مقالات بازی رومیزی

راهنمای جامع خرید بازی رومیزی – 4 گام اصلی

از خرید بازی رومیزی پشیمان نشوید

در این مطلب قرار است نکاتی درباره انتخاب و خرید بازی رومیزی ذکر کنیم. طوری که شما بدانید چگونه یک بازی رومیزی مناسب برای خود و خانواده یا جمعی که می خواهید با آنها بازی کنید، انتخاب کنید. همچنین در این مطلب به سوال هایی از جنس “برای خرید بازی رومیزی چه چیزهایی را باید در نظر بگیریم؟” یا “باید از فروشنده چه سوال هایی درباره بازی بپرسیم؟” یا “از چه فروشگاهی خرید کنیم؟” پاسخ دهیم.

مراحل خرید بازی رومیزی

در کل خرید بازی رومیزی به عنوان عاملی برای دورهم بودن و خوشگذراندن در دورهمی های دوستانه و خانوادگی، یکی از خرید های مهم برای افرادی است که در دورهمی هایشان جای سرگرمی و بازی های جذاب خالی است. در ادامه قرار است درباره چهار گام اصلی در خرید بازی رومیزی صحبت کنیم:

  1. تعیین جمعی که می خواهیم با آنها بازی کنیم.
  2. تعیین بودجه و مقدار هزینه ای که برای خرید بازی می خواهیم صرف کنیم.
  3. انتخاب فروشگاه یا سایت اینترنتی خرید بازی.
  4. انتخاب بازی مناسب و مورد نظر.

در ادامه به سراغ این می رویم که درباره این 4 گام مهم صحبت کنیم.

اولین گام در خرید بازی رومیزی: با چه جمعی قرار است بازی کنیم؟

قبل از هر چیز شما باید تعیین که با چه کسی یا کسانی قرار است بازی کنید یا همبازی های شما چه کسانی خواهند بود؟ خانواده، پدر و مادر، همسر، دوستان یا … . شما باید اطلاعات زیر را از جمعی که می خواهید با آنها بازی کنید داشته باشید:

  • تعداد افراد جمع
  • سطح آشنایی جمع با بازی های رومیزی و بردگیم
  • شخصیت جمعی افراد
  • زمان در دسترس افراد برای بازی (پایه بودن برای بازی)

تعداد افراد جمع

در خرید بازی رومیزی مهم است که تعیین کنید چند نفر برای بازی و تجربه یک بازی در دسترس شما هستند؟. جمع در دسترس می تواند از یک نفر(مثلا همسر یا برادر یا دوست صمیمی تان) تا بی نهایت نفر باشد.

تعیین تعداد افراد جمع در خرید بازی رومیزی به شما کمک می کند که: بدانید بازی را برای چند نفر می خرید و نهایتا قرار است با چند تجربه کنید.

سطح آشنایی جمع با بازی های رومیزی و بردگیم

بررسی سطح آشنایی افراد یک جمع در خرید بازی رومیزی برای آن جمع امری مهم و ضروری است. سوالات اساسی که باید در اینجا بپرسید اینگونه سوالاتی است: سطح آشنایی افراد این جمع به طور میانگین با بازی های رومیزی یا بردگیم ها چقدر است؟ چه بازی هایی قبلا تجربه کرده اند؟ چقدر با مکانیزم های پیچیده و ساده در بازی های رومیزی مدرن آشنا هستند؟ و نهایتا از کدام بازی که تجربه کرده اند بیشتر لذت برده اند یا بازی مورد علاقه شان کدام است؟

سطح آشنایی فردی با بازی رومیزی و بردگیم را می توان به پنج سطح تقسیم کرد:

  1. منچ مارپله ای: کسانی که آشنایی آنها با دنیای بازی های رومیزی به منچ و مارپله بر می گردد.
  2. مونوپولی سوار: کسانی که علاوه بر بازی های قدیمی و ساده مثل منچ و مارپله، تعدادی از بازی های رومیزی خانوادگی و ساده مثل مونوپولی، راز جنگل یا کاتان را هم بازی کرده اند.
  3. شاگرد دوم: کسانی که بین سه الی ده بازی رومیزی از بازی های رومیزی مدرن را تجربه کرده اند. سطح این بازی ا مهم نیست.
  4. شاگرد صفر: کسانی که بیشتر از ده بازی رومیزی تجربه کرده اند و در بین آنها بازی های سنگین و استراتژیک هم جای می گیرد.
  5. اوستا: افرادی که اصطلاحا خوره بازی رومیزی و حوره بردگیم هستند و مدام به دنبال تجربه بازی های سنگین هستند.

شما می توانید با توجه به لیست بالا سطح آشنایی جمع مورد نظرتان را با بردگیم تعیین کنید. مثلا جمعی که متشکل از چهار نفر “منچ و مارپله ای” است، جمعی است که آشنایی با بازی های رومیزی جدید ندارد و نهایتا می داند که منچ و مارپله چه بازی هایی هستند.

تعیین سطح آشنایی جمع در خرید بازی رومیزی به شما کمک می کند که: بدانید سطح پیچیدگی، سنگینی و مکانیزم های متنوع در بازی که قصد خرید آن را دارید بهتر از چقدر باشد؟

شخصیت جمعی افراد

بعد از تعیین سطح جمع از نظر آشنایی با بردگیم ها نوبت به تعیین شخصیت جمعی افراد برای بازی است. این گام در خرید بازی رومیزی یک گام مهم و اساسی است و تعیین کننده این است که بازی ای که می خرید قرار است داخل قفسه تان خاک بخورد یا مدام آن را تجربه کنید.

تعیین شخصیت جمعی افراد یعنی اینکه تعیین کنید “جمعتان در مجموع متشکل از چه تیپ آدم هایی است؟

  • افرادی که اهل فکر، برنامه ریزی اند یا اهل سادگی ؟
  • افرادی که از سر و صدا و سر و کله زدن با بقیه در بازی لذت می برند یا ترجیح می دهند با آرامش فکر کرده و بازی را پیش ببرند؟
  • افرادی که از فکر کردن های طولانی خسته می شوند و نمی توانند صبر کنند که بقیه فکر کنند؟
  • و … .

تعیین شخصیت جمعی افراد در خرید بازی رومیزی به شما کمک می کند که: به جای تهیه یک بازی که یک بار بازی شده و به قفسه منتقل می شود، بازی ای بخرید که همیشه آن را بازی کنید. چون با سلیقه عمده افراد جمع جور است. در دورهمی های مختلف و … .

زمان در دسترس افراد برای بازی (پایه بودن برای بازی)

یکی دیگر از فاکتور های تعیین جمع مورد نظر برای بازی، مشخص کردن زمان در دسترس افراد برای بازی است. اینکه جمع مورد نظرتان چقدر حاضر هستند برای یک بازی زمان بگذارند؟ یا اینکه چند مرتبه در هفته زمان آزاد برای بازی دارند؟ در حد دورهمی آخر هفته و محدود، در هر یک ساعت یا بیشتر در طول چند روز و … .

تعیین پایه بودن افراد برای بازی در خرید بازی رومیزی به شما کمک می کند که: بازی ای که انتخاب می کنید چقدر زمان و انرژی نیاز دارد؟ چقدر تکراپذیر است؟ و …

اگر درباره جمع مورد نظرتان که می تواند از 2 نفر به بالا باشد این اطلاعات را بدست آورید، وقت این است که به سراغ گام دوم بروید.

دومین و مهم ترین گام در خرید بازی رومیزی: چقدر می خواهم هزینه کنم؟

خرید بازی رومیزی از سایت

قطعا مهم ترین مسئله در خرید بازی رومیزی، قیمت و هزینه آن است. اینکه قبل از خرید بدانید حدودا چقدر می خواهید و می توانید برای بازی هزینه کنید، یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب یک بازی رومیزی برای خرید است. بعد از اینکه جمع مورد نظرتان را شناسایی کردید، نوبت به این می رسد که بودجه تان را مشخص کنید. البته بعد از طی کردن گام اول، یعنی تعیین جمع مورد نظر برای بازی، می توانید به خرید اشتراکی بازی ها هم فکر کنید.

سومین و پر چالش ترین گام در خرید بازی رومیزی: از کجا بازی رومیزی بخرم؟

مکان های خرید بازی رومیزی
یک فروشگاه بازی رومیزی

انتخاب یک فروشگاه اینترنتی یا حضوری خوب برای خرید بازی رومیزی یا خرید بردگیم در ژانر ها و دسته های مختلف یکی از مهم ترین چالش های شما در خرید بازی رومیزی است. فروشگاهی که هم قیمت مناسب برای محصولاتش داشته باشد و هم کیفیت چاپ و تولید بازی ها از نسخه های رسمی و اصلی بازی ها باشد و اصطلاحا کپی شده نباشد.

گرچه مشابه هر صنعت روبه رشد دیگری حضور فروشگاه هایی که هم کالای بدون کیفیت عرضه می کنند و قیمت های غیر منطقی دارند امری اجتناب ناپذیر است، اما با جستجو و پرس و جو می توانید به مراکز رسمی تری برای فروش بازی برسید که قابل اعتماد تر هستند و آرشیو نسبتا کاملی از بازی های مختلف برای مخاطبین مختلف دارند.

یکی از این فروشگاه ها، فروشگاه نوشت افزار، اسباب بازی و بازی رومیزی ماروک می باشد، که عرضه کننده آرشیو بزرگی از اقلام فرهنگی و سرگرمی برای مخاطب کودک و نوجوان می باشد. آرشیو بازی های رومیزی این فروشگاه در حال بروزرسانی است.

آخرین گام در خرید بازی رومیزی: انتخاب بازی رومیزی مناسب

خرید بازی رومیزی

بعد از جمع بندی اطلاعاتی که از گام های اول تا سوم از خود، جمع مورد نظر و بودجه تان بدست آورید، زمان آن رسیده که بازی مورد نظر خود را انتخاب کنید؛

یادتان باشد شما دو قسم اطلاعات دارید: یکی اطلاعاتی که از گام های یک تا سوم از خود و جمع مورد نظر بدست آوردید و دوم اطلاعاتی است که باید از فروشنده یا مشاور خرید بازی رومیزی برای خرید بازی مناسب بگیرید.

چند سوال پیشنهادی اساسی که از فروشنده درباره بازی های رومیزی باید بپرسید در لیست زیر آورده شده است:

سوال
هدف بازی چیست؟ بازی به دنبال چه چیزی است؟
بازی چقدر پیچیده و سنگین است؟
بازی چقدر مناسب برای افرادی است که تجربه چندانی از بازی های رومیزی ندارند؟
بازی چقدر فکری و فسفر سوز است؟
بازی چقدر پر سر و صدا و مبتنی بر مذاکره و صحبت کردن است؟
این بازی شبیه کدام بازی هاست؟
این بازی را با چه کسانی بازی کنم که تجربه لذت بخش تری داشته باشم؟
سوالات مهم و اساسی که در خرید بازی رومیزی باید از فروشنده بپرسید

بعد از مقایسه اطلاعات بدست آمده از بازی و اطلاعاتی که از جمع مورد نظرتان دارید، می توانید بازی مناسب را انتخاب کنید.

چالش های خرید بازی رومیزی

در کل انتخاب بازی رومیزی مناسب برای هر جمع کار دشواری است و اینکه این مسئولیت مهم را بر عهده بگیرید، شجاعت خاصی می طلبد. مثل کسی که می خواهد رستوران مناسبی برای جمعی پیدا کند. راضی نگه داشتن همه کار ساده ای نیست. طبیعتا هر اندازه تعداد افراد جمع شما بیشتر شود انتخاب بازی ای که با مزاق همه خوش بیاید سخت تر است.

خرید یک بازی رومیزی ایده آل برای یک جمع فرآیندی است که ممکن است زمان بر نباشد اما باید در آن دقت زیادی به خرج دهید. یک تجربه نه چندان خوب، ممکن است جمع یا افرادی را از بازی های رومیزی زده کند. پس سعی کنید وسواس منطقی برای خرید بازی رومیزی برای خانواده، دوستان، هم کلاسی ها و … به خرج دهید.

مشاوره برای خرید بازی رومیزی

یکی از گزینه های مهم و تاثیر گذار در خرید بازی رومیزی خوب، مشاوره گرفتن از افرادی آشنا و کاربلد است. در واقع سوال مهم این است که: ” از چه کسی مشاوره خرید بازی رومیزی بگیریم؟”

مشاوره های خرید بازی رومیزی آیوی گیم تحت عنوان رومیزشکافی

افرادی که مشاوره گرفتن از آنها منطقی است کسانی هستند که بازی های رومیزی را می شناسند و همچنین درکی از مخاطب بازی و سنگینی بازی های دارند. می دانند که چه بازی هایی برای چه جمع هایی مناسب است. چه بازی هایی برای ورود افراد به دنیای بردگیم ها مناسب اند. چه بازی هایی نباید به عنوان بازی اول برای ورود به دنیای بازی های رومیزی به افراد پیشنهاد شوند و … .

با این تعریف فروشنده فروشگاه لزوما مشاور خوبی برای پیشنهاد بازی نیست، مگر اینکه ویژگی های بالا را داشته باشد.

رومیزشکافی؛ خودتان مشاور خودتان باشید!

ما در آیوی گیم تصمیم گرفتیم برای کمک کردن به افراد برای انتخاب بهتر در خرید بازی رومیزی، سبکی از محتوا را تحت عنوان رومیزشکافی طراحی و منتشر کنیم که شامل “تشریح و توضیح اطلاعات مهم و ضروری بازی های رومیزی و بررسی جنبه های مختلف آنهاست.”

خلاصه رومیزشکافی جالیز
نمونه رومیزشکافی بازی رومیزی جالیز

در رومیزشکافی ما به سوالات این چنینی درباره بازی ها پاسخ می دهیم:

  • این بازی چقدر سنگین است؟
  • مخاطب ایده آل برای تجربه این بازی کیست؟
  • تجربه چند نفره بازی جذاب تر است؟
  • این بازی را با چه کسانی بازی کنم که تجربه لذت بخش تری داشته باشم؟
  • بازی چقدر قوانین پیچیده دارد؟
  • بازی چقدر فکر کردن و برنامه ریزی و فسفر سوزی نیاز دارد؟
  • در بازی چقدر حرف زدن، مذاکره و چانه زنی وجود دارد؟
  • ریتم بازی چقدر سریع و روان است؟
  • این بازی شبیه کدام بازی هاست؟
  • و …

با اطلاعاتی که در پست های رومیزشکافی از بازی ها در اختیار شما قرار می گیرد، شما می توانید با مطالعه آن راحت تر برای خرید بازی رومیزی تصمیم گیری کنید و به نوعی خود مشاور خود خواهید بود.

در آخر حتما تجربیات خرید های بازی رومیزی موفق یا ناموفق خود را در زیر همین پست در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

کوروش کریمی

اکنونم را اینگونه می‌گذرانم که اندکی دانشجوی علم، اندکی طراح و ایده‌پرداز، اندکی بازی ساز، اندکی نوازنده و اندک تری نویسنده. با اینکه با چیزهای زیادی شگفت زده نمی‌شوم اما همیشه به دنبال شگفتی هستم. دوست دارم با کتاب‌‌هایم زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا