بازی رومیزی ایرانی کارزار
7.8

بازی رومیزی ایرانی کارزار

در کارزاری بین ایرانی و توران، باید نبردهای بیشتری را پیروز شوید...

تعداد بازیکنان
8-2نفر
زمان بازی
30-45دقیقه
رده سنی
+8 سال
درجه سختی
2.5از5
5
بازی چقدر فکری و استراتژیک است؟
7.5
بازی چقدر تکرارپذیر است؟
2.5
قوانین بازی چقدر پیچیده است؟
8.5
بازی چقدر شانس دارد؟
5.5
بازی چقدر تعاملی است؟
6.5
بازی چقدر فان و مهیج است ؟

بازی کارزار یک بازی رومیزی نسبتا تماتیک و ایرانی است که توسط آقای فواد روحانی طراحی و توسط نشر سور منتشر شده. تم و داستان این بازی برگرفته از شاهنامه فردوسی و شبیه‌ساز کارزار یا نبردی بین سرزمین ایران و توران است. در بازی رومیزی کارزار بازیکن ها در تیم های ایران و توران سعی می کنند با فرستادن پهلوان های خود به زمین کارزار و استفاده از بقیه قابلیت ها، پیروز رزم های مختلف و نهایتا کارزار شوند.

روایت بازی کارزار

“سرانجام، هنگام نبرد بزرگ فرارسیده، سپاهیان ایران و توران در کرانه رود جیحون خیمه های خود را برقرار و درفشهای خود را بر افراشته اند. هیاهویی برپاست. ابری از غبار خورشید را پوشانده و صدای تیز کردن شمشیرها از هر سو به کوش میرسد. همگی برای شروع جنگ بی تابند. پیمان بر این است که بنا به رسوم باستانی، پهلوانان هر دو سرزمین رخ به رخ یکدیگر مبارزه کنند. اما زور بازو و هنر رزم تنها یاورشان نبوده و نیروهای ماورایی از گوشه و کنار بر کارایی آنان تاثیر میگذارند، تا فرجام نبرد را هر بار به یک سو برگرداننده و اکنون سرگذشت این کارزار خونین در دستان شماست…”

چیدمان رزمگاه صبح بازی کارزار
تصویر کارت های پهلوان در بازی کارزار

درباره بازی رومیزی ایرانی کارزار

بازی کارزار یک بازی کارتی است. در آن هر بازیکن با انتخاب مخفیانه یک جبهه، ایران یا توران، بازی خودش را آغاز می کند. با دسترسی به کارت های پهلوان ها و کارت های کمکی، بازیکن ها به طور همزمان در طول دو راند ابتدا پهلوان های خود را به میدان نبرد می فرستند و سپس کارت های کمکی را. در میدان نبرد هم تنها یک قانون وجود دارد، برنده کسی است در انتها قوی تر باشد.

کارزار چطور بازی‌ای است؟

بازی کارزار یک بازی کارتی خانوادگی است. تعداد و طبقه بندی قوانین آن از حد یک بازی کارتی خانوادگی بالاتر است، اما اگر آموزش آن در یک جمع به فردی سپرده شود که در توضیح بازی مهارت دارد، قطعا برای خانواده یک بازی ساده خواهد بود. از طرفی سیستم مخفی بودن تیم ها در آن، بازی را برای جمع دوستانه بسیار مناسب کرده است.

این بازی از 2 نفر تا 8 نفر قابل تجربه است. تجربه بازی در تعداد افراد مختلف بسیار متفاوت است. از طرفی اینکه افراد در تیم های مختلف لو نروند در تجربه بازی تاثیر جدی ای دارد. با این اوصاف در تعداد 3 و حدودا 4 نفره که حدس زدن تیم ها راحت تر است، تجربه بازی بیشتر به سمت مدیریت کارت های دست می رود و به نوعی جذابیت بازی وابسته به غافل گیری نخواهد بود. اما در تعداد بالاتر از 5 و بخصوص 6 و 7 نفره، بازی تبدیل به میدانی از نبرد می شود که در آن شما باید هم به مدیریت ذهن جمع بپردازید و هم مدیریت دست خود. پس در حالت کلی تجربه بازی در تعداد بالا، جذابیت بیشتری دارد. البته این نکته هم قابل ذکر است که کنترل صحبت نکردن بازیکن ها و لو ندادن تیم ها، در تعداد بالاتر سخت تر است.

بازی کارزار یک بازی کارتی ساده و سبک است، اما تعداد قوانین و طبقه بندی آن کمی بیشتر از حد یک بازی سبک و ساده است. پس پیشنهاد می شود آن را با افرادی بازی کنید که چند بازی کارتی مدرن را تجربه کرده باشند. در غیر این صورت توضیح بازی را به یک بازیکن با سبک توضیح بهینه و خوب محول کنید.

در صورتی که یک جمع 5 نفره به بالا دارید و میخواهید به مدت حدود نیم ساعت، سیاست های جنگی و مدیریتی خود را برای یک نبرد چند رانده به کار بگیرید و یکدیگر را غافلگیر کنید، بازی کارزار مناسب شماست.

ویژگی‌های بازی کارزار

در بازی کارزار مهم ترین نکته این است که بتوانید تیم درستی را انتخاب کنید. تیم درست تیمی است که اولا همه بازیکن ها در آن نیستند و ثانیا وضع بهتری در میدان کارزار دارد. عامل دیگر که تعیین کننده است، دسته اول کارت های شماست.

قسمت نسبتا فکری بازی در مدیریت کارت های دست شما رقم می خورد. زمانی که تصمیم میگیرد با کارت هایی که دارید یک رزم را واگذار کنید تا رزم های بعدی را به نفع خود برگردانید، زمانی که تصمیم میگیرید یک کارت را بازی کنید یا نکنید، زمانی که برنامه ای برای استفاده از کارت های کمکی دست خود میچینید. البته همه این انتخاب ها و فسفرسوزی های سطحی، در راستای این است که چه کارت دست شما آمده است.

غیر این اینها بقیه بازی در دست شما نیست. اینکه بقیه چه تیم هایی را انتخاب کرده و چه کارت هایی بازی کنند یا اینکه چه کارتی در ابتدای هر رزم دست شما بیاید. در واقع شانس در بازی از جنس نسبتا مدیریت پذیر است. نحوه تعامل بازیکن ها هم در بازی کارزار همواره به طور مستقیم و درگیری رو در رو نیست، چون همه بازیکن ها با هم کارت بازی می کنند.

بازی کارزار ماهیتا فان و همراه با خنده نیست، از صحبت کردن بازیکن ها هم در طول بازی در گیم پلی تاثیر مثبتی ندارد. چرا که ممکن است موجب لو رفتن هویت تیمی بازیکن ها شود و این به گیم پلی ضربه زیادی وارد می کند. زمانی که بازی در سکوت بازی می شود، هیجان و همچنین سطح فکری بودن بازی بالاتر می رود.

اگر به دنبال یک بازی نبرد محور هستید که در آن نیاز است هم مدیریت شانس داشته باشید و هم به انتخاب ها خود فکر کنید و هم از کارت هایی که بازی می شوند، تیم های بازیکن ها را به مرور کنکاش کنید، بازی کارزار مناسب شماست.

تجربه بازی رومیزی کارزار

بازی کارزار سرشار از غافل گیری است به شرطی تعداد طوری باشد که نتوان به راحتی تیم یک بازیکن را حدس زد و همینطور نحوه بازی کردن بازیکن ها. این اتفاق خیلی پیش می آید که در هر رزم، قبل از رو شدن کارت پهلوان ها و بخصوص کارت های کمکی، نتوانید پیش بینی کنید چه اتفاقی رخ می دهد و درعین حال از رخداد غافل گیر شوید. این اتفاق گاها بعد از پایان هر کارزار و رو شدن کارت های پادشاه هر بازیکن هم روی می دهد.

به دلیل اینکه قوانین آن ساده هستند (با در نظر گرفتن نکته ای که در قسمت “مخاطب بازی” درباره تعداد آن بازی مخاطب خانواده گفته شد)، ریتم آن سریع و گیم پلی آن بسیار روان است. اکشن بازیکن ها شامل بازی کردن کارت های پهلوان و کمکی، به طور همزمان برای همه رخ می دهد و این امر سرعت بازی را بالا می برد، مگر اینکه بازیکنی بخواهد مدام فکر کند و در تصمیم گیری کند عمل کند. چون بازی در حد زیادی فکری نیست، فکر کردن هر بازیکن نباید بیشتر از 30 ثانیه زمان ببرد.

در حالت کلی روش های برد و باخت بازی متنوع نیست، اما تجربه بازی چرا. هر دستی که شما بازی را دوباره می چینید و به سراغ تجربه آن می روید، ممکن است اتفاقاتی رقم خورده و ریتم بازی طوری باشد، که تجربه جدیدی از بازی داشته باشید. البته این نکته قابل ذکر است که این تنوع نسبی است. بدیهی است که چون بازی یک بازی کارتی است، نمی تواند به اندازه یک بازی سنگین تنوع گیم پلی داشته باشد.

از سوی دیگر هر دست بازی کارت جدید به دست خواهید آورد (بازی مکانیزم کارت کشی دارد) که این امر باعث می شود حتی اگر در چند رزم خوب عمل نکرده باشید، بتوانید جبران کنید و این امر احتمال خسته کنندگی بازی را پایین می آرود. مگر وقتی که بی نهایت بدشانس باشید.

اگر به دنبال یک بازی هیجان انگیز و روان هستید که در آن نیاز نیست خیلی منتظر فکر کردن بازیکن ها باشید و همه همزمان باهم به نبرد خواهید پرداخت و هچنین تجربه آن می تواند برایتان تنوع زیادی داشته باشد، کارزار بازی مناسب شماست.

با کی بازی کنیم؟

افرادی که اولا بتوانند در حین بازی حالت چهره و صحبت کردن خود را کنترل کنند که تیمشان لو نرود و در عین حال بتوانند فکر جمع را به نفع تیم خود مدیریت کنند. به نوعی پوکر فیس بودن به معنای سبک بازی، در این بازی بسیار مهم است. در عین از مهارت اصلی یک بازیکن خوب در بازی کارزار، مدیریت افکار جمع به نفع هدف خود است.

با کی بازی نکنیم؟

افرادی که با بازی شدن هر کارت شروع به حدس زدن و بلند صحبت کردن درباره اینکه هر بازیکن جزو کدام تیم است، می کنند و در عین حال نمی‌توانند درباره تیم خود اطلاعات ندهند. در عین حال زمانی که تیمشان لو برود، دیگر نمی توانند جدی به ادامه بازی بپردازند.

5
بازی چقدر فکری و استراتژیک است؟
7.5
بازی چقدر تکرارپذیر است؟
2.5
قوانین بازی چقدر پیچیده است؟
8.5
بازی چقدر شانس دارد؟
5.5
بازی چقدر تعاملی است؟
6.5
بازی چقدر فان و مهیج است ؟

داستان بازی کارزار

داستان بازی کارزار از شاهنامه فردوسی گرفته شده و بیانگر جنگ بین ایران و توران است و شخصیتهای هر طرف باهم میجنگند. داستان از این قرار است:

“فریـدون پـس از شکسـت ضحـاك ِ ، بـه ظلـم و سـتم حاکـم بـر سـرزمین پـدرى پایـان داد و بـه پادشـاهى رسـید و اداره سـرزمین ِ پهنـاور ِ تحـت حکومتـش را بـه پسـرانش سـپرد. تـوران و چیـن را بـه تـور، قفقـاز و روم را بـه سـلم و ایـران را بـه ایـرج. امـا سـلم و تـور بـه ایـرج کـه بـرادر کوچکتـر و ولیعهـد پـدر بـود رشـک ورزیـده و او را بـه قتـل رسـاندند.”

“سـالها بعـد، منوچهـر ِ نـوه ایـرج انتقـام پدربزرگـش را از سـلم و تـور گرفـت، امـا ایـن پایـان ِ روزگار نبـرد نبـود و ایـن بـار نوبـت بـه افراسـیاب رسـید. او نیـز بـه کیـن خواهى از نیاى خـود به ایران حملـه و پس از کشـتن نوذر، کلاه پادشـاهى او را بر سر خود گذاشت. در پاسخ، کیقباد ِ برادر نوذر، حکومت را از افراسیاب باز پس گرفت و بعدها پسرش کیکاووس را بـه پادشـاهى ایـران زمیـن منصـوب کـرد، امـا آتـش انتقـام هیچـگاه خامـوش نشـد و امـروز همچنـان شـاهد کارزارى برآمده از کین و حسد نیاکانمان هستیم.”

بازی کارزار در یک کلام

در بازی کارزار هر بازیکن یک طرف ایران یا توران را برای خود، به عنوان تیمی که برای آن خواهد جنگید، انتخاب می کند و باید سعی کند با مدیریت و استفاده درست از کارت های مختلف پهلوانان و نیروهای کمکی که دارد و بدست می آورد، در هر دور از بازی رومیزی کارزار، که یک کارزار نام دارد، برنده بیشترین مبارزه ها شود تا نهایتا امتیاز بیشتری بدست بیاورد.

هر دست بازی کارزار، شامل پنج کارزار و هر کارزار شامل هشت مبارزه است که پنج مبارزه اول را رزمهای صبحگاهی و سه رزم آخر را رزمهای شامگاهی میگوییم.

معرفی قطعات و چیدمان بازی کارزار

بازی کارزار یک بازی کارتی است. پس یعنی عمده اجزای تشکیل دهنده آن کارت های مختلف می باشند.

قطعات یا اجزای بازی

اجزای بازی کارزار
اجزای بازی رومیزی کارزار

    • کارت های پهلوان (82 عدد)

    • کارت های پادشاه (16 عدد)

    • کارت های کمکی (27 عدد)

    • کارت های هیچ (8 عدد)

    • کارت های آینده نگر (8 عدد)

    • کارت های درفش (3 عدد)

    • کارت نوش دارو (1 عدد)

    • سیاهچال/تخت شاهی (8 عدد)

    • دفترچه ثبت امتیازات

هر کارت پهلوان و کمکی شامل قسمت های زیر است:

کارت‌های پهلوان و کمکی بازی کارزار

آماده سازی

بازی کارزار سبک پیشرفته هم دارد که در آن یک سری کارتهای دیگر به بازی اضافه می شود، ولی روند بازی همان است. برای بازی به سبک ساده کارتهای تهمینه، درفش، نوش دارو، هوم و جام جهان نما را کنار گذاشته و به هر بازیکن 2 کارت پادشاهی(یکی ایرانی و دیگری تورانی)، 1 کارت کمکی هیچ و یک تخت شاهی بدهید.

سپس مطابق جدول زیر دیگر کارت های کمکی و پهلوانان را نسبت به تعداد نفرات جدا کرده و پس از بر زدن به هر بازیکن 3 کارت کمکی و 5 کارت پهلوان بدهید. بقیه کارت های پهلوان و کمکی را به صورت دو دسته جدا در کنار میز بازی قرار دهید.

تعداد بازیکنان کارت های پهلوان کارت های کمکی
3 نفر شماره 1 تا 38 شماره 183 تا 191
4 نفر شماره 1 تا 46 شماره 183 تا 194
5 نفر شماره 1 تا 56 شماره 183 تا 197
6 نفر شماره 1 تا 64 شماره 183 تا 200
7 نفر شماره 1 تا 74 شماره 183 تا 203
8 نفر شماره 1 تا 82 شماره 183 تا 206

چینش محوطه کارزار

برای چینش محوطه کارزار از دسته کارت های پهلوان کنار میز بازی استفاده می کنیم. به این ترتیب که یک محوطه هایی فرضی روی میز را مطابقه شکل زیر ، متناسب با فضای موجود روی میز به هر شکل دیگری، در نظر می گیریم:

آموزش بازی کارزار |چیدمان بازی کارزار
آموزش بازی کارزار

    1. کارت های پهلوان را بر بزنید، سپس برای رزمهای صبحگاهی (پنج مبارزه اول)، از روی دسته کارت و از رزم اول، یک کارت پهلوان ایرانی و یک تورانی را در مقابل هم مطابق شکل زیر قرار دهید. برای اینکار کارت اول و بعد کارت دوم را رو کنید. اگر کارت دوم همرنگ کارت اول بود، آنرا در مبارزه دوم میگذاریم و اگر کارت سوم هم دوباره همرنگ بود، آنرا در مبارزه سوم میگذاریم و کارتهای بعدی هم به همین ترتیب. اگر کارت دوم همرنگ کارت اول نبود آنرا روی کارت اول میگذاریم و به همین ترتیب ادامه میدهیم تا در همه ی رزمهای صبحگاهی ، یک کارت توران و یک کارت ایران قرار گیرد.

    1. مابقی کارتهای پهلوان را کنار مبارزه ها در جایی به اسم لشگرگاه قرار دهید.

    1. برای نظم بیشتردر بازی، یک جایگاه دشت مردگان برای کارتهای پهلوان کشته شده، یک جایگاه دنیای ماورا برای کارتهای کمکی کشته شده و یک آرامگاه برای شاهان کشته شده قرار دهید.

چیدمان رزمگاه صبح بازی کارزار

چطور کارزار بازی کنیم | آموزش بازی کارزار

در ابتدا و قبل از شروع جنگ، هر بازیکن با توجه به قدرت پهلوان های روشده در هر رزم و کارت های پهلوان و کمکی دستش، باید یک طرف جنگ یا جبهه را برای خود انتخاب کند: ایران یا توران. برای اینکار کارت پادشاه جبهه مورد نظر را، بدون آنکه هویتش فاش شود، در جایگاه تخت شاهی بگذارید، سپس  پادشاه دیگری را بدون اینکه بقیه آن را ببینند به خارج بازی منتقل کنید.

پس از انتخاب جبهه، هر بازیکن باید دو عدد از پهلوانان خود را بسوزاند و به دسته کارتهای لشگرگاه برگرداند. کارتهای لشگرگاه را مجددا بر زده و در محوطه قرار دهید. اکنون آماده شروع بازی هستید…

در بازی کارزار بازیکنـان بـا هـدف پیـروز کـردن سـرزمین یا جبهه ای کـه در ابتـداى کارزار گزیـده بودنـد، نبـرد را بـه ترتیـب و از رزم اول آغـاز مى کنند. رزم ها شامل دو نوبت مى باشند:

    • نوبت کارت های پهوان

    • نوبت کارت های کمکی

نوبت کارت های پهلوان

بـراى شـروع رزم هـا و نوبت پهلوانان، بـا توجه بـه دو پهلوانـى کـه در رزم اول، رو در روى یکدیگر قـرار گرفته اند، یکى از کارتهــاى پهلــوان خــود را انتخــاب کنیــد و آنهــا را بــه پشــت و بــدون در نظــر گرفتــن نوبــت، بــه رزم اول اضافــه کنید. (آنها را در داخل فضایى فرضى که نام آن را رزمگاه گذاشته بودید، بگذارید)

زمانـى کـه تمـام بازیکنـان کارتهـاى پهلـوان خـود را بـراى رزم اول بـازى کردنـد، کارت هـا را بُر زده و بـا هـم به رو برگردانیـد، سـپس قویتریـن پهلـوان (پهلـوان اول) از هـر سـرزمین یا جبهه در رزمـگاه باقـى مانـده و مابقـى پهلوانـان کشته و به دشت مردگان فرستاده مى شوند.

در سه مبارزه شامگاهی، کارت پهلوان وجود ندارد و زرم ها فقط با کارت های پهلوان دست بازیکن ها جریان دارد.  پس از اینکه از هر سرزمین یک پهلوان باقی ماند، آن دو به مبارزه می روند و نوبت به کارتهای کمکی میرسد تا هر باریکن به پهلوانش را کمک کند تا پیروز رزم شود.

نوبت کارت های پهلوان بازی کارزار

نکته: اگر قویترین پهلوانان هر سرزمین قدرت برابر داشتند، آن دو همدیگر را از بین میبرند (آن دو را به دشت مردگان انتقال دهید). سپس ادامه رزم با دومین پهلوان قوی از هر سرزمین ادامه پیدا میکند.

نکته: اگر مبارزه بین رستم و سهراب رخ دهد آنها باقی میمانند و درصورت استفاده یکی از کارتهای کمکی زال و رامشگر، مبارزه برنده خواهد داشت. در غیر این صورت رستم و سهراب به دشت مردگان منتقل میشوند و رزم با دومین پهلوان قوی از هر سرزمین ادامه پیدا میکند.

نوبت کارت های کمکی

پس از مشخص شدن پهلوانان اولِ دو سرزمین، براى کمک به پهلوان سرزمین خود، کارت کمکى مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را به پشت و بدون در نظر گرفتن نوبت، به کمک پهلوان اول سرزمینتان بفرستید. در صورتى که به هر دلیلى نمى خواهید از کارت هاى کمکى خود استفاده کنید باید کارت “هیچ” را به رزمگاه بفرستید.

سپس کارت هاى کمکى را بُر زده و به رو برگردانید. از هر کارت کمکىِ هم نام (به جز موبد) یکى را نگه داشته و مابقى را در قسمتى که در ابتداى بازى با نام دنیاى ماورا مشخص نموده اید بگذارید. سپس کارت هاى ایرانى و تورانى هم اولویت (زال با رامشگر و سیمرغ با بازور) را در صورت حضور در رزم، خنثى و به دنیاى ماورا بفرستید.

نهایتاً قابلیت باقى کارتهاى کمکى را به ترتیبِ اولویت اعمال کرده و به این ترتیب نتیجه رزم جارى مشخص مى گردد. پس از آن، کارت هاى استفاده شده را نیز به دنیاى ماورا فرستاده و هر بازیکنى که کارت هیچ را بازى کرده، آن را مجددا به دست خود برمى گرداند.

نوبت کارت های کمکی بازی کارزار

ترتیب و اولیت اعمال کارت های کمکی به صورت زیر است:

اکوان> موبد> زن جادو> اژدها> زال و رامشگر > سیمرغ و بازور

نکته: برای استفاده از کارت موبد آنرا به پشت قرار دهید و به بقیه استفاده از کارت موبد را اعلام کنید. (اول بازیکنانی که قصد بازی کردن موبد را دارند، کارت خود را بازی کنند)

نکته: رد و بدل کردن اطلاعات در حین بازى و صحبت راجع به تصمیم گیرى ها ممنوع مى باشد.ِ

نکته: در صورتـى کـه رزمـى بیـن رسـتم و سـهراب رخ دهـد بایـد پـس از حـذف پهلوانـان ضعیـف تـر آن رزم، رسـتم و سـهراب را در رزم نگـه داشـته و منتظـر نوبـت کارت هـاى کمکـى بمانیـد. زال و رامشـگر تنهـا کارت هایـى هسـتند کـه مى تواننـد بـه رسـتم و سـهراب کمـک کننـد، امـا اگـر ایـن دو کارت کمکـى هـم زمـان بـا هـم بـه رزم اضافه شـده یا هیچ کدام به رزم اضافه نشوند، رستم و سهراب هر دو کشته شده و به دشت مردگان مى روند.

نکته: بازیکنـان مختارنـد بنـا بـه صلاحدیـد و سـبک بازیشـان، در برخـى رزمهـا از کارتهـاى کمکـى خـود اسـتفاده نکننـد، امـا در پایـان کارزار بایـد همـه کارتهـاى کمکـى خـود را اسـتفاده کـرده باشـند. در غیـر ایـن صـورت کارتهـاى کمکـى  باقــى مانــده در رزم آخــر (هشــتمین رزم) اجبــاراً اســتفاده و توانایــى آنهــا اعمــال خواهــد شــد. توجــه داشــته باشید که این امر ممکن است به ضررتان تمام شود.

نکته: اگـر در رزم آخـر از زن جـادو اسـتفاده شـود، بـا توجـه بـه توانایـى ایـن کارت، پهلـوان قویتـر رزم آخـر را تغییـر داده و بــه تنهایــى بــه آنجــا خواهــد رفــت و پهلــوان ضعیف تــر نیــز بــه تنهایــى در رزم جــارى باقــى مى مانــد . به این ترتیب امتیاز رزم جارى به پهلوان اول ضعیف تر و رزم بعدى به پهلوان اول قویتر خواهد رسید.

پایان رزم ها

پـس از بازی کردن کارت پهلوان و کمکی، نهایتا از هر جبهه یک یا هیچ پهلوان در رزم باقی می ماند. سپس با توجه به قدرت هر پهلوان برنده رزم مشخص می شود. بعد از مشـخص شـدن برنـده نهایـى یـک رزم، هـر بازیکـن یـک کارت دیگـر از روى لشـکرگاه برداشـته و بـه ایـن ترتیـب رزم بعـدى آغـاز مى گـردد. رونـد رزم جدیـد را مجـدداً ماننـد آنچـه گفتـه شـد طـى کـرده و آن را تـا پایـان هشتمین رزم ادامه دهید تا نبرد در یک کارزار پایان یابد.

پایان کارزار، امتیاز شماری و تعیین برنده

در پایان هر پنج کارزار باید کارت پادشاهی خود را رو کنید و امتیاز شماری کنید. بازیکنان هر طرف، از مبارزه هایی که در آن پیروز شدند، به ازای هر مبارزه امتیاز دریافت میکنند. اگر از یک طرف تنها یک بازیکن وجود داشت یا تعداد بازیکنان یک طرف از نصف بازیکنان سمت مقابل کمتر بود، آن بازیکنان از هر مبارزه ای که بردند، 2 امتیاز دریافت میکنند و بقیه به ازای هر رزمی که بردند 1 امتیاز میگیرند؛

درغیر این صورت برنده هر رزم برای همه یک امتیاز خواهد داشت. اگر همه بازیکنان در یک سمت باشند، همگی امتیاز برابر میگیرند. همچنین بازیکنان سمت برنده هر کارزار، به ازای برنده شدن 3 امتیاز میگیرند.

اگر بازیکنی زودتر از اتمام پنج کارزار به امتیاز 25 برسد، برنده بازی خواهد بود. در غیر این صورت بازیکنی که در انتهای پنج کارزار بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد برنده بازی خواهد بود. در صورت تساوی بین بازیکنان، بازیکنی که بیشترین امتیاز را از یک کارزار گرفته، برنده بازی خواهد بود.

قابلیت کارت های کمکی

    • اکوان: نزدیکترین کارت کمکی با توجه به اولویت، میسوزد و به دنیای ماورا منتقل میشود. اگر بازیکنان موبد بازی کرده باشند، همه ی موبدها از بین خواهند رفت و بازیکنی که از ویژگی دوم موبد استفاده کرده، باید کارتی که بهمراه موبد بازی کرده را وارد رزمگاه کند و ویژگی آن اعمال شود.

    • موبد: میتواند یک پهلوان را بصورت شانسی از دشت مردگان زنده کند؛ یا میتواند یک کارت کمکی خود را سوزانده (به دنیای ماورا منتقل کند) و یک کارت کمکی را بصورت شانسی از دنیای ماورا زنده کند. در هر دو صورت کارت موبد استفاده شده، به دنیای ماورا منتقل میشود. اگر بیش از یک نفر موبد بازی کرده باشند، بازیکنی که ستاره بیشتری روی کارت موبد خود دارد در اولویت خواهد بود.

    • زن جادو: قویترین پهلوان رزم جاری را به رزم بعد میفرستد و ادامه رزم با بقیه پهلوانان ادامه پیدا میکند.

    • اژدها: همه پهلوانان را از بین میبرد و به دشت مردگان منتقل میکند. اژدها در رزم بین رستم و سهراب بی اثر خواهد بود.

راهنمای کارت های کمکی ایران در بازی کارزار

راهنمای کارت های کمکی توران در بازی کارزار

    • زال: پهلوان اول تورانی نزدی ترین رزم قبل را از بین می برد یا به رستم در نبرد با سهراب پنج امتیاز اضافه می کند.

    • سیمرغ: دو نیم اتیاز از پهلوان اول تروانی کم می کند.

    • رامشگر: پهلوان اول ایرانی نزدیک ترین رزم قبل را از بین می برد یا به سرهراب در نبرد با رستم پنج امتیاز اضافه می کند.

    • بازور: دو نیم امتیاز از پهلوان اول ایرانی کمی می کند.

آموزش قوانین دو نفره بازی کارزار

ایده پرداز: اعظم علیدوست

ابتدا رستم و سهراب را به پشت بگذارید و هر یک بصورت شانسی یکی را برداد. به هر بازیکن کارتهای  پهلوانان همان سرزمین را بدهید سپس هر بازیکن  دو عدد از آنها را از دستش جدا کند. در این صورت هر بازیکن با احتساب رستم یا سهراب، 19 کارت در دستش خواهد داشت. . هر دور از بازی یا هر کارزار از 9 رزم تشکیل شده و هر رزم از دو نوبت تشکیل میشود.

ابتدا بازیکنان در هر دو نوبت یک کارت را به پشت بگذارند و بعد آنرا رو کند. سپس برنده رزم با مجموع قدرت پهلوانان محاسبه خواهد شد. رزم نهم را در سه نوبت بازی کنید. در انتها اولین بازیکنی که پنجمین رزم خود را ببرد، برنده کارزار خواهد بود.

بازی کارزار علاوه بر حالت عادی، حالت پیشرفته هم دارد که برای آموزش نحوه انجام آن را به دفترچه قوانین بازی ارجاع می دهیم.

ویدئو آموزشی بازی | توسط طراحی بازی

بازی کارزار جعبه بازی کارزار کارت های بازی کارزار خلاصه رومیزشکافی کارزار آموزش بازی کارزار اجزای بازی کارزار اجزای کارت های کمکی و پهلوان بازی کارزار چیدمان بازی کارزار چیدمان رزمگاه صبح بازی کارزار نوبت کارت های پهلوان بازی کارزار نوبت کارت های کمکی بازی کارزار راهنمای کارت های کمکی توران در بازی کارزار راهنمای کارت های کمکی ایران در بازی کارزار

مهم ترین مسئله در خوب بودن یک بازی از جمله بازی کارزار، این است که تجربه آن با جمعی باشد که بازی مناسب آنان است. برای مثال درباره این بازی، جمع ایده آل باید جمعی باشد که اولا بتوانند با حالت چهره و نحوه بازی کردن تیم خود را مخفی نگه دارند، از طرفی از رکب زدن به یکدیگر ابایی نداشته باشند.

بله. این بازی از صفر توسط طراح ایرانی آقای فواد روحانی ساخته و توسط نشر سور تولید شده است. بقیه دست اندر کاران بازی به شرح زیر هستند: تصویرگر: امیر راهساز سرمایه‌گذار: محمد سبزواری (رهجو) گرافیست: اعظم علیدوست مشاور هنری: مهسا شمشیان

بازی کارزار با تعداد 2 الی 8 نفر قابل تجربه است. مهم ترین نکته در بازی کارزار، تیم های بازی است. اگر بازی به جایی برسد که بتوان تیم هر بازیکن را به آسانی حدس زد، هیجان و استراتژی بازی بسیار کمتر از حالتی می شود که همه مرموزانه بازی می کنند و تشخیص تیم هر بازیکن نیازمند فکر کردن و حدس های زیاد است. این اتفاق بیشتر در تعداد بالا به درستی رقم می خورد، زمانی که تعداد بازیکن ها حدود 5 و 6 نفر باشد، هیجان بازی به شدت بالا رفته و تجربه جذابی رقم می زند.

به طور میانگین هر دست بازی جالیز حدود 45 دقیقه زمان شما را می گیرد. گرچه این زمان وابستگی مستقیمی با نحوه بازی کردن بازیکن ها و البته تعداد بازیکن ها دارد.

بازی کارزار سرشار از غافل گیری است به شرطی تعداد طوری باشد که نتوان به راحتی تیم یک بازیکن را حدس زد و همینطور نحوه بازی کردن بازیکن ها. این اتفاق خیلی پیش می آید که در هر رزم، قبل از رو شدن کارت پهلوان ها و بخصوص کارت های کمکی، نتوانید پیش بینی کنید چه اتفاقی رخ می دهد و درعین حال از رخداد غافل گیر شوید. این اتفاق گاها بعد از پایان هر کارزار و رو شدن کارت های پادشاه هر بازیکن هم روی می دهد.

قسمت نسبتا فکری بازی در مدیریت کارت های دست شما رقم می خورد. زمانی که تصمیم میگیرد با کارت هایی که دارید یک رزم را واگذار کنید تا رزم های بعدی را به نفع خود برگردانید، زمانی که تصمیم میگیرید یک کارت را بازی کنید یا نکنید، زمانی که برنامه ای برای استفاده از کارت های کمکی دست خود میچینید. البته همه این انتخاب ها و فسفرسوزی های سطحی، در راستای این است که چه کارت دست شما آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازی های مشابه

دکمه بازگشت به بالا