اگر شما هم از بازیکن های قدیمی دنیای بردگیم ها و بازی های رومیزی باشید، قطعا ورودتان به این دنیا یا از طریق بازی ای بوده که بدست کلاوس توبر طراحی شده است: کاتان. یا در گذشته بارها تجربه بازی کردن آن را داشته اید و حتی اگر از بازیکن های قدیمی هم نباشید امکان ندارد درباره بازی کاتان نشنیده باشید. 1 آوریل 2023 (12 فروردین 1402) کلاوس توبر (Kluse Teuber) طراح بازی کاتان، بر اثر مشکلات قلبی در گذشت. در این مقاله قرار است کمی درباره این شخصیت و فعالیت هایش در دنیای بازی رومیزی صحبت کنیم.
درباره کلاوس توبر، طراح بازی کاتان
کلاوس توبر یک طراح یوروگیم بود که سهم و میراث قابل توجهی در دنیای بردگیم ها داشته و دارد. توبر متولد 25 ژوئن 1952، طراحی بازی ها را در دهه 1980 آغاز کرد و علاوه بر “Catan” بازی های رومیزی دیگری نیز ساخته است. با این حال، بازی کاتان که با نام “مهاجران کاتال” (Settlers of Catan) نیز شناخته میشود، او را در سراسر جهان به رسمیت شناساند.
توبر جوایز زیادی را برای طراحی بازی های خود دریافت کرده است، از جمله جایزه معتبر اشپیل (Spiel des Jahres) (بازی سال) در آلمان که سه مرتبه برای بازی های «Catan»، «Adel Verpflichtet» و «Barbarossa» برنده شد. او همچنین در تالار مشاهیر جوایز بینالمللی گیمرها ثبت شده است و از کمکهایش به دنیای بازی های رومیزی تقدیر میکند.
توبر علاوه بر «Catan»، بسیاری از بازیهای رومیزی موفق دیگر از جمله «Adel Verpflichtet»، «Domaine» و «Entdecker» را طراحی کرده است. بازیهای او بهخاطر اجزای باکیفیت، تمهای جذاب و مکانیکهای گیمپلی خلاقانهشان شناخته میشوند.
کلاوس توبر، طراحی که جهان را تغییر داد
کلاوس توبر با طراحی بازی رومیزی کاتان نسل جدیدی از بازی های رومیزی تخت عنوان بازی های آلمانی را بنیاد نهاد که امروزه از هر 10 بازی رومیزی که در جهان تولید می شود تقریبا 7 بازی از آن ها در دسته بازی های آلمانی جای می گیرد. کاتان شروعی بود بر یک نسل عظیم از بازی ها.
در حالی که بازی کاتان دارای عناصر استراتژیک زیادی است، برای بازیکنان جدید و تازه وارد به دنیای بازی های رومیزی هم به اندازه کافی آسان است که آن را انتخاب کنند و یاد بگیرند، و آن را تبدیل به یک بازی می کند که در عین حال هم برای خانواده مناسب است و هم برای افرادی که به دنبال عمق استراتژی در بازی رومیزی هستند و طراحی چنین بازی ای تنها از دستان یک طراح خبره بر می آید. این بازی همچنین در نسخههای دیجیتالی متعددی از جمله برنامهها و بازیهای آنلاین اقتباس شده است که محبوبیت و دسترسی آن را بیشتر کرده است.
طراح بازی کاتان از نظر توانمدی در طراحی بازی های جدی (serious game) هم قابل بررسی است.
کاتان، بازی ای که جهان را تغییر داد
“Catan” اولین بار در سال 1995 منتشر شد و از آن زمان تاکنون میلیون ها نسخه در سراسر جهان فروخته است و به یکی از موفق ترین بازی های رومیزی جهان تبدیل شده است. بازی در جزیرهای به اسم کاتان جریان دارد که بازیکنان باید برای ساختن شهرکها، جادهها و شهرها در آن به رقابت بپردازند و منابعی مانند چوب، آجر و گوسفند را جمعآوری کنند. مکانیک گیم پلی مبتنی بر یک تخته مدولار یا قابل تغییر از شش ضلعی ها است که می توانند به روش های بی شماری چیده شوند و تکرارپذیری بالایی در شرایط آغازی بازی ایجاد کند.
موفقیت بازی کاتان را میتوان به مکانیزمهای نو آورانه گیم پلی توبر و تم جذاب آن نسبت داد. مکانیزم هایی قابل تغییر یا ماژولار و جمعآوری منابع بازی، تفاوت قابلتوجهی با مکانیکهای تاس ریختن و حرکت کردن مهره های بسیاری از بردگیم های کلاسیک داشتند. موضوع بازی هم که اکتشاف و استقرار در سرزمینی جدید بود، برای بازیکنان جذاب بود و به همهجانبهتر شدن بازی کمک کرد.
به یاد یک طراح ابدی
در پایان، لازم می دانم که اینگونه از جناب توبر یاد کنیم: “یک طراح بازی قابل احترام و خلاق که اثری خلق کرد که باعث شادی و سرگرمی میلیون ها بازیکن در سراسر جهان شده و خواهد شد. خلق «کاتان» او به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده است و کمک هایش به دنیای بازی های رومیزی بی شمار بوده و هست و خواهد بود. میراث توبر بدون شک برای سالهای آینده بر دنیای بردگیم ها تأثیر خواهد گذاشت.”