مقالات بازی رومیزی

همه چیز درباره بازی رومیزی ایرانی

بردگیم هایی که در ایران طراحی می شوند

مثل تمام محصولات دیگر، بازی های رومیزی هم نیاز به یک طراح دارند. طراح بازی کسی است که ایده اولیه بازی را شکل داده و به کمک توسعه دهنده (که می تواند خودش باشد) آن را به یک بازی اولیه با مکانیزم های مشخص می رساند. در این مطلب درباره انواعی از بردگیم صحبت می کنیم که طراح آنها ایرانی است: بازی رومیزی ایرانی.

بازی رومیزی چیست؟

قبل از هر چیز درصورتی که آشنایی زیادی با بازی های رومیزی، بازی های فکری یا بردگیم ها ندارید، بهتر است یک تعریف یک خطی از آنها ارائه دهیم:

بازی رومیزی یا بردگیم نوعی از بازی های غیر دیجیتالی است که شامل قطعات و اجزای مختلفی بوده و ماموریت آن این است که جمعی از افراد را در کنار هم، با چاشنی رقابت، همکاری یا ترکیبی از هردو، به سرگرمی، فکر کردن و برنامه ریزی، هیجان و شادی، تعامل و مذاکره، سکوت و سر صدا و … دعوت کند.

برای اینکه بیشتر با این سبک بازی ها آشنا شوید، مقاله جامع بازی رومیزی را ببیند.

مراحل طراحی یک بازی رومیزی ایرانی

در حالت کلی هر بازی رومیزی، از جمله یک بازی رومیزی ایرانی، از یک ایده شروع می شود. ایده ای که ممکن است برای خود طراح باشد یا نباشد. اولین نقشی که در خلق یک بازی رومیزی وارد می شود، طراح بازی(Designer) است. طراح بازی مسئول خلق مکانیزم ها و دینامیک های بازی است که ایده را گرفته و به کمک نقش دوم تیم طراحی بازی، یعنی توسعه دهنده بازی (Developer)، آن را به یک بازی اولیه تبدیل می کند.

نقش هایی که در طراحی یک بازی رومیزی سهیم هستند.

مرحله بعدی تست کردن بازی اولیه است که به آن “پلی تست” یا Playtest می گوییم. بازی اولیه بارها و بارها توسط افراد مختلف یا افراد محدود تست شده و بهینه تر می شود تا اینکه به یک بازی رومیزی مستقل و قابل انتشار برسد.

سپس نقش سوم وارد کار می شود: آرتیست (Artist) یا تصویرساز بازی. تصویرساز بازی شروع به کشیدن ایده می کند و تمام فضای بصری بازی را به تنهایی یا به کمک تیم خود خلق می کند. از تصویر و طرح روی قطعات بازی، مثل کارت و توکن، گرفته تا برد و نهایتا جعبه بازی.

حال نوبت نقش های بعدی است: ناشر. ناشر بازی (Publisher) به کمک تولید کننده یا چاپخانه، شروع به تولید بازی کرده و نهایتا بازی وارد بازار می شود.

در صورتی که به طراحی بازی علاقه مند هستید مطالب طراحی بازی را ببینید.

تعریف بازی رومیزی ایرانی

بازی رومیزی ایرانی نوعی از بردگیم هاست که طراح، یا تیم طراح، آن یک فرد ایرانی می باشد؛ که در این صورت ممکن است بازی توسط یک ناشر خارجی تولید شود ولی همچنان چون طراحی و ایده پردازی آن ایرانی می باشد، به آن یک بازی رومیزی ایرانی می گوییم. برای مثال بازی رومیزی بلاد، بازی کارتی آنتی آنزیم، بازی کارتی کارزار و … .

بازی رومیزی ایرانی معمولا توسط یک ناشر ایرانی تولید می شوند. ناشر هایی مثل هوپا، مستفیل، رومیز و …

بهترین بازی رومیزی ایرانی

انتخاب بهترین بازی وابسته به بررسی فاکتور ها و ویژگی های بسیاری است. در واقع تعیین بهترین بازی رومیزی ایرانی متناسب با این است که چند نکته را مد نظر داشته باشیم:

  • قدمت طراحی بازی در ایران: قدمت بازی رومیزی ایرانی به کمتر از 10 سال بر می گردد و به بیانی طراحی بازی در ایران هنوز به صنعتی پویا، مشابه آنچه در کشور هایی مثل آمریکا وجود دارد، نیست. پس طبیعی است که محصولات خروجی از این فضا هم محصولاتی نباشند که بتوان با محبوب ترین بازی های جهان مقایسه شان کرد.
  • در نظر گرفتن مخاطب: در واقع همه بازی ها، در صورتی که از نظر فنی یک بازی کامل باشند، خوب هستند برای مخاطب خودشان. یعنی در بررسی خوب یا بد بودن بازی های رومیزی، باید مخاطب را مد نظر داشته باشیم. یک بازی ممکن است برای مخاطب اول خوب و بهترین باشد و برای مخاطب دوم بد و بدترین.
  • کامل بودن بازی: گرچه بهتر یا بدتر بودن بازی ها با بررسی مخاطبانشان معنی می دهد، اما از نظر فنی و تکنیکال، کامل بودن بازی هم اهمیت جدی دارد. که به معنای این است که مکانیک ها و دینامیک های بازی و ترکیب آنها با داستان، فضای بصری و قوانین ترکیب منطقی و خروجی یک بازی بدون باگ و خطا باشد. در واقع معیار سالم بودن یک بازی را مشخص می کند.
  • بازگردانی بازی ها: بازی های رومیزی که بازگردانی(تغییر تم، داستان یا فضای بصری) و ترجمه می شوند و با لایسنس یا بدون لایسنس و حق نشر، در ایران با زبان فارسی تولید می شوند، جزو بازی های ایرانی به حساب نمی آیند.

با درنظر گرفتن این نکات، می توان لیست کوتاه ولی بروز شونده ای از بازی های رومیزی ایرانی مشخص کرد:

بازی بلاد

بازی رومیزی بلاد

یک بازی رومیزی ایرانی که روایت گر رقابت و جدال های سه قشر حکومت، رعیت و حشاشین، در دوران شکوه و عظمت علم در ایران، برای جذب دانشمندان بیشتر است.

بازی واردا

بازی واردا

یک بازی رومیزی ایرانی و استراتژیک است که در آن شما باید سعی کنید با مراجعه به مزرعه، چیدن گل محمدی و تبدیل آن به گلاب، گلاب دو آتیشه و اسانس امتیاز بیشتری بدست آورید.

بازی آنتی آنزیم

بازی کارتی آنتی آنزیم

یک بازی رومیزی ایرانی که درباره میکروب هایی است که روی لباس های کثیف داخل یک لباسشویی با هم رقابت می کنند تا بیشتر روی لباس ها بمانند.

بازی کارزار

بازی کارتی کارزار

یک بازی رومیزی ایرانی که روایت گرد نبرد بین ایران و توران می باشد. پهلوانان ایرانی به رهبری رستم و پهلوانان تورانی به رهبری سهراب در مقابل هم صف می کشند.

بازی رمستان فیمبل

بازی زمستان فیمبل

یک بازی رومیزی ایرانی استراتژیک که در آن شما باید سعی کنید در زمستان فیبمل قبل از راگناروک در سرزمین نبرد، بیشترین قلمرو را تصرف کنید.

بازی سفالگر

بازی سفالگر

یک بازی رومیزی ایرانی استراتژیک با مکانیزم اصلی کارگرگذاری که شما در آن نقش افرادی که هستید که یک کارگاه سفالگری را مدیریت می کنید و باید سعی کنید بهترین ظروف سفالی را بسازید و بفروشید.

بازی شیمیاگران

بازی شیمیاگران

یک بازی رومیزی ایرانی ساده و خانوادگی است که در آن شما در نقش شیمیاگرانی هستید که باید با استفاده از معجون های مختلف اکسیر بسازید و به رقابت با بقیه بپردازید.

بازی دستباف

بازی دستباف

یک بازی رومیزی ایرانی است که در آن شما باید سعی کنید با ورود به بازار و بدست آوردن کلاف های مختلف، لچک و گلیم های مختلف بسازید و بفروشید …

بازی ترامپولین پارک

بازی ترامپولین پارک

یک بازی رومیزی ایرانی و انتزاعی است که در آن شما با مهره های خود روی تشک های ترامپولین زمین بازی می پرید و با جابه جا کردن بقیه مهره ها سعی می کنید تشک های بیشتری تصاحب کنید.

بازی سلداین

بازی سلداین

یک بازی رومیزی ایرانی درباره تمدنی خیالی به اسم تمدن مانیسی هاست. داستانی که رقابت شش خاندان مانیسی را برای کنترل سرزمین ایستهام روایت می کند. بازی رومیزی سلداین توسط سه طراح ایرانی طراحی شده است.

همچنین ببینید: آرشیو بازی های رومیزی ایرانی

طراحان بازی رومیزی ایرانی

با توجه به اینکه طراحی بازی رومیزی در ایران هنوز به یک صنعت پویا و با اصالت فرهنگی و اکادمیک تبدیل نشده، طبیعتا تمرکز افراد روی طراحی بازی چندان رایج نیست.

در واقع نمی توان از تمرکز جدی روی طراحی بازی گذاشت چرا که چرخه اقتصادی این حوزه هنوز چرخه تعریف شده ای نیست. با این حال تعدادی از فعالان حوزه بازی رومیزی و علاقه مندان دست به طراحی های زده اند که لیست چند عنوان از بازی های خروجی را در بالا آورده ایم.

  • اقبال هژبر، طراح بازی آنتی آنزیم
  • فواد روحانی، طراح بازی کارزار
  • امیر سلامتی، طراح بازی کلاغپر
  • صادق رضا نیا و اسما صفی زاده طراحان بازی واردا
  • آرمین مسرور، طراح بازی زمستان فیمبل
  • امیر اردشیری، طراح بازی سفالگر
  • و …

لیست در حال بروز رسانی است…

سوالات متداول

بازی رومیزی ایرانی چیست؟
بازی رومیزی ایرانی نوعی از بردگیم هاست که طراح، یا تیم طراح، آن یک فرد ایرانی می باشد؛ که در این صورت ممکن است بازی توسط یک ناشر خارجی تولید شود ولی همچنان چون طراحی و ایده پردازی آن ایرانی می باشد، به آن یک بازی رومیزی ایرانی می گوییم. برای مثال بازی رومیزی بلاد، بازی کارتی آنتی آنزیم، بازی کارتی کارزار و … .
بهترین بازی رومیزی ایرانی چیست ؟
انتخاب بهترین بازی وابسته به بررسی فاکتور ها و ویژگی های بسیاری است. با در نظر گرفتن آن فاکتور می توان لیستی از بازی های ایرانی ارائه کرد: برای مثال بازی رومیزی بلاد، بازی کارتی آنتی آنزیم، بازی کارتی کارزار و … .

کوروش

اکنونم را اینگونه می‌گذرانم که اندکی دانشجوی علم، اندکی طراح و ایده‌پرداز، اندکی بازی ساز، اندکی نوازنده و اندک تری نویسنده. با اینکه با چیزهای زیادی شگفت زده نمی‌شوم اما همیشه به دنبال شگفتی هستم. دوست دارم با کتاب‌‌هایم زندگی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا