طراحی بازی رومیزی

5 پادکست برای طراحان بازی

در مقاله قبلی به سراغ 5 سایت طراحی بازی بردگیم رفتیم و آنها را به طراحان بازی رومیزی و بردگیم معرفی کردیم و همان‌جا به مقالات خوب این سایت‌ها برای موضوعات مختلف حول طراحی بازی‌های رومیزی و بردگیم ها اشاره کردیم..

در این مقاله میخواهیم به سراغ 5 پادکست طراحی بازی رومیزی برویم که منبع ایده‌ها و آموزش طراحی بازی فکری هستند و از تئوری‌های خیلی بنیادی گرفته تا مراحل تبدیل طرح و ایده، به یه بازی واقعی، انتشار و ایجاد کسب و کار با بردگیم‌ها مورد بررسی قرار داده و به صورت هفتگی و ماهانه پادکست تولید می کنند.
این نکته را نیز اشاره کنیم که ترتیب پادکست‌های اشاره شده به یکدیگر اولویت ندارند و موضوعات اشاره شده گسترده این پادکست‌ها فقط مورد اشاره هستند. با مجله بازی و سرگرمی آیوی گیم همراه باشید.

اهمیت پادکست‌ها در یادگیری طراحی بازی

ابتدا و پیش از هر موضوعی به اهمیت و نقش پادکست در یادگیری می‌پردازیم. همانطور که می‌دانید پادکست‌ها روش‌هایی غیر رسمی در آموزش و یادگیری هستند که به شما اجازه می‌دهند بدون هیچ هزینه‌ای، اطلاعات تخصصی یک حوزه را از افرادی که به آن موضوع علاقه دارند یاد بگیرید. دسترسی محتوای آسان، تنوع در محتوا و رسانه، تخصصی بودن محتوا و انتقال با زبان خلاقانه و رایگان بودن اصلی ترین ویژگی‌های یادگیری با پادکست هستند.

امروزه نیز با توجه به عدم وجود رشته دانشگاهی تخصصی در موضوع طراحی بازی رومیزی در ایران، استفاده از منابع خارجی به خصوص کتاب و پادکست طراحی بازی رومیزی بهترین فرصت برای علاقمندان به طراحی بازی رومیزی است که دانش خود را به این وسیله گسترش و افزایش دهند.

1 .پادکست Ludology

اولین پادکست طراحی بازی رومیزی


لودولوژی یک وبسایت تخصصی برای طراحی بازی است که رسانه اصلی خود را پادکست قرار داده است. در بین انواع بازی‌ها، موضوع اصلی پادکست‌های لودولوژی طراحی بازی رومیزی است.. این وبسایت به صورت هفتگی پادکست هایی منتشر میکند که موضوعات زیر رو پوشش میدهند:

  • News: اخبار دنیای بردگیم
  • Reviews: بررسی و نیم نگاه هایی به بردگیم ها
  • Game History: تاریخ و تاریخچه بازی
  • Game Design: طراحی بازی رومیزی
  • Game Playing: بازی کردن و تجربه بازی‌های مختلف

همانطور که متوجه شدید لودولوژی علاوه بر پادکست طراحی بازی رومیزی ، به موضوعات دیگر دنیای بردگیم نیز می پردازد. اما پرداختن به سه موضوع آخر، در سری پادکست‌های لودولوژی، از کل موضوعات دیگر، جزئی تر و تخصصی تر است که این سایت را از دیگر سایت ها متمایز میکند.

2 . پادکست Building The Game Podcast

دومین پادکست طراحی بازی رومیزی

دومین منبع پادکست طراحی بازی رومیزی، یک وبسایت است که در آن جناب جیسون اسلینگرلند، طراح بازی Unreal Estate، همراه با یک گروه از دوستان طراح خود، درباره مباحث کلی و جزئی و به طور کلی درباره تهدیدها و فرصت‌های مرتبط با طراحی بازی صحبت می‌کنند. این پادکست‌ها دارای جنبه مستند هستند و بحث‌های آنها بیشتر تمرکز بر مباحث عملی و تجربی دارد.

اگر شما یک طراح بازی تازه‌کار هستید، می‌توانید با شروع گوش دادن به این پادکست‌ها، به عنوان یک نقطه شروع، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

3. پادکست‌های Board Game Design Lab

سومین پادکست طراحی بازی رومیزی

وبسایت بردگیم دیزاین لب رو در مقاله قبلی در لیست وبسایت های طراحی بازی بردگیم آورده بودیم. جالبه بدونید این وبسایت خیلی کامل تره و اپیزود های زیادی از پادکست طراحی بازی رومیزی با موضوعات مختلف داره که چندتاشون اینا هستن:

  • Art and Graphic Design: طراحی آرت و گرافیک بازی
  • Business: کسب و کار و بیزینس با بردگیم
  • Design Theory: تئوری های طراحی بازی
  • Game Design Basics: اصول طراحی بازی
  • Getting Published: انتشار بازی
  • Mechanisms: مکانیزم های بازی
  • Playtesting: پلی تست کردن بازی
  • Theme: تم و فضای داستانی بازی
  • Writing Rules: نوشتن قوانین برای بازی

دوتا نکته مهم درباره این پادکست ها وجود داره:

  1. همونطوری که میبینید موضوعاتی که پادکست های این وبسایت دارن، خیلی جزئی و دقیق هستن و برای طراحای بازی خیلی میتونن مناسب باشن.
  2. این پادکست ها فضاشون مصاحبه و بحث با طراحا و متخصصای بردگیمه. یعنی هر پادکست یه طراح یا متخصص میاد، درباره موضوع مربوطه حرف میزنه.


وبسایت بردگیم دیزاین لب در مقاله قبلی در لیست وبسایت‌های طراحی بازی بردگیم آورده شده بود. جالب است بدانید که این وبسایت بسیار جامع‌تر است و دارای اپیزودهای زیادی از پادکست طراحی بازی رومیزی با موضوعات مختلف است. چند موضوع و دسته‌بندی این پادکست‌ها عبارتند از:

  • Art and Graphic Design: طراحی آرت و گرافیک بازی
  • Business: کسب و کار و بیزینس با بردگیم
  • Design Theory: تئوری های طراحی بازی
  • Game Design Basics: اصول طراحی بازی
  • Getting Published: انتشار بازی
  • Mechanisms: مکانیزم های بازی
  • Playtesting: پلی تست کردن بازی
  • Theme: تم و فضای داستانی بازی
  • Writing Rules: نوشتن قوانین برای بازی

دو نکته مهم درباره این پادکست‌ها وجود دارد:

  1. همانطور که مشاهده می‌شود، موضوعاتی که پادکست‌های این وبسایت پوشش می‌دهند، بسیار جزئی و دقیق هستند و برای طراحان بازی بسیار مناسب می‌باشند.
  2. این پادکست‌ها فضای مصاحبه و بحث با طراحان و متخصصان بردگیم را دارند. به عبارت دیگر، هر پادکست یک طراح یا متخصص وارد می‌شود و درباره موضوع مربوطه صحبت می‌کند.

4. پادکست Breaking Into Board Games

این وبسایت نیز یک منبع مختص پادکست بازی رومیزی است. فضای کلی پادکست‌های این وبسایت شامل مباحث متعددی در زمینه طراحی بازی، انتشار، پلی‌تست کردن، نوشتن قوانین و غیره می‌باشد.

میزبانان این پادکست‌ها آقای تونی میلر(Tony Miller)، طراح بازی، آقای ایان جنگ(Ian Jang)، توسعه دهنده بازی و آقای دن لتزرینگ(Dan Letzring)، ناشر بردگیم هستند. آنها اکثراً با یکدیگر مشغول گپ و گفت می‌شوند و درباره موضوعات مختلف صنعت بازی رومیزی به گفتگو می‌پردازند.

5. پادکست Board Game Business Podcast


در این وبسایت آقای Jeremy Commandeur و Brian Henk که بازی “پلیس خوب پلیس بد”شان را رومیزشکافی کردیم، درباره بردگیم صحبت می کنند. این پادکست با این نگاه که، بردگیم یک بیزینس یا کسب و کار در حال رشد و گسترش هستند، نگاه می‌کنند.. به گفته خودشان پادکست‌های این دو، درباره بردگیم ها با نگاه کسب و کاری به آنهاست. موضوعات بردگیمی که در این پادکست بررسی می‌کنند به صورت زیر است:

  • Art: آرت و فضای بصری بازی ها
  • Conventions: قرارداد های حقوقی
  • Crowd-Funding: سرمایه گذاری جمعی
  • Game Design: طراحی بازی (اصول و تئوری)
  • Interviews: مصاحبه ها
  • Legal Issues: مشکلات و چالش های حقوقی و قانونی
  • Manufacturing: تولید
  • Marketing: بازاریابی
  • Playtesting: پلی تست کردن
  • Publishing: انتشار
  • Rules: قوانین

همچنین وبسایت انجمن هایی که این گروه معرفی می‌کنند نیز محتوا مفیدی ارائه می‌کنند.

نتیجه گیری منابع پادکست طراحی بازی رومیزی

معرفی منابع پادکست طراحی بازی رومیزی برای طراحان بازی فکری در اینجا به پایان نمی‌رسد و بدون شک، در ادامه سری مقالات طراحی بازی رومیزی، به منابع بیشتری خواهیم پرداخت. یک نکته مهم که وجود دارد، این است که برخی از این وبسایت‌ها نیاز به استفاده از فیلترشکن دارند. بنابراین، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید.

همچنین ببینید:

کوروش کریمی

دانشجوی خسته مملکت، با چهارتا مهارت رزومه ای، که دوست داره یه مدرسه بسازه. بردگیم‌هارو بیشتر از ویدئوگیم دوست دارم. آیوی رو ساختم چون فکر می کنم مردم نیاز دارن بازی کنن، و باید بهشون بازی های خوب معرفی کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا