به طور کلی می توان ریشه بحث درباره اهمیت بازی در خانواده را در دهه های انتهایی قرن بیستم، همزمان با گذار فرهنگی مردم آمریکا و اروپا، دنبال کرد. زمانی که فروپاشی خانواده های سنتی به یک بحران در آمریکا تبدیل شد. از افزایش نرخ فراگیر طلاق، سقط جنین، خودکشی، سوء استفاده، افسردگی، مصرف مواد مخدر گرفته تا فرار از مدرسه دانش آموزان همگی گویای این واقعیت است که خانواده های آمریکایی در خطر از هم پاشیدن قرار گرفته اند. در این اوضاع ارائه راهکارهای واقعی و عملی برای تقویت خانوادهها مهم ترین وظیفه است.
پس از توجه به چنین فهرست بلند بالای وحشتناک، بدون شک راهکار را عجیب و یا شاید احمقانه خواهد دید که پیشنهاد میکند بخشی از راهحل ممکن است در دست یک مفهوم ساده باشد: بازی ها.
قرن جدید، لزوم ورود بازی در خانواده
از لحاظ تاریخی، خانواده های سنتی آمریکایی با هم غذا می خوردند و کار، عبادت و بازی می کردند. اما با فرا رسیدن قرن بیست و یکم، و روی کار آمدن مدل های کار، آموزش، ارتباطات و سرگرمی جدید و مدرن، تضمین کردند که دیگر این اتفاق نمی افتد. به نوعی بازی در خانواده کم و کمتر شد.
در نیمه دوم قرن بیستم، والدین معمولاً دور از خانه کار میکردند، بچهها دور از خانه به مدرسه میرفتند، و سالمندان دور از خانه نگهداری میشدند، که به این معنی بود که نسلها به طور منظم با یکدیگر تعامل نمیکردند. در قرن بیست و یکم، حتی میز شام هم به ندرت فرصتی برای ارتباط دو نسل با یکدیگر می شد. سرعت زندگی مدرن و ابزارهای الکترونیکی این اطمینان را ایجاد می کند که هیچ کس واقعاً گروه همسالان خود را ترک نکند.
به همین ترتیب، سنگ بنای سرگرمی تلویزیون، رایانه، بازی های ویدیویی و سینماها همگی بر مصرف تک نفره و منزوی متمرکز شده اند تا تعامل گروهی. به همین ترتیب، تلفنهای هوشمند، تلویزیون و رایانهها همگی کمک کردند تا اطمینان حاصل شود که نه تنها علایق و تفکرات بین نسل ها به اشتراک گذاشته نمی شود.
واقعیت این است که عناصر کمی از زندگی مدرن انسان ها باقی مانده است که نیاز به تعامل گسترده خانوادگی داشته باشد و شاید حتی فعالیت های کمتری وجود داشته باشد که برای چندین نسل جذاب باشد یا ارتباط مستقیم و مشترک با دیگران را تشویق کند.
بازی در خانواده ها، راه رهایی اصلی
برای خانواده هایی که به دنبال برقراری ارتباط مجدد هستند و برای جامعه ای که به آنها نیاز دارد، بازی رومیزی در واقع یک گزینه بالقوه موثر است.
امروزه دیگر تقریبا کمتر کسی وجود دارد که اسم بازی هایی مثل مار و پله، مونوپولی، ریسک و یا شاید کاتان را نشنیده باشد. این یعنی این دسته از بازی های گسترش خوبی و مناسبی در بین جوامع داشته اند. اما تا به حال هیچ کس به این سبک بازی ها به عنوان راه حل این معظل دوری نسل ها و مشکلات فرهنگی این چنینی برای نجات خانواده ها نگاه نکرده است. امروزه این بازی های به حدی پیشرفت کرده اند که می توانند به صورت مداوم و همیشگی جایگزین تمام سرگرمی های روزانه ما شده و به درمان خانواده هایمان بپردازند.
این سطح از کارایی بازی های رومیزی و بازی در خانواده را در چه چیز دیگری سراغ دارید ؟
تاریخچه بازی های رومیزی
تاریخچه بازی های رومیزی و بازی در خانواده های قدیمی به چند هزار سال قبل باز می گردد. این قدمت نشان می دهد که بازیهای رومیزی از همان ابتدا برای انسان جذاب بوده است؛ حتی انسانی که چند هزار سال پیش برای بقا می جنگیده. همانطور که مایکل الیوت در مجله تایم می نویسد: «بازی برای انسان بودن امری اساسی است». درباره تاریخچه بازی رومیزی مطلب مفصلی در آیوی گیم منتشر شده که پیشنهاد می کنیم به مطالعه آن بپردازید.
دنیای جدید با یوروگیم ها – بازی رومیزی سبک اروپایی
نسل جدید بازی های رومیزی در آلمان دنیا را تغییر داد. آلمانی که درگیر جنگ جهانی بود و مردمش از شدت درد و رنج به ستوه آمده بود، سریعا متوجه این شد که سرگرمی به مردم کمک می کند همدلی بیشتری داشته باشند؛ راحت تر با وضعیت نابهنجار جامعه کنار بیایند و در عین حال روحیه سالم تری داشته باشند. این بود که نسل جدید بازی های رومیزی روی کار آمدند.
آغاز قرن 21، آغازی بر “دوران طلایی” بردگیم ها یا بازی های رومیزی بود. همانطور که اندرو کوری (Andrew Curry) می نویسد:
به نظر می رسد آلمانی ها در مورد بازی های رومیزی کاملاً دیوانه هستند. سرانه در آلمان بیشتر از هر جای دیگر روی زمین فروخته می شود. روزنامههای جریان اصلی کشور بازیهای رومیزی را در کنار فیلمها و کتابها مرور میکنند، و همایش سالانه بازیهای رومیزی اشپیل در اسن بیش از 150000 طرفدار از هر طبقهای را جذب میکند. به دلیل این اشتیاق، طراحی بازی های رومیزی به هنر و تجارت بزرگ در آلمان تبدیل شده است. هر طرفدار بازی به شما خواهد گفت که بهترین عناوین طراحی شده در جهان از این کشور می آیند. در واقع، عبارت بازی ژرمن-استایل (German-style game) اکنون مخفف گونهای از بازیهای فشرده و با طراحی خوب است که شبیه Monopoly هستند، همانطور که یک پورشه 911 به یک Chevy Cobalt شباهت دارد.
Andrew Curry
درباره این عصر طلایی و خلق بازی های اروپایی یا یوروگیم ها مطلب مفصلی نوشتیم که پیشنهاد می شود مطالعه کنید.
بازی در خانواده های ایرانی
ده سال اخیر برای فضای سرگرمی، به خصوص سرگرمی های فکری، در ایران یک عصر طلایی بوده است. با زحمت و کارهای ارزشمند تولید کنندگان و فعالان حوزه بازی های رومیزی، دورهمی، بازی های محیطی، اسکیپ روم ها و …، نوع جدیدی از سرگرمی غیر دیجیتالی وارد زندگی خانواده های ایرانی شد.
مشابها برای خانواده های ایرانی هم که با سبک بازی های منچ و مارپله، دوز، تخته نرد و … آشنایی خوبی دارند، بازی های رومیزی می توانند جایگزین و پیشنهاد مناسبی برای هر نوع سرگرمی دیگری باشند و حتی به عامل اصلی دورهم جمع شدن و افزایش صمیمیت در خانواده تبدیل شوند.
لینک های مفید
- فهرست بازی های خانوادگی برای یک آخر هفته لذت بخش | آیوی گیم
- فهرست بازی های رومیزی طراحی شده ایرانی | آیوی گیم
- خرید بازی های رومیزی خانوادگی و فکری | فروشگاه ماروک