طراحی بازی رومیزیمقالات بازی رومیزی

مراحل طراحی بازی رومیزی | 7 گام اصلی

برای طراحی بازی رومیزی چه کار کنیم؟

در پاسخ به این سوال که چطور بازی رومیزی طراحی کنیم، لازم است بدانیم که در کل طراحی بازی رومیزی یک فرآیند سرگرم کننده و خلاقانه است که می تواند هم چالش برانگیز باشد و هم ارزشمند. چه یک طراح با تجربه بازی رومیزی باشید و چه یک تازه کار که بخواهید تازه وارد فضای طراحی شوید، چندین مرحله کلیدی وجود دارد که باید برای اطمینان از اینکه بازی شما سرگرم کننده، جذاب و متعادل است، آنها را دنبال کنید. در این مقاله به بررسی این مراحل طراحی بازی رومیزی می پردازیم.

طراح بازی رومیزی کیست؟

قبل از اینکه وارد خود مراحل طراحی بازی رومیزی شویم، لازم است با تعریف طراح بازی آشنا شویم: یک طراح بازی رومیزی فردی است که ایده اولیه بازی را گرفته و با استفاده از مکانیزم ها و دینامیک های بازی رومیزی، آن ایده را به یک بازی رومیزی اولیه یا نسخه پروتوتایپ (Prototype) تبدیل می کند.

طراحی بازی می تواند کار یک نفر یا یک تیم باشد

در واقع طراحی بازی رومیزی لزوما می تواند یک کار فردی نباشد چراکه برای انتشار و تبدیل شدن یک ایده به یک محصول قابل فروش یک تیم از دو نفر به بالا روی بازی کار می کنند.

همچنین ببیند: نقش های مهم در طراحی بازی رومیزی

گام اول: تعیین استخوان بندی کلی بازی

اولین قدم در مراحل طراحی یک بازی رومیزی، ایده پردازی و خلق یک مفهوم است، که شامل تفکر در مورد موضوع، تنظیم و هدف کلی بازی می باشد. در واقع در این مرحله باید سوالاتی شبیه به اینها را جواب دهید:

  • کلیت بازی: چه نوع بازی می خواهید طراحی کنید؟ آیا این یک بازی استراتژیک، یک بازی فان و خنده دار، یک بازی مشارکتی یا یک بازی رقابتی است؟
  • هدف بازی تان چیست؟ جمع آوری منابع و پول، شکست دادن دشمنان یا حل یک پازل است؟
  • تم بازی چیست؟ بازی در یک پادشاهی قرون وسطایی، یک سرزمین بایر پسا آخرالزمانی، یا یک جهان علمی تخیلی اتفاق می افتد؟ یا حتی ممکن است بازی انتزاعی بوده و تم نداشته باشد.
  • مکانیزم های کلیدی بازی تان چیست؟ آیا بازیکنان تاس می‌اندازند، کارت می‌کشند یا قطعات را دور تخته حرکت می‌دهند؟ مکانیزم اصلی و مکانیزم های کمکی تان چه هستند؟
ایده پردازی و تصمیم گیری اولیه برای استخوان بندی یک بازی رومیزی اولین کاری است که طراح بازی باید انجام دهد.

مهم است که قبل از رفتن به مرحله بعدی یک مفهوم روشن داشته باشید. این به شما کمک می کند متمرکز بمانید و اطمینان حاصل کنید که همه عناصر بازی به طور منسجمی با هم هماهنگ می شوند. هماهنگی و انسجام در بازی چیزی است که مخاطب در تجربه بازی بدون آنکه متوجه باشد درگیر آن می شود و عملا تعیین کننده این است که مخاطب می خواهد این بازی را باز هم بازی کند یا نه؟

همچنین ببیند: 8 معیار مهم تفاوت یک بازی رومیزی معمولی با عالی؛ خلق تجربه ابدی

گام دوم: بررسی و تحقیق درباره بازی های مشابه

این گام یکی از مهم ترین مراحل طراحی بازی رومیزی است. در واقع شاید مهم ترین فیلتر شما در طراحی بازی رومیزی مورد نظرتان، این گام باشد. هنگامی که یک مفهوم واضح دارید، حتما باید در مورد بازی های موجود که شبیه به ایده بازی شما هستند تحقیق کنید. این به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست، و می‌تواند به شما ایده‌هایی برای بهبود بازی‌ تان بدهد. به دنبال بازی هایی باشید که مکانیزم ها، مضامین یا اهداف مشابهی دارند.

در این مرحله باید به این مفاهیم جدی تر توجه کنید:

  • اجزاء یا قطعات بازی: اینکه چه نوع مهره ها، کارت ها، توکن ها و اجزاء خاصی در بازی استفاده می شود؟
  • مکانیک یا مکانیزم های بازی: اینکه نوبت یک بازیکن چگونه می گذر، بازیکن ها چه اقدام هایی باید انجام دهند، در اطراف تخته حرکت می کنند یا با یکدیگر تعامل می کنند؟
  • قوانین بازی: قوانین بازی چقدر پیچیده هستند؟ بازی چه قوانینی دارد؟ آنها چگونه توضیح داده می شوند و آیا درک آنها آسان است؟
  • بازخورد بازیکن های دیگر: مهم ترین داده شما همین است. اینکه سایر بازیکنان در مورد بازی چه می گویند؟ چه چیزی را در آن دوست دارند یا دوست ندارند؟ بعد از تجربه بازی چه حسی دارند؟ آیا بازهم می خواهند بازی را تجربه کنند یا نه؟
وبسایت بردگیم گیک یکی از بهترین ابزار برای یافتن بازی های رومیزی است.

مراجع مناسب برای تحقیق درباره بازی های رومیزی

بزرگترین مرجع و بانک اطلاعاتی بازی های رومیزی جهان وبسایت بردگیم گیک می باشد. این وبسایت روی تمام بازی های اطلاعاتی از جنس نوع بازی، دسته بندی، تم، مکانیزم، طراح، ژانر و … می زند و این امر باعث می شود با استفاده از “قابلیت جستجوی پیشرفته” آن، دسته های مختلفی از بازی ها را جستجو کنید تا ببینید مثلا برای ترکیب فلان مکانیزم ها، چه بازی هایی وجود دارند.

علاوه بر وبسایت بردگیم گیک وبسایت آیوی هم در حال راه اندازی بانک اطلاعاتی فارسی و تحلیلی تر نسبت به بردگیم گیک کرده است.

وبسایت آیوی گیم هم مرجع دیگری برای تحقیق درباره بازی های رومیزی مختلف است. ما در آیوی گیم سعی می کنیم بانک کاملی از بازی های رومیزی موجود در ایران و سپس جهان را با اطلاعات کاملشان به زبان فارسی و نقد و بررسی شان تحت عنوان رومیزشکافی راه اندازی کنیم.

پس در کل یکی از مهم ترین مراحل طراحی بازی رومیزی تحقیق بازار است. یادتان باشد با مطالعه بازی‌ های رومیزی موجود، می‌توانید از موفقیت‌ها و شکست‌های آن‌ها درس بگیرید و بازی‌ای بسازید که از بین مردم متمایز باشد. در واقع مزیت رقابتی بازی شما در این مرحله خلق می شود.

گام سوم: ساخت نسخه اولیه (پروتوتایپ)

ساخت پروتوتایپ جذاب ترین مرحله از مراحل طراحی بازی رومیزی است. در این مرحله شما یک نسخه از بازی تان را خواهید ساخت. نسخه ای که قابلیت تجربه کردن داشته باشد. با یک مفهوم روشن و کمی تحقیق در بازار هدف بازی های رومیزی، زمان آن رسیده که شروع به ایجاد یک نمونه اولیه کنید. این می تواند یک نسخه ساده از صفحه بازی، قطعات بازی و کارت ها باشد. فراموش نکنید که هدف از نمونه اولیه آزمایش ایده های شما و نحوه عملکرد آنها در عمل است.

برای ساخت نسخه پروتوتایپ نیازی نیست وسواسی نسبت به قطعات و المان ها داشته باشید.

هنگام ایجاد یک نمونه اولیه یا پروتوتایپ، مهم است که انعطاف پذیر باشید و مایل به ایجاد تغییرات در حین حرکت باشید. ممکن است متوجه شوید که مکانیزم های خاصی آنطور که فکر می‌کردید کار نمی‌کنند، یا قطعات یا کارت‌های خاصی باید تنظیم شوند. اشکالی ندارد – نمونه اولیه مکانی برای آزمایش و اشتباه است. پس منعطف باشید.

همچنین ببیند: 5 کتاب طراحی بازی که هر کسی باید بخواند!

همچنین ببیند: 5 پادکست برای طراحان بازی

ساخت نسخه آنلاین پروتوتایپ بازی رومیزی

یکی از مراجع تجربه آنلاین بازی های رومیزی وبسایت Tabletopia می باشد. این وبسایت علاوه بر ارائه فضایی سه بعدی با آزادی زیاد برای تجربه آنلاین بازی های رومیزی، محیطی تحت عنوان کارگاه (Workshop) را برای ساختن بازی های دلخواه و تجربه آنلاین آنها فراهم کرده که برای طراحان بازی یک ابزار بسیار قدرتمند به حساب می آید.

محیط کارگاه پلفترم ساخت پروتایپ آنلاین

در این قسمت شما می توانید تمام قطعات بازی های خود را بسیازید و پای میز بازی مجازی ببرید و با دسترسی های مختلف، بازی تان را با افراد در سراسر دنیا تجربه کنید.

گام چهارم: اصلاح مکانیزم های بازی

حساس ترین مرحله از مراحل طراحی بازی رومیزی این مرحله است. پس از ایجاد یک نمونه اولیه، زمان آن رسیده است که مکانیزم های گیم پلی را اصلاح کنید. این شامل تغییر قوانین، تنظیم سطح دشواری و ایجاد تغییرات دیگر برای بهبود جریان بازی است. هدف ایجاد یک بازی سرگرم کننده و چالش برانگیز است نه یک بازی خسته کننده یا خیلی سخت. این مرحله بازی شما را به یک بازی کاربر پسند تر تبدیل خواهد کرد.

نکاتی که باید در این مرحله به آنها توجه کنید:

  • بالانس یا تعادل بازی: بازی سخت است یا آسان؟ توزیع المان های بازی منطقی و یکنواخت است؟ آیا یک استراتژی قوی و همیشه برنده در بازی وجود دارد؟ آیا فرصت برد برای همه به طور منطقی وجود دارد؟
  • روند پیش روی بازی: بازی سریع پیش می رود یا کند؟ همه بازیکن ها فرصت می کنند بازی کنند یا نه ؟ کسی از روند بازی جا می ماند؟
  • تعامل بین بازیکنان: آیا بازیکنان تشویق می شوند که با هم کار کنند یا با یکدیگر رقابت کنند؟ آیا تعامل کافی بین بازیکنان برای جذاب نگه داشتن بازی وجود دارد؟

لینک مفید: صفحه مکانیزم‌های بازی رومیزی

مهم است که در این مرحله مکرراً بازی خود را آزمایش کنید تا از دیگران بازخورد بگیرید و تنظیمات لازم را انجام دهید.

گام پنجم: طراحی قطعات بازی

هنگامی که مکانیزم های بازی را اصلاح کردید، نوبت به طراحی اجزای بازی می رسد. این شامل صفحه بازی، قطعات بازی، کارت ها و هر عنصر دیگری است که برای تجربه بازی لازم است. طراحی باید مضمون بازی را منعکس کند و از نظر بصری جذاب و قابل درک باشد.

در طراحی قطعات بازی رومیزی شما نیاز به مهارت های طراجی گرافیکی دارید.

در طراحی قطعات بازی باید این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • اندازه و شکل صفحه بازی: آیا مربع، مستطیل یا شکل دیگری خواهد بود؟ چقدر باید بزرگ باشد؟
  • جنس و سبک قطعات بازی: آیا باید چوبی، پلاستیکی یا فلزی باشند؟ چه شکل و اندازه ای باید داشته باشند؟
  • طراحی گرافیکی و آرت (تصویرسازی بازی): چه نوع فضای بصری و تصویر هایی باید روی کارت ها و صفحه بازی استفاده شود؟ چگونه می توان از طراحی برای بهبود تجربه گیم پلی استفاده کرد؟

این مهم است که اجزای سازنده با موضوع و مکانیک بازی سازگار باشند. به عنوان مثال، اگر بازی در یک دنیای فانتزی جریان دارد، آرت ورک یا فضای بصری بازی و قطعات بازی باید آن موضوع را منعکس کنند.

همچنین ببینید: آشنایی با اجزا و قطعات رایج در بازی‌های رومیزی

گام ششم: تست کنید، بازبینی کنید و دوباره تست کنید

هنگامی که اجزای بازی رومیزی تان را طراحی کردید، نوبت به عملیاتی ترین مرحله از مراحل طراحی بازی رومیزی است. تست مجدد بازی. با گروه‌های مختلف مردم تست کنید تا بازخوردهای مختلف را دریافت کنید و ببینید که بازی در شرایط مختلف چگونه است. به اصلاح مکانیک ها و اجزای بازی ادامه دهید تا زمانی که بازی صیقلی شده و برای انتشار آماده شود.

انعطاف پذیر تر از همیشه به سراغ تست دوباره بازی تان بروید.

بسیار مهم است که در این مرحله پذیرای بازخورد باشید و مایل به ایجاد تغییرات در صورت لزوم باشید. اگر چیزی کار نمی‌کند، از بازگشت به مراحل قبلی نترسید – بهتر است زودتر تغییراتی ایجاد کنید تا اینکه بازی‌ای را منتشر کنید که برای آن لذت‌بخش نیست. پس دوباره منعطف باشید.

مرحله هفتم: انتشار بازی

هنگامی که بازی صیقل داده شد و برای انتشار آماده شد، وقت آن است که آن را به جهان عرضه کنید. راه های مختلفی برای انتشار یک بازی رومیزی وجود دارد. از جمله:

  • تامین مالی جمعی: از پلتفرمی مانند Kickstarter برای جمع آوری سرمایه برای تولید و ایجاد علاقه به بازی استفاده کنید.
  • سرمایه فردی: بازی را خودتان منتشر کنید و آن را از طریق فروشگاه های مختلف آنلاین و حضوری بفروشید.
  • تعامل با ناشران: بازی را به یک ناشر ارسال کنید و با آنها برای تولید و توزیع بازی همکاری کنید.
    تبلیغ بازی از طریق رسانه های اجتماعی، کنوانسیون های بازی و سایر رویدادها می تواند به ایجاد علاقه و افزایش فروش کمک کند.

همچنین ببیند: نقش ناشر در طراحی بازی رومیزی

جمع بندی

مراحل طراحی بازی رومیزی می تواند یک فرآیند تجربی سرگرم کننده و مفید باشد، اما نیاز به تلاش و فداکاری زیادی دارد. با دنبال کردن این مراحل، می توانید یک بازی سرگرم کننده، از نظر بصری و جذاب برای بازیکنان در تمام سنین ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که انعطاف پذیر باشید، پذیرای بازخورد باشید و مایل به ایجاد تغییرات در صورت لزوم برای ایجاد بهترین بازی ممکن باشید. موفق باشید و طراحی شاد!


پاسخ به سوالات متداول

چطور بازی رومیزی طراحی کنیم؟

طراحی بازی رومیزی یک فرآیند چند مرحله ای است. مرحله اول آن ایده پردازی و طراحی مفاهیم پایه بازی مثل داستان، تم، مکانیزم ها، قوانین و … است و مرحله نهایی آن انتشار. در این بین پلی تست بازی ، طراحی قطعات، تحقیق بازار بازی های مشابه و … هم مراحل مهم دیگر به شمار می روند.

چه کسی طراح بازی است؟

طراح بازی کسی است که ایده بازی را با جنبه های فنی مثل مکانیزم و دینامیک ها ترکیب کرده و یک بازی رومیزی کامل خلق می کند.

کوروش کریمی

اکنونم را اینگونه می‌گذرانم که اندکی دانشجوی علم، اندکی طراح و ایده‌پرداز، اندکی بازی ساز، اندکی نوازنده و اندک تری نویسنده. با اینکه با چیزهای زیادی شگفت زده نمی‌شوم اما همیشه به دنبال شگفتی هستم. دوست دارم با کتاب‌‌هایم زندگی کنم.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. ببخشید یک سوال داشتم من اخیرا خیلی به صنعت طراحی بورد گیم علاقه مند شدم ولی نمیدونم باید تو چه محیطی (نرم افزار) این کار رو انجام بدم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام مهتی، در کل اصل طراحی بردگیم ربطی به نرم افزار نداره و بیشتر برای تست بازی میرن سراغ پلتفرم‌هایی که اسمش رو میشه نرم افزار گذاشت. برای اینکه این مسیر رو شروع کنی، نیازه یکم مکانیک‌های بازی‌ها رو بشناسی و بدونی کلا یه بازی رومیزی از چه چیزهایی تشکیل شده. بقیه مقالات طراحی بازی مون رو هم ببین، داخل اونها هم نکات تکمیلی ای هست که بدردت میخورن. بازم اگر فکر کردی می‌تونیم کمک کنیم بپرس

  2. سلام. توی یه مقاله توی یه سایت در همین باره نوشته شده که برای انتشار بازی باید اول بازی رو توی سایت شورا نظارت بر ساخت اسباب بازی ثبت کرد و بعد از ثبت باید به محل شورا در تهران رفت و اونجا نهاییش کرد که اینا یکی دو ماه طول میکشه. و بعد از این میشه بازی رو برای ناشر فرستاد. آیا این ضروریه؟ چون برای کسی که توی استان دیگه ای زندگی میکنه این مراحل خیلی هزینه بره.

    1. سلام حامد جان
      ممنونم از نظرت

      در حال حاضر که بایدی وجود نداره. این شورا مبتنی بر نیاز یه عده‌ای توسط همون عده تاسیس شده و به نظرم تا الان خیلی کاربرد جدی‌ای برای صنعت بردگیم تو ایران نداشته. طبیعتا ثبت محصول یه پروسه جداست ولی درباره ثبت بازی و اینطور چیزا ضرورتی وجود نداره. گرچه ممکنه توسط همین شورا بعد ها به محصول شما ایراداتی وارد بشه.
      به نظرم اگر پیگیر این هستی که بازی رو خودت پابلیش کنی، به فکر ثبت برند و ثبت بازی به عنوان محصول روی همون برند باش. اگرم با پابلیشر دیگه‌ای میخوای کار کنی که اصلا ثبت بازی مشکل تو نیست و خود پابلیشر باید کاراشو انجام بده.

  3. سلام آقا کوروش. ممنون بابت مقالات عالیتون.
    خواستم بدونم به طور معمول برای هر بار چاپ یا تجدید چاپ یه بازی چند درصد باید به طراح پرداخت بشه؟

    1. ممنونم حامد جان

      دقیق نمیتونم درباره این اطلاعات بدم چون مواجهه هر ناشر با طراح در ایران مختلفه. در یه مدلی یه قرارداد ساده می‌بندن و کل بازی رو با حقش از طراح میخرن و درصدی برای چاپ های بیشتر به طراح تعلق نمیگیره. توی مدلی هم که قرارداد بلند مدت می‌بندن معمولا مبتنی بر تعداد چاپ یه درصد از مرتبه فکر میکنم 4 اینا بره روی درصد قبلی که البته تو ایران نمیدونم ناشرا این مدلی دیل میکنن یا خیر. مثلا از 5 شروع میشه، هزارتا چاپ اول همین درصده، هزاتای دوم میشه مثلا 9 درصد، بعد هزارتای سوم میشه مثلا 13 درصد. این اعداد اصلا دقیق نیستن و هر ناشر میتونه یه مدلی برای تعامل با طراح داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا