه‌های دلخراش ممکن است بر وضعیت روانی گریس تأثیر بگذارد و منجر به توهمات شنیداری و دیداری، لرزش دست هنگام هدف‌گیری، یا حتی تغییر در تعامل با محیط شود. این سیستم می‌تواند لایه‌ای جدید از چالش و غوطه‌وری را به تجربه وحشت بقا اضافه کند.

تکامل تکنولوژی ساخت و موتورهای گرافیکی

Resident Evil Requiem با استفاده از آخرین نسخه موتور قدرتمند RE Engine در حال توسعه است و تریلر به وضوح قدرت گرافیکی بازی را به نمایش گذاشت. جزئیات خیره‌کننده محیط هتل، نورپردازی دینامیک واقع‌گرایانه که سایه‌هایی عمیق و وهم‌آور ایجاد می‌کند، و طراحی چهره بسیار طبیعی گریس، همگی نویدبخش یک تجربه بصری نسل نهمی هستند.

کپکام تأکید ویژه‌ای بر طراحی صدا داشته و اعلام کرده که صدای سه‌بعدی نقش کلیدی در ایجاد اتمسفر ترسناک و راهنمایی بازیکن در محیط‌های تاریک خواهد داشت. شنیدن صدای نفس‌های دشمنان از پشت دیوار یا چکیدن آب در راهرویی دوردست، بخش مهمی از تجربه خواهد بود. برخی از ویژگی‌های فنی برجسته عبارتند از:

  • نورپردازی پیشرفته: استفاده از Ray Tracing برای ایجاد سایه‌ها و بازتاب‌های واقعی، به‌ویژه در محیط‌های تاریک و مه‌آلود راکون سیتی.
  • صوت سه‌بعدی: فناوری صوتی پیشرفته حس حضور در محیط را تقویت می‌کند، به‌خصوص هنگام استفاده از هدست.
  • بهینه‌سازی برای نسل جدید: بازی برای سخت‌افزارهای نسل جدید بهینه شده و نرخ فریم پایدار ۶۰ فریم بر ثانیه را در حالت عملکرد ارائه می‌دهد.

طبق بررسی‌های اولیه در Eurogamer، گرافیک این بازی به‌ویژه در نمایش جزئیات محیطی مانند تخریب‌پذیری اشیا و افکت‌های آب و هوایی، یک گام رو به جلو برای سری محسوب می‌شود.

پایان یک دوران؟ Requiem و جایگاه آن در داستان کلی

Resident Evil Requiem نه تنها یک بازی مستقل، بلکه به نظر می‌رسد نقش بسیار مهمی در به سرانجام رساندن خطوط داستانی اخیر این مجموعه دارد. بسیاری از طرفداران معتقدند این نسخه، حکم قسمت پایانی سه‌گانه خانواده وینترز را دارد که با داستان ایتن وینترز در RE7 آغاز و با دخترش رز در بسته الحاقی Village ادامه یافت. هرچند شخصیت اصلی جدید است، اما ممکن است داستان او به نحوی به بقایای سازمان The Connections و اتفاقات مربوط به خانواده وینترز گره بخورد.

همچنین، حضور احتمالی شخصیت‌های قدیمی مانند کریس ردفیلد، که در پایان Village مسیری نامشخص را در پیش گرفت، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آیا کریس در تلاش برای ریشه‌کن کردن آخرین بقایای آمبرلا و سازمان‌های مشابه، به هتل آرکادیا خواهد رسید؟ آیا Requiem “مرثیه‌ای” برای پایان فعالیت‌های میدانی او خواهد بود؟ این بازی پتانسیل آن را دارد که به بسیاری از سوالات پاسخ دهد و در عین حال، زمینه را برای آینده سری رزیدنت اویل فراهم کند. با پیوند زدن به داستانی از دوران کلاسیک (Outbreak) و خاتمه دادن به آرک داستانی مدرن، Requiem می‌تواند به یک پل حیاتی در تاریخچه این فرنچایز تبدیل شود.

مقایسه با نسخه‌های قبلی

ویژگیResident Evil RequiemResident Evil VillageResident Evil 2 Remake
محیطراکون سیتی (جهان باز محدود)روستای اروپاییراکون سیتی (خطی)
شخصیت اصلیگریس اشکرافتایتن وینترزلیان و کلیر
تمرکز داستانویروس T-Requiemفرقه و موجوداتویروس T
جهان بازمحدودخیرخیر
پایان‌های چندگانهبلهخیرخیر

انتظارات و بازخوردها

با توجه به تریلرهای منتشرشده و بحث‌های داغ در شبکه‌های اجتماعی مانند Reddit، هواداران انتظار دارند که Requiem ترکیبی از وحشت کلاسیک و نوآوری‌های مدرن باشد. برخی منتقدان پیش‌بینی کرده‌اند که این بازی می‌تواند نامزد جایزه‌ی بهترین بازی سال ۲۰۲۶ در رویدادهایی مانند The Game Awards شود، به‌ویژه به دلیل داستان تعاملی و گرافیک پیشرفته‌اش.

نتیجه‌گیری

Resident Evil Requiem چیزی فراتر از یک نسخه جدید در یک سری محبوب به نظر می‌رسد؛ این یک بیانیه جسورانه از سوی کپکام است که نشان می‌دهد این فرنچایز ۲۹ ساله همچنان توانایی نوآوری، ترساندن و روایت داستان‌های به یاد ماندنی را دارد. با تمرکز بر وحشت روان‌شناختی، معرفی یک قهرمان جدید و آسیب‌پذیر، و تکامل فرمول موفق گیم‌پلی اول شخص، Requiem پتانسیل آن را دارد که به یکی از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین نسخه‌های تاریخ رزیدنت اویل تبدیل شود. این “مرثیه” می‌تواند پایانی باشکوه بر یک دوران و در عین حال، آغازی هیجان‌انگیز برای آینده‌ای تاریک‌تر باشد. اکنون تنها کاری که از دست ما برمی‌آید، انتظار برای فرا رسیدن فوریه ۲۰۲۶ و ورود به کابوس‌های هتل بزرگ آرکادیا است.

کوروش کریمی

اکنونم را اینگونه می‌گذرانم که اندکی دانشجوی علم، اندکی طراح و ایده‌پرداز، اندکی بازی ساز، اندکی نوازنده و اندک تری نویسنده. با اینکه با چیزهای زیادی شگفت زده نمی‌شوم اما همیشه به دنبال شگفتی هستم. دوست دارم با کتاب‌‌هایم زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا