طراحی بازی رومیزیمقالات بازی رومیزی

8 معیار مهم تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی؛ خلق تجربه ابدی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا بازی رومیزی یا بردگیم می‌تواند انتخاب خوبی برای سرگرم شدن در دورهمی ها باشد که قبلا به تعداد زیادی از آن ها پرداخته‌ایم. در این مقاله قرار است بگوییم تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی چیست و کمی درباره این صحبت کنیم که چه چیزهایی یک بازی رومیزی معمولی را به یک بازی رومیزی عالی تبدیل می‌کند.

چرا باید به سراغ بازی‌های رومیزی برویم؟

بازی رومیزی مونوپولی؛ از خاطره انگیزترین بردگیم‌های تاریخ

قبل از هرچیزی اگر با بازی‌های رومیزی آشنایی ندارید، حتما مقاله جامع بازی رومیزی آیوی‌گیم را ببیند. همینطور قبل از اینکه تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی را ذکر کنیم لازم است به طور خلاصه بگوییم که چرا بازی‌های رومیزی انتخاب مناسبی برای سرگرمی در دورهمی ها هستند؟

بردگیم‌ها بر اساس تعاملات واقعی انسان ها هستند!

در این عصر تماما دیجیتالی، واقعاً خوب است که با گروهی از مردم در زندگی واقعی دور هم جمع شوید و یک بازی رومیزی انجام دهید. شما فقط از بازی برای سرگرمی بهره مند می شوید (کاری که در دنیای پر سرعت و متمرکز بر نتایج امروزی به اندازه کافی انجام نمی دهیم) و می توانید با افراد واقعی در تعامل باشید. این برای خلق و خوی، عزت نفس و برای دوستی های شما عالی است.

همچنین بببینید: بازی رومیزی در کنار دوستان و خانواده

بازی‌های رومیزی موجب افزایش بهره‌وری ذهن می‌شوند

مهم است که خودمان را به چالش بکشیم، و امتحان کردن یک بازی رومیزی جدید راهی عالی برای به چالش کشیدن خود برای امتحان چیز جدیدی است، از منطقه راحتی خود خارج شوید و اجازه دهید در کاری با عواقب کم خطر شکست بخورید. این تمرین عالی برای زندگی واقعی است. امتحان کردن چیزهای جدید تنها راه رسیدن به جایی جدید است. اما برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید نیاز به سطح خاصی از راحتی همراه با ریسک است. بازی‌های رومیزی به شما امکان می‌دهند چیز جدیدی را امتحان کنید و اگر آن را دوست دارید، می‌توانید تمرین کنید و بهتر شوید یا فقط به طور مکرر شکست بخورید بدون اینکه عواقب منفی جدی داشته باشید. هر بار کمتر درد می کند و شما شجاع تر می شوید.

همچنین بببینید: 20 فایده بازی رومیزی برای سلامت روان

بردگیم‌ها باعث می‌شوند بیشتر همدیگر را بشناسید!

وقتی با دوستان و خانواده بازی می کنید چیزهای زیادی در مورد آنها یاد می گیرید. آیا آنها بازیکن تیم خوبی هستند؟ آیا تمایلات نهفته قتلی دارند؟ آیا از اشتباهات خود درس می گیرند؟ آیا آنها از اطرافیان خود یاد می گیرند؟ آبرومند هستند؟ افرادی که با هم بازی می کنند، با هم می مانند. خنده دار، اما واقعی است.

بازی رومیزی آزول؛ از بهترین بازی‌های رومیزی خانوادگی

بازی‌های رومیزی سرگرمی‌های نسبتا ارزانی هستند

در حالت کلی می‌توانم ادعا کنم که بازی‌های رومیزی با در نظر گرفتن آورده‌هایی که می‌‍توانند برای افراد داشته باشند، از نظر قیمتی به شدت به صرفه هستند. شما با یک مرتبه هزینه و خرید یک بازی رومیزی خوب، می‌توانید تا مدت‌ها در کنار خانواده و دوستان شاد باشید. البته پیدا کردن و خرید بازی مناسب برای جمع خودتان کار خیلی ساده‌ای نیست. برای شروع می‌توانید مقاله جامع راهنمای خرید بازی رومیزی آیوی گیم را مطالعه کنید.

تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی؛ معیار‌های مهم

از اینجا شاید کمی حرف‌هایی که خواهیم زد عمومی نباشد و برای افرادی که بیشتر با بازی‌های رومیزی آشنایی داشته باشند شاید بیشتر ملموس باشد. اما آن‌را از دست ندهید. به سراغ ذکر معیارهایی خواهیم رفت که تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی را مشخص می‌کنند.

1. انتخاب مکانیزم یا مکانیزم اصلی متناسب و متعادل

مکانیک اصلی به عنوان تکراری ترین اکشن بازی تعریف می شود. این عمل باید ساده، سرگرم کننده، تکرارپذیر و دارای امکان عمق باشد چرا که مکانیزمی است که قرار است در بازیکن انگیزه‌ای برای دوباره بازی کردن بازی یا دور انداختن آن ایجاد کند.
به عنوان مثال: در بازی رومیزی عجایب هفتگانه، مکانیک اصلی کارت کشیدن است. این مکانیک ساده به خودی خود عنصری از پویایی اجتماعی را ایجاد می کند و دارای عناصر عدم اطمینان و استراتژی است.

لینک مفید: صفحه مکانیزم‌های بازی رومیزی

2. اهداف کلان و خرد درست و حسابی در بازی

بازی رومیزی اسپلندور

یکی دیگر از معیارهای مهم تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی اهداف در بازی هستند. اهداف در بازی به بازیکنان اجازه می دهند برنامه ریزی کنند. داشتن اهداف کوتاه و بلند مدت جالب به بازیکنان کمک می کند مسیرهایی را که می خواهند طی کنند انتخاب کنند. آنچه در اینجا مهم است این است که این اهداف باید بر روی مکانیک اصلی شما قرار بگیرند. این به این معنی است که بازیکنان در حالت ایده آل نباید این گزینه را داشته باشند که مکانیک اصلی را به طور کامل ترک کنند.
به عنوان مثال: در بازی اسپلندور، خرید کارت اهداف کوتاه مدت است و گرفتن کاشی اشراف زادگان یک هدف بلند مدت است. خرید کارت بر روی مکانیک اصلی مدیریت منابع لایه بندی شده است. و گرفتن کاشی اشراف زادگان یک لایه بیش از هدف کوتاه مدت گرفتن کارت است.

3. بازیکن باید انتخاب‌های معنادار داشته باشد!

بعد از اهداف، یکی از مهم‌ترین معیارهای تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی، انتخاب‌های بازیکن هاست. بازیکن باید انتخاب های جالبی برای انجام هر نوبت داشته باشد. چه چیزی یک انتخاب را جالب می کند؟

  • باید در مورد اینکه آیا می توانید گزینه دیگری را انتخاب کنید یا خیر، تردید وجود دارد.
  • باید نبردی بین منافع کوتاه مدت و بلند مدت وجود داشته باشد
  • تمام انتخاب های دیگر نیز باید در هر نقطه سودمند باشند.

4. مقدار شانس در بازی

شانس در بازی هم از معیارهای مهم تفاوت بازی رومیزی معمولی با عالی است. همه بازی ها یک عنصر شانس را در خود دارند امابه گفته آقای ریچارد گارفیلد، ریاضی‌دان و طراح‌ بازی‌های رومیزی، دو نوع شانس وجود دارد: یکی به این صورت است که یک اتفاق غافلگیرانه تمام معادلات بازی‌را به هم می‌ریزد و به نوعی شانس لحظه‌ای است. نوع دیگر شانسی مدیریت پذیرتری است به طوری که یک اتفاق مبتنی شانس توسط بازیکن‌ها مدیریت می‌شود و می‌تواند به یک اتفاق مثبت تبدیل شود. در کل بازی‌ای که نوع دوم شانس، یعنی شانس مدیریت پذیر، را دارا باشد، بازی بهتری است.

5. بازی به مرور باید حساس‌تر شود

بازی رومیزی پندمیک که برای سالها بهترین بازی رومیزی جهان از نگاه سایت بردگیم گیک بوده است.

بر اساس بسیاری از بازی های محبوب، با پیشرفت بازی، تأثیر هر نوبت باید بزرگتر شود و چند نوبت آخر بیشترین تأثیر را داشته باشد! از طرفی بعد از هر چرخش مثبت باید یک اثر منفی هم داشته باشد. در بازی های رومیزی این زمانی اتفاق می افتد که حریفان شما نوبت خود را می گیرند.
به عنوان مثال: در یک بازی همکاری مشترک مانند پندمیک (Pandemic)، بازیکنی که نوبت خود را بازی می کند یک حرکت مثبت برای تیم است، اگرچه بیماری (بازی) که نوبت خود را انجام می دهد منفی است. تأثیر چرخش‌ها زمانی بیشتر می‌شود که بازیکنان بتوانند بیماری‌ها را درمان کنند (+) و زمانی که شیوع بیماری شروع می‌شود (-).

همچنین بببینید: هنر استراتژی در بازی رومیزی: 14 روش همیشه برنده شدن!

6. تاثیر بازیکن‌ها رومیزی همدیگر

بازی خاطره انگیز و قدیمی کاتان؛ پدر تمام بازی‌های رومیزی مدرن

به طور کلی می‌توان گفت زمانی که فشار مخالفی برای حرکت مثبت شما وجود داشته باشد، یک بازی سرگرم کننده تر تلقی می شود. به همین دلیل است که در بازی های تخته ای حرکت حریفان باید برای شما مهم باشد. تاثیر آنها بر وضعیت بازی باید پیامدهای مثبت یا منفی برای شما و استراتژی شما برای رسیدن به اهداف نیز داشته باشد. این همچنین منجر به درک انتقادی از کاهش زمان بین چرخش می شود.
به عنوان مثال: در بازی رومیزی کاتان، در هر پیچ، احتمال مثبتی برای بدست آوردن منابع و احتمال منفی ساخت جاده ها و شهرها توسط بازیکنان در مناطق مورد علاقه شما وجود دارد.

7. پیچیدگی بازی باید معقول باشد

یکی از راه‌های رسیدن به عمق در بازی‌های رومیزی، اضافه کردن مکانیک بیشتر است. راه دیگر این است که سعی کنید از یک مکانیک یا جزء به روش های مختلف استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا یک بازی بسازید که دارای اجزای کمتر و پیچیدگی تمیزتر باشد. که البته این فاکتور مستقیما توسط طراح بازی مشخص می‌شود.
به عنوان مثال – استفاده از کارت در بازی عجایب هفتگانه. می توانید از آن برای ساختن شهر خود استفاده کنید یا آن را به پول بفروشید یا از آن برای ساختن شگفتی خود استفاده کنید.

همچنین بببینید: مراحل طراحی بازی رومیزی | 7 گام اصلی

8. یک پایان دراماتیک و دقیق برای بازی

شاید خیلی بدیهی نباشد اما یکی از مهم‌ترین معیارهای تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی، تعیین زمان مناسب برای پایان بازی است. بازی باید در نقطه ای به پایان برسد که بازیکنان احساس کنند می خواهند کارهای بیشتری انجام دهند. از آنجایی که آخرین اکشن ها بزرگترین هستند، باید لذت بخش ترین هم باشند، بازی باید درست قبل از تمام شدن هیجانشان به پایان برسد.

منبع
MediumMedium

کوروش کریمی

اکنونم را اینگونه می‌گذرانم که اندکی دانشجوی علم، اندکی طراح و ایده‌پرداز، اندکی بازی ساز، اندکی نوازنده و اندک تری نویسنده. با اینکه با چیزهای زیادی شگفت زده نمی‌شوم اما همیشه به دنبال شگفتی هستم. دوست دارم با کتاب‌‌هایم زندگی کنم.

‫2 دیدگاه ها


  1. Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/ivygam/domains/ivygame.ir/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 216
    الهام گفت:

    سلام،خیلی عالی ست این فضا.
    ما هم به سمت فرهنگ سازی استفاده از بازی های رومیزی داریم پیش میریم

    1. ممنون از نظرتون
      آره تقریبا میشه گفت در سالهای اخیر داخل ایران هم فضای طراحی بازی رشد داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا